Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11 (Generelt)

af Jes Tjagvad @, 12/10 2011, 10:53 (4583 dage siden)

I dag køres Lyn 29 fra Fa-Ab som MR-lyn ;-)

Også Lyn 54 den modsatte vej.

Så har jeg mindst en kollega som bliver glad.

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Niels P, 12/10 2011, 12:38 (4583 dage siden) @ Jes Tjagvad

hvilke MR nummer ?

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af andersj, Aalborg, 12/10 2011, 12:49 (4583 dage siden) @ Niels P

hvilke MR nummer ?

4048

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Svend, 12/10 2011, 12:55 (4583 dage siden) @ Jes Tjagvad

I dag køres Lyn 29 fra Fa-Ab som MR-lyn ;-)

.... men ikke ligefrem med lynets hastighed. Toget tabte 9 minutter på kørslen mellem Fredericia og Aarhus :-|

--
Svend

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af caprani ⌂, København, 12/10 2011, 14:15 (4583 dage siden) @ Svend

120 er jo ikke den store tophastighed idag.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Poul Andersen @, 12/10 2011, 14:26 (4583 dage siden) @ caprani

De må nu køre 130 km/t. - hvis ellers kræfterne slår til !

Mvh. Poul

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af caprani ⌂, København, 12/10 2011, 14:29 (4583 dage siden) @ Poul Andersen

Tak for det. Jeg synes jeg kunne huske noget med 140, men kiggede alligevel efter her på jernbanen.dk, og der stod 120 :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Frederik N., 12/10 2011, 16:46 (4583 dage siden) @ caprani

Tyder på at den mangel på tog er ret alvorlig!

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af caprani ⌂, København, 12/10 2011, 16:59 (4583 dage siden) @ Frederik N.

Turde ikke sige det ;-) Det er så svært ikke at komme ind på fraværet af funktionsdygtig IC4.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Hedegaard, 12/10 2011, 17:14 (4583 dage siden) @ caprani

Synes egentlig at det er imponerende, at toget kun tabte 9 minutter mellem Århus og Fredericia. Især når man også tænker på den langsomme acceleration.

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Woodi, 12/10 2011, 17:18 (4583 dage siden) @ Hedegaard

Nu var det så heller ikke et myldretids-tog, så derfor den relative lille "+ tid" ;)

--
[image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af UTJ, 12/10 2011, 17:21 (4583 dage siden) @ Woodi

Nu var det så heller ikke et myldretids-tog, så derfor den relative lille "+ tid" ;)

Man MR-lynet ikke også få en MZ foran - så er +tidsproblemet vel løst.

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 12/10 2011, 17:53 (4583 dage siden) @ UTJ

:-P - det kunne da være en sjov ide: -MZ+MR/MRD-+-MRD/MR+MZ- Så var det ikke noget problem at holde 140 Km/t - og der var også en rimelig start/stop Kapacitet, og man kunne stadig bare skifte ende i Aarhus :-D

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af caprani ⌂, København, 12/10 2011, 18:01 (4583 dage siden) @ mhv_vsvt

Hmmmm. Kunne vi så ikke bare knalde en MZ(4) i hver ende af et IC4? Så kunne vi komme helt op på 160 :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Lars, 12/10 2011, 18:03 (4583 dage siden) @ caprani

så mange MZ har vi ikke...

--
mvh
Lars
Esbjerg

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af caprani ⌂, København, 12/10 2011, 18:05 (4583 dage siden) @ Lars

Alle 4'erne, med undtagelse af dem der er solgt til Norge og Sverige, kører vel for DB Schenker ikke?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Woodi, 12/10 2011, 18:29 (4583 dage siden) @ Lars

så mange MZ har vi ikke...

Så kan vi ringe til tyskland, de har p.t over 100 stk´s BR 218 ledige..

--
[image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 12/10 2011, 18:05 (4583 dage siden) @ caprani

Hmmmm. Kunne vi så ikke bare knalde en MZ(4) i hver ende af et IC4? Så kunne vi komme helt op på 160 :-D

- Jo og lave et slags "Prototype-lyn" ;-) - og dog ikke for de rasler jo fra hinanden selvom de bliver trukket/skubbet eller køre selv :-)

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af caprani ⌂, København, 12/10 2011, 18:06 (4583 dage siden) @ mhv_vsvt

Ak og ve;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 12/10 2011, 18:10 (4583 dage siden) @ caprani

Ak og ve;-)

- Jamen vi kan jo lige så godt prøve at give dem nogle forslag til at bruge IC4, nu de ikke vil køre dem til Skrothandleren og få en skrot-præmie (hvis det overhovedet er muligt) :-D

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af KimC, 12/10 2011, 19:07 (4583 dage siden) @ Hedegaard

Synes egentlig at det er imponerende, at toget kun tabte 9 minutter mellem Århus og Fredericia. Især når man også tænker på den langsomme acceleration.

For en del år siden var jeg med et ER erstatningstog fra Sønderborg til Odense. ER sættet stod ved perron på grund af en 77Hz fejl, vi skulle do gmed en MR.
Faktisk holdt MR'en køreplanen til Kolding. Der gik den så ikke længere, fordi man havde undladt at fortælle at toget kørte med erstatningsmateriel. Så da MRen trillede til perron var der ingen der steg ind, fordi de troede at det var regionaltoget til Fredericia.
Togføreren måtte råbe at dette altså var IC-erstatning til Odense. Det kostede nogle minutters ekstra ophold, fordi der var to skoleklasser der skulle med. En MR til at erstatte en ER giver ikke gode pladsforhold. Men afsted kom vi, men ved Snoghøj skulle vi lade et andet tog slippe forbi, og så var den køreplan fløjten. Men æsken fik alle de omdrejninger de kunne klare, og vi kom til Odense, hvor vi skulle stige om til tunnelgodkendt materiel og tabte kun ydereligere 3-4 minutter mellem Middelfart og Odense, trods at øsen var læsset til bristepunktet.
Det synes jeg var godt kørt.
Det er så godt nok en 7-8 år siden, og MRs gear er ikke blevet mindre slidte i mellemtiden.

MO'erne fik i starten lov til at køre visse "lyntog", og endte til sidst som regionaltog. MR startede som regionaltog og ender som lyntog...

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Woodi, 12/10 2011, 19:50 (4583 dage siden) @ KimC

ER sættet stod ved perron på grund af en 77Hz fejl, vi skulle do gmed en MR.

Internettets svar på en 404 fejl. ;)

--
[image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 12/10 2011, 20:05 (4583 dage siden) @ Woodi

ER sættet stod ved perron på grund af en 77Hz fejl, vi skulle do gmed en MR.


Internettets svar på en 404 fejl. ;)

Afgangen kunne ikke findes?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af caprani ⌂, København, 12/10 2011, 19:54 (4583 dage siden) @ KimC

Ja MR har sgu' været fine. Apros pos, så har vi da stadigvæk et par MO'er. Med en enkelt mellemvogn burde de være muligt at oprangere et sort lyntog også :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Hedegaard, 12/10 2011, 21:33 (4583 dage siden) @ caprani

Nu hvor I snakker om erstatnings-lyntog.
Er der nogen af jer der nogensinde har oplevet Bnsz og Bnz i drift som et af disse? Her på siden står der at de var "Reserve for reservelyntog"

Har meget svært ved at se hvad disse to vogne skulle erstatte.
Antallet af siddepladser passer jo ikke engang til en enkelt MF'er, og slet ikke MA!

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af KimC, 13/10 2011, 07:38 (4582 dage siden) @ Hedegaard

Nu hvor I snakker om erstatnings-lyntog.
Er der nogen af jer der nogensinde har oplevet Bnsz og Bnz i drift som et af disse? Her på siden står der at de var "Reserve for reservelyntog"

Har meget svært ved at se hvad disse to vogne skulle erstatte.
Antallet af siddepladser passer jo ikke engang til en enkelt MF'er, og slet ikke MA!

Ind imellem havde MA lyntogene epedemier, og der indsatte man sommetider et erstatnignslyntog oprangeret af Mx-An-Bn(?)-Bns(?) Spørgsmålstegnene indikerer at jeg ikke er klar over om de anvendte vogne har haft endnu et underlitra, eller på nogen måde været specielt indrettet til denne reservetjeneste.
Mx'en blev i øvrigt overført med færgen.

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af ME1508, 13/10 2011, 16:05 (4582 dage siden) @ Hedegaard

I "z-perioden" havde man en stamme stående fast reserve for lyntogene, oprangeringen var Bnsz-Bnz-Afz-BDz. Styrevognen vendte i øvrigt modsat af alle andre Bns på Sjælland (førerrummet mod syd/vest). Jeg tror at det var relativt sjældent man benyttede denne stamme, jeg kan selv kun mindes at have set det en enkelt gang.

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af jiko, 12/10 2011, 18:40 (4583 dage siden) @ Jes Tjagvad

IC 764 fra Struer til Århus, kl. 18.09. blev også kørt med MR 4044 i dag.

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Bruger4711, 13/10 2011, 21:30 (4582 dage siden) @ jiko

IC 764 fra Struer til Århus, kl. 18.09. blev også kørt med MR 4044 i dag.

Og Lyn 53 blev kørt af ME+DD i går onsdag.

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 13/10 2011, 21:47 (4582 dage siden) @ Bruger4711

måske derfor ringsted toget idag blev kørt af ME+DD kl 16.41 fra østerport... undre mig over man ikke valgte el tog til kørsel når det var til ringsted..

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Niels P, 13/10 2011, 21:59 (4582 dage siden) @ Bruger4711

Hvilken ME nummer var det ????

Sjov at Lyne er MR og ME, hvad er der galt med IC 3 ?

NP

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 14/10 2011, 01:23 (4582 dage siden) @ Niels P

Hvilken ME nummer var det ????

Sjov at Lyne er MR og ME, hvad er der galt med IC 3 ?

NP

De er vel ude at køre alle sammen?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af Woodi, 14/10 2011, 01:25 (4582 dage siden) @ Bruger4711

IC 764 fra Struer til Århus, kl. 18.09. blev også kørt med MR 4044 i dag.


Og Lyn 53 blev kørt af ME+DD i går onsdag.


Lyn 53 - hvorfra? og hvortil?

1 ME + 1 DD vogn = lyder ikke af meget for et Lyntog..

--
[image]

MR-Lyn på skinnerne den 12/10-11

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 14/10 2011, 01:35 (4582 dage siden) @ Woodi

IC 764 fra Struer til Århus, kl. 18.09. blev også kørt med MR 4044 i dag.


Og Lyn 53 blev kørt af ME+DD i går onsdag.

Lyn 53 - hvorfra? og hvortil?

1 ME + 1 DD vogn = lyder ikke af meget for et Lyntog..

Der menes vel en DD stamme?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak