Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Prøvrkørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 3/10 2011, 13:33 (4592 dage siden)

Jeg hat set i bogen Københavns S-baner 1934-1984, at DSB foretog nogle prøvekørsler med 1. generations S-tog og 2. generations S-tog hhv. brunt/rødt, elektrisk sammenkoblet.Findes der nogle oplysninger om hvad vognnumre det var, og ikke mindst billeder af denne sjældne oprangering?Det må jo siges at have været noget af et særsyn!

Avatar

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af Jens, 30 cm bag skærmen, 3/10 2011, 14:22 (4592 dage siden) @ Erik H

Der et billede af det i den senest udgevne bog om S-banen.

Med venlig hilsen
Jens

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af Peter Christensen @, 3/10 2011, 18:40 (4592 dage siden) @ Jens

Billedet finde på side 309 og i billedtaksten står følgende:
"Modstående side, nederest: De forskellige generationer kunne ikke anvendes sammenkoblede i ordinær drift, men 1. og. 2. generation kunne kobles elektrisk til brug i nødstilfælde. Prøvetog på Vesterport station 1973".

Meget handy at kunne slæbe "dødt" materiel væk, men tvivler seriøst på at brune og røde S-tog har kørt sammen i daglig drift.

2. generation og 3. generation S-tog kunne heller ikke køre sammen (kabler og koblinger passer ikke så godt sammen)og de nuværende er også "stand alone".

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af re20000, 3/10 2011, 20:24 (4592 dage siden) @ Peter Christensen

Husker fra min skolebarndom at have set ud af vinduet i klassen flere gange forbikørende stammer af 1. og 2. g sammenkoblede. Det var nord for Holte. Hvor langt de kørte og om det var forsøgskørsler eller indøvelse ved jeg ikke, jeg var 10 år gammel. Det var i forb med elektrificeringen Hot- Hi og endnu inden ordinær drift med "elektriske nærtrafiktog" (De blev jo først benævnt S-tog nogle år senere).
Husker fra min tid ved S-tog i 2002 at der fandtes nødkoblinger i 3. g-erne og 4. g-erne så man kunne koble med hinanden både 2. - 3. g og 3. - 4. g og 2. -4. g. Men det var kun til at nødflytte en havareret stamme. Bremse- og traktionssystemer kunne ikke arbejde sammen. Jeg ved ikke med 1. og 2. g om de kunne trække eller bremse sammen.
For resten: hvornår fik 2.g erne EP bremse, mener ikke de havde det fra begyndelsen men gætter på det var i forb m indførelsen af HKT?

Nold

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af Svend, 3/10 2011, 21:08 (4592 dage siden) @ re20000

Husker fra min skolebarndom at have set ud af vinduet i klassen flere gange forbikørende stammer af 1. og 2. g sammenkoblede. Det var nord for Holte. Hvor langt de kørte og om det var forsøgskørsler eller indøvelse ved jeg ikke, jeg var 10 år gammel. Det var i forb med elektrificeringen Hot- Hi og endnu inden ordinær drift med "elektriske nærtrafiktog" (De blev jo først benævnt S-tog nogle år senere).
Husker fra min tid ved S-tog i 2002 at der fandtes nødkoblinger i 3. g-erne og 4. g-erne så man kunne koble med hinanden både 2. - 3. g og 3. - 4. g og 2. -4. g. Men det var kun til at nødflytte en havareret stamme. Bremse- og traktionssystemer kunne ikke arbejde sammen. Jeg ved ikke med 1. og 2. g om de kunne trække eller bremse sammen.
For resten: hvornår fik 2.g erne EP bremse, mener ikke de havde det fra begyndelsen men gætter på det var i forb m indførelsen af HKT?

Nold

Nu nævner du ikke præcise årstal, men jeg har for mit eget vedkommende været "ret tæt" på S-banen i årene 1971-1981 (og sporadisk fra 1966-71) og kan ikke erindre nogensinde at have set et sammenkoblet serie 1 + 2 tog. Der har, som der skrives, sikkert været foretaget prøvekørsler/forsøg, men disse har vist kun været observeret af de færreste.

Det er korrekt, at 2. generationstogene ikke blev født med EP-bremse. En sammenhæng med indførelsen af HKT er nok ikke helt ved siden af.

--
Svend

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af caprani ⌂, København, 3/10 2011, 21:43 (4592 dage siden) @ Svend

(De blev jo først benævnt S-tog nogle år senere).

Er det noget internt? Efter mit vidende har denne banetype i offentligheden og markedsføringsteknisk været benævnt "S-Tog" fra begyndelsen.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af re20000, 3/10 2011, 22:43 (4592 dage siden) @ caprani

(De blev jo først benævnt S-tog nogle år senere).


Er det noget internt? Efter mit vidende har denne banetype i offentligheden og markedsføringsteknisk været benævnt "S-Tog" fra begyndelsen.

Nejnej, det var skam officielt. Men man lagde ikke så meget mærke til det. Forskellen sås bl a ved at det ved stationerne i Birkerød, Allerød og Hillerød opsattes store røde sekskantede skilte med vingehjul men uden S. Det var der dog ikke mange der lagde mærke til. der var også 1.klasse i togene (litra As). Der står om det i bøgerne om s-banen fra 1984 og 2009 og Nordbanebogen.

Nold

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af caprani ⌂, København, 3/10 2011, 22:49 (4592 dage siden) @ re20000

Tak for det :-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af re20000, 3/10 2011, 22:58 (4591 dage siden) @ Svend


Nu nævner du ikke præcise årstal, men jeg har for mit eget vedkommende været "ret tæt" på S-banen i årene 1971-1981 (og sporadisk fra 1966-71) og kan ikke erindre nogensinde at have set et sammenkoblet serie 1 + 2 tog. Der har, som der skrives, sikkert været foretaget prøvekørsler/forsøg, men disse har vist kun været observeret af de færreste.

Det må jo have været i første halvdel af 1968. Efter at der var kommet kørestrøm op selvfølgelig. Om de også kørte nogle ture efter indvielsen af s-banen er jeg ikke sikker på.
Når man sidder og keder sig i skolen og er togtosset så lægger man jo mærke til alt hvad der foregår ude på banen. Husker også at der var en del sporarbejde med enkeltsporskørsel i den periode foruden oprettelse af automatisk linieblok. Er der iøvrigt nogen, der ved om det var ved den lejlighed at Holtes nordlige indkørselssignal ændredes fra vingesignal til daglyssignal? Og var det ved samme lejlighed at stangrækken forsvandt?

Nold

Avatar

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet

af Erik H, Frederikssund, 3/10 2011, 18:52 (4592 dage siden) @ Jens

Var en tur på biblioteket, og lånte bogen der:-)
Denne bog er absolut på ønskelisten, da jeg synes den virker meget interessant. På side 309 findes et flot billede af et "forsøgstog" på Vesterport Station.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak