Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Thorsø-Laurbjerg og Filskov-Grindsted (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/10 2011, 21:45 (4581 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/10 2011, 22:03

Efter at strækningen Laurbjerg-Bramming blev nedlagt for persontrafik i forbindelse med K71 22. maj 1971 fortsatte delstrækningerne Brande-Hjøllund og Bramming-Grindsted som godsbaner og denne kørsel er bl.a. beskrevet i SIN.

Men der har også været kørsel med vognladningsgods Filskov-Grindsted (frem til afslutningen af kartoffelsæsonen 1978 for afsendelse af kartofler fra Filskov) og Thorsø-Laurbjerg (frem til 25. september 1971 for betjening af slagteriet i Thorsø).

Er der nogen, der ved, efter hvilken instruks og/eller togplan (11b?) disse kørsler fandt sted? Jeg har ikke kunne finde noget i SIN (V), men den blev jo også først født 6. januar 1975 og jeg er ikke i besiddelse af samtlige originalsider/rettelsesblade.

Der findes et billede af "kartoffelkørslen" Filskov-Grindsted 15. september 1977 i Jernbanen, 1980, nr. 2, side 50. Men jeg har aldrig set et billede fra den kortvarige betjening af Thorsø fra Laurbjerg. Mon nogen har et billede?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Thorsø-Laurbjerg og Filskov-Grindsted

af Poul Andersen @, 20/10 2011, 22:09 (4581 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Uden at være helt sikker, er disse kørsler (rangérbevægelser) vel foregået efter en lokal instruks.
Da Varde - Grindsted Jernbane blev nedlagt d. 31. marts 1972, blev sporet på de første km. liggende (til DOMI klargørringscenter) og blev betjent af først VNJ, siden DSB og igen til sidst af VNJ, inden sporet blev lukket og senere fjernet.
Nævnte rangérbevægelser på dette spor foregik efter en lokal instruks, som svarede meget til de i dag i SIN Ø eller V kendte instrukser for div. sidespor m.m. med angivelse af akseltryk, tilladt maskinbenyttelse, hastighed, overkørsler og betjening af disse samt forhold ved ind/udrangering på Varde st. område og sikring af vogne ved DOMI m.m.

Mvh. Poul.

Thorsø-Laurbjerg og Filskov-Grindsted

af Børge Sundahl, 20/10 2011, 22:12 (4581 dage siden) @ Poul Andersen

Kørslen Laurbjerg-Thorsø skete med Langå stations Ardelt-traktor.

Jeg har desværre ikke den innstruks, der blev kørte efter, men kørslen mellem Langå og Laurbjerg foregik som særtog.

Desværre heller inge fotos

Mvh Børge


Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak