Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreplaner der ikke passer sammen (Jernbanen i dag)

af D 826, 7/10 2011, 20:41 (4595 dage siden)

Davs

Jeg har undret mig lidt over at DSB ikke har kunnet tænke lidt længere når de laver nye køreplaner.

Jeg er medlem af en modeljernbane klub i Ølby ved Køge, og til tider er vi nogen stykker der tager toget frem og tilbage mellem Ølby og Slagelse/Odense.

Se her, Regionaltoget fra Næstved kører fra Ølby om aftenen kl 22:32 Og efter køreplanen skal vi ankomme til Roskilde Kl.22:52, Men vi er så imidlertid nogen der skal videre mod Fyn/Jylland, og der er der afgang fra Roskilde 22:52. Øhhhh - hvad tænker de lige på. Jeg syntes ikke det er særlig kundevenligt over for deres passager.

Og for at gøre det lidt ekstra surt for folk der skal videre mod Fyn/Jylland ikk, så har man tilsyneladende valgt at droppe halvtimedriften fra København efter kl. 21 om aftenen.. Før kunne man til nød acceptere og skulle stå og vente på næste tog kl 25 over hel (23:25) i Roskilde. Nu skal man vente en hel time på perronen..

--
Vh. D 826

Køreplaner der ikke passer sammen

af lkfsteen, 7/10 2011, 22:52 (4595 dage siden) @ D 826

Der er også et andet tilfælde hvor Lille Syds køreplan ikke ligefrem er publikumsvenlig : Kommer man fra Nordvestbanen af og vil af køge til så er køreplanen sådan, at toget fra Nordvest ankommer til Roskilde samtigt med at Lille Syd letter anker !

Køreplaner der ikke passer sammen

af D 826, 7/10 2011, 23:54 (4595 dage siden) @ lkfsteen

Ja lige precis det samme som jeg mener, man når ikke en gang ned i tunnellen før den anden kører.. så skulle man tage et tidliger tog - feks fra Ølby kl. 20:30, for at nå det andet tog i Roskilde, men det er også så tidligt igen..

--
Vh. D 826

Køreplaner der ikke passer sammen

af Anders Pedersen @, Mørke, 8/10 2011, 00:19 (4595 dage siden) @ D 826

Ja lige precis det samme som jeg mener, man når ikke en gang ned i tunnellen før den anden kører.. så skulle man tage et tidliger tog - feks fra Ølby kl. 20:30, for at nå det andet tog i Roskilde, men det er også så tidligt igen..

Sådan er det også i Jylland.

Feks er køreplanen på Grenåbanen lavet sådan at man ikke kan nå at skifte til Lyntoget mod Aalborg.
der er en skiftetid mellem de 2 tog på 4 min og eftersom der skal skiftes spor også så har man også travlt, men det kan lade sig gøre.
siden K10 har været sådan.

eller er man henvist til at tage IC toget
Nu ved jeg ikke hvor mange der skifter mellem de 2 baner.
ankommer man til Aarhus fra nord er der masser af tid fra både IC og Lyn.

Køreplaner der ikke passer sammen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 8/10 2011, 02:43 (4595 dage siden) @ Anders Pedersen

Ja lige precis det samme som jeg mener, man når ikke en gang ned i tunnellen før den anden kører.. så skulle man tage et tidliger tog - feks fra Ølby kl. 20:30, for at nå det andet tog i Roskilde, men det er også så tidligt igen..


Sådan er det også i Jylland.

Feks er køreplanen på Grenåbanen lavet sådan at man ikke kan nå at skifte til Lyntoget mod Aalborg.
der er en skiftetid mellem de 2 tog på 4 min og eftersom der skal skiftes spor også så har man også travlt, men det kan lade sig gøre.
siden K10 har været sådan.

eller er man henvist til at tage IC toget
Nu ved jeg ikke hvor mange der skifter mellem de 2 baner.
ankommer man til Aarhus fra nord er der masser af tid fra både IC og Lyn.

Ofte er der dårligt tid til at skifte mellem Grenå toget og Odder grisen. Det rette sig heldigvis snarest, men der burde have været tid nok, til at man lige kunne give dem de par minutter, det tager at krydse perronen + et par minutter til eventuelle forsinkelser tidligere på ruten... Det tager tilsyneladene lang tid for folk at gå ind i et tog om morgenen.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Køreplaner der ikke passer sammen

af KimC, 8/10 2011, 09:19 (4594 dage siden) @ D 826

Jeg har undret mig lidt over at DSB ikke har kunnet tænke lidt længere når de laver nye køreplaner.

Ifølge DSB's univers tager du toget for at komme til/fra København.

Forbindelsen med det tog du omtaler fra Ølby til København kan man ikke klage over.
De der sidder i toget mod Jylland skal fra København og allerhelst til Århus, og det er også ligetil..
Alt andet er besværligt, eller umuligt.

Køreplaner der ikke passer sammen

af LasseG, 8/10 2011, 16:24 (4594 dage siden) @ KimC

Jf. Rejseplanen.dk skal man da også tage s-toget til København H og derfra med IC'eren!

Køreplaner der ikke passer sammen

af gamle ole, 10/10 2011, 18:11 (4592 dage siden) @ D 826

-for slet ikke at tale om 50-min.pausen om aftenen på Ringsted St, når man skal videre med Sydbanen og kommer fra Fyn/Jylland.
Hvis man synes tiden flyver afsted, kan dette fænomen stærkt anbefales.:-)

hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak