Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Scandia's dobbeltdækkervogn? (Generelt)

af Hedegaard, 9/10 2011, 20:18 (4585 dage siden)

I et DSB blad fra 1989 har jeg lige læst en artikel om de franske dobbeltdækkertog, der blev prøvekørt på Kystbanen.
I artiklen nævnes der, at man hos Scandia i Randers havde luftet planerne om at bygge dobbeltdækker materiel til de danske strækninger, og at man havde en prøvemodel klar i fuld størrelse.

Er der nogensinde blevet taget billeder af denne prøvemodel?
Synes det lyder meget interessant.

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Woodi, 9/10 2011, 20:50 (4585 dage siden) @ Hedegaard

De 2 DD-stammer lånte DSB i kun 14 dage på Kystbanen med deres 25kV (de kunne ikke bruges som S-tog selvom de havde 15kV da de var -polet) og hvad og hvorfor de overhovedet kom herop for, er der ikke mange der ved eller kan berette 100% om.
At Scandia/ABB skulle have noget "i skuffen" er nok ikke alene de 2 DD-stammers herkomst - tror jeg, men jeg vil også meget gerne høre mere omkring alt dette.. ;)

--
[image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Hedegaard, 9/10 2011, 21:01 (4585 dage siden) @ Woodi

Du får her hele artiklen:

Ifølge artiklen skulle den vogn være blevet fremstillet i slutningen af 70'erne / starten af 80'erne.

Omkring de lejede DD-vogne nævnes der:

"Meningen med de lejede vogne er ikke så meget at afprøve dem rent teknisk som at undersøge kundernes holdning til to etager. Derfor bliver der uddelt spørgeskemaer, som skal indgå i de videre overvejelser af, om DSB bør gå den vej."

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Woodi, 9/10 2011, 21:54 (4585 dage siden) @ Hedegaard

Du får her hele artiklen:

Ifølge artiklen skulle den vogn være blevet fremstillet i slutningen af 70'erne / starten af 80'erne.

Omkring de lejede DD-vogne nævnes der:

"Meningen med de lejede vogne er ikke så meget at afprøve dem rent teknisk som at undersøge kundernes holdning til to etager. Derfor bliver der uddelt spørgeskemaer, som skal indgå i de videre overvejelser af, om DSB bør gå den vej."

Okay, så fik jeg endelig den "ged" barberet, at det var af kunde-undersøgende karakter man havde indlånt de 2 DD sæt, Tak ;)

--
[image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af thomash, 9/10 2011, 21:24 (4585 dage siden) @ Woodi

De 2 DD-stammer lånte DSB i kun 14 dage på Kystbanen med deres 25kV (de kunne ikke bruges som S-tog selvom de havde 15kV da de var -polet) og hvad og hvorfor de overhovedet kom herop for, er der ikke mange der ved eller kan berette 100% om.
At Scandia/ABB skulle have noget "i skuffen" er nok ikke alene de 2 DD-stammers herkomst - tror jeg, men jeg vil også meget gerne høre mere omkring alt dette.. ;)

Hvis du ikke ved noget om det, hvorfor så ikke lade være med at udtale sig? :) Gætværk kan mange ikke bruge til noget..

Og så mener du forhåbentlig 1.5kV, ikke 15kV ;)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Peter H, Nærum, 9/10 2011, 22:13 (4585 dage siden) @ thomash

Hej thomash


Langt værre end ikke at vide med 100% sikkerhed er, at komme med sure opstød som du lige gjorde her.

Det er der da ingen grund til!

Mærkeligt holdning at man ikke må mene eller tro noget uden at blive opfordret til at klappe i.

Det er jo et forum for ligesindede, ikke en eksamen:-)

Mvh
Peter

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Henrik Holm-Jensen @, 9/10 2011, 22:21 (4585 dage siden) @ Peter H

ENIG :-)

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af thomash, 9/10 2011, 23:07 (4585 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Jeg er også enig. :) Det er noget svineri sådan noget. :p

Ej, læg nu mærke til at jeg sætter en :) i mit indlæg, så så hårdt var det nu nok heller ikke ment.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Woodi, 9/10 2011, 22:27 (4585 dage siden) @ thomash

De 2 DD-stammer lånte DSB i kun 14 dage på Kystbanen med deres 25kV (de kunne ikke bruges som S-tog selvom de havde 15kV da de var -polet) og hvad og hvorfor de overhovedet kom herop for, er der ikke mange der ved eller kan berette 100% om.
At Scandia/ABB skulle have noget "i skuffen" er nok ikke alene de 2 DD-stammers herkomst - tror jeg, men jeg vil også meget gerne høre mere omkring alt dette.. ;)


Hvis du ikke ved noget om det, hvorfor så ikke lade være med at udtale sig? :) Gætværk kan mange ikke bruge til noget..

Og så mener du forhåbentlig 1.5kV, ikke 15kV ;)

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med det der ?
Og ja, jeg glemte et (.) i de kV - tak for korrektur ;)

--
[image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Woodi, 9/10 2011, 22:50 (4585 dage siden) @ Henrik Thomsen

Nice optagelse ;)
Det jo så åbenbart serie 1 vi lånte af Z20500 serien, det er den der har plastic sæder og hårde som et bræt at sidde på, så der er sikkert ikke faldet mange "kærlige" ord af om den.
Jeg kan huske en Fransk veninde fortalte mig engang, at det var plasticstole fordi der var mange fulderikker med som "tabte" væsker indvendigt og udvendigt af bukserne :)

--
[image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af ozzie, 9/10 2011, 23:30 (4585 dage siden) @ Woodi

Hej alle.

Jeg husker tydeligt at sæderne var som beton, og at der var en masse støj i motorvognen.

Mvh. Ozzie.

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Woodi, 9/10 2011, 23:44 (4585 dage siden) @ ozzie

Ja, der kan man bare se ;)

Fik du også udleveret et spørgeskema ?

--
[image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af ozzie, 9/10 2011, 23:55 (4585 dage siden) @ Woodi

Det husker jeg ikke.

Jeg husker bare turen fra Hg til Kh var en lang tur i motorvognen.

Mvh. Ozzie.

Avatar

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Johnni Lassen ⌂, 11/10 2011, 19:53 (4583 dage siden) @ Tramways.dk

Herlig video, især med MH'en sidst i videoen.

--
[image][image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Jens Bruun-Petersen, 10/10 2011, 10:01 (4585 dage siden) @ Hedegaard

Se artikel i Jernbanehistorisk Årbog '05, side 50-64: "1980: DSB planlægger todækkervogne" af J. Bruun-Petersen & John Poulsen. Her er også billeder af Scandias "mock-up" fra 1981.

Venlig hilsen

Jens Bruun-Petersen

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Woodi, 10/10 2011, 14:28 (4585 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Se artikel i Jernbanehistorisk Årbog '05, side 50-64: "1980: DSB planlægger todækkervogne" af J. Bruun-Petersen & John Poulsen. Her er også billeder af Scandias "mock-up" fra 1981.

Venlig hilsen

Jens Bruun-Petersen

Lidt ærgerligt, at skulle give 275,- kroner for en togbog for et billeds skyld - kunne være rart, at få det at se - uden at skulle betale den pris for denne "ilution" ;)

--
[image]

Scandia's dobbeltdækkervogn?

af Leif Jørgensen, København Ø., 10/10 2011, 14:37 (4585 dage siden) @ Woodi

Hos Dansk Jernbane-Klub står den nu kun i 179 kr. (+ porto). Men derudover vil dit lokale bibliotek da sikkert gerne skaffe den hjem.

Med venlige bog-hilsner
Leif Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak