Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status (Generelt)

af gamle ole, 2/10 2011, 17:06 (4593 dage siden)

Hej
Jeg undrer mig til stadighed over Middelfarts status som "stor standsningsstation.
I gamle dage var der jo færgeoverfarten (Strib), i nyere tid er der banen til Sønderjylland, og dermed evt skift i Middelfart uden om Fredericia (skift i gamle dage)
Men er Middelfart så stor/vigtig at alt undtagen lyntog stopper her?
Odense er jo den største by på Fyn, Nyborg i færgerfartens tid gir sig selv, og Fredericia som den store forgreningsstation ligger jo lige over på den side, så hvorfor Middelfart?
Og hvorfor har man genåbnet en række standsningssteder mellem Odense og Middelfart, og ikke mellem Odense og Nyborg, hvor der dog også ligger et par byer ligesom vestfor?
"Fynske mysterier":-)

hilsen Ole

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Fysikeren, 2/10 2011, 17:24 (4593 dage siden) @ gamle ole

Middelfart er i indbyggertal på størrelse med Korsør og begge har standsning med IC-tog hver halve time. Dertil kommer at Middelfart har de ekstra regionaltog der kører på Vestfyn, vel en meget naturlig betjening?

Hvilke standsningssteder er genåbnet på Vestfyn? Eneste fynske standsningssted jeg har hørt om der måske genåbner er Langeskov.

Lars

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Henrik C, Kolding, 2/10 2011, 18:19 (4593 dage siden) @ Fysikeren

Middelfart har skam også stor betydning hvis man rejser "lokalt" i Jylland!

Eftersom man i den nuværende køreplan (K11) har indført timedrift med IC tog til Esbjerg (næsten hver time) og mod Sønderborg/Padborg til og fra København, er alle RE tog syd/vest fra Fredericia forsvundet.

I K10 havde man RE tog mindst hver anden time fra Fredericia mod Padborg, Timedrift på RE tog fra Fredericia til Esbjerg samt 7 - 8 myldertidstog samt timedrift på RE mellem Kolding og Århus.

I K11 er de kun timedrift RE mellem Århus og Esbjerg samt RE tog mellem Kolding og Vejle på hverdage mellem 7:00 - 18:00.

Det betød hvor det i K10 var optimalt at skifte i Kolding med kort overgangs tid når man rejste vest/syd - nord (eller omvendt) skal man i dag enten vente 20 - 45 min i Kolding eller kører til Middelfart for at skifte for at rejse lokalt i Jylland!

Turen over Middelfart gør i sagens natur ikke rejsetiden kortere.

--
mvh. Henrik C

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Svend, 2/10 2011, 21:01 (4593 dage siden) @ gamle ole

Jeg undrer mig til stadighed over Middelfarts status som "stor standsningsstation.

Middelfart har 14.781 indbyggere (2011) og er dermed kun lidt mindre end Skanderborg og noget større end Hobro. Skulle man så - med samme begrundelse - heller ikke standse med IC-tog i de to sidstnævnte byer ?

Og hvad med Korsør som har 14.412 indbyggere og Nyborg med 16.492 indbyggere?

--
Svend

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Hedegaard, 2/10 2011, 23:17 (4593 dage siden) @ Svend

Nu er der jo snart ingen forskel på Regionaltog og IC-tog her i landet. Det bedste eksempel er på Aalborg Nærbane, hvor IC-togene af en eller anden grund skal stoppe ved alle stationer.
Så jeg tror ikke indbyggertallet har den store betydning.

Det kan så dog undres at der ikke stoppes i f.eks Borup, Viby Sj, Hedehusene, Tommerup, Hinnerup osv.

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Svend, 2/10 2011, 23:53 (4593 dage siden) @ Hedegaard

Nu er der jo snart ingen forskel på Regionaltog og IC-tog her i landet. Det bedste eksempel er på Aalborg Nærbane, hvor IC-togene af en eller anden grund skal stoppe ved alle stationer.
Så jeg tror ikke indbyggertallet har den store betydning.

Det kan så dog undres at der ikke stoppes i f.eks Borup, Viby Sj, Hedehusene, Tommerup, Hinnerup osv.

Standsning med IC-tog i Langeskov (4023 indbyggere) er vist også på vej.
Det næste bliver vel, at der også skal standses i Nørre Åby, som har flere indbyggere :-)

--
Svend

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Svend, 3/10 2011, 09:20 (4592 dage siden) @ Svend

Standsning med IC-tog i Langeskov (4023 indbyggere) er vist også på vej.
Det næste bliver vel, at der også skal standses i Nørre Åby, som har flere indbyggere :-)

Men måske den ny-tænkete Erritsø/Lillebælts Station, kan rette op på det problem og flytte 1000-1200 rejsende tilbage igen, til Jylland - det andet er for ulogisk og upraktisk.

... og i Erritsø. Kan man ikke bare lade IC-togene standse ved alle stationer undervejs (herunder en del nye) - så kan man jo også nøjes med ét togsystem. De vil sikkert blive glade for 20 minutters-drift i Kauslunde, Holmstrup osv - for ikke at sige Kværkeby, Forlev ...... :-)

--
Svend

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Woodi, 3/10 2011, 01:00 (4593 dage siden) @ gamle ole

Det der er tilgået Middelfart er, at omfartsvejen Middelfart-Kolding og Middelfart-Fredericia.
Skal man til Sønderjylland fra Fredericia´s opland skal man for det meste til Middelfart for at komme med et IC3 /ER tog-sæt syd på, ellers er der faktisk næsten kun MR-MRD den vej.
Men måske den ny-tænkete Erritsø/Lillebælts Station, kan rette op på det problem og flytte 1000-1200 rejsende tilbage igen, til Jylland - det andet er for ulogisk og upraktisk.

--
[image]

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af re20000, 3/10 2011, 19:33 (4592 dage siden) @ Woodi

en ting er vel hvor mange, der bor i en by; en anden er hvor mange af dem, der tager toget?

Nold

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af gamle ole, 4/10 2011, 21:44 (4591 dage siden) @ gamle ole

Ok. Middelfart er nok lidt større end jeg husker den, men hvad med standsningene øst og vesr for Odense.?
Jeg nener man lukkede helt ned på et tidspunkt, og genåbnede mellem Odense og Middelfart, men ikke mellem Odense og Nyborg?.

Ole

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Poul Andersen @, 4/10 2011, 22:14 (4591 dage siden) @ gamle ole

Mellem Odense og Nyborg har der ikke kørt lokaltog i mange år. Standsningsstederne er lukket (perroner fjernet).

Mellem Odense og Middelfart (Fredericia) har der aldrig været lukket nogle standsningssteder, bortset fra Render, og der er således heller ikke genåbnet nogle.
Her har der, og gør det stadig, kørt lokaltog.

Mvh. Poul.

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af gamle ole, 4/10 2011, 22:20 (4591 dage siden) @ Poul Andersen

Tak. Nå sådan. Så husker jeg forkert. Men stadig er der et par byer mellem Odense og Nyborg der ER lukket. Disse genåbner formodentlig ikke til lokaltog?

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Poul Andersen @, 4/10 2011, 22:31 (4591 dage siden) @ gamle ole

Da der i sin tid kørte lokaltog mellem Odense og Nyborg, var der standsningssteder i Marslev, Langeskov, Ullerslev og Hjulby.
Da trafikken i sin ophørte, blev de lukket, stationerne i Ullerslev og Hjulby er nedrevet, Langeskov frasolgt og Marslev henstår i forfald. Alle perroner er fjernet.
Det har været nævnt, at der skulle oprettes et nyt standsningssted i Langeskov som skulle betjenes af visse IC-tog.

Håber dette giver svar på dine spørgsmål.

Mvh. Poul

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Carsten Weye, Holstebro, 5/10 2011, 07:59 (4590 dage siden) @ Poul Andersen

Langeskov station er ikke frasolgt, den ejes stadig af DSB (DSB Ejendomme).
Pt. er der et ledigt erhvervslejemål i den ene del af bygningen, den anden del er udlejet til boligformål. Se blot efter på DSB's hjemmeside.

Derfor kan jeg egentlig heller ikke forstå at en genåbning af Langeskov Station ikke kan foregå på den gamle station, men at der skal anlægges nyt lige overfor centret. Men der er vel sagtens forhold, som jeg ikke er bekendt med, der gør sig gældende i den sag.

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af Svend, 5/10 2011, 20:29 (4590 dage siden) @ Carsten Weye

Langeskov station er ikke frasolgt, den ejes stadig af DSB (DSB Ejendomme).
Pt. er der et ledigt erhvervslejemål i den ene del af bygningen, den anden del er udlejet til boligformål. Se blot efter på DSB's hjemmeside.

Derfor kan jeg egentlig heller ikke forstå at en genåbning af Langeskov Station ikke kan foregå på den gamle station, men at der skal anlægges nyt lige overfor centret. Men der er vel sagtens forhold, som jeg ikke er bekendt med, der gør sig gældende i den sag.

Sagen er nok den, at DSB Ejendomme er komplet ligeglad med jernbanedrift, men alene beskæftiger sig med udlejning og frasalg. At/om der skal standse tog, bliver Banedanmarks problem/arbejdsopgave, bortset fra at man selvfølgelig vil profilere DSB ved at opsætte deres design, skilte osv.

Jernbanen er skruet underligt sammen, men - om ikke andet - kan vi andre jo bare lade os underholde (og undres).

--
Svend

Fynske hovedbane, herunder Middelfarts status

af gamle ole, 5/10 2011, 15:33 (4590 dage siden) @ Poul Andersen

Ja tak. Så kom det på plads;-)

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak