Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pris på Y-tog (Generelt)

af Y-tossen, 9/10 2011, 18:42 (4586 dage siden)

Nogen der kan fortælle mig hva ca. prisen er på de Y-toge der ikke kan blive solgt, men som kun ophuggerne vil ha?

Tænker især på dem som dels køre rundt nu (Vestbanen/lemvigbanen/Odderbanen) og dels dem som står og ruster op i tyskland, det ser ik ud til Arriva vil bruge dem i polen aligvel.... Kunne jo lige så godt købe dem tilbage til dk og lade dem futte rundt på en veteranbane...

Pris på Y-tog

af Svend, 9/10 2011, 19:10 (4586 dage siden) @ Y-tossen

Hvorfor kalder du dig "Y-tossen"?

--
Svend

Pris på Y-tog

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/10 2011, 01:00 (4585 dage siden) @ Svend

Hvorfor kalder du dig "Y-tossen"?

----------------

Det er utroligt så mange, der -her på Forum- har problemer med at vise deres rette identitet.

Tænk, -at Verden er så ond, at det skulle være nødvendigt.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Pris på Y-tog

af Jens MO-Møller @, 10/10 2011, 01:13 (4585 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Derom har du fuldstændig ret; jeg ved sgu ikke, hvad folk og fæ er bange for; måske er der en vis prestige i at gemme sig bag et pseudonym. For en 10-15 år siden, da "vis nummer" blev muligt, gik der vel sport i at gøre sig selv mere interessant ved at have hemmeligt nummer! At enlige kvinder fik hemmeligt nummer er vel indlysende, men at granvoksne mænd også har fundet det betimeligt at gemme sig bag hemmelige numre og underlige pseudonymer, virker mere som krukkeri og en måde at gøre sig selv interessant på!

For en del år tilbage var det jo også moderne hos visse typer inden for etaterne, at gå rundt med et stort bundt nøgler tydeligt dinglende i livremmen; jo flere nøgler, jo mere indflydelse ville de pågældende personager tilsyneladende signalere at de havde, men at de var mere eller mindre til grin, fattede de aldrig!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Pris på Y-tog

af Leif Jørgensen, København Ø., 10/10 2011, 11:10 (4585 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Det er utroligt så mange, der -her på Forum- har problemer med at vise deres rette identitet.

Tænk, -at Verden er så ond, at det skulle være nødvendigt.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Verden er ond, kan jeg godt hilse dig og sige. Der findes simpelthen uhyggelig mange andre personer, der ikke kan kapere andres ret til at mene noget andet end dem selv. Folk der gladeligt skrider til opringninger med skæld ud, gentagne løgne, beskyldninger og personangreb, udhængning på hjemmesider, bestilling af varer i den angrebnes navn, ja sågar grundløse politianmeldelser.

Den slags er dybt ubehageligt. Og desværre viser erfaringen at det får lov at løbe løbsk, for jo mere åbenlys den utilstedelige opførsel er, jo længere er de ansvarlige om at erkende det, endsige gøre noget ved det (bemærk: dette er ikke møntet på nærværende sides webmaster, men egne og andres bitre erfaringer).

Det kan godt være, at du ikke har haft de ovenstående oplevelser. Men vi er altså en del for hvem tilværelsen har været alt andet end rosenrød men som stadig gerne vil kunne være her.

Med venlige fustrerede hilsner
Leif Jørgensen
- der ikke er bange for at stå ved sit navn her men nok vil overveje det visse andre steder

Pris på Y-tog / Anonymitet

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/10 2011, 11:38 (4585 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Leif.

Tak for svar.

Nu er det jo dette Forum, jeg skriver om, og det er her, jeg kan undre mig.

Jeg ønsker ikke hverken adresser, telefonnumre eller lign, bare det relevante personnavn. Jeg er ikke blind for, at nogle kan have deres grunde, men se engang nedover Forum´s indledningsside. Skulle der virkelig være mange, der har grund til at frygte meget.

Ville det ikke være nærliggende, at de, der VIRKELIG skulle have en grund, optræder anonymt, og øvrige vedkender sig deres navn, eller er jeg virkelig blevet gammel, at jeg lever i en anden tidsalder.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Pris på Y-tog / Anonymitet

af Leif Jørgensen, København Ø., 10/10 2011, 12:04 (4585 dage siden) @ Erik V. Pedersen

For en hel del er der næppe nogen grund til at frygte noget. I Y-tossens tilfælde ville det mest frygtelige nok blot være at blive udpeget som endnu, der naivt tror at man bare lige kan købe et halvrustent Y-tog og så håbe på, at en behjertet klub vil restaurere det. Hvorefter de enkelte der som undertegnede påpeger de triste realiteter bliver beskyldt for sortsyn og være tilhænger af ophug...

Men prøv så at se tråden "Scandia's dobbeltdækkervogn?" Her er et par indlæg fra i går:

"Hvis du ikke ved noget om det, hvorfor så ikke lade være med at udtale sig? :) Gætværk kan mange ikke bruge til noget.."

"Langt værre end ikke at vide med 100% sikkerhed er, at komme med sure opstød som du lige gjorde her. Det er der da ingen grund til! Mærkeligt holdning at man ikke må mene eller tro noget uden at blive opfordret til at klappe i."

Ja, der var en smiley i det første indlæg, men som du også kan konstatere, så ser folk ikke det i kampens hede. Og det er desværre ikke nogen enestående tilfælde. Nogle kritiserer og andre kritiserer at der bliver kritiserer. Ideelle betingelser for at starte en omgang ballade.

Angående alder så har det nok ikke den store betydning. En betydelig del af mine erfaringer stammer i hvert fald fra før internettet. Og jeg nægter at tro på, at skoleelever var mere velopdragne i din tid.

Med venlige erfarne hilsner
Leif Jørgensen

Pris på Y-tog / Anonymitet

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/10 2011, 12:40 (4585 dage siden) @ Leif Jørgensen

Ja, --en sag kan ses fra mange sider, og jeg er heller ikke blind for f. eks. naive spørgsmål/svar. Her er vi vel dog alle i samme båd. Jo mere "ekspert" eller kendt man er, jo værre er det vel at dumme sig offentligt, endda med navns nævnelse, men her ved man da så i det mindste, hvor fejlen kommer fra.

Med hensyn til de "belærende" indlæg, er der vel ikke andet at gøre end at se bort fra dem eller appellere til, at de pågældende undlader at sende deres indlæg. Vi skulle gerne kunne være her allesammen.

Når jeg nævner det med alderen, så mener jeg bare, at da jeg i sin tid skrev mine første indlæg (1956), ville man end ikke drømme om, at indsende anonymt, og redaktøren ville formentlig heller ikke bringe det som sådant (vi "taler" stadig om hobby-blade).

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Pris på Y-tog / Anonymitet

af Leif Jørgensen, København Ø., 10/10 2011, 13:33 (4585 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tja, jeg prøvede lige at gennembladre Modelbanenyt fra 1956. Stort set ingen kontroversielle indlæg, men den slags kunne redaktøren jo også nemt frasortere dengang. Til gengæld er der nogle stykker, hvor kun forfatterens initialer er gengivet. Hvem EPI og HS- var har læserne kun kunnet gisne om. Mens en rubrik som "Vor læser" jo kunne dække over både hvad og hvem som helst.

Tidligere har jeg også haft lejlighed til at læse i Modeljernbanen fra omkring 1950, hvor folk nok bruger egne navne men ikke altid til sobre ting. Redaktionsfolkene var også bestyrelsesmedlemmer i Dansk Modeljernbaneklub, og bladet blev følgelig flere gange brugt til udstillingsvindue for interne uenigheder og stridigheder i klubben.

Og lige netop det sidste er et problem, der også gælder i dag. At noget er internt er nemlig langt fra ensbetydende med, at de involverede så også holder det internt. Tværtimod er der dengang som nu folk, der griber til angreb udenfor, hvilket imidlertid ofte kun kommer til alment kendskab, hvis nogen gør opmærksom på det. Men langt fra alle gør det, og derfor kan et forum nemt komme til at virke pænere end det er. Det er forhåbenligt ikke tilfælde her, men igen - vi ved ikke hvad folk laver, når de ikke skriver her.

Med venlige historiske hilsner
Leif Jørgensen

Pris på Y-tog / Anonymitet

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 10/10 2011, 13:45 (4585 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Også jeg – som efterhånden er blevet 61 år – har undret mig over den tiltagende trang til at anonymisere sig selv.

Som Erik så rigtigt skriver, hørte det (og hører forhåbentlig stadig) til undtagelserne, hvis et læserbrev i et medie på papir bliver optaget anonymt. Så skal det fremgå direkte af teksten, at afsenderen har noget at frygte. Det manglede da også bare.

Vi er nogle stykker, der i skolen sang om, at Holger Danske kæmped med åben pande.

Det synes jeg også man skal.

For hvis man end ikke selv ikke vil lægge navn til sine ord, hvad er de så egentlig værd??

Men på Internettet gemte man sig fra starten bag ”handles” og denne anonymitet gjorde det åbenbart meget fristende at ”flame” hinanden på det heftigste. At ”flame” er et nydansk udsagnsord, som betyder noget i retning af at tømme den åndelige latrinspand ud over hovedet på folk, man ikke bryder sig om. Og den tradition bliver åbenbart hængende. Man skal ikke lede længe på Nettet for at finde eksempler på indlæg med langt flere ringeagtsytringer end fakta.

Så galt er det bestemt ikke her hos os, og jeg kan ikke umiddelbart erindre indlæg, som ikke godt kunne have været underskrevet med fuldt navn. En anden sag er så, at skribenterne til ganske enkelte indlæg i så fald nok ville have tænkt sig om en ekstra gang, inden de trykkede på "OK - Send" og måske ville have brugt "Delete" i stedet.

Lige præcis de indlæg ville formentlig heller ikke have været savnet af nogen ;-)

Leif Jørgensen har åbenbart dårlige erfaringer – men lægger alligevel navn til, hvad han skriver. Fint nok.

Og hvis alle nu gjorde som han, ville det da have den helt lavpraktiske fordel, at vi kan kende hinanden, hvis vi mødes i anden sammenhæng ude i byen.

I mit eget tilfælde har det med navnet ikke voldt mig større problemer, end man kan læse om på http://www.landsvig.dk/jerusalem.htm - hvis man gider.

Og på det tidspunkt tjente jeg faktisk til dagen og vejen ved at skrive mere eller mindre positivt om mennesker i mit eget nabolag, som hellere betjente sig af Semtex og skarp ammunition, end af ”flaming” hvis de blev fornærmet på nogen.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Pris på Y-tog / Anonymitet

af Leif Jørgensen, København Ø., 10/10 2011, 17:18 (4585 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Dine muntre historier fra Det hellige land kan jeg ikke lige stikke. Sidste gang jeg modtog en fejlopringning præsenterede opringeren sig til gengæld med navnet på min afdøde fars arbejdsplads...

Mere generelt bør jeg nok lige påpege, at mit forsvar for at kunne være anonym primært gælder, hvor der er risiko for represalier. Derimod absolut ikke som dække for personangreb og opfordring til ødelæggelse af andres ejendom.

Med venlige præciserende hilsner
Leif Jørgensen

Pris på Y-tog / Anonymitet

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 10/10 2011, 18:46 (4585 dage siden) @ Leif Jørgensen

Mere generelt bør jeg nok lige påpege, at mit forsvar for at kunne være anonym primært gælder, hvor der er risiko for represalier. Derimod absolut ikke som dække for personangreb og opfordring til ødelæggelse af andres ejendom.


Så er vi jo stort set enige.

Nu er det blot de færreste skribenter på dette sted, der befatter sig med - eller behøver at frygte for - de citerede viderværdigheder.

Det er derfor, jeg har undret mig over, at så mange føler behov for anonymitet.

To (eller hvor mange, der nu er tale om) helt nyopdukkede og meget ivrige skribenter i en anden tråd vil jeg tillade mig at se bort fra i denne sammenhæng. De forsvinder nok lige så pludseligt, som de dukkede op…

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Pris på Y-tog

af jaer, 9/10 2011, 21:56 (4585 dage siden) @ Y-tossen

Nu er det jo bevaret tre sæt; ved Maribo-Bandholm, Vestsjællands Veterantog og DSB Museumstog, så det må væe rigeligt.

Desuden så er der så meget elektronik i Y-togene, at de er krævende at have holdende, da elektronikken ikke tåler ret meget fugt, og det er de færreste veteranbaner, der har nødvendig opbevaringsforhold (læs: opvarmede remiser/værksteder).

/Jan

Pris på Y-tog

af thomash, 9/10 2011, 23:04 (4585 dage siden) @ Langelandsbanen

Hvilke sæt, er det som er bevaret?

VL YM 54 + YS 254 er i hvertfald i DSBM's varetægt nu, så mon ikke det er med den hensigt at det skal bevares? :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Pris på Y-tog

af Bjarke Hansen, 10/10 2011, 01:33 (4585 dage siden) @ thomash

Museumstog har 2 sæt et fra Regionstog og et fra DSB

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak