Det har egentlig altid undret mig, hvad der 'pressede' udstødningen ud, men det er selvfølgelig root bloweren, hvilket er nemt at se på de her animationer. :) Jeg er nok forvænt med 4takt maskiner.
Sjove animationer, men stol ikke for meget på dem.
Fakta er at udstødventilerne på "ældre" EMD maskiner åbnes ca. 32 grader før end skylleportene blottes. På nyere maskiner er forskellen ca. 27,5 grader. Ergo, der er sket en trykudligning INDEN skylleportene åbnes. Det fremgår ikke specielt tydeligt.
Iøvrigt, så har en ikke-turboladet EMD maskine et skyllelufttryk på ca. 0,3 bar (turboladede EMD maskiner dog ca. 1,2-1,8 bar) - begge dele er ikke "store" tryk.
Trykket i cylinderen inden udstødsventilerne åbner kan beregnes via termodynamik og for en 710-maskine fås ca. 6,5 bar (basis mine fuskertal for polytropeksponenten - den er EMD nemlig ikke meget for at rykke ud med!) så tag de 6,5 bar med et gran salt. Dog ser tallet 6,5 bar rimelig ud, idet en stor krydshovedmaskine har omkring 6-8 bar ved samme punkt i arbejdsprocessen. Og det giver også mening med nogle bars tryk, for der skal være noget energi tilbage for at drive turboladeren rundt.
Hvis trykket i cylinderen er større end skylletrykket, jamen så ekspandere udstødsgassen ud i skyllekanalen. Det forstyrre så alle de andre cylindre, som nu får et skud luft med mindre end 21% oxygen. Så kører den onde cirkel...indtil motoren går i stå.
Iøvrigt lykkedes det - langt om længe - at finde det af EMD specificerede smøreolieforbrug. For både 645-motorer og 710-motorer gælder 0,9g/kWh.
Det svare nogenlunde til 0,4-0,5% af brændolieforbruget (regnet i vægtprocent da densiteten på diesel og smøreolie er forskellig).
Så ja, 2,5-3,5% som citeret i Ingeniøren lyder højt, men hvorledes er tallet fremkommet? Er hele olieskift medtaget (omkring 800 liter/motor) for det kan jo godt rykke noget i regnskabet. Det tror jeg ikke at nogen herinden kan svare på (uden at rage uklar med DSBs snushaner).
Det var så jernbane delen - nu ryger vi ud på vandet - for rent professionelt må jeg sige at et forbrug på 0,9g/kWh er ganske godt. Med et almindelig mekanisk HJ smøreapparat kan cylindersmøringen på en stor B&W MC-motor holdes på 0,9g/kWh. Skal forbruget længere ned, så skal der monteres "SIP" ventiler - tjek dette link for yderligere info
http://www.hjlubri.dk/en/product/hj-sip-valves
Dog koster SIP ventiler mere end almindelige smøreapparater og motoren skal yde mere end 15.000 kW før SIP ventiler er økonomisk forsvarlig (eneste tilbagebetalingsfaktor er reduceret cylinderolieforbrug, hvorfor cylinderolieprisen er ret afgørende for rentabilitetsberegningerne).
Disse former for cylindersmøreapparater er inderligt uinteressante for trunkmotorer (uanset om det er 2 eller 4 takt) men medtages for sammenligningens skyld.
EMDs største problem er faktisk udtrykt ganske præcist af Chief Engineer Max Ephraim i 1980 "One of our biggest hurdles is there are many companies building four-stroke engines in our size class and we are the only manufacturer of two-cycle engines".