Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder - Tinglev (Jernbanen i dag)

af Fysikeren, 2/10 2011, 22:51 (4593 dage siden)

Hej

Der kæmpes stadigvæk for banen, som det kan ses her:

http://www.e-pages.dk/budstikken/677/

Har dog min tvivl på succes, om en af jeg vil hilse den velkommen.

Lars

Tønder - Tinglev .... en gammel historie

af Svend, 2/10 2011, 23:27 (4593 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Svend, 2/10 2011, 23:44

Der kæmpes stadigvæk for banen, som det kan ses her:

http://www.e-pages.dk/budstikken/677/

Har dog min tvivl på succes, om en af jeg vil hilse den velkommen.

Du kan jo skrive til dem http://omdoemme.dk/t%C3%B8nder/scandic-rail-partners-srp-aps/1011941784 og høre om de er kommet videre i deres kamp, siden artiklen blev bragt i det lokale ugeblad i december 2010 :-)
Hvis du googler firmanavnet kan du forøvrigt se, at de har forsøgt at få genåbnet banen i årevis.

--
Svend

Tønder - Tinglev

af UTJ, 2/10 2011, 23:47 (4593 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Der kæmpes stadigvæk for banen, som det kan ses her:

http://www.e-pages.dk/budstikken/677/

Har dog min tvivl på succes, om en af jeg vil hilse den velkommen.

Lars

Nok ikke nemt at få genopbygget banen, men det kunne være en fin forbindelse: Flensborg-Tingleff-Tondern-Nibøl og som sønderjysk tværbane Sønderborg-Tønder. Ikke mange rejsende i udgangspunktet, så det ville i den grad kræve indtænkning i regionplaner mv.

Tønder - Tinglev

af Jens MO-Møller @, 3/10 2011, 00:37 (4592 dage siden) @ UTJ

Lad os bare få gennemført det af dig skitserede projekt; det kan du sikkert vinde gehør for hos den nye regering!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Tønder - Tinglev

af Christian Møller, 3/10 2011, 08:42 (4592 dage siden) @ UTJ

Det vil kræve nytænkning og store entreprenørarbejder. Hovedvej 11, som strækningen skærer mellem "Rørkær" og "Tønder Øst" er i dag en svært befærdet hovedvej og det indre Tønder - umiddelbart øst for "Tønder Øst" er ligeledes svært befærdet og en vigtig del af den indre infrastruktur i byen. Banen burde omlægges fra Rørkær og ud i en mere SV-lig retning og ENTEN syd om byen (så den skærer såvel hovedvej 11 som hovedvej 8) - eller føres fra Rørkær og direkte til Süderlügum. (Den vil så ligeledes skære begge hovedveje) At lægge banen nord om byen er nok for sent, idet byen over de sidste 30 år har udviklet sig i nordlig retning. Skulle man virkeligt tænke fremsynet m.h.t. strækningen, burde banen fjernes og erstattes af en monorailbane der - så at sige - "svæver" hen over de øvrige trafikårer. Denne løsning ville give de billigste overgange. En monorailbane Tinglev-Tønder ville også være til mindst mulig gene for landbrugene langs strækningen og i og med at den gamle bane allerede "er der" - må det være minimalt hvad der skal til af nye opkøb af arealer. Selvf er der ulempen ved monorailløsningen, at godstransport næppe kan udføres økonomisk, men det ville være en interessant "test-strækning" for monorailbaner andre steder i DK - steder hvor S-tog og Metro-løsninger forekommer uoverkommelige, af den ene eller anden grund.
mvh
Chr

Tønder - Tinglev

af UTJ, 3/10 2011, 10:03 (4592 dage siden) @ Christian Møller

Der er én bestemt grund til at den vidunderlige monorail kun findes i Shanghai: omkostningen.

Idéen med at true Tønder med at dreje banen uden om Tønder er fin, for det kan få dem til at tænke en rigtig linjeføring ind, for selvfølgelig skal den gå via Tønder. Men selv om jeg selv synes det er en god idé med en fælles tværbane i Slesvig, tror jeg ikke der er politisk dynamik nok til at kunne arbejde med strøtanken.

Tønder - Tinglev

af Christian Møller, 3/10 2011, 17:32 (4592 dage siden) @ UTJ

-nej der er nok næppe det store behov, men det ville alligevel være komfortabelt at sætte sig ind i et tog i Sønderborg en sommerdag - i sin stribede badedragt med stråhat på hovedet og et håndklæde over skulderen og først stige ud igen i Westerland på Sylt...:-)
Men med disse strækninger er det som med Hønen og Ægget... Er der ingen passagerer fordi der ingen forbindelse er - eller er der ingen forbindelse fordi der ingen passagerer er... data fra 1971 kan vel næppe anvendes i en vurdering af det lokale behov - contra den potentielle afbenyttelse?

Tønder - Tinglev

af KimC, 3/10 2011, 08:24 (4592 dage siden) @ Fysikeren

Den artikel skader mere end den gavner. Den er i høj grad uunderbygget, eller opbygget over falsificerbare argumenter.
Blandt de sidstnævnte er at hvis man skal fra Sønderborg til Tønder, så skal man tage heeeele turen Sønderborg, Tinglev, Lunderskov (nu Kolding!), Bramming, Tønder. Det har man aldrig skullet, man tager til Tinglev, og tager bus 16 til Tønder. Bus 16 passer endda bedre til togene fra Sønderborg end forbindelsen i Lunderskov der er så dårlig at DSB slæber os med videre til Kolding. Og det er da klart af man skal betale for den ekstra kørsel Lk-Kd t/r.

Så er der det med skolen i Ragebøl der ville have glæde af et trinbræt der. Omtalte skole er ved at bygge nyt andetsteds, fundamentet er lagt... I forbindelse med den placering er Ragebøl T uinteressant. Skolen huser maks 50 elever, og det er vel næppe dem alle der bor i Tønder, så havde man jo nok lagt skolen der når man nu alligevel skulle til at flytte.

Ellers er artiklen bygget meget op over uunderbyggede påstande ala "alle de passagerer og alle de godsvogne" uden at man har noget fast at holde sig til.
En af tidl Transportminister Flemming Hansens første embedshandlinger var at beordre Tønder Tnglev banen genåbnet, og der blev lagt noget nyt spor i udkanten af Tønder. Der blev da også kørt lidt, men det var mest materielkørsel mellem Padborg og værkstedet i Nibøl, og ca hver anden måned JF toget fra Sønderborg. Da JF toget ophørte var der kun værkstedskørsel med GM-ragelse tilbage, og det kan altså ikke oppebære en baneforbindelse.

Avatar

Tønder - Tinglev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2011, 08:57 (4592 dage siden) @ Fysikeren

Vi har tidligere behandlet emnet i bl.a. dette indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tønder - Tinglev

af Georg Schmidt, 3/10 2011, 10:04 (4592 dage siden) @ Fysikeren

[image]
Vi må håbe der bliver brug for skiltet igen.
[image]
Og der bliver stillet signal østpå.:-)
Mvh
Georg

Avatar

Tønder - Tinglev

af Sune, Tønder, 5/10 2011, 13:16 (4590 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Sune, 5/10 2011, 13:55

Hvis man gerne vil støtte Tønder Tinglev Banen er man mere end velkommen til at melde sig ind i facebook gruppen Tønder-Tinglev Banen.

http://www.facebook.com/groups/160729552079/

( hvis linket mod forventning ikke skulle virke så skriv lige )

Tønder - Tinglev.... hvad skal der til for at køre på banen?

af Svend, 6/11 2011, 23:34 (4557 dage siden) @ Sune

Hvis man gerne vil støtte Tønder Tinglev Banen er man mere end velkommen til at melde sig ind i facebook gruppen Tønder-Tinglev Banen.

Og hvis man vil vide mere om banens vedligeholdelsesstand, kan man læse mere her
http://www.bane.dk/db/filarkiv/8159/08%20Restbaner.pdf

--
Svend

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af cm, 16/11 2011, 21:39 (4548 dage siden) @ Fysikeren

-nyt fra Tønder-Tinglev HER
mvh
Christian Møller

--
[image]

Avatar

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/11 2011, 21:53 (4548 dage siden) @ cm

-nyt fra Tønder-Tinglev HER
mvh
Christian Møller

Der står ikke noget om, hvor de 225 millioner kroner skal komme fra?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af ivar, 16/11 2011, 22:59 (4548 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er meget yndigt, at man vil bevare Tinglev-Tønder, men helt ærligt, der er da ikke noget at køre med, hverken gods eller personer. Tinglev er en død by, Tønder er en død by, og den smule godstrafik, som Hydro kan generere forrenter ikke investeringen i at bringe strækningen up to date. Vi kan diskutere beløbets størrelse, men uanset hvad, så kommer de penge ikke hjem igen.

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Fysikeren, 16/11 2011, 23:09 (4548 dage siden) @ ivar

Eneste reelle chance for en genåbning er vel gennemgående passagertog fra Tønder til Flensburg eller Sønderborg, og så kan godstog medbenytte banen. Men der er vel næppe grundlag for det på nogen måde? Hvis ikke der lå en grænse der hvor der gør, så burde passagergrundlaget Tønder - Flensburg være større end Tønder - Esbjerg (Flensburg er lidt større end Esbjerg og tættere på end sidstnævnte). Den psykologiske faktor der ligger i grænsen gør nok sit indhug i grundlaget.

Lars

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Svend, 17/11 2011, 01:42 (4547 dage siden) @ Fysikeren

Eneste reelle chance for en genåbning er vel gennemgående passagertog fra Tønder til Flensburg eller Sønderborg, og så kan godstog medbenytte banen. Men der er vel næppe grundlag for det på nogen måde?

Ingen trafik og ingen penge (til dette formål - de skal bruges andre steder). Jeg ville ikke være så optimistisk .......

--
Svend

Avatar

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Per Hauberg, 17/11 2011, 03:08 (4547 dage siden) @ Svend

Thomas har allerede nævnt det: 225 mille er immer en klatskilling, som næppe kommer fra Christiansborg, uanset om man spørger på rød eller blå stue.
Persontrafik ?? Et hurtigt kik på www.findvej.dk burde være nok: Der er ikke kommet mange huse til siden 1971, -og de huse, der er, har helt sikkert mindst een garage hver.
For mig at se, er der kun een ting at gøre, og det er at få det spor fjernet, inden flere dagdrømmere falder over det og kommer slemt til skade.

vh

P.

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Svend Jensen, 17/11 2011, 09:39 (4547 dage siden) @ Per Hauberg

Der er såvidt jeg ved mindst 3 firmaer i Tønder, der er interesserede i at benytte netop den bane, udover Hydro er det vist en biofuel virksomhed og en tredje jeg ikke husker. Er de 225 mill for en totalrenovering så skinnerne er klar til 160 km/t eller er det til 20 km/t?

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Svend, 17/11 2011, 09:54 (4547 dage siden) @ Svend Jensen

Er de 225 mill for en totalrenovering så skinnerne er klar til 160 km/t eller er det til 20 km/t?

Det er vist både og. Skinnerne er slidt helt ned og mon ikke der kræves, at infrastrukturen opfylder de krav der stilles i dag, uanset hvor hurtigt eller langsomt man skal køre.

Læs rapporten om banens tilstand længere oppe i denne tråd (hvor der bl a nævnes, at skinnerne for størstepartens vedkommende stammer tilbage fra før genforeningen i 1920).

--
Svend

Avatar

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/11 2011, 09:55 (4547 dage siden) @ Svend Jensen

Der er såvidt jeg ved mindst 3 firmaer i Tønder, der er interesserede i at benytte netop den bane, udover Hydro er det vist en biofuel virksomhed og en tredje jeg ikke husker. Er de 225 mill for en totalrenovering så skinnerne er klar til 160 km/t eller er det til 20 km/t?

De 225 mio kr. er for en godsbane med en maks. hastighed på 40 km/t jf. side 106+108 her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Svend Jensen, 17/11 2011, 17:59 (4547 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg synes man skal gøre det ordentlig og jeg kan sagtens se fornuften i at lave en ordentlig forbindelse til Tønder over Tinglev. Det har aldrig været meningen at offentlig transport skal give overskud på den korte sigt. Til gengæld vil et godt offentligt transportsystem ruste os godt til fremtidens klimaproblemer og selvom beregningen er kompleks ville det ikke undre mig, hvis det giver overskud på lang sigt, når man ser på al den tid folk kan spare ved at ungå køer, trafikulykker som man undgår, mindre CO2 udledning osv.
Det er ligefør tyskere også kunne have glæde af den? De ville kunne komme fra Flensborg til Niebüll ret hurtigt og videre til deres store sommerferiedestination: Westerland. Men det kan de måske allerede?
Det giver ingen mening den forbindelse ikke er der. Der er jo forbindelse på tværs af Jylland både ved Esbjerg-Kolding og ved Vejle-Struer-Thisted, men ikke i regionen længere sydpå?
Det eneste rigtige er at satse meget mere på tog i fremtiden til at løse offentlige transportproblemer. At gøre busser grønne har lange udsigter og de er upålidelige når vejret bider bare lidt. Danskerne skal have et grønt, hurtigt, komfortabelt og pålideligt transportsystem også i udkanterne.

Avatar

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af Ove Nygaard, 17/11 2011, 19:02 (4547 dage siden) @ Svend Jensen

Kære Svend Jensen.

Det er nogle smukke tanker, du har omkring økonomien i offentlig (tog)trafik. Tankerne omkring genåbning af strækningen Tinglev - Tønder har verseret lige så længe, som pasasgertrafikken har været nedlagt siden 1971, hvor den ophørte p g a alt for få passagerer. Og de argumenter, du fremfører for en genåbning, har været bragt frem gang på gang. Men når det kommer til realiteter, så er der pludseligt ingen virksomheder, der vil stå ved, at de har givet "tilsagn" om godstransporter.
Prøv at skaffe dig oplysning om, hvor mange godsvogne, der har benyttet det kommunale stamspor, Tønder Nord, som man lokalt troede på, ville betyde ny opblomstring af godstrafikken som "i gamle dage" til og fra Tønder. (Der har forresten i dette forum tidligere været en "tråd" om et dyrt kommunalt stamspor mellem Køge og Roskilde, og hvilke godstransporter, der er kommet ud af den investering).
Og et muligt passagertal på en genåbnet Tinglev - Tønder jernbane vil ikke afvige meget fra de få passagerer, der var i togene op til nedlægningen. Det er en smuk egn - jeg har selv boltret mig der med jernbanedrift i 17 år - men desværre er der ikke sket en befolkningsforøgelse, som ændrer meget på situationen fra den gang, måske snarere tværtimod.
Jeg erklærer mig som en stor tilhænger af jernbanedrift - rent faktisk har jeg brugt hele mit "aktive" liv - godt 54 år - på den. Men der skal også være en vis realisme i, hvad man forlanger af investeringer i den.
I disse dage oplever vi, at transportministeren "leder med lys og lygte" for at frigøre midler til den nødvendige styrkelse af materielsituationen på de strækninger, som har kundeunderlag til en samfundsøkonomisk jerbanedrift. Dette udmærkede forum nærmest overstrømmes af gode forslag til, hvordan det kan gøres, herunder hvem der er skyld i hvad omkring materiellet. Men samfundsøkonien er nu engang i øjeblikket ikke til "luftkasteller".
Undskyld, hvis jeg kom til at være lidt belærende. Det var ikke meningen, men et gammelt ord siger jo også:" Erfaren mand - og med ligestillimgen gælder det også erfaren kvinde - er god at gæste."
Og så har både du og jeg jo heldigvis ytringsfrihed. :-)

Med bedste hilsener og i bedste mening

Ove Nygaard

Tønder - Tinglev - sidste nyt..

af ivar, 17/11 2011, 20:16 (4547 dage siden) @ Svend Jensen

Jeg er enig med dig i, at man skal gøre det ordentligt, og at kollektiv trafik isoleret set ikke skal give overskud, men der skal altså være et vist befolkningsmæssigt underlag.

I 2004 boede der i Tønder godt 8000 mennesker, i Tinglev knapt 3000, disse tal har ikke ændret sig væsentligt til nu. Et kik på Sydtrafiks ruter viser, at der ikke er en gennemgående rute mellem Sønderborg og Tønder langs grænsen, det fortæller mig, at der er et meget lille behov. Man skal op over Tinglev, hvilket i bedste fald tager 1½ time. Hvad angår godstrafik, hvor mange tog om ugen modtog Hydro i sin tid, et enkelt eller to? Tidligere i tråden har jeg så læst, at der var et par virksomheder mere, der havde udtrykt interesse, men hvor meget gods ville de kunne bidrage med, og hvor stålsat ville viljen være?

Hvad angår tyskerne, så tager det i dag små 2 timer, at rejse med tog/bus fra Padborg til Tønder over Tinglev, og her er så ikke timedrift. Flensborg - Nibøl tager med bus omkring en time, og her er der mindst timedrift. En detalje er så, at det ikke er folk fra Flensborg, der drager til Westerland, det er ikke for almindelige mennesker.

De mange millioner, vil kunne gøre mere gavn andre steder på skinnenettet. Ikke for at starte en kontrafaktisk diskussion i denne tråd, men en retablering af Aalborg Privatbaner ville give mere mening i et grønt regnskab. Det bliver nok lidt mere end 225 mio, men det er da et tilskud.

mvh
-ivar

Tønder - Tinglev

af Søren Rødgaard Henriksen @, Tønder, 23/11 2011, 21:33 (4541 dage siden) @ Fysikeren

Dette indlæg skal ikke betragtes som en del debatten, men blot som en orientering:

Til almen oplysning at der arbejdes med seriøse planer omkring en genåbning omkring Tønder-Tinglev-banen.

For interesserede kan jeg oplyse, at pressemeddelelser og anden information med mellemrum bliver udsendt i fora, bl.a. via Facebook: http://www.facebook.com/groups/160729552079/

På et senere tidspunkt vil projektet kunne følges via STTS-styregruppen's kommende hjemmeside: http://stts.dk

Der er i mange indlæg talt en del om økonomi og hvorvidt der er gods- og passagerunderlag for en reetablering af drift på TT-banen.

Ser man på TT-banen isoleret kan man have ret i sine forbehold. Derfor arbejder vi i styregruppen STTS ud fra et lange bredere perspektiv, - hvor TT-banen kun er en del af et større projekt for hele grænseregionen med udgangspunkt fra aksen mellem centerbyerne Tønder og Sønderborg.

Skal drift på TT-banen reetableres er det om noget et spørgsmål om nytænkning og modet til at tænke i nye sammenhænge og perspektiver. STTS og de virksomheder som vi er samarbejde og dialog med, mener at vi har en sag der er bæredygtig.

En af de største udfordringer er en holdningsændring. Fx kan det undre undertegnede, hvor meget fokus der er på nuværende skinner - skal der ske noget, investeres så det får den ønskede virkning, skal om ikke hele, så hovedparten af skinner og øverste underlag udskiftes med nyt. Vi taler ikke om en økonomi der ved etablering skal ses over en kort periode, men som en samlet drift af både skinner og materiel over en periode på 30-35 år, som fx et OPP-projekt.

Med venlig hilsen
Søren Rødgaard Henriksen
Projektleder

Styregruppen vedr. jernbaneforbindelsen
### Tønder - Tinglev - Sønderborg ###
Postboks 45 - 6270 Tønde

Tønder - Tinglev

af Svend, 23/11 2011, 23:27 (4540 dage siden) @ Søren Rødgaard Henriksen

Optimismen fejler i hvert fald ikke noget :-)
Vi krydser fingre for, at nogen med penge i pungen - og for hvem afkastet ikke betyder alverden - deler denne!

--
Svend

Avatar

Tinglev-Tønder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/9 2012, 11:46 (4242 dage siden) @ Søren Rødgaard Henriksen

Derfor arbejder vi i styregruppen STTS ud fra et lange bredere perspektiv

Hvis man her i forum vil have et overblik over Tinglev-Tønder skal man læse i tre tråde:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=25109#p25109
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=37971#p37971 og
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=47671#p49788

Herudover er der åbenbart informationer at hente på Facebook, men da jeg tilhører racen "sur gammel mand", nøjes jeg med at konstatere, at STTS har indgivet en officiel klage til Jernbanenævnet jf. nedenstående.

En del af min blakkede karriere er, at jeg er eksamineret i faget Forvaltningsret på cand. scient. pol. studiet på Aarhus Universitet. Så jeg afventer faktisk med spænding Jernbanenævnets afgørelse ("udtalelse") og glæder mig især til at nærlæse begrundelsen, idet formandsskabet i nævnet beklædes af en statsforvaltningsdirektør.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Uddrag af Jernbanenævnets årsberetning 2011.

Tinglev-Tønder

af Svend, 17/9 2012, 12:41 (4242 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kan jo kun ønske gruppen med det fromme formål

STTS blev dannet i juni 2011 og er en kombineret arbejdsgruppe og et styringsorgan bestående af repræsentanter for virksomheder inden for bl.a. jernbanedrift, erhvervsudvikling og virksomheder med en grøn transportprofil. Endvidere er der til STTS knyttet en række personer med teknisk og fagspecifik viden omkring jernbanedrift og produktudvikling.

Blandt sine målsætninger har STTS etableringen af en togforbindelse mellem Sønderborg og Tønder

god vind. Hvem gruppen ellers består af, er noget usikkert, men talsmanden/formanden arbejder indenfor en helt anden branche og virke, så der må være flere (og det skal der vel sprogligt også være, for at man kan kalde det en gruppe).

Lad os se hvad der kommer ud af henvendelsen til Jernbanenævnet. Personligt tvivler jeg dog på, at der kommer gang i jernbanetrafikken mellem Tinglev og Tønder igen......

--
Svend

Tinglev-Tønder

af Fysikeren, 17/9 2012, 16:04 (4242 dage siden) @ Svend

Mon ikke resultatet af undersøgelsen bliver, at så længe Banedanmark er villig til at etablere et sporskifte, hvis behovet opstår, så er alt godt. Samtidigt understreges det, at det er fornuftig ikke at have et sporskifte der ikke bruges, da dette ville være spild af penge.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak