Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K12 (Generelt)

af Fysikeren, 11/10 2011, 22:08 (4584 dage siden)

Hej

DSB's kommende K12 er blevet lagt ud på Rejseplanen, og har brugt lidt tid på at kigge her, og noteret mig en række ændringer.

IC 100: Togene vender i Aarhus i dagtimer, men fortsætter stadig Aalborg morgen og aften (ikke tjekket weekend)
ICL 200: Ny serie som fusion af pendlerlyn og nonstop, stopper i Kastrup-København-Nyborg-Odense-Vejle-Aarhus
IC 800/900: København - Esbjerg hver anden time og Kolding - Esbjerg hver anden time, sidstnævnte kobles med IC 900
RE 1300/1400: Forlænges til Helsingør aften og weekendnat (bemærk to tog pr. time i weekenden til/fra Kastrup)
RE 1500: Nuværende RE 5800
RE 2000/2100: Kører kun i dagtimer, ingen tog i 2100
RE 2500: Nuværende RE 5900
RE 2700: Totimedrift
RE 2900: Udgår, se RE 3300
RE 3300: Ændres vist til MR, kører i hele driftstiden, dvs. stop ved alle stationer Horsens-Bramming
RE 3600: Kører i dagtimer Vejle-Kolding, kun stop i Fredericia, fortsætter til Esbjerg i myldretiden
RE 3800: Nyt hurtigregionaltog i totimedrift på Vestfyn
RE 3900: Ny nummerserie for RE 3100 Aarhus-Aalborg, timedrift i dagtimer på hverdage
RE 4700/4800: Forlænges til Odder, enkelte ekstratog Østbanetorvet-Odder

Lars

K12

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 11/10 2011, 22:45 (4584 dage siden) @ Fysikeren

Hej

DSB's kommende K12 er blevet lagt ud på Rejseplanen, og har brugt lidt tid på at kigge her, og noteret mig en række ændringer.

IC 100: Togene vender i Aarhus i dagtimer, men fortsætter stadig Aalborg morgen og aften (ikke tjekket weekend)
ICL 200: Ny serie som fusion af pendlerlyn og nonstop, stopper i Kastrup-København-Nyborg-Odense-Vejle-Aarhus
IC 800/900: København - Esbjerg hver anden time og Kolding - Esbjerg hver anden time, sidstnævnte kobles med IC 900
RE 1300/1400: Forlænges til Helsingør aften og weekendnat (bemærk to tog pr. time i weekenden til/fra Kastrup)
RE 1500: Nuværende RE 5800
RE 2000/2100: Kører kun i dagtimer, ingen tog i 2100
RE 2500: Nuværende RE 5900
RE 2700: Totimedrift
RE 2900: Udgår, se RE 3300
RE 3300: Ændres vist til MR, kører i hele driftstiden, dvs. stop ved alle stationer Horsens-Bramming
RE 3600: Kører i dagtimer Vejle-Kolding, kun stop i Fredericia, fortsætter til Esbjerg i myldretiden
RE 3800: Nyt hurtigregionaltog i totimedrift på Vestfyn
RE 3900: Ny nummerserie for RE 3100 Aarhus-Aalborg, timedrift i dagtimer på hverdage
RE 4700/4800: Forlænges til Odder, enkelte ekstratog Østbanetorvet-Odder

Lars

Er det en liste du har fundet i køreplanen, eller er det noget du har trukket ud af den?
Sådan en liste ville jo også være praktisk for kunderne at have, i stedet for bare den ulidelige henvisning til rejseplanen, der ikke altid søger helt optimalt...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

K12

af Fysikeren, 11/10 2011, 22:53 (4584 dage siden) @ BlackThorneDK

Er det en liste du har fundet i køreplanen, eller er det noget du har trukket ud af den?
Sådan en liste ville jo også være praktisk for kunderne at have, i stedet for bare den ulidelige henvisning til rejseplanen, der ikke altid søger helt optimalt...

Det er en liste jeg har lavet ved at søge på ret mange rejsekombination og se på hele dagens drift, og har søgt på en måde som tager højde for rejseplanens finurligheder.

Kan nævne en af dem her: Søger du fra Aarhus til Esbjerg, så får du hver time det direkte regionaltog samt en forbindelse med 2*IC med skift i Fredericia ELLER en med skift i Vejle og Kolding hvor du kører med RE 3600, men kommer med de samme to IC i begge ender af rejsen. Tager altså lige så lang tid, men med et ekstra skift. Hvorfor nogle timer, mens den andre viser noget andet...?

Oh well, viser bare at jeg har prøvet at se på dens underligheder :)

Lars

K12

af Hansi, 12/10 2011, 06:57 (4583 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Var det ikke nemmere at kigge i TKØ/TKV? når disse kommer på www.bane.dk


Mvh Morten

K12

af Fysikeren, 12/10 2011, 17:43 (4583 dage siden) @ Hansi

Var det ikke nemmere at kigge i TKØ/TKV? når disse kommer på www.bane.dk

Jo, men var utålmodig og K12 kom først i dag på BaneDK's side. Vidste ikke hvor længe jeg skulle vente ;)

Lars

K12

af E991, 12/10 2011, 07:02 (4583 dage siden) @ Fysikeren

DSB skal ved K12's indførelse overtage Odderbanens kørsel på strækningen Århus-Odder.
Når man ser på køreplanen undrer det mig, at både Øllegårdsvej, Viby J og Kongsvang er udgået af køreplanen.

Det må være en fejl.

K12

af Hedegaard, 12/10 2011, 07:46 (4583 dage siden) @ Fysikeren

Jeg synes det er modigt at indsætte flere regionaltog på vestfyn.
Det er ellers især der man slås med kapacitets-problemer og forsinkelser.
Gør de 10 minutter ekstra ophold i Ejby virkelig den store forskel?

Og så i øvrigt en anden kritik til disse nye "hurtigtog"
Som tidligere pendler på Vestfyn ved jeg, at der er ganske få passagerer der vil benytte disse i dagtimerne.
De vil sikkert være meget gode tidligt om morgenen og sent på eftermiddagen, men der er meget få passagerer på strækningen der tager turen til Odense eller Middelfart mellem 09:00 og 15:00.
I dette tidsrum bliver togene benyttet af passagerer fra de mindre trinbræt, der skal på indkøb i hhv. Aarup, Tommerup, Ejby og Nørre Åby.
Disse passagerer har ikke adgang til hurtigtogene, og jeg tvivler på at der er specielt mange fra Tommerup der beslutter at "Nå. Jeg gider ikke handle i vores brugs i dag. Jeg tager den i Aarup i stedet"

For mig at se, ligner det et forsøg på at lave en køreplan som IC4-togene kan holde...

K12

af Fysikeren, 12/10 2011, 17:42 (4583 dage siden) @ Hedegaard

Der er ikke tale om flere regionaltog. Hvert andet regionaltog, der i dag køres med MQ, erstattes af et hurtigt regionaltog med MF.

Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak