Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shell med ICA (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 15:00 (4586 dage siden)

"Shell med ICA" stod der på flere af de Shell-tankvogne der har kørt herhjemme (og hvoraf nogle i øvrigt kan fås i model nu).

Men hvad står ICA for, er det et tilsætningsstof "Ignition Control Additive", eller er det forkortelsen for navnet på vognmanden, der satte tankvognene til rådighed for transporterne?

Begge ting har nemlig været fremme.

Kigger man i vognarkivet herinde, kunne det godt tyde på det er vognmanden/ejeren.

Mvh
Claus

--
[image]

Shell med ICA

af Jens MO-Møller @, 8/10 2011, 15:13 (4586 dage siden) @ Claus E. Hansen

ICA er et tilsætningsstof, som Shell tilsatte deres benzin i sin tid. Det fremgik også af bemalingen på Shell`s landevejstankvogne.

Venlig hilsen

Jens Møller

Shell med ICA

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 19:55 (4586 dage siden) @ Jens MO-Møller

Men udmiddelbart synes jeg ikke det virker særligt logisk at man brugte forkortelsen for sådanne et stof, som de færreste mennesker måtte formodes at kende til....

Men er der virkelig ingen der kan give det helt korrekte svar, eller det er måske dem begge, både tilsætningsstof og vognmand?

Mvh
Claus

--
[image]

Shell med ICA

af ivar, 8/10 2011, 20:31 (4586 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det har næppe været I. C. Andersen, de beskæftigede sig hovedsageligt på det tidspunkt med internationale køle/fryse- og tørgodstransporter. Hvis vi skulle have fat i en landtransportvirksomhed, der kunne have kørt for Shell, skal vi have fat i IAT (også fra Esbjerg).
Nu har jeg ikke fundet et billede af en sådan tankvogn, men det naturlige ville være, at ICA - hvis det var vognmandsforretningen - ville have set ud som firmaets logo, ellers har det jo ingen mening med den reference.

Shell med ICA

af Svend, 8/10 2011, 20:46 (4586 dage siden) @ ivar

Det har næppe været I. C. Andersen .....

Der har du helt ret i :-)
Google har svar på det meste:

What does ICA stand for?
Ignition Control Additive (former Shell gasoline additive)

--
Svend

Shell med ICA

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 8/10 2011, 20:40 (4586 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jo, hele nationen blev i 50erne og vist også starten af 60erne dagligt tæppebombet med begrebet: ”Shell med ICA”.

Du kunne ikke åbne et dagblad eller gå i biografen uden at blive konfronteret med pågående reklamer for ICAs vidunderlighed. I dag ville disse reklamer være politisk særdeles ukorrekte.

Jeg husker en fra biografen, hvor en ung fløs i en cabriolet tanker op med mirakelmidlet, starter lakdyret, træder sømmet i bund og fræser ud over fortov og cykelssti med hjulspin og en blærerøvsfaktor, som er pænt over 100.

I en avisannonce forklaredes det, at man ikke måtte blive skuffet, når man første gang tankede ”Shell med ICA”. Der var jo stadig rester af den hidtidige (underforstået underlødige) benzin i tanken, så det var først efter anden tankning, man for alvor kunne mærke virkningen.

Man må håbe, at datidens bilister har haft en god hukommelse for deres vogns præstationer. ;-)

Jeg var omkring ti år på det tidspunkt, og allerede dengang tog jeg mig til hovedet over kampagnens tåbelighed.

Det sjove er så, at Shell i dag fører heftig kampagne for et andet vidunderprodukt, som allerede efter første tankning (fremskridt hedder den slags) kan få bilen til at køre længere på literen.

Ihukommende netop ICA-kampagnen besluttede jeg at undersøge sagen og sammenlignede systematisk den ny Shell-benzin med det generelt billigere produkt fra OK. Og ja: Jeg tankede op både fem og seks gange i træk med samme varemærke.

Det var mig umuligt at registrere nogen forskel!!!

Og hvis der havde været en, var den nok blevet udlignet af, at Shells benzin – i det mindste her i det nordvestlige københavnsområde – generelt er betragteligt dyrere end konkurrenternes.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Shell med ICA

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 20:55 (4586 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Claus E. Hansen, 8/10 2011, 21:33

Så blev det da opklaret, af gode grunde er det ikke os alle der kan huske ICA-kampagnen ;-)

Men er næsten sikker på at være faldet over en hjemmeside, hvor en havde skrevet noget om det var en vognmand. Men det kan så være lige gyldigt nu.

Mvh
Claus

--
[image]

Shell med ICA og kom liiiige en tiger i tanken!

af Steff, 8/10 2011, 22:58 (4586 dage siden) @ Claus E. Hansen

Shell med ICA, Kom en tiger i tanken o.s.v.

Ja, som allerede skrevet var ICA et tilsætningsstof og IKKE en vognmand. Så havde han nemlig også kørt i resten af verdenen:-D !!
Additiver eller på dansk tilsætningsstoffer var (og er) ganske almindeligt i benziner og ikke mindst smøreolier. Benzinen har det som en integreret del af den købebenzin vi tanker. Man kan faktisk IKKE køre på råbenzin i en nu til dags motor.
Tilsætningsstofferne i benzinen var faktisk nødvendig, da oktanen for det meste lå omkring 80. Og havde man en motor der behøvede et højere oktantal (bly), kunne additiver hjælpe. Andre additiver blev også tilsat for at få renset karburatorer, cylinderhoveder, undgå sodning eller hvad det nu skulle være godt for.
Smøreolier blev tilsat forskellige ”fabrikshemmeligheder” før end det blev sendt på markedet. Det skete på de forskellige benzinfirmaers ”smøreolie blandehaller”, i København bl.a. på Prøvestenen. Benzinen var normalt – når den kom til Danmark – tilsat de ”nødvendige additiver” og kom normalt fra Rotterdam eller England, der havde nogle store raffinaderier. Senere kom så både Stigsnæs og Kalundborg med her i Danmark.
Når en tanker fra en af ”søstrene” (BP, Shell, Gulf, Caltex, Esso) kom til f.eks. Prøvestenen, blev der først foretaget flammepunktsprøver og udtaget laboratorieprøver for at konstatere kvaliteten. Var den ikke i orden – som selskabet ønskede det – blev det solgt til de små firmaer, datidens lavprisfirmaer. Benzin, smøreolier og fyringsgas(olie) gik så her normalt direkte ud til deres kunder uden der var gjort andet. En m3 ”fy-gas” til 175,- kr. i 1972.
Additiver VAR faktisk nødvendige og mange gjorde kvaliteten meget bedre. Men der var også tilsætningsstoffer man kunne købe – som Richs til kaffen – og selv hælde i sin tank. De havde nok ikke den store værdi for køberen!
Jernbanemæssigt var BP leverandør til DSB af smøreolier (BP Energol m. fl. typer) og ”Brændolie” til diesellokomotiver og motorvogne.

--
Steffen Dresler

Shell med ICA og kom liiiige en tiger i tanken!

af re20000, 9/10 2011, 13:47 (4585 dage siden) @ Steff

Dengang havde alle der var noget deres egne vogne. Det er først senere det store udliciterings- og privatiseringscirkus blev opfundet. Man ville selv have styr på tingene.


Nold

Shell med ICA og kom liiiige en tiger i tanken!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 9/10 2011, 21:53 (4585 dage siden) @ Steff

Så det var kun BP der var leverandør af dieselolie til DSB, der var ikke andre selskaber inde i billedet?

Rent modelbanemæssigt bestemmer man jo selv hvad man vil have holdende ved dieselolietanken ved depotet, men det skal jo helst være så korrekt som muligt ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Shell med ICA og kom liiiige en tiger i tanken!

af Steff, 9/10 2011, 23:34 (4585 dage siden) @ Claus E. Hansen

Avs!
Det er et godt spørgsmål jeg ikke lige besvare helt nøjagtigt. Men BP var leverandør af brændolie og smøreolie i hvert tilfælde i slutningen af 1950´erne og op gennem 1960´erne, hvilket Kompagniet jo også flittigt annoncerede med i dagblade og fagtidskrifter. Og jeg ved også, at der jævnligt gik tankvogne fra Prøvestenen (ved Amager) til forskellige DSB depoter i begyndelsen af 1970´erne. Men om der på dette tidspunkt også var andre leverandører ved jeg ikke.
Det var jo før end de tvungne udbud mv. Men man så selvfølgelig på prisen når der skulle vælges leverandør, men OGSÅ på forsyningssikkerheden samt kvaliteten og ANDRE serviceydelser som tid og almen tilgængelighed landet rundt. Og kvalitetsmæssigt var det kun de STORE selskaber der kunne konkurrerer, altså dem med egne laboratorier og forsyningskapacitet.
Nok ikke alment kendt, men BP var jo på daværende tidspunkt ejet af den engelske stat (oprindelig den engelske flåde) og dette har helt sikkert spillet ind efter krigen, da alt jo mere eller mindre var med et anglofilt tilsnit. Så den danske flåde (og flyvevåben) fik også i længere perioder leveret fra BP.
Det er nok det nærmeste jeg kan komme sådan generelt.
Men hvis man ønsker mere seriøse og dybtgående informationer, må man en tur på RA og lede i kontrakter eller muligvis kunne finde informationer i årsrapporter mv.
På modelbanen kan en ESSO eller Shell vogn jo godt holde sammen med en BP vogn. Det skete jo, at man måtte bruge andre vogne:-)

--
Steffen Dresler

Shell med ICA og kom liiiige en tiger i tanken!

af Aleman, 10/10 2011, 23:50 (4584 dage siden) @ Steff

Hvad ICA angår, har jeg aldrig været i tvivl om, at det drejede sig om 'noget', man puttede i benzinen (hvilket det jo også er!). Det var kendt viden om, i Sverige mindes jeg det fra begyndelsen af 1960'erne, hvor tankbilerne fra Shell havde ICA påført på tanken. Det skete først senere herhjemme - dengang sagde man, at vi var fem år efter svenskerne. Om det har ændret sig, ved jeg ikke.

ICA kunne dog teoretisk stå for noget andet i Sverige, da der dengang var en landsdækkende købmandskæde ICA - med et par 'symbolfigurer' ved navn MonICA og ICAnder (svensk drengenavn). Kæden kan vel nærmest sammenlignes med vore datidige Centra- eller Favør-kæder.

Og det med at putte additiver i benzinen, ja, det hoppede vi alle på. Hvem har ikke kørt Velo-Solex og hældt Red-X i tanken, uden at der af den grund blev en Puch ud af Velo'en?

Venlig hilsen,

Aleman

Shell med ICA og kom liiiige en tiger i tanken!

af Steff, 11/10 2011, 08:49 (4584 dage siden) @ Aleman

Go´morn Aleman!

Additiver i tanken på Velo´en, du har helt ret, der skulle andre "midler" til. Hva´ sir´ du til en knaldgul Velo med twinsaddel?
Og hvad hel.... har det så med jernbanehistorie at gøre? Meget lidt, men den blev bl.a. brugt når man skulle på Bussesvej for at se, om der var noget spændende ud over alle de "kedelige og gammeldags" damplokomotiver, der flød alle steder og man ikke gad fotografere. Set i nutidens lys: Man udnyttede ikke chancen dengang:-( . Nææ, de nye MY´er, det var sagen. Tingene har ændret sig og Veloen eksistere heller ikke mere.
Moralen er vel denne, at fotografer alt det du idag synes er kedeligt, imorgen er det væk og historie og nogen på forum spørger - med historisk interesse - hvad blev der egentligt af de der kystbanetog og kaldte i dem DD´vogne?
Fortsat god dag!

Steff

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak