Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fiskemelstoget (Jernbanen i dag)

af jhcn, Århus, 19/10 2011, 07:34 (4584 dage siden)

Så har jeg igen været ude og lufte videokameraet - denne gang i massivt regnvejr i Nordjylland. Men det var altså nu jeg havde fri, og dermed mulighed for at følge G7551 med tomme vogne bevæge sig mod nord - regn eller ej!
Resultatet kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=1O1Kv4ekb3A

--
Henrik
[image]

Avatar

Fiskemelstoget

af MYMXnord, Frederikshavn, 19/10 2011, 08:21 (4584 dage siden) @ jhcn

Hej Henrik

Rigtig flot film fra det Nordjyske.
Giver en fin stemning, og er jo desværre det eneste "rigtige" godstog der fortsat kommer på disse kanter.

--
[image][image]

Fiskemelstoget

af thomash, 19/10 2011, 08:27 (4584 dage siden) @ jhcn

Det er sq en fin video du har fået banket sammen der. :) et sturt 5 taal herfra. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Fiskemelstoget

af Bent Jensen @, 19/10 2011, 10:09 (4584 dage siden) @ thomash

positiv at der kører så mange vogne på godstog nord for Århus.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Fiskemelstoget

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 19/10 2011, 10:53 (4584 dage siden) @ jhcn

Rigtig flot film du har været ude og få i kassen der! - men kører de virkelig vognene ned på det afsnit af havnen der stadig har sporforbindelse som løber parralelt med Gågaden? - eller ligger fabrikken lidt ude for byen?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Fiskemelstoget

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/10 2011, 11:18 (4584 dage siden) @ mhv_vsvt

Selvom du havde vejret imod dig, så blev det til en rigtig fin film.
I det mindste, så blændede solen ikke på noget tidspunkt :-P
Med 10 (læssede ?) bogiecontainervogne har NJ T52 da sit hyr med at stå fast på det regnvåde spor i Skagen.

Rigtig flot film du har været ude og få i kassen der! - men kører de virkelig vognene ned på det afsnit af havnen der stadig har sporforbindelse som løber parralelt med Gågaden? - eller ligger fabrikken lidt ude for byen?

FF Skagen ligger skam stadig nede på havnen, ikke så langt fra Bindesbøll's berømte Fiskepakhuse.
Så på turen fra Skagen Station til Skagen Havn, via det idylliske havnespor, krydses bl.a. den befærdede Christian X's Vej, gågaden og nogle af de hyggelige sidegader - det kunne tjene som forbillede til en modeljernbane eller også blot et diorama.

Fiskemelstoget

af re20000, 19/10 2011, 11:33 (4584 dage siden) @ jhcn

Ja det kan jo ikke altsammen være glansbilleder,
godstog og regnvejr er hverdag og arbejde, det er Danmark, også i 2011. Tak.

Nold

Fiskemelstoget

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 19/10 2011, 13:16 (4584 dage siden) @ jhcn

denne gang i massivt regnvejr i Nordjylland.

Det går ingenting, for videon ville jo ikke være realistisk hvis du havde klippet alle "våde" optagelser ud;-)

Avatar

Fiskemelstoget

af jhcn, Århus, 20/10 2011, 10:15 (4583 dage siden) @ jhcn

Tak for de positive tilbagemeldinger!

Som allerede nævnt så er det korrekt at vognene skal "gennem byen" og ned til havnen. Jeg havde bare ikke mere tid = lang vej hjem, så den del blev jeg ikke til.
Og selvom de havde visse startproblemer med den lille T52, så skyldes det nok mere det våde spor, end vægten af vognene, da det jo er de tomme vogne jeg har fulgt.
I løbet af tirsdag eftermiddag gøres det sydgående onsdagstog klar, så der er afgang fra Skagen kl 11:15 med læssede vogne. Forresten bliver MZ'ere ikke i Skagen - jeg forstod det således at den overnatter i Frederikshavn.

De flinke folk i Skagen havde både tid til at rangere og snakke med mig, så jeg lærte at dette godstog kører fast i lige uger, men hvis der er gods nok, så køres der også i ulige uger. Og altid med 20 vogne.
Det var detaljer jeg ikke kendte til.

Men jeg vil da anbefale andre at tage turen derop! På vejen fra Frederikshavn til Skagen kørte vi - der var nemlig også en "fastbilledesfotograf" med - parallelt med toget, så det var s.. svært at holde øjnene på vejen! Det godstog gennem det landskab så godt ud! Desværre forsinkede et vejarbejde os, så vi ikke fik muligheden for et fotostop før vi nåede helt til Skagen.

--
Henrik
[image]

Fiskemelstoget

af OLN, 20/10 2011, 11:30 (4583 dage siden) @ jhcn

Jeg holder efterårsferie i Skagen i denne uge, men valgte ikke at bruge tid på fiskemelstoget, da jeg dels har fotograferet det flere gange tidligere hog fordi vejret var, som det nu var.

Jeg tror ikke, at MZ'eren kører til Frederikshavn for at overnatte. Da jeg for et års tid siden fulgte de, så stod lokomotivet på Skagen st. Selv om vejret var dårligt i tirsdags, så kunne jeg aligevel ikke nære mig, så jeg kørte lige over broen ved udgangssporskiftet på Skagen station tirsdag aften. Her holdt det oprangerede fiskemelstog og med MZ'eren forspændt og klar (efter bremseprøver m.v.) til afgang dagen efter.

/OLN

Fiskemelstoget

af Fleizch, 20/10 2011, 13:39 (4583 dage siden) @ OLN

Som Lokofører på Fiskemelstoget af og til , kan jeg bekræfte at MZ'eren bliver parkeret helt ude ved SU signalet i spor 1 hvor den "overnatter" , de fyldte vogne bliver så kørt bagpå , og onsdag formiddag bliver der så bremseprøvet og afgang fra spor 1 ...

mvh Fleizch

Avatar

Fiskemelstoget i Aalborg 4. oktober 2011

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/10 2011, 18:43 (4582 dage siden) @ Fleizch

Som Lokofører på Fiskemelstoget af og til , kan jeg bekræfte at MZ'eren bliver parkeret helt ude ved SU signalet i spor 1 hvor den "overnatter"

Så vidt jeg husker er det også derfor, at sporet i spor 1 er blevet forstærket (ligesom hovedsporet), og at der er installeret fremmednet, så batterierne på MZ'en kan holdes opladet natten over.

Som en af de fastboende heroppe i det Nørre Jydske ser jeg indimellem Fiskemelstoget på vej til/fra Skagen, men jeg har egentlig aldrig tænkt over, hvorhenne i verden, at de læssede vogne skal hen (?).

Nåmmen, på vej ud til universitet om morgenen, tirsdag den 4. oktober i år, fik jeg et par billeder af "Fiskemelsekspressen" i "kassen". Det holdt i spor 2 i Aalborg og ventede på grønt signal, som blev givet efter at det tog, som havde bragt mig dertil, havde lagt til kaj i spor 4.
Billederne forfra var lidt-for-mørke, på grund af skyggerne fra de høje bygninger, så her ses toget forlade det urbane miljø (mens LKF var igang med at pudse næse :-P ) og på vej ind under broen for Vesterbrogade og siden videre nordpå.

[image]

Avatar

Fiskemelstoget i Aalborg 4. oktober 2011

af MYMXnord, Frederikshavn, 20/10 2011, 20:56 (4582 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej

Lige et lille skriv efter Carstens indlæg..og jo jo vi nyder da en MZ på disse kanter hver 14.dag. I Frederikshavn har vi godt 2000m spor -vist lagt det pga Sten ScanRail på Kragholmen, som desværre kun anvendes af dett prægtige Fiskemelstog.:-)

Er da dejligt at høre lyden af en MZ på disse kanter...:-D :-D :-D

--
[image][image]

Fiskemelstoget

af Poul Andersen @, 20/10 2011, 20:29 (4582 dage siden) @ jhcn

Og selvom de havde visse startproblemer med den lille T52, så skyldes det nok mere det våde spor, end vægten af vognene, da det jo er de tomme vogne jeg har fulgt.

Lidt tålmodighed til alle bremser var løse, havde afhjulpet igangsætningsproblemet og div. hjulslip.

Mvh.
Poul.

Fiskemelstoget

af Niels Munch, 20/10 2011, 13:33 (4583 dage siden) @ jhcn

Hej Henrik,

[image]
Skagen, 25. oktober 1996 (nm).

Tak for en fin film; godt at se godstog på vor nordligste jernbane!

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak