Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reservelyntog. (Generelt)

af KimC, 14/10 2011, 13:42 (4589 dage siden)

For ikke at hijacke tråden med MR-lyn, starter jeg her en separat tråd med et par billeder af reservelyntog.

Her er et billede med et lørdagslyntog, Kongeåen mod Sønderborg lige før Lunderskov Station, fra Koldingsiden. Styrevognen er en Bns-måske/måske-ikke-z Derefter følger noget der ligner en Bf, og derefter kommer noget der ligner en B og en A vogn, og til allersidst en My.

[image]

Her er et andet tog, stadig Lørdag, stadig Kongeåen, og stadig mod Sønderborg, og minsanten også set i Lunderskov. Vognene linger Bns(?) - B - B - A, eller Ag, og en My.

[image]

Begge billeder er taget i 1984, og MA frafaldet kan skyldes omlakering/"renovering" til Sølvpil.

Reservelyntog.

af caprani ⌂, København, 14/10 2011, 13:55 (4589 dage siden) @ KimC

Egentlig underligt, at de har valgt at oprangere A-vognen lige op til maskinen, medmindre det altså specifikt var et reserve-lyn for GM entusiaster :-D :-D :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Reservelyntog.

af Frederik N., 14/10 2011, 14:03 (4589 dage siden) @ caprani

plejede A vogene ikke at være i midten af toget for at undgå lyde fra lokomotivet?;-)

Reservelyntog.

af KimC, 14/10 2011, 14:07 (4589 dage siden) @ Frederik N.

Jeg mener at A vognene altid var i enden af toget for at undgå færdsel gennem vognen.
Jeg kan tydeligt huske at der var et evigt vandren frem og tilbage i længere tog oprangeret af IC vogne, frem og tilbage til togkiosken især. Den var oftest placeret midt i toget.
Dengang havde man ikke ADns, og så måtte A vognen nødvendigvis være i den anden ende.

Reservelyntog.

af caprani ⌂, København, 14/10 2011, 14:12 (4589 dage siden) @ KimC

Vi krydsede vist over. Som sagt formodede jeg også noget i den retning ;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Reservelyntog.

af caprani ⌂, København, 14/10 2011, 14:11 (4589 dage siden) @ Frederik N.

Jeg tror måske, at der er en del myter eller ideal-forestillinger om den slags. Så vidt jeg husker går A-vognen også umiddelbart op til maskinenheden i X-2000 (hvad der selvsagt ikke betyder så meget). Jeg har også set den oprangeret klods op af maskinen i andre sammenhænge så vidt jeg husker. Måske vægtede man roen ift. gennemgang (med henblik på f.eks besøg i kiosk-vognen) højere end larmen fra maskinen (?).

Jeg mener også at kunne huske, at man oprangerede tankvogne, subsidiært øvrige vogne med farligt/brandfarligt gods længst muligt fra maskinen af hensyn til brand/eksplosionsfare, men erindrer en del observationer hvor man ikke har gjort det.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Reservelyntog.

af KimC, 14/10 2011, 14:24 (4589 dage siden) @ caprani

Måske vægtede man roen ift. gennemgang (med henblik på f.eks besøg i kiosk-vognen) højere end larmen fra maskinen (?).


Det var jo ikke altid at A vognen var op til maskinen. Den kunne også gå bagerst. Den enste gang jeg har kørt første klasse var fra København til Fredericia. Det var i en Ag vogn, over Sjælland gik den bagerst i toget. Og den slingrede noget så forfærdeligt. Selv togføreren kunne kun holde sig oprejst ved at presse albuerne i sidegangen. Flere passagerer fra den vogn søgte hen på anden klasse, hvo rvognene løb roligere.
Over Fyn kom vores Ag op til maskinen, her en Mz. Der løb den nu helt roligt i sporet, og larmen fra maskinen har næppe været et problem, bortset fra måske i den første kupe.
Jeg kan huske en tur med tattog over sjælland hvor vi var nogle Mo freaks der fik en liggekupe i forreste vogn op til en MY. Det var en af de berømte Apfelpfeil vogne. Den gik også elendigt i sporet, ot Myeren larmede. Konduktøren fortalte at den kupe normalt altid stod tom, netop af den grund.

En anden ting mht vognenes plaering var at overgangene langt fra vat rætte, og hver gang dørene til overgangen blev åbnet stod der en trækvind ind, hilket ikke var så rart, især om vinteren. Så alt i alt har den bedste placering af første klasse nok været i enden af toget. Sådan var det i øvrigt gså i Ma, og sådan er det for så vidt også i IC3, selv om man der sidder oven på en motor. Gik det efter det, skulle første jo så have været i FF vognen, men der er mere gennemgang.

Reservelyntog.

af Sydbanen, Sydsjælland, 14/10 2011, 14:24 (4589 dage siden) @ caprani

i den gode bog af Bane bøger "fra lyntog til Intercity" står der at en grundstamme var lok-(B)-B-B-BK-A og senere med stillkupe LOK-B-B-BK-B-A ;-)

Mvh Mikkel - Sydbanen

--
Mvh Mikkel

Reservelyntog.

af caprani ⌂, København, 14/10 2011, 14:40 (4589 dage siden) @ Sydbanen

Der har vel også været rationaliseret lidt fra tid til anden. Jeg vil tro, at man ofte blot har ladet maskinen løbe om og kørt stammen den anden vej som den var, ved endestationerne.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Reservelyntog.

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 14/10 2011, 15:12 (4589 dage siden) @ caprani

Stammen blev jo altid vendt ved Storebælt, så hvis 1.kl. var bagest over Sjælland, så var den forrest Nyborg-Århus og igen bagest Fredericia-Esbjerg og Århus-Ålborg.

Reservelyntog.

af caprani ⌂, København, 14/10 2011, 15:28 (4589 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Nåååh ja. Det havde jeg glemt ;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Reservelyntog.

af Hedegaard, 14/10 2011, 16:34 (4589 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Stammen blev jo altid vendt ved Storebælt, så hvis 1.kl. var bagest over Sjælland, så var den forrest Nyborg-Århus og igen bagest Fredericia-Esbjerg og Århus-Ålborg.

Hvilket var ganske smart, da man på denne måde kunne sørge for at A-vognen altid var tættest på perronhallen i både København og Århus.

Det var dog mindre heldigt for passagerne der havde plads i "lokal-A'eren" fra Nyborg, da denne var placeret med de andre lokalvogne bagerst i stammen, hvilket betød en længere gåtur op til tog-kiosken, plus at vognen holdt længst væk fra perronhal og trapper på stort set alle banegårde mellem Odense og Århus.

Mener heller ikke altid at der indgik en A-vogn fra Nyborg.
Var det ikke kun efter behov?

Reservelyntog.

af Bent Jensen @, 14/10 2011, 22:35 (4588 dage siden) @ Hedegaard

normalt var der kun en a vogn med i en stamme.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Reservelyntog.

af Bent Jensen @, 15/10 2011, 06:49 (4588 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg erindrer at når APO toget kørte med reservestamme så var der en B vogn (vogn 10) efter stammen, det var vist undtagelsen fordi det skulle passe vogn 10-11-12-13-14.

mvh

Bent

Reservelyntog.

af Bent Jensen @, 14/10 2011, 22:32 (4588 dage siden) @ caprani

Jeg var mange år på Helgoland (lyntogsremisen) og jeg kan sige at Avognen altid var op mod maskinen mest så lignede de en lyntogsstamme mest mulig, ma stamme havde jo også 1 klasse op mod ma motorvogn.

Med venlig hilsen

Bent

Reservelyntog.

af Mads Olesen @, 14/10 2011, 17:27 (4589 dage siden) @ KimC

Hej KimC,

din ganske udmærkede tråd blev hijacked af nogen der hellere ville skrive om lokotrukne IC-tog, og det er der jo intet galt i.

Men tilbage til tråden : Jeg tror at oprangeringen på begge billeder er A+B+B+Bns(z).

Men Ag, Af og Bf har også været anvendt. Maskinen, ofte en MY, men også MX, var øst maskiner med ITC der gjorde turen med over Storebælt.

Mads

Reservelyntog.

af KimC, 14/10 2011, 18:29 (4589 dage siden) @ Mads Olesen

Men Ag, Af og Bf har også været anvendt. Maskinen, ofte en MY, men også MX, var øst maskiner med ITC der gjorde turen med over Storebælt.

De tog jeg har fanget her var weekendforstærket, så der giver det mening med en My.
Tilsvarende havde ma lyntoget også ofte en ekstra vogn på i weekenderne.
På de hverdage hvor MA lyntoget til Sønderborg ville være oprangeret af MA-AM-BM-BS, har man kunnet klare sig med en vogn mindre i reservelyntoget, og så har man bedre kunnet lade en MX fremføre toget. Jeg har fået fortalt at man til det formål her helst ikke måtte have mere end 3 vogne på en MX.

Reservelyntog.

af Bent Jensen @, 14/10 2011, 22:40 (4588 dage siden) @ KimC

det jeg kan huske med forstærknings vogne i lyntoget var at Limfjorden havde en forstærkningsvogn
til Frederikshavn og Sydvestjyden en forstærkningsvogn til Sønderborg nu venter jeg bare på hjælp fra Finn om ikke der var en stamme til der kørte med forstærkningsvogn.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Reservelyntog.

af Holger Cordtz, Kolding, 14/10 2011, 22:53 (4588 dage siden) @ Bent Jensen

det jeg kan huske med forstærknings vogne i lyntoget var at Limfjorden havde en forstærkningsvogn
til Frederikshavn og Sydvestjyden en forstærkningsvogn til Sønderborg nu venter jeg bare på hjælp fra Finn om ikke der var en stamme til der kørte med forstærkningsvogn.

Kongåen Kørte også med en forstærkningsvogn i delen til Sønderborg,
lørdag mod Sønderborg tilbage søndag mod København.
normalt opr: BS-BM-BM-AM-MA (når toget kørte fra Kolding)


Mvh
Holger Cordtz

Reservelyntog.

af Bent Jensen @, 15/10 2011, 00:02 (4588 dage siden) @ Holger Cordtz

Ja der var den jeg syntes det nok men det er nogle år siden, tak for oplysningen

mvh

Bent

Avatar

Forstærkningsvogne i MA-lyntog og lidt om "sorte lyn"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/10 2011, 00:06 (4585 dage siden) @ Holger Cordtz

det jeg kan huske med forstærknings vogne i lyntoget var at Limfjorden havde en forstærkningsvogn
til Frederikshavn og Sydvestjyden en forstærkningsvogn til Sønderborg nu venter jeg bare på hjælp fra Finn om ikke der var en stamme til der kørte med forstærkningsvogn.


Kongåen Kørte også med en forstærkningsvogn i delen til Sønderborg,
lørdag mod Sønderborg tilbage søndag mod København.
normalt opr: BS-BM-BM-AM-MA (når toget kørte fra Kolding)


Mvh
Holger Cordtz

Lidt sagsbehandling fra sommeren 1985.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]
[image]

Forstærkningsvogne i MA-lyntog og lidt om "sorte lyn"

af Jens MO-Møller @, 18/10 2011, 01:45 (4585 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der kan du se; positiv kritik betaler sig sommetider og her mange mange år efter kan jeg da kun gratulere dig med, at dit forslag vandt gehør på de bonede gulve!

Venlig hilsen

Jens Møller

Forstærkningsvogne i MA-lyntog og lidt om "sorte lyn"

af caprani ⌂, København, 18/10 2011, 06:20 (4585 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det må jeg på det varmeste tilslutte mig. Godt gået, og godt at der sidder årvågne folk rundt omkring i virksomheden som formår at være lydhøre overfor observationer fra kunderne.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Reservelyntog.

af Bent Jensen @, 15/10 2011, 00:18 (4588 dage siden) @ Bent Jensen

en lille lun historie med forstærkningsvogn, Jeg mødte normalt på Helgoland klokken 0700
og mødte normalt Lyntog Limfjorden på Østerport station, men en fredag kiggede jeg og opdagede
at forstærkningsvognen var sat i toghalvdelen til Struer, så det første jeg gjorde da jeg kom
på Helgoland var at gå over til førstemester.Godmorgen sagde jeg, har du set at forstærkningsvognen i Limfjorden er på vej til Struer, han kiggede på mig om jeg var ædru, hvad siger ,du er du sikker,ja det er jeg og han vidste at jeg ikke plejede at tage fejl når det var noget med jernbaner, derefter ringede han til føreren på Limfjorden og spurgte om han lagde mærke
til hvor forstærkningsvognen var, føreren bekræftede min oplysning, derefter kontakt til togleder
og de blev så enige om at der var ikke tid til at lave noget om,Limfjorden måtte have forstærkningsvognen med til Struer, der var godt nok lidt pladsmangel på hjemturen indtil de
blev koblet sammen i Langå, men toget blev ikke forsinket og alle var glade (hos DSB)

Med venlig hilsen

Bent

Reservelyntog.

af Bent Jensen @, 14/10 2011, 22:43 (4588 dage siden) @ KimC

Jeg kan ikke huske vi satte forstærkningsvogn på når vi kørte sort lyn (reservestamme for lyntog)

Jeg er næsten 100%sikker at det gjorde vi ikke.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Reservelyntog.

af MHsøhus, 15/10 2011, 02:07 (4588 dage siden) @ Mads Olesen

Den medbragte vogn kan ikke være Bns-z, hvis der kun var en (537) som var type 2 uden det lille vindue inden førerrummet.

Mvh. Martin


Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak