Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svendborg 1995, MR og MY på stationen (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 15:40 (4586 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 8/10 2011, 15:51

Et par fotos fra gemmerne, vi er nede i Svendborg, dengang der stadig var noget jernbane til. I dag kan man vist roligt sige "ak hvor forandret" :-D

[image]

Første foto er taget den 6. oktober 1995. MRD 4205 + MR 4005 + ukendt MR holder i spor 1, med noget der ligner et myldretidstog. Fik desværre ikke noteret klokketidspunktet.

[image]

Andet foto er taget ved 14-tiden den 11. oktober 1995. MY 1147 + 4 vogne holder klar til afgang med dagens godstog til Odense. Vognene indeholder sikkert cornflakesprodukter, der skal videre ud i verden. På dette tidspunkt var det mere og mere tydeligt hvad godstrafikken måtte ende med, og siden lukkede Kellogg´s jo også deres fabrik i Svendborg.

Fotos: Claus Hansen

Mvh
Claus

--
[image]

Svendborg 1995, MR og MY på stationen

af John Hansen ⌂, Od, 8/10 2011, 17:16 (4586 dage siden) @ Claus E. Hansen

Fine billeder fra dengang, hvor der ikke blot kørte skinnebusser på Svendborgbanen.


[image]

Første foto er taget den 6. oktober 1995. MRD 4205 + MR 4005 + ukendt MR holder i spor 1, med noget der ligner et myldretidstog. Fik desværre ikke noteret klokketidspunktet.

Jeg tror at billedet er optaget kl. 13.26 :-P


Mvh. John

Svendborg 1995, MR og MY på stationen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 17:27 (4586 dage siden) @ John Hansen

Tak for oplysningen, det passer meget godt ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Svendborg 1995, MR og MY på stationen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 19:58 (4586 dage siden) @ thomash

He he, ja var det så et køreplansstudie eller en joke? :-)

For så mange dobbelt MR var der nemlig ikke dengang.

Mvh
Claus

--
[image]

Svendborg 1995, MR og MY på stationen

af Søren Jakobsen, Randers, 8/10 2011, 20:34 (4586 dage siden) @ Claus E. Hansen

Uret på billedet viser, ja, 13:26

Svendborg 1995, MR og MY på stationen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 20:51 (4586 dage siden) @ Søren Jakobsen
redigeret af Claus E. Hansen, 8/10 2011, 21:41

Av min arm.......:-D Nærmest som hentet ud af en film.... Havde lidt for travlt med at fokusere på MR-toget i stedet for :-)

Gå ikke efter splinterne i hånden, når man har en bjælke i øjet!(det var vist ikke en helt korrekt omskrivning)

Et hurtigt kig i en køreplan fra dengang kan hurtigt afsløre tognr. Tidpunktet passer godt med eftermiddagsmyldretid/skoletog ud af Svendborg til byerne langs banen. Uddannelsesstederne er i øvrigt koncentreret ude omkring Svendborg Vest. Oplagt ide til modelbanen ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Svendborg 1995, MR og MY på stationen - og et år senere

af Aleman, 11/10 2011, 00:08 (4584 dage siden) @ Claus E. Hansen

[image]

Her er vi hoppet et års tid frem, til den 12. september 1996, og jeg glæder mig til, at nogen kan fastslå det korrekte klokkeslæt, for jeg kan ikke! Og jeg kerede mig ikke om den ting.

Til gengæld regnede det meget den dag, men jeg syntes alligevel, at det var værd at fotografere denne blandede togstamme på spor 2 i Svendborg. Træet i forgrunden bærer de smukkeste, hvide blomster midt i maj, og først på sommeren kan man plukke modne moreller. Det vokser i øvrigt oven på stationens bunker - en god detalje til modelbanen.

Spørg mig heller ikke om numrene - det var jo 'bare' et par dagligdags tog.

Venlig hilsen,

Aleman

Svendborg 1995, MR og MY på stationen - og et år senere

af jiko, 11/10 2011, 12:38 (4583 dage siden) @ Aleman

Når man nu ser sådan et billed med rød og hvid MR-tog. Dengang man kørte med begge typer kunne der nogle gange godt opstå nogle mærkelige episoder især med de udvendige dører, da man havde ændret på noget med dørstyrringen på de hvide sæt. Hvis det var helt rigtig så skulle de faktisk have været hvide med grønne dører.

Svendborg 1995, MR og MY på stationen - og et år senere

af Ole Stuhr Hansen, 11/10 2011, 13:44 (4583 dage siden) @ Aleman

[image]

...


Til gengæld regnede det meget den dag, men jeg syntes alligevel, at det var værd at fotografere denne blandede togstamme på spor 2 i Svendborg. Træet i forgrunden bærer de smukkeste, hvide blomster midt i maj, og først på sommeren kan man plukke modne moreller. Det vokser i øvrigt oven på stationens bunker - en god detalje til modelbanen.

...


Venlig hilsen,

Aleman

Og hvis man skal have et sidste billede af træet og stationens bunker, skal det ske nu. Efter planen vil miljøet nord for stationsbygningen undergå store ændringer i næste uge, hvor bunkeren fjernes, træet fældes og garagebygningen og cykelskuret rives ned. Det sker for at skabe plads til en toetagers cykelbygning.

I disse dage forsvinder i øvrigt endnu en del af stationens nedlagte havnebane. Sporene mellem Nordre Havnevej og FAF er ved at blive pillet op.

Mvh. Ole

Avatar

Svendborg 1995, MR og MY på stationen - og et år senere

af Gert, Aalborg, 11/10 2011, 13:58 (4583 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hvad var formålet med stationens bunker? En af de almindelige civile beskyttelsrum eller noget mere voldsomt?

Gert

Svendborg 1995, MR og MY på stationen - og et år senere

af Aleman, 11/10 2011, 14:08 (4583 dage siden) @ Gert

Bunkeren var blot en almindelig en fra Besættelsens tid. Men hvor er det trist, sørgeligt og fladpandet at ofre det smukke træ for et cykelskur. Kunne man ikke i stedet have integreret træet i den kommende tingest? Og er der ingen lokale protester over træfældningen?

Tilbage i 1970'erne protesterede vi jo vildt og voldsomt mod fældningen af fem magnolietræer på Østerbro i København, og det bevirkede, at kommunen søreme flyttede træerne til en placering ved Trianglen, så det kan lade sig gøre at påvirke beslutningstagerne. Dog ved jeg af egen erfaring, at DSB er særdeles tung at 'danse med', i hvert fald når det gælder bygningsbevaring - se blot på Svendborgbanen. Stod det til DSB, var der ikke levnet en eneste af landstationerne efter 125-års jubilæet i 2001. Men skal der i øvrigt ikke plantes et nyt træ for hvert et, der fældes?

Venlig hilsen,

Aleman

Svendborg 1995, MR og MY på stationen - og et år senere

af Leif Jørgensen, København Ø., 11/10 2011, 14:49 (4583 dage siden) @ Aleman

Tja, da der skulle fældes et kastanietræ på Enghave Plads her i København til fordel for metrobyggeriet for nyligt, var der folkelige protester. Men entreprenøren og hans folk må have været lidt snedigere end kollegaerne oppe i Østerild Plantage: de fældede træet om natten, da demonstranterne var gået!

Med venlige træ-hilsner
Leif Jørgensen
- der havde foretrukket en omplantning

Avatar

Svendborg 1995, MR og MY på stationen - og et år senere

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/10 2011, 16:59 (4583 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

I disse dage forsvinder i øvrigt endnu en del af stationens nedlagte havnebane. Sporene mellem Nordre Havnevej og FAF er ved at blive pillet op.

Mvh. Ole

.....og hvis der er nogen, der tilfældigvis skulle komme forbi og tage et billede af det, vil vi (jeg) da meget gerne se det her på Forum (og så kan jeg jo bagefter tigge og be' om at få lov til at vise det på www.havnebaner.dk;-)).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Svendborg 1995, MR og MY på stationen - og et år senere

af Aleman, 19/10 2011, 12:36 (4575 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Der var engang, hvor man kunne nyde moreltræet i fuldt flor - det var nærmest et pejlemærke for Svendborg banegård. Her er vi på perron 2 den 3. juli 1994.

[image]

For at se træet en sidste gang tog jeg til Svendborg i mandags. Sådan så det ud:

[image]

Men nu er der jo ikke så meget ved lutter træer på en jernbane-hjemmeside, det hører vel snarere til i forstvæsenets regi, så jeg må hellere slutte med et af de 'fortrampede' billeder fra indkørslen til banegården (og her bedes man venligst se bort fra materiellet og koncentrere sig om moreltræet i baggrunden!).

[image]

Det bliver tidligt mørkt nu.

Venlig hilsen,

Aleman

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak