Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidste MO-tog (Generelt)

af Jens MO-Møller @, 9/10 2011, 23:16 (4586 dage siden)

I dag, den 9. oktober 2011, er det 27 år siden, at det sidste ordinære MO-tog kørte her i landet og det var på Lille-Nord, hvor en flagsmykket MO 1820, pyntet med grønne grene og en krans, samt et skilt på fronten med teksten "Sidste MO-tog, 9. oktober 1984" og på styrevognen Bhs 820 sad et stort håndmalet skilt med teksten: "Farvel MO, 9. oktober 1984".

Lokomotivfører på dette sidste MO-tog var lkf. Johnny Petersen af Helsingør og ved en fiks aftale blev det aftalt, at det skulle være MO 1820, som skulle køre dette sidste tog. Allerede om eftermiddagen var Johnny og jeg selv i gang med at pynte begge fronterne på toget. Min daværende hustru Vivi havde velvilligt til lejligheden malet to store masonitplader med ovennævnte tekst et par dage i forvejen. Lokomotivmester Steen Andersen donerede en stor begravelseskrans, som blev placeret på fronten af MO 1820.

Som et lille kuriosom var det meget magtpåliggende for mig, at det blev MO 1820, som skulle køre det sidste ordinære MO-tog her i Danmark, al den stund at jeg den 17. dec. 1983 blev gift med Vivi i MO 1820 på Tølløse station!

At det så gik galt med opstarten af et ML-tog dagen efter, således at det allersidste MO-tog kørte een omgang dagen efter, nemlig den 10. oktober er så en anden sag!

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Sidste MO-tog

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 9/10 2011, 23:28 (4586 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, det er en hyggelig historie. Noget tid senere stødte jeg på den på sporterrænet i Kalundborg, iført dampslanger. MO 1820 den 7. maj 1986.
[image]

--
[image]

Sidste MO-tog

af Jens MO-Møller @, 9/10 2011, 23:37 (4586 dage siden) @ Henrik Thomsen

MO 1820 blev brugt som forvarmervogn efter MO 1986, hvis kedel tilsyneladende brød sammen og derfor kom MO 1820 til. Kort tid efter ankomsten, blev 1820 løftet over på en separat sporramme, for ikke at genere trafikken på depotet. Da brugen som forvarmervogn var ophørt, donerede MO 1820 adskillige termovinduer i passagerafdelingerne samt frontruder, batterilåger, relæer og div. andre brugbare dele til MO 1846, som i 1986 blev overdraget til en gruppe lokomotivførere i Helsingør.

Jeg husker ikke datoerne nøjagtigt, men i ca. 1988 blev vognen skrottet på stedet.

Venlig hilsen

Jens Møller

Sidste MO-tog

af steen møller jensen, 10/10 2011, 00:46 (4586 dage siden) @ Henrik Thomsen

hvis ikke jeg husker meget galt så stod den dernede ved remisen i kalundborg. og der stod den en del år og der var vist noget med at de sidste par år blev den brugt som øvelsesvogn for cf og brandvæsenet også .. jeg kan huske en dag jeg kom forbi hvor den stod indhyldet i røg det vrimlede med cf og brandfolk .. men årstal på hvornår den kom og hvornår den forsvandt husker jeg ikke .. men husker den så forfærdelig ud til sidst.
mine bedste forældre boede i tjenste boligerne gå meter derfra så jeg kome jævnlig forbi remisen

Sidste MO-tog

af Jens MO-Møller @, 10/10 2011, 01:01 (4586 dage siden) @ steen møller jensen

MO 1820 tilbragte såmænd kun et par år i Kalundborg, for allerede i slutningen af juni 1987 begyndte man nedskæringen af vognkassen. Så vidt jeg husker var det Orla fra Bjerringbro, som købte vognen til skrot, men det var et firma fra Holbæk, som nedskar vognen til den store suppeovn i Frederiksværk! Æret være dens minde!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Sidste MO-tog

af caprani ⌂, København, 10/10 2011, 11:28 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

En rigtig god historie, men selvfølgelig trist, at denne vogn skulle ende sådan :-|

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Sidste MO-tog

af steen møller jensen, 10/10 2011, 14:09 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

jamen jens jeg skal ikke modsige dig mht hvor lang tid den stod der, men husker bare den stod der og jeg cyklede forbi et utal af gange .. og i og med at både min far og farfar var lokofører i kalundborg og min farmor og farfar som sagt boede i tjeneste boligerne omme bagved reimsen i samme årrække har jeg i sagens natur brugt meget tid dernede . men husker dog hvor forfærdelig den så ud til sidst. og mener rent faktisk at kan huske at jeg er kommet forbi mens den var igang med at blive parteret .men som sagt , jeg husker ikke hvornår den kom og hvornår den forsvandt .. jeg var jo i mine første spæde teenage år dengang så visse andre ting var mere interessante lige i den periode :-D

Avatar

Sidste MO-tog

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/10 2011, 10:00 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

At det så gik galt med opstarten af et ML-tog dagen efter, således at det allersidste MO-tog kørte een omgang dagen efter, nemlig den 10. oktober er så en anden sag!

Ja, nogen havde vist glemt at lade batterierne op på ML-toget natten over, så vidt jeg husker.
Der ses ofte en stigning i passagertallet, når der kommer nyt materiel til - blev dette også tilfældet på Lille Nord ?.

Sidste MO-tog

af T-297, 10/10 2011, 20:42 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hyggelig lille historie, men Jens du burde kende os fotos vil vil have fotos.

Brian

Sidste MO-tog

af Jens MO-Møller @, 10/10 2011, 21:50 (4585 dage siden) @ T-297

Jeg har sgu masser af fotos, men desværre ingen scanner!! Jeg ved udmærket godt, at jeg selv bare i een uendelighed "kræver billeder", uden selv at bidrage med noget som helst og det har jeg det stedse dårligt med! Jeg ved ikke en gang, om jeg kan finde ud af at betjene en sådan scanner, men vil nu lægge mig i selen for at få anskaffet mig et sådant uhyre og således kunne bidrage med lidt billeder, frem for bare at "tigge"!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Sidste MO-tog

af T-297, 10/10 2011, 22:04 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

det bliver jo lidt som jul nu har jeg jo noget at glæde mig til.

fat mod min ven gu kan sådan en scanner drille men den er god til at smide foto her ind med

Brian

Avatar

Sidste MO-tog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/10 2011, 22:07 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg har sgu masser af fotos, men desværre ingen scanner!! Jeg ved udmærket godt, at jeg selv bare i een uendelighed "kræver billeder", uden selv at bidrage med noget som helst og det har jeg det stedse dårligt med! Jeg ved ikke en gang, om jeg kan finde ud af at betjene en sådan scanner, men vil nu lægge mig i selen for at få anskaffet mig et sådant uhyre og således kunne bidrage med lidt billeder, frem for bare at "tigge"!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Kære Jens

Jeg fornemmer, at du har rigtig mange spændende billeder på lager - vel især af MO. Jeg glæder mig rigtig meget til at se dem!

Og det der med at skanne er let. Tro mig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidste MO-tog

af UTJ, 10/10 2011, 22:09 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg har sgu masser af fotos, men desværre ingen scanner!! Jeg ved udmærket godt, at jeg selv bare i een uendelighed "kræver billeder", uden selv at bidrage med noget som helst og det har jeg det stedse dårligt med! Jeg ved ikke en gang, om jeg kan finde ud af at betjene en sådan scanner, men vil nu lægge mig i selen for at få anskaffet mig et sådant uhyre og således kunne bidrage med lidt billeder, frem for bare at "tigge"!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Med dit intellekt er jeg sikker på at du kan betjene en scanner og få noget viseligt ud af det. Med den præcision som dit job kræver er det en smal sag for dig - sikkert og vidst.

Sidste MO-tog

af Jens MO-Møller @, 10/10 2011, 22:25 (4585 dage siden) @ UTJ

Tusind tak for de pæne ord; nu har jeg taget den definitive beslutning om, under een af de nærmeste dage, at foretage en investering i en billedscanner!

Venlig hilsen

Jens Møller

Sidste MO-tog

af ivar, 10/10 2011, 22:45 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

I dag er det knapt en investering, den kan straksafskrives under småanskaffelser *S*

Sidste MO-tog

af Jens MO-Møller @, 10/10 2011, 23:18 (4585 dage siden) @ ivar

Og det bliver den også!

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Sidste MO-tog

af Per Hauberg, 11/10 2011, 04:06 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

Vi glæder os i denne tid - og venter spændt på de mange fine MO (og andet) - billeder! :-)

vh

P.

Sidste MO-tog

af Peter H, Nærum, 11/10 2011, 11:22 (4584 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens

Jeg havde lidt samme syn på sagen vedr scanner, da jeg heller ikke var sikker på at kunne betjene sådan én.

Jeg købte min Canon for lige knap 300kroner, den kan både scanne, kopiere og printe dokumenter ud.

Du skal bare isætte cd'en i drevet der følger med scanneren og følge installationsvejledningen på skærmen.

Mvh
Peter H

Sidste MO-tog

af Per B. Pedersen, 11/10 2011, 18:13 (4584 dage siden) @ Peter H

Mens vi venter på dine scannede MO fotos, lidt til at kigge på imens.
Foto: Per Bjørn Pedersen

Vh
PBP


[image]
Ved Farum 1975

[image]
Ved Farum 1975

[image]
I Frihavnen 1974

[image]
Ved Kokkedal 1968

[image]
Ved Måløv 1974

[image]
Ved Grønholt 1982

[image]
Ved Rungsted 1971

Avatar

Sidste MO-tog

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/10 2011, 20:09 (4584 dage siden) @ Per B. Pedersen

Per! Har du nogle numre på de afbildede ekvipager?

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak