Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Historiske pressefotos (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/10 2011, 11:16 (4590 dage siden)

Jeg er faldet over siden www.historiskepressefotos.dk og er bl.a. stødt på nedenstående. Billederne er (næsten alle) udaterede, men jeg skønner at de er fra 1920'erne, 1930'erne og starten af 1940'erne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

1) D 836 på Københavns Hovedbanegård

2) Interiør fra spisevogn (Prøv lige at kigge på det billede. Hvad pokker "skal det forestille"?)

3) Forkert billedtekst Billedteksten er "Familie på fortov". Men vi er da vist på en af perronerne på Københavns Hovedbanegård?

4) På perronen på Københavns Hovedbanegård

5) Et vaskeægte gættebillede!

6) Interessante personvogne ved perron på Københavns Hovedbanegård +1

7) En jernbanebro(?) transporteres ad søvejen? +1

8) Vesterport før Vesterport station

9) Nu med Vesterport

10) Jernbanereklamen (hvor mon denne bro findes/fandtes?)

11) Signalhus i banegrav foran Københavns Hovedbanegård

12) Overkørsel med ledvogterhytte - men hvor?

13) Indvielsestog på Storstrømsbroen +1 +1 +1

14) Lillebæltsbroen under opførelse

15) Er det en stationsbygning vi ser i baggrunden?

16) Færge forlader færgeleje - men hvor? (Tysk flag på færgen?) (Har vist sammenhæng med nedenstående punkt 17))

17) Endnu et rent gættebillede +1 +1 +1 +1 +1 +1 +1

18) Luftfoto af lyntog 1935 +1

19) Luftfoto fra Lillebæltsbroens åbning

Historiske pressefotos

af re20000, 12/10 2011, 14:41 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

2): Ikke en almindelig spisevogn. Må være en (kongelig) salonvogn. Men hvem er de herrer?

Nold

Historiske pressefotos

af Flemming, knivkær Strand, 12/10 2011, 15:41 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Foto 15. Bygningen passer med de oprindelige stationerne i Korsør, Slagelse og Ringsted, jeg tror det er Ringsted.

Gode hilsner

Flemming

Avatar

Historiske pressefotos

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/10 2011, 15:47 (4589 dage siden) @ Flemming

Hej Thomas

Foto 15. Bygningen passer med de oprindelige stationerne i Korsør, Slagelse og Ringsted, jeg tror det er Ringsted.

Gode hilsner

Flemming

Det er faktisk et lidt underligt billede. Bygningen i baggrunden ligner en stationsbygning og bygningen længst til højre ligner et pakhus. Det ser ud til, at der har været spor foran pakhuset (der er rampe). I det hele taget ser arealet meget bart ud (spor fjernet?). Og hvad pokker er det for en kæmpe gittermast, der står på arealet?).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Historiske pressefotos

af Flemming, knivkær Strand, 12/10 2011, 16:00 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Sådan lige på huskeren, mener jeg det passer med pakhusets placering i Ringsted også med spor foran stationen(jeg mener der er en sporplan i et Signalposten, årgang længe siden) Tårnet / masten ved jeg ikke noget om.

Flere gode hilsner

Flemming

Historiske pressefotos

af KimC, 12/10 2011, 19:15 (4589 dage siden) @ Flemming

Hej Thomas

Sådan lige på huskeren, mener jeg det passer med pakhusets placering i Ringsted også med spor foran stationen(jeg mener der er en sporplan i et Signalposten, årgang længe siden) Tårnet / masten ved jeg ikke noget om.

Der har stået lyskastertårne ved visse større knudepunkter. Jeg kan huske at der har stået et i Lunderskov.
En anden mulighed er en vindrose til at pumpe vand, men der ville tårnet have været mere konisk, og der ville have været et vandtårn i nærheden, så det er ikke.
sansynligt.

Tårnet ser højt ud, at dømme efter tværmålet forneden, det kan måske også have været en radiomast til Storebælt. Var der ikke noget med Rinsted Radio, der betjente færgerne?

Historiske pressefotos

af Niels Munch, 12/10 2011, 17:51 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, 12/10 2011, 18:45

Kære Thomas,

Vedr. dine færgerelaterede punkter 16) og 17):

Lidt forsigtig billedgurglen afklarer, at den gamle jernbanefærge DEUTSCHLAND besejlede Tågfärjelinjen Sassnitz-Trelleborg også kaldet "die Königslinie".

Færgehavnen med de karakteristiske galger eller portaler (med vingehjul i toppen) ved lejerne må være Trelleborg, idet de også dukker op (1:40) på denne fine, gamle film fra 1909 (rutens åbningsår):

http://svtplay.se/v/1371207/tagfarjelinjen_sassnitz-trelleborg_utan_ljud .

Det "indbyggede" link ovenfor vedr. die Königslinie afslører f.eks.:

"17.2.1909 Stapellauf des Fährschiffes DEUTSCHLAND (Baunummer 292 der Schiffswerft
„Vulkan“ in Stettin)."

"28.1.1915 ....
Kriegführende Staaten und Schweden vereinbaren einen Austausch von
Schwerstverwundeten und Kriegsgefangenen über die „Königslinie“."

"11.8.1915 Erste Verwundete treffen in Sassnitz ein.
September bis 3.11.1915. Fährschiff DEUTSCHLAND nimmt wieder den Verkehr auf."

Er det det, vor kære pressefotograf har foreviget ???

Jeg håber, Bengt læser med og måske nærmere kan verificere omstændighederne omkring scenerierne på disse interessante gamle pressefotos.

M.v.h.
Niels


Tante Edit har fundet supplerende info.

Historiske pressefotos

af Christian Møller, Sønderborg, 12/10 2011, 20:53 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

-16) Jeg mener det tyske flag på færgen blev benyttet i året 1919 - og KUN i 1919. Tysk koffardi-flag.(Handelsskibsflag) Ensign i flagets hjørne er Scwartz-rot-gold (Sort-rød-guld (gult)) og flaget øvrige: sort-hvid-rød - de 3 "reichsfarver", hvor sort-hvid kombinationen stammer fra prøjsen og hvor rødt er tilføjet efter 1871 (tysklands samling) Ensign Schwartz-rot-gold er republikansk og har sine rødder fra det borgerlige oprør i 1848 (som flag) - og dengang igen havde denne oprørsfane sin motivation i farvevalg fra et borgerligt tysk oprør (ca 1812?)mod Napoleonske tropper, hvor den del-tyske oprørshær bar røde bukser, sort frakke med guldknapper. Den republikanske ørn der har en hvis lighed med den nuværende forbundstyske ørn - tyder på at færgen er statsligt ejet - hvilket vel også giver mening. Allerede i 1920 ændredes koffardiflaget til rent Sort-Hvid-Rød (uden ensign).
Mit gæt er at dette billede er fra 1919. Havde billedet været fra før 1919, ville det kejserlige flag have været vist.
mvh
Christian

Historiske pressefotos

af ivar, 12/10 2011, 21:25 (4589 dage siden) @ Christian Møller

Det flag har irriteret mig. Som jeg ser billederne, er der tale om en flygtningetransport, det må kunne findes aviserne. Jeg gætter på armeniere, tyrkerne var vist ikke særligt venlige mod dem i årene omkring 1920. Mængden af nonner kunne jo godt tale for Lolland-Falster, på grund af øernes store polske/katolske befolkningsgruppe.

Historiske pressefotos

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 12/10 2011, 21:35 (4589 dage siden) @ ivar

Der var en række udvekslinger af syge og sårede krigsfanger gennem Danmark mod slutningen af og efter Første Verdenskrig.

Jeg aner en sammenhæng, men ved det ikke.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Historiske pressefotos

af Christian Møller, Sønderborg, 12/10 2011, 22:17 (4589 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig

- betragter man billedet endnu engang, tror jeg mere at færgen er på vej IND i lejet og ikke ud. Der er ikke noget skruevand at se nedenfor broklappen, og hvis der er tale om flygtninge, ville de vel have fordelt sig omkring på den "afgående" færge for at finde siddeplads - jeg synes mere persongruppens fremtoning viser at de ser forventningsfuldt frem til den "forestående"? ankomst - ?
mvh
Christian

Historiske pressefotos

af Niels Munch, 12/10 2011, 22:38 (4589 dage siden) @ ivar

Mængden af nonner kunne jo godt tale for Lolland-Falster, på grund af øernes store polske/katolske befolkningsgruppe.

Som jeg ser det, er billedserien koncentreret om Trelleborg-Sassnitz ruten og færgen DEUTSCHLAND. Desuden taler færgelejernes udformning éntydigt for Trelleborg.

Selv om der står "Nykøbing F. ?" under ét af billederne .....

Jernbanevognenes tilhørsforhold kunne jeg godt ønske mig at få et bud på!

De hvidklædte damer er ikke nødvendigvis "nonner", men snarere kvindeligt sanitetspersonel. Bemærkelsesværdige er de mange civile kvinder med hvide hovedtørklæder.

Men, som også Hans-Henrik skriver, fortsatte flygtninge- og krigsfangeudvekslingerne under og efter krigen.

M.v.h.
Niels

Historiske pressefotos

af ivar, 12/10 2011, 22:46 (4589 dage siden) @ Niels Munch

Jeg ser nu mest de hvide hovedtørklæder som en etnisk betinget beklædningsgenstand. Og ja, jeg "køber" sanitetspersonel.
Noget andet, der generer mig er vingehjulet over broklappen, jeg synes ikke, at det ser DSB'sk ud, men design ændrer sig selvfølgelig over tid.

mvh
-ivar

Historiske pressefotos

af Niels Munch, 12/10 2011, 23:20 (4589 dage siden) @ ivar

Noget andet, der generer mig er vingehjulet over broklappen, jeg synes ikke, at det ser DSB'sk ud, men design ændrer sig selvfølgelig over tid.

Det er nok fordi, som jeg skriver, det er Trelleborg færgehavn i Sverige, se f.eks. dette fine kalenderbillede: http://www.historiskt.nu/diverse/kalender_2010/04_april_trelleborg.jpg .

Galgerne eller portalerne ved færgelejerne i Sassnitz havde tilsvarende udformning, men uden vingehjul på toppen.

M.v.h.
Niels

Historiske pressefotos

af ivar, 13/10 2011, 17:43 (4588 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg fangede Trelleborg i dit indlæg, jeg formulerede mig forkert. Der skulle have stået, at vingehjulet havde generet mig.

Historiske pressefotos

af Niels Munch, 13/10 2011, 23:43 (4588 dage siden) @ ivar

Alt forladt, gode ivar ;-) !

Bedste hilsener
Niels

Historiske pressefotos

af Niels Munch, 14/10 2011, 13:29 (4587 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hej Thomas,

Motivvalget til nedenstående postkort er næsten det samme som på Bellingrodt's 1925-foto:

[image]
Udateret postkort "Zobler & Wilde, Rügen - Verlag, Sassnitz. Nr. 105" (arkiv nm).

Man ser bl.a. de karakteristiske galger over færgeklapperne, men her uden vingehjul på toppen.

Jeg skønner, at billedet er optaget ikke længe efter rutens indvielse i 1909; der er rimeligt "bart" i området.

M.v.h.
Niels

Historiske pressefotos, "spisevognsbilledet"

af Steff, 12/10 2011, 21:16 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´aften Thomas og sæ´følig alle i andre.

At billedet ikke er en spisevogn er jeg sikker på, hvorfor jeg tillod mig at se på billeder og tegninger. Troede indledningsvis det var fra Fredensborgvognene, men entriøret passer jo ikke med en salon.
Altså se på kongevogne og samme negative resultat indtil jeg fandt et billede i Poul Thestrups bog "Danske Kongevogne" side 55 øverst til venstre. Det kan KUN være S4 hvor bordet er vendt i forhold ti pressebilledet.

Fortsat god aften

--
Steffen Dresler

Historiske pressefotos, "spisevognsbilledet"

af disavelo, Herning, 12/10 2011, 21:26 (4589 dage siden) @ Steff

Billede nr. 7 kunne være 'interimsbroen', den midlertidige Langebro fra 1930, uden kontravægten monteret, på vej gennem Knippelsbro, hen til sin midlertidige placering ved siden af den gamle Langebro, svingbroen fra 1903. Den havde spor til både jernbane og sporvogn.
Se Jernbanehistorisk årbog 2003 side 17 til 31 inkl.

Venlige hilsner
Søren

Historiske pressefotos, "spisevognsbilledet"

af Jesper Reinfeldt @, 12/10 2011, 21:52 (4589 dage siden) @ disavelo

Billede nr. 7 kunne være 'interimsbroen', den midlertidige Langebro fra 1930, uden kontravægten monteret, på vej gennem Knippelsbro, hen til sin midlertidige placering ved siden af den gamle Langebro, svingbroen fra 1903. Den havde spor til både jernbane og sporvogn.
Se Jernbanehistorisk årbog 2003 side 17 til 31 inkl.

Venlige hilsner
Søren

Hej Søren
Det kan ikke passe. Den midlertidige Langebro var fra 1930, medens den ny Knippelsbro blev taget i brug i dec. 1937 og det er den der er på billedet.
Jeg tror det er den midlertidige Knippelsbro der sejles væk. Var det ikke den der kom til Falsterbo??
Hilsen
Jesper

Avatar

Historiske pressefotos, "spisevognsbilledet"

af Gert, Aalborg, 12/10 2011, 22:15 (4589 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

spændende billeder i en meget fin kvaltet.

Den bygning med gittermasten - kunne det være uden for rigets grænser?

Gert

Historiske pressefotos, den flydende bro

af disavelo @, Herning, 12/10 2011, 22:31 (4589 dage siden) @ Gert

Hej Jesper

Dér kan du have en pointe! Jeg vidste ikke, at interimsbroen blev genbrugt. Det overrasker mig bare, at slæbebåden ser så gammeldags ud, hvis billedet skulle være fra 1954, hvor den nuværende Langebro blev indviet.

Venlige hilsner
Søren

Historiske pressefotos, den flydende bro

af Jesper Reinfeldt @, 13/10 2011, 00:51 (4589 dage siden) @ disavelo

Hej Jesper

Dér kan du have en pointe! Jeg vidste ikke, at interimsbroen blev genbrugt. Det overrasker mig bare, at slæbebåden ser så gammeldags ud, hvis billedet skulle være fra 1954, hvor den nuværende Langebro blev indviet.

Venlige hilsner
Søren

Det med genbrug er jeg heller ikke sikker på, men jeg er ret sikker på, at billedet er fra 1937/38 og ikke 1954, hvor den ny Langebro blev taget i brug.
Venlig hilsen
Jesper

Historiske pressefotos, den flydende bro

af Jesper Reinfeldt, 13/10 2011, 01:06 (4589 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

[image]> > Hej Jesper


Dér kan du have en pointe! Jeg vidste ikke, at interimsbroen blev genbrugt. Det overrasker mig bare, at slæbebåden ser så gammeldags ud, hvis billedet skulle være fra 1954, hvor den nuværende Langebro blev indviet.

Venlige hilsner
Søren


Det med genbrug er jeg heller ikke sikker på, men jeg er ret sikker på, at billedet er fra 1937/38 og ikke 1954, hvor den ny Langebro blev taget i brug.
Venlig hilsen
Jesper

Hej igen
Der var noget om snakken. Var lige inde på WikiPedersen og der kan man læse, at den gamle bro ved Falsterbo var bygget i København og var på plads i 1940. Der er også et billede, jeg prøver at medsende.
Hilsen
Jesper

Historiske pressefotos foto 10

af Baldrick, 12/10 2011, 22:32 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vigerslev alle ved retort vej/ danshøjvej.
Broen blev udskifte i forbindelse med anlæg af
den nye bane til plØresundsbroen

Historiske pressefotos foto 7, den flydende bro

af disavelo, Herning, 13/10 2011, 09:07 (4589 dage siden) @ Baldrick

Det er stadig uafklaret, hvad det så er for en bro, der fragtes forbi Knippelbro i/efter 1937. Interimsbroen udgjorde Langebro fra 1930-54, og er vel ikke blevet flyttet rundt på i den tid! Er Falsterbrobroen blevet bygget på én af B&W's afdelinger i Kbh.s havn? Og ligner den så bare interimsbroen?

Venlige hilsner
Søren

Historiske pressefotos foto 7, den flydende bro

af Jesper Reinfeldt @, 13/10 2011, 12:42 (4588 dage siden) @ disavelo

[image][image]> Det er stadig uafklaret, hvad det så er for en bro, der fragtes forbi Knippelbro i/efter 1937. Interimsbroen udgjorde Langebro fra 1930-54, og er vel ikke blevet flyttet rundt på i den tid! Er Falsterbrobroen blevet bygget på én af B&W's afdelinger i Kbh.s havn? Og ligner den så bare interimsbroen?


Venlige hilsner
Søren

Du har naturligvis ret i, at vi ikke ved, hvilken bro der sejler forbi.
Men det er naturligvis IKKE de midlertidige Langebro. Den var også meget støøre og bredere end
den midlertidige Knippelsbro.
Billedet med linie 2 er fra Knippelsbro 1937, medens det andet er Langebro.
Hilsen
Jesper

Historiske pressefotos foto 7, den flydende bro

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/10 2011, 14:21 (4588 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

> [image][image]>
Det er stadig uafklaret, hvad det så er for en bro, der fragtes forbi Knippelbro i/efter 1937. Interimsbroen udgjorde Langebro fra 1930-54, og er vel ikke blevet flyttet rundt på i den tid! Er Falsterbrobroen blevet bygget på én af B&W's afdelinger i Kbh.s havn? Og ligner den så bare interimsbroen?
[quote][quote]
Venlige hilsner
Søren[/quote][/quote]
[quote]
[/quote]

> Du har naturligvis ret i, at vi ikke ved, hvilken bro der sejler forbi.
[quote]Men det er naturligvis IKKE de midlertidige Langebro. Den var også meget støøre og bredere end
den midlertidige Knippelsbro.
Billedet med linie 2 er fra Knippelsbro 1937, medens det andet er Langebro.
Hilsen
Jesper
[/quote]

--------------

Pas nu på, --nu begynder det vist at blive svært (med fare for, at jeg selv hopper i vandet):

"Den gamle Langebro" (herligt bygningsværk) er ude af billedet i denne forbindelse.

Den åbne bro der ses i Sørens / Jespers indlæg er nok Knippelsbro, men den intermistiske Knippelsbro, der blev bygget til brug i byggeperioden for den nye, den nuværende Knippelsbro.

Den endte -som det ses af nedenstående foto- i Falsterbo.

[image]
Den interimistiske Knippelsbro, 1934, altså under opførelsen.

Bemærk, at bilerne tilsyneladende og midlertidigt svinger til venstre fra den daværende Brogade over til den gamle Knippelsbro indtil interimsbroen er færdig. Blokken til venstre i billedet, som bilerne her kører udenom, blev revet ned ca. 1935.

[image]

Husene til højre i Brogade (nordlige gadeside), som ses på ovenstående fotos, blev kort tid efter revet ned, . . .

[image]
Interimsbroen


. . . og tomten, der lå øde nogle år under 2. verdenskrig, blev herefter til den plads, der ses nedenfor, . . .

[image]

. . . og hvor Den kgl. Grønlandske Handel kom til at ligge. På denne plads ligger nu Udenrigsministeriet.


Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Historiske pressefotos foto 7, den flydende bro

af Jesper Reinfeldt @, 13/10 2011, 14:30 (4588 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik
Det var lige præcis også det jeg mente helt fra starten.
Hilsen
Jesper

Historiske pressefotos -sjusk!

af re20000, 13/10 2011, 08:59 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En generel kommentar til alle disse fine billeder: Nogen har samlet/ fundet dem for nylig og selv givet sig til at gætte på hvad de forestiller. Alt hvad der står om disse billeder skal tages med et stort gran salt!

Det irriterer mig at nogen med adgang til et sådant arkiv omgås sandhed og troværdighed så lemfældigt. I det mindste kunne man skrive at man TROR eller GÆTTER PÅ, billedet forestiller det eller det indtil man har fået sagen belyst.
Endnu et tilfælde hvor en enkelt skævert sætter en hel stand (Journalister, akitekter, generaldirektører, i-ved-selv-hvem-i-har-jeres-fordomme-overfor) 's troværdighed over styr

Nold

Historiske pressefotos -sjusk!

af Niels Munch, 13/10 2011, 09:45 (4589 dage siden) @ re20000

Hej Nold,

Ja, det er f.eks. helt hen i hampen, at dette foto under "beskrivelse" er tekstet med "Nykøbing Falster (?)", og det er lidet formildende, at der er et spørgsmålstegn bagved.

M.v.h.
Niels

Avatar

Historiske pressefotos -sjusk!

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/10 2011, 10:00 (4589 dage siden) @ Niels Munch

Hej Nold,

Ja, det er f.eks. helt hen i hampen, at dette foto under "beskrivelse" er tekstet med "Nykøbing Falster (?)", og det er lidet formildende, at der er et spørgsmålstegn bagved.

M.v.h.
Niels

Kære Niels med flere

Pressefotografen Tage Christensen, der har taget de fleste af de viste, billeder har udgivet sine erindringer jf. her i bogen "Set og sket" i 1959. Måske er der oplysninger at hente der.

Men da manden var pressefotograf i 51 år er det næppe sikkert at hver enkelt lille "opgave" er beskrevet.

Bedste hilsner

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Historiske pressefotos -sjusk!

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/10 2011, 10:07 (4589 dage siden) @ re20000

En generel kommentar til alle disse fine billeder: Nogen har samlet/ fundet dem for nylig og selv givet sig til at gætte på hvad de forestiller. Alt hvad der står om disse billeder skal tages med et stort gran salt!

Det irriterer mig at nogen med adgang til et sådant arkiv omgås sandhed og troværdighed så lemfældigt. I det mindste kunne man skrive at man TROR eller GÆTTER PÅ, billedet forestiller det eller det indtil man har fået sagen belyst.
Endnu et tilfælde hvor en enkelt skævert sætter en hel stand (Journalister, akitekter, generaldirektører, i-ved-selv-hvem-i-har-jeres-fordomme-overfor) 's troværdighed over styr

Nold

Ja, der er meget sjusk på den hjemmeside. Og det er synd. For billederne er jo unikke.

(Det fremgår f.eks., at Tage Christensens 1.604 glasnegativer er fra perioden 1927-1937; men nogle af dem er billeder fra bombardementet af Shell-huset 21. marts 1945!)

Med venlig hilsen

Thomas BOberg Nielsen

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/10 2011, 10:58 (4589 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er faldet over siden www.historiskepressefotos.dk og er bl.a. stødt på nedenstående. Billederne er (næsten alle) udaterede, men jeg skønner at de er fra 1920'erne, 1930'erne og starten af 1940'erne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

10) Jernbanereklamen (hvor mon denne bro findes/fandtes?)

(Forkortet til lejligheden af EVP.)

---------------

[image]

Samme motiv ses her:

[image]

som stammer fra

[image]

På side 40 ff finden man en lille artikel uden forfatterangivelse: "Kampen mod Friluftsreklamerne" med bl. a. følgende lille uddrag:

”(…) Her er stygge Skilte med Oplysning om, at der nu kun er 5 Kilometer til Jens Jensens Møbelforretning, en nydelig lille Lussing at faa, netop som man sad og glædede sig over Udsigten. Og her er en net Viadukt, der gaar naturligt ind i Landskabet, men paa lang Afstand glor den én i Møde med onde Øjne, store hvide Reklameøjne paa sort Baggrund, igen en Hilsen fra de danske Statsbaner. (…)”.

[image]

[image]

Som det anes bevæger fotografen S. W. sig rundt omkring Jægersborg/Klampenborg/Dyrehaven (hvilket han også gør på et par andre ikke medtagne fotos), så mon ikke det er dér, vi skal finde den afbildede bro ???

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=klampenborgbanen /
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---klampenborg

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 7

af disavelo @, Herning, 13/10 2011, 18:35 (4588 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Jesper og Erik V.: Kompliment! Jeg bøjer mig i støvet.

Venlige hilsner
Søren

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/10 2011, 23:19 (4588 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej igen.

Så skete det vist igen. Et egentlig ganske interessant emne blev skubbet nedenud i al ubemærkethed, ---eller ???

I mit tidligere indlæg "dømte" jeg den gamle bro på foto nr. 10 til måske at ligge et sted omkring Jægersborg/Klampenborg/Dyrehaven, men gennemgang af bøger/blade med fotos fra disse steder, har ikke bragt noget resultat. Jeg fandt ellers at en tilsyneladende så flot allé, måske netop kunne ligge i dette område.

Et andet forslag har været nævnt: Godsforbindelsens overføring ved Vigerslev Allé.

Er der ingen læsere af Forum, der kan bidrage med en eller flere scanninger af denne bro til sammenligning med det gamle foto. Kan det være Vigerslev Allé vi ser ???

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/10 2011, 12:36 (4587 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg er faldet over siden www.historiskepressefotos.dk og er bl.a. stødt på nedenstående. Billederne er (næsten alle) udaterede, men jeg skønner at de er fra 1920'erne, 1930'erne og starten af 1940'erne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

10) Jernbanereklamen (hvor mon denne bro findes/fandtes?)


(Forkortet til lejligheden af EVP.)

---------------

[image]

Samme motiv ses her:

[image]

som stammer fra

[image]

På side 40 ff finden man en lille artikel uden forfatterangivelse: "Kampen mod Friluftsreklamerne" med bl. a. følgende lille uddrag:

”(…) Her er stygge Skilte med Oplysning om, at der nu kun er 5 Kilometer til Jens Jensens Møbelforretning, en nydelig lille Lussing at faa, netop som man sad og glædede sig over Udsigten. Og her er en net Viadukt, der gaar naturligt ind i Landskabet, men paa lang Afstand glor den én i Møde med onde Øjne, store hvide Reklameøjne paa sort Baggrund, igen en Hilsen fra de danske Statsbaner. (…)”.

[image]

[image]

Som det anes bevæger fotografen S. W. sig rundt omkring Jægersborg/Klampenborg/Dyrehaven (hvilket han også gør på et par andre ikke medtagne fotos), så mon ikke det er dér, vi skal finde den afbildede bro ???

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=klampenborgbanen /
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---klampenborg


------------------------

10) Jernbanereklamen (hvor mon denne bro findes/fandtes?)

Roskildevej (Frederikssundbanen)?
(...)

------------------

Måske er Svend´s bud på Frederikssundsbanen og Roskildevej ikke så "tosset", selvom den samme bro også optræder i en artikel om "Kampen mod Friluftsreklamerne" omkring 1925-26 fortrinsvis med fotos fra Jægersborg/Klampenborg/Dyrehaven.

Hvis vi nu "leger med tanken, at det er Frederikssundsbanen / Roskildevej, --hvilken vej er fotografiet så taget:

1) Ser vi fra Frederiksbergsiden under broen ud ad Roskildevej mod Ålholms Plads/ Damhussøen / Roskilde, eller .....

2) Ser vi den modsatte vej ind mod Frederiksberg/Zoologisk have og København ???

----------

Hvis 1):

[image]

Maalebordsblad: 1928-1940. Roskildevej ses vandret gennem kortet, Frederikssundsbanen ses "lodret", og den "skæve" hvide markering lige til højre for Frederikssundsbanen er det gamle tracé for Vestbanen fra Frederiksberg(København) mod Vigerslev(Korsør).

Ser vi til venstre på kortet, på langs ad vejen mod Damhussøen/Roskilde og passer det man ser på kortet over Roskildevej med det vi ser på højre side af vejen på fotoet. I så fald, hvad er den tilsyneladende rød(?)/hvide mast i den røde ring ???

[image]


Hvis 2:

Ser vi derimod til højre i ovennævnte kort og forestiller os, at vi ser ind mod Frederiksberg: Kan vi på de aktuelle fotos se hhv. den angivne Solbjerg Kirkegård på venstre side af vejen eller det angivne "Krematorium" på vejens højre side, og hvad er det mastens formål så her ??? En bom over en adgangsvej til Krematoriet ???

Husk også at sammenlige med de øverste fotos :-)

Lad os få nogle gode bud ! ! !


Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=frederikssundsbanen

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af ivar, 14/10 2011, 12:49 (4587 dage siden) @ Erik V. Pedersen

"og hvad er det mastens formål så her ??? En bom over en adgangsvej til Krematoriet ???"

Hvis vi antager at husets højde til spidsen af gavlen er omkring 5 meter, så vil mastens højde være 7½ til 8 meter (mindst). Det synes jeg er meget for en adgangsvej, hvor man ikke kan forvente særlig megen trafik. Hertil kommer, at en mast i den størrelse vel næppe kan betjenes af 1 mand alene.

mvh
-ivar

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/10 2011, 13:02 (4587 dage siden) @ ivar

"og hvad er det mastens formål så her ??? En bom over en adgangsvej til Krematoriet ???"

Hvis vi antager at husets højde til spidsen af gavlen er omkring 5 meter, så vil mastens højde være 7½ til 8 meter (mindst). Det synes jeg er meget for en adgangsvej, hvor man ikke kan forvente særlig megen trafik. Hertil kommer, at en mast i den størrelse vel næppe kan betjenes af 1 mand alene.

mvh
-ivar

-------------

Hej Ivar.

Et godt svar -den vinkel havde jeg ikke lige tænkt på.

Havde den gamle Vestbane stadig ligget der, kunne der måske have været tale om en signalmast (?), men så skulle man vel også kunne se et sæt bomme til spærring af Roskildevej, men Vestbanen var jo nedlagt mange år forinden.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=valby

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af re20000, 15/10 2011, 11:19 (4587 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tænker på om det er den samme bro på de to billeder? På det første billede ser bogstaverne ud til at være gennembrud i en plade ( Man aner strukturen af grene o a gennem hullerne) men det på det andet billede ser ud som om det er malede bogstaver på en plade. eller er det bare fordi det er taget fra hver sin side?
Broen ser enkeltsporet ud, var der enkeltspor på de i betragtning værende strækninger dengang? Min første fornemmelse var Vigerslev Alle, men jeg mener at huske broerne (der var vist ihvertfald to spor), der blev revet ned for ikke så mange år siden, da man ændrede ringbanen til s-bane, var understøttede af nittede støbejernssøjler som broerne ved Østerbro, Nordhavn, Svanemøllen? Nord for København synes jeg ikke at huske nogen broer eller aleer, der kunne se sådan ud. Men vi er vel i omegnen af København?

Nold

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/10 2011, 13:53 (4586 dage siden) @ re20000

Tænker på om det er den samme bro på de to billeder? På det første billede ser bogstaverne ud til at være gennembrud i en plade ( Man aner strukturen af grene o a gennem hullerne) men det på det andet billede ser ud som om det er malede bogstaver på en plade. eller er det bare fordi det er taget fra hver sin side?
Broen ser enkeltsporet ud, var der enkeltspor på de i betragtning værende strækninger dengang? Min første fornemmelse var Vigerslev Alle, men jeg mener at huske broerne (der var vist ihvertfald to spor), der blev revet ned for ikke så mange år siden, da man ændrede ringbanen til s-bane, var understøttede af nittede støbejernssøjler som broerne ved Østerbro, Nordhavn, Svanemøllen? Nord for København synes jeg ikke at huske nogen broer eller aleer, der kunne se sådan ud. Men vi er vel i omegnen af København?

Nold

------------------------------

Set med mine øjne, er der tale om samme bro, men fotograferet med nogle års mellemrum.

Stadig -set med mine øjne. Bemærk de to vejtræer i højre side. Se først på træet bag broen, ved siden af den omtalte rød(?)/hvide mast. Her ses helt den samme grenvinkel / deling af stammen i to. Her er der vist ikke megen tvivl.

Det andet træ, træet foran broen med de fem delinger af stammen, Her kan de være sværere at følge delingerne på grund af den ca. 90 graders forskellige synsvinkel, men hvis man ser godt efter, så "er den hjemme". Sidst skulle det vel være mærkeligt, at der ved to "næsten identiske broer" (ret forstået), kunne findes to så ens træer voksende på samme steder ! ! !

Forskellen i reklamen: "Mit" foto / det store foto er -som nævnt- bragt i et årsskrift fra 1925/26 og følgelig fotograferet inden disse årstal. Det mindre, "Historiske Pressefoto" er ikke dateret på nogen måde, men kan som de øvrige pressefotos være taget helt frem til 1940´erne.

Mon ikke vi skal se forskellen i udseenderne som et udslag af reklamens alder ???
1925/26 >< en gang i 1930´erne ??? -- Malet på baggrunden - falmet i årenes løb ??? en vis afskalning ???

Så jeg vil stadig mene, at de er tale om samme bro, MEN . . .

Der må da være nogen "DERUDE", der har fotos af denne bro. Når man betænker, hvad og hvor meget jernbaneentusiaster har fotograferet i årenes løb. Noget kunne tyde på,

at de enten ikke ser dette Forum,
at de passer godt -næsten for godt- på deres fotografier, og/eller
at det virkelig er på tide, at vi får samlet disse billeder sammen / scannet dem, inden arvingerne overlader det hele til storskrald på mandag ! ! !

Erik V. Pedersen.

http://evp.dk/index.php?page=frederikssundsbanen (der i øvrigt forventes opdateret i løbet af dagen/weekenden)

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/10 2011, 14:27 (4586 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Apropos.

Jeg mener, at der engang var et / et par fotos i Signalposten af krydsningen/over-underføringen af hhv. Vestbanen og Frederikssundsbanen, der tidligere lå "lige ved siden af". Hvis nogen kan huske hvor, er jeg fri for at bladre alle årgangene igennem ! ! !
Disse fotos fandt jeg -som nævnt- ikke, men en anden artikel: om "Uheldet ved Roskildevej".

Nu tilkommer det måske ikke lige mig, at være den, der scanner "Signalposten", men det er jo til gengæld utroligt, hvad man kan finde på nettet i vore dage:

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/uheld/roskild...

Linket i sin helhed (kan ikke ses her) er næsten hele artiklen, men det virker :-P

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Avatar

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 15/10 2011, 14:35 (4586 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg mener, at der engang var et / et par fotos i Signalposten af krydsningen/over-underføringen af hhv. Vestbanen og Frederikssundsbanen, der tidligere lå "lige ved siden af". Hvis nogen kan huske hvor, er jeg fri for at bladre alle årgangene igennem ! ! !

Hvis du kan huske, hvad artiklen handlede om, er jeg ret sikker på, at jeg kan finde den.

--
[image]

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/10 2011, 15:28 (4586 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

Ja, --jeg tænkte på dig og dels din gennemgang, dels evt. register, ---men det kan jeg ikke. Blot foresvæver det mig, og jeg har set på indholdsfortegnelser i "de store årgange". Det var derved, jeg opdagede "Uheldet ved Roskildevej".

En søgning på Roskildevej på Google ==> Billeder gav så til gengæld linket til artiklen (14. årg. nr. 3).

Erik V.
www.evp.dk

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af steenth, 15/10 2011, 15:28 (4586 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Der må da være nogen "DERUDE", der har fotos af denne bro. Når man betænker, hvad og hvor meget jernbaneentusiaster har fotograferet i årenes løb. Noget kunne tyde på,

Jeg har fundet et billed af broen over Vigerslev Alle i:
BANEGAARDSANLÆGENE I KJØBENHAVN, 1911

http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/kh/kh.htm

fig. 90, side 73 - broen over Roskildevej.
fig. 95, side 76 - broer over Vigerslev Alle

Mvh
Steen

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/10 2011, 16:43 (4586 dage siden) @ steenth

Hej Steen.

Her kan vi vist hurtigt blive enige om, at der er "Bingo", så TAK for hjælpen.

Når man sammenligner er fotografiet her blot taget fra den modsatte side, men grøften og "fortovet" i den ene side, og ingenting i den anden side synes at passe.

Så TAK for hjælpen, --det kan vist også komme på hj.siden når den skal opdateres.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=frederikssundsbanen

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af re20000, 15/10 2011, 17:50 (4586 dage siden) @ steenth

Bingo! Så sku den ged vist være barberet!

Nold

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/10 2011, 17:58 (4586 dage siden) @ re20000

Nåhhh, jahhh, --sporer man en undertone ???

Det kan vel være lige så godt som alle de nedlagte trinbrætter m.v. vi daglig præsenteres for.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af UTJ, 15/10 2011, 18:54 (4586 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nåhhh, jahhh, --sporer man en undertone ???

Det kan vel være lige så godt som alle de nedlagte trinbrætter m.v. vi daglig præsenteres for.

Hov hov. Geder har haft en fornem plads på sorsiden af et nummer af Signalposten. Jo vi skal ned i detaljen, for overfladisk journalistik er vi ikke til her.

Selvfølgelig er broer og "Jernbanereklamen" vigtige emner og skal behandles mindst lige så præcist som placeringen af trinbrætter og deres senere skæbne.

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10.

af re20000, 15/10 2011, 22:16 (4586 dage siden) @ UTJ

Rolig nu, det var absolut ment som en kompliment! det er dejligt at opleve opklaringen af den slags mysterier. Især når det er på baggrund af noget overfladisk udført arbejde (de oprindelige billedtekster)

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak