Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 8/10 2011, 14:29 (4587 dage siden)

Jeg er kommet til at tænke på 3. generations S-tog litra FC-MC, der jo fandtes i to udgaver. Den mest synlige var selve vognkassen med to udgangsdøre i hver side for vognene med elektrisk udstyr fra GEC, og vognene med tre udgangsdøre i hver side med elektrisk udstyr fra ASEA. Har disse to varianter nogensinde kørt sammenkoblet?
Jeg mener ikke nogenside at have set det. Måske var forskellen for stor. Såvidt jeg husker var der også en del bøvl med "GEC" vognene! Disse vogne var eller ganske flotte, så det er engentlig synd at de alle er hugget op:-(

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Gæst, 8/10 2011, 15:07 (4587 dage siden) @ Erik H

I mine øjne var/er ALLE DSB´s 80´er design-tog flotte:

MR/MRD
ME
EA
IC5 - Prototypelyntoget
3. generations S-togene incl. de to prototyper

Når det er sagt så mener jeg dog ikke at det historisk set vil være relevant at bevare alle 5 typer som museumsvogn og lokomotiver.

Ihvertfald vil MR/MRD og EA blive bevaret af jernbanemuseet. Måske vil man også bevarer en ME når de om en årække ikke længere skal bruges i daglig drift i DK. Mange af de udenvendige design-ideer og former i disse 3 typer fandtes jo også i IC5 og 3. gen S-togene, som imodsætning til de 3 første i lang højere grad var SMÅ-serier og ikke reelt mængdematriel a la B-vognsfamilien, 2. gen S-tog, eller IC3/ER4/ET-familien. Og de fleste mennesker som om 50 år vil kikke på en museums MR/MRD eller ME vil stille sig tilfreds med den som bevaret repræsentant for 1980´erne.

Avatar

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Erik H, Frederikssund, 8/10 2011, 15:51 (4587 dage siden) @ Gæst

Jeg giver dig ret i at alle togene i 80´er design var flotte:-)
Når man ser på litra FC-MC så synes jeg litra FC-MC af standardleveringen var de flotteste, pga. FC´s front med dobbeltlanterner. Jeg ved ikke om prototypen med ASEA udstyr, også havde dette udsendende?

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Gæst, 9/10 2011, 10:09 (4586 dage siden) @ Erik H

GEC og ASEA prototyperne havde ikke dobbeltlanterner, kun serieleverancen fra 1986 var forsynet med dette.

Prototyperne var også meget luksuriøst indrettet, og man sad langt bedre i sæderne end på dem i serieleverancen.
Men det gjorde man bestemt også i IC5-togsættet, det var suverænt at kører med.

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Hedegaard, 9/10 2011, 12:05 (4586 dage siden) @ Gæst

GEC og ASEA prototyperne havde ikke dobbeltlanterner, kun serieleverancen fra 1986 var forsynet med dette.

Prototyperne var også meget luksuriøst indrettet, og man sad langt bedre i sæderne end på dem i serieleverancen.
Men det gjorde man bestemt også i IC5-togsættet, det var suverænt at kører med.

Tror det havde noget at gøre med, at DSB i starten havde visioner om at det skulle være et "Regional S-Tog" til brug på Nordbanen og Køgebugtbanen.
Nogen der egentlig ved hvorfor de blev smidt på B-linjen? Var det for at være tættere på værkstedet i Taastrup eller...?

De passede unægtelig bedre til den hurtigere linje A med få stop.

Avatar

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Erik H, Frederikssund, 9/10 2011, 12:58 (4586 dage siden) @ Hedegaard

Med regional S-tog, mener du at IC5 skulle være el-drevne, således at disse kunne køre for egen kraft, altså uden (el)lokomotiv? Hvis dette skulle have været muligt havde DSB vel gjort det, men det bliver jo nok svært at konstatere med sikkerhed!
Man så jo også hvordan projektet med S-tog til Roskilde strandede. På banen mellem København og Roskilde, skulle man også have været ude meget før, dvs. inden eletrificeringen af fjernbanen på denne strækning blev påbegyndt i midten af 80´erne!

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af thomash, 9/10 2011, 13:31 (4586 dage siden) @ Erik H

Jeg tror bestemt at Hedegaard snakker om 3. S-toget når han nævner regional S-Tog.. :) IC5 eller prototype lyntoget har vist aldrig været tiltænkt at skulle køre på s-banen.. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Avatar

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Erik H, Frederikssund, 9/10 2011, 13:47 (4586 dage siden) @ thomash

Jeg tror lige som du, at der menes 3. generations S-tog litra FC-MC. Det ville være mærkeligt, at DSB skulle bruge nogle specielle tog kun til disse to strækninger. . Men på den anden side har man jo hos DSB haft så mange planer,der aldrig er blevet gennemført:-(
PS.Egentligt mærkeligt at litra FC-MC aldrig nåede at blive indsat på Frederikssundbanen, der jo også er temmelig lang!!!

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af LBC, 8/10 2011, 15:12 (4587 dage siden) @ Erik H

Hej Erik H

Der var 3 slags 3. generations S-tog:

Asea-Prototypetoget
GEC-Prototypetoget
Asea-serieleveringstoget

Togene kunne ikke kører sammenkoblet. Hvis jeg husker rigtigt, havde GEC-toget en anden type centralkobling end Asea-togene.

Af prototyperne var der vist kun 8 vogne af hver (et heltog), mens der var 4 eller flere heltog af serie-toget (jeg husker ikke antallet).
Formålet med prototyperne var at undersøge hvilket leverandør der skulle have ordren på nye S-tog.

Asea fik som bekendt ordren på serie-leveringen
Pudsigt nok var Asea-prototypen opgivet inden jeg startede på S-banen i april 1989. Den stod i Tåstrup ved værkstedet den gang.

Jeg har kørt en del med Asea-serie-leveringerne. Egentligt dejlige tog at kører med, men der var ustandseligt fejlindikering på dørene. Dvs at dørlamperne viste at dørene stod åbne selvom de var lukkede.

Jeg har kørt en enkelt tur med GEC prototypen. Ganske nervepirende, da de havde ry for at brække ned hele tiden. Den sidste tid GEC-prototypen var i drift, var det en ganske lille gruppe lokomotivfører, som kendte toget godt, der kørte med toget.

Mvh
Lars

--
[image]

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Søren Jakobsen, Randers, 8/10 2011, 18:34 (4586 dage siden) @ LBC

Se http://www.l-eriksen.dk/toge/materiel/togz/s-tog/3genProto/1/index.php

Det ses tydeligt at der er anvendt 2 typer automatkoblinger, på det ene togsæt http://www.l-eriksen.dk/toge/materiel/togz/s-tog/3genProto/1/slideshow.php?image=66140 en kobling der schaffenberg-kobling, der i det store hele minder om den på IC3, og på det andet http://www.l-eriksen.dk/toge/materiel/togz/s-tog/3genProto/1/slideshow.php?image=66120 en kobling med "kløer".

Dette tog må være DSB's første erfaring med automatisk-kobling?
Ihvertfald er schaffenberg-typen der er anvendt på alle DSB tog med automatisk kobling sidenhen.

Avatar

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Erik H, Frederikssund, 8/10 2011, 19:25 (4586 dage siden) @ Søren Jakobsen

Det er jo nogle meget fyldestgørende og spændende fotos:-)
Det er bare trist at DSB stoppede anskaffelsen af litra FC-MC. Jeg tænker her kun på designet, for jeg ved der var problemer af teknisk art med disse toge.

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Niels, Aarhus, 8/10 2011, 22:17 (4586 dage siden) @ Søren Jakobsen

Dette tog må være DSB's første erfaring med automatisk-kobling?

Det var også automatiske Scharffenberg-koblinger på MA-lyntogene, og de første af dem er leveret i 1963, så nogle erfaringer havde DSB da :-)

Venlig hilsen

Niels

--
Niels

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Jens H. Bondesen, 9/10 2011, 10:38 (4586 dage siden) @ Niels

Dette tog må være DSB's første erfaring med automatisk-kobling?


Det var også automatiske Scharffenberg-koblinger på MA-lyntogene, og de første af dem er leveret i 1963, så nogle erfaringer havde DSB da :-)

Og et par 2.generationsvogne, MM 7631 og FS 7132 var forsynet med Scharfenbergkobling (i førerrumsenden) allerede ved leveringen i 1967. De kunne således kun kobles med hinanden og anvendtes derfor i et særligt løb, der indebar daglig samling og adskillelse (i sommeren 1971 foregik det på linie F). Kilde: "DSB's S-TOG" af James Steffensen, Signalpostens Forlag 1971.

Så ikke engang på S-banen var 3.generation de første vogne med automatisk kobling.

--
Venlig hilsen
Jens H B

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Georg Schmidt, 8/10 2011, 19:55 (4586 dage siden) @ LBC

Spændende at høre lidt om 3.generations S-toget, som jeg kun har været passager i nogle ganske få gange. For mig var det 1.generations togene der blev spændende i slutningen af tresserne, da de var på vej ud. Jeg fulgte udrangeringsprocessen af disse tog.
[image]
Den gammeldags kobling går vel helt af mode efterhånden, her i Vanløse 1970.
Mvh
Georg

Avatar

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af Erik H, Frederikssund, 8/10 2011, 20:03 (4586 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja der er vist ingen tvivl om at dette "oldnordiske" system er døende. Hvorfor man hos DSB var så konservativ, at man ikke lod anden generations S-tog udstyre med automatkoblinger må stå hen i det uvisse, men man forberedte det dog, men fuldførte det aldrig.

3. generations S-tog (ASEA/GEC) FC og MC

af re20000, 9/10 2011, 13:59 (4586 dage siden) @ Erik H

Man syntes det ville koste for mange penge at skifte alle trækkrogene ud , det skulle gøres nogenlunde samtidigt. Og man ville gøre det fælles med andre baner i Europa. Og også på godsvogne. Var ihvertfald den officielle forklaring.
Iøvrigt var det rigtigt at 3. gen kørte på B-linien for at være tæt på vk Tå. Ihvertfald da de blev "genintroducerede" i begyndelsen af det 21. århundrede.

Nold


Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak