Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ? (Billedegætterier)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/10 2011, 22:21 (4590 dage siden)

Ansporet af min navnebroders fine efterårsbillede, fandt jeg lige lidt billeder fra den anden ende af året ;-)
Tænkte at jeg så samtidig ville lave et lille gætteri ud af det.
Så hvor finder vi resterne af denne overkørsel ?

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Mads Olesen @, 13/10 2011, 22:51 (4590 dage siden) @ T. Rithmester

Frit fra leveren ! Strækningen mellem Bøstrup og Thorsø

Mads

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/10 2011, 22:58 (4590 dage siden) @ Mads Olesen

Frit fra leveren ! Strækningen mellem Bøstrup og Thorsø

Nej.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Lars, 13/10 2011, 23:04 (4590 dage siden) @ T. Rithmester

Er det et sted på Herning-Viborg banen?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/10 2011, 23:07 (4590 dage siden) @ Lars

Er det et sted på Herning-Viborg banen?

Både Laurbjerg-Silkeborg og Viborg-Herning har asfalteret sti hele vejen, så den gode Thomas må have været et andet sted.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Mads Olesen @, 13/10 2011, 23:11 (4590 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg giver mig ikke....

Er overbevist om at det er "Den skæve". Om ikke andet en eller anden statsbanestrækning...

Mit gæt er et sted mellem Funder og Brande eller Brande-Grindsted.

Mads

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/10 2011, 23:14 (4590 dage siden) @ Mads Olesen

Jeg giver mig ikke....

Er overbevist om at det er "Den skæve". Om ikke andet en eller anden statsbanestrækning...

Mit gæt er et sted mellem Funder og Brande eller Brande-Grindsted.

Mads

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Men vi kan også udelukke strækningen fra broen over Silkeborg-Herningbanen til et punkt vest for Ejstrupholm, for på den strækning er der også asfalt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/10 2011, 23:38 (4590 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg giver mig ikke....

Er overbevist om at det er "Den skæve". Om ikke andet en eller anden statsbanestrækning...

Mit gæt er et sted mellem Funder og Brande eller Brande-Grindsted.

Mads


Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Men vi kan også udelukke strækningen fra broen over Silkeborg-Herningbanen til et punkt vest for Ejstrupholm, for på den strækning er der også asfalt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg retter lige mig selv: Der er ikke asfalt mellem Christianshede og til vest for Ejstrupholm. Kun mellem broen over Silkeborg-Herningbanen og Christianshede. Så jeg er enig med Reinholdt: Vi skal ned til strækningen mellem Brande og Grindsted.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 13/10 2011, 23:21 (4590 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Uden det store lokalkendskab rent banemæssigt, det er jeg for ung til. Jeg kender kun historien. Når jeg ser ser på landskabet og samler de andre bud op, vil jeg sige du har befundet dig et sted på strækning Bramminge-Funder, måske mellem Hjøllund og Funder?

--
Reinholdt
Signalmontør

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/10 2011, 23:26 (4590 dage siden) @ Reinholdt

Når jeg ser ser på landskabet og samler de andre bud op, vil jeg sige du har befundet dig et sted på strækning Bramminge-Funder

Strækningen er korrekt.

måske mellem Hjøllund og Funder?

Nej.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 13/10 2011, 23:34 (4590 dage siden) @ T. Rithmester

Nej det kan jeg godt fornemme. Vi har km. 103,058 på den nordligste broplille for den skæve bane i Funder og sammenholdt med ovk nr. må vi være mellem Grindsted og Brande.

--
Reinholdt
Signalmontør

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Georg Schmidt, 14/10 2011, 00:08 (4589 dage siden) @ T. Rithmester

Det er mellem Brande og Ejstrupholm.
Mvh
Georg

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/10 2011, 13:26 (4589 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er mellem Brande og Ejstrupholm.

Det er nemlig rigtigt :-)
Og meget tættere bliver nok svært for jer ;-)
Men overkørslen findes her:
http://kort.eniro.dk/m/ax8Og

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/10 2011, 13:53 (4589 dage siden) @ T. Rithmester

[image]

Hvad er egentlig det korrekte navn for sådan en svend ?
Har egentlig altid bare kaldt dem en mølle :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Ole M. Nielsen ⌂, 14/10 2011, 14:21 (4589 dage siden) @ T. Rithmester

Hvad er egentlig det korrekte navn for sådan en svend ?
Har egentlig altid bare kaldt dem en mølle :-)

Drejekors iflg. DSB.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/10 2011, 14:25 (4589 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hvad er egentlig det korrekte navn for sådan en svend ?
Har egentlig altid bare kaldt dem en mølle :-)


Drejekors iflg. DSB.

Mange tak.
Så lærte jeg også noget i dag :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Erling Byrgren @, 16/10 2011, 20:35 (4587 dage siden) @ T. Rithmester

Godt gået Georg, jeg var elev i Ej i 4 mdr, lærte post, i 1955.
Nu et spm til alle I nørder ( gudskelov i er der).
Under Fh billederne er der vist,af flere,et ledvogterhus i sydende af stationen (ledvogterhus nr 49), Rimmensgade. Viser sporet til Sæby, samt havnebanen, der ud for ledvogterhuset deles i 2 spor ind mod stationen. I en af billedserierne viser nabobilledet, fra Rimmensgade, vendt 180 grader, nordpå mod st-pladsen. Kan genkendes på de 2½ spor, omtalt ovenfor.
Min farfar var ledvogter her omkring 1925. Boede der med kone og 7 børn. 4 piger og 3 drenge, hvoraf alle 3 drenge blev lokomotivførere, samt en af pigerne gift med en.
Plag mig venligst ikke med lokofotos, der skal I hellere gå til Georg (undskyld Georg).

Mit egentlige ærende er egentlig: Kan nogen af jer derude skaffe mig nogle oplysninger om bemanding samt fotos af ledvogterhuse, hvor min farfar har gjort tjeneste.

Det drejer sig om nr 31, Heden, Hjørring (Hj - Sønderskov, der hvor motorvejen krydser banen. Huset ligger der fortsat på sydsiden af sporet klods op af motorvejens østside, men er ugenkendelig, bortset fra staldenden op mod jernbanen, med de gamle staldvinduer og den lave rygning. Min far har fortalt mig, at det var et enlænget hus, med stald i den ene ende, ret atypisk. Resten af nuværende hus er højere og vender på tværs). Min far er født der i 1908.

Nr 36 udfor Hørmested, mellem Sa og To. Min svigermor er født der 1901. (min kone og jeg er kusine og fætter). I 1920'erne blev der på strækningen Hj - Fh udført flere ude af niveau under-overføringer på strækningen Hj - Fh. Gælder bl.a både ved hus 31, skråbro, samt ved hus 36, underføring. Ved "hæftig" undersøgelse ons den 21/9 d.a. konstaterede jeg, at der af ledvogterhus nr 36 ikke findes så meget som en sokkelsten.

Altså bemanding evt billeder af ledvogterhusene nr 31 og 36, samt bemanding af 49.

Mvh Erling Byrgren

Hvor finder vi denne nedlagte overkørsel ?

af Pia Jensen @, 27/11 2012, 18:33 (4179 dage siden) @ Erling Byrgren

Jeg har ingen oplysnin om ledvogtérhuset og sad derfor og kikkede på nettet for min farmoder Johanne Marie Storgaard født Larsen 11. maj 1881 Ålborg Amt Hindsted Herred Hørby sogn. 11.05. 1881. Datter af ledvogter Niels Larsen og hustru Karen Marie Storgaard f. Langeland. Johanne Marie Larsen blev gift den 24.01.1902 i Hjørring med
Vilhelm Nielsen Storgaard er født 20.06.1852 født i Kolsnap, Nustrup sogn ved Kolding i Sønderjylland
Han var søn af Tilskærer i Odense Peter Christian Storgaard og hustru Vilhelmine Dorthea Møller
begge Vilhelm Storgaards forældre var afgået ved døden før Johanne Marie Larsen og Vilhelm Nielsen Storgaards bryllup.
Johanne Marie Storgaard er gift fra Ledvogter hus nr. 31 Hjørring Hede, hvor hun boede sammen med sine forældre

Vilhelm Nielsen Storgaard havde været gift med Maren Storgaard, som døde 16.02-1885 i Hjørring. Jeg mener, at der var nogle piger fra dette ægteskab.
Vilhelm Storgaard var enkemand i 7 år, inden han giftede sig med Johanne Marie Storgaard.
Vilhelm Nielsen Storgaard var 29 år ældre end Johanne Marie Storgaard.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak