Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysk personvogn i Esbjerg (Generelt)

af Ekaeli007, 3/11 2011, 22:30 (4560 dage siden)

Jeg kan huske at i halvtredserne i forbindelse med en sommerferie til vestkysten og nordtyskland
at der kørte mig og mine forældre med tysk vogn fra Esbjerg til Tønder. Er der nogen der kan fortælle nærmere. Var der kun et tog med gennemgående vogne, næste spørgsmål kørte dette tog
kun i ferieperioden og til sidst hvormange år kørte det tog. Jeg kan ikke huske hvortil
vognen skulle, men mener der blandt andet var nævnt Hamburg på skiltet, jeg var kun omkring
otte år så det er begrænset had jeg kan huske. Syntes også jeg har læst det i en dansk
jernbanebog, men her er hukommelsen også begrænset, hvad hed bogen.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Tysk personvogn i Esbjerg

af ottoemil @, Rødovre, 3/11 2011, 22:41 (4560 dage siden) @ Ekaeli007

Hej
Den bog, du ikke kan huske, tror jeg er: Jens Bruun-Petersen: Internationale tog via Jylland (banebøger).
Jeg har ikke mit eksemplar ved hånden nu, men alle bøgerne i 'internationale tog via' er grundige og indeholder oplysninger om, hvilke gennemgående forbindelser der var hvornår, og hvilket materiel der blev anvendt.
v.h.
Ottoemil

Tysk personvogn i Esbjerg

af Ekaeli007, 3/11 2011, 22:49 (4560 dage siden) @ ottoemil

Hej tak for titlen på bogen, den må jeg se at finde.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Tysk personvogn i Esbjerg

af Hedegaard, 3/11 2011, 22:56 (4560 dage siden) @ Ekaeli007

Hvis jeg ikke husker forkert, så var der et gennemgående tog fra Struer mod Köln, der i bedste "lavbudget-stil" bestod af en enkelt Bnb719 (Silberling-vogn)
Dette tog gik netop over Tønder i stedet for Padborg.

Tysk personvogn i Esbjerg

af Ekaeli007, 3/11 2011, 23:00 (4560 dage siden) @ Hedegaard

Tak for dit svar, men umiddelbart syntes jeg det var en grøn tysk kupevogn, men som
sagt det er nok halvtreds år siden, så der er sikkert rodet lidt op i min
harddisk.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Tysk personvogn i Esbjerg

af Svend, 3/11 2011, 23:07 (4560 dage siden) @ Ekaeli007

Tak for dit svar, men umiddelbart syntes jeg det var en grøn tysk kupevogn, men som
sagt det er nok halvtreds år siden, så der er sikkert rodet lidt op i min
harddisk.

Hvis det er så længe siden, var vognen (eller vognene for der kunne være flere) grøn (grønne).
Men læs bogen, den er god.

--
Svend

Tysk personvogn i Esbjerg

af Ekaeli007, 4/11 2011, 09:27 (4559 dage siden) @ Svend

Ja tak det bliver også noget af det første jeg vil, jeg skal lige se om ikke roskilde bibliotek
har den. Og så bliver den skrevet på ønskeseddel til jul.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Tysk personvogn i Esbjerg

af Ekaeli007, 4/11 2011, 09:30 (4559 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels, tak for linket, jeg tror at min ferie var i 1957 eller 1958 så det har ikke været
Silberling vogn, men tak alligevel for henvisning til Wikipedias hjemmeside den vil jeg læse
med interesse.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Tysk personvogn i Esbjerg

af h087 ⌂, køge, 3/11 2011, 23:18 (4560 dage siden) @ Ekaeli007

Hej
det jeg har af oplysninger er følgende
I 1956 var der tog 462 afg Esbjerg 9.15 til Niebüll ( lørdag, søndag og mandag 30/6-27/8 )
I 1958 var der tog 460 afg Esbjerg 8.40 til Niebüll ( daglig 29/6-1/9 )
+ tog 480 afg Esbjerg 16.10 til Niebüll ( daglig 28/6-1/9 )
i disse tog har der igenne årene være brugt tyske vogne af typerne AB4ys 30 og B4y 30 - førstnævne sidegang/midtgangsvogn og sidstnævnte meget lig DSB CL, endvidere har der været brugt ABü30 og B4ü30 gruppe, vogne som er sidegangsvogne, der har været brugt AB4üm og B4üm vogne som også er sidegangsvogne - her dog 26,4m vogne, vogntypen ABü39 og B4ü39 gruppe Schürzenwagen)sidegangsvogne og med "skørter og afrundede ender har også været brugt og til sidst også type ABnb og Bnb (Silberlinge) noget lig vores Bn vogne dog var de tyske i "rustfri" look - vogne gennemgående til Hamburg har også været med i disse tog over Tønder. Senere har der været løb fra Varde og endda helt fra Struer over Esbjerg - Tønder - Nieböll - Hamburg
med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Tysk personvogn i Esbjerg

af Ekaeli007, 4/11 2011, 09:53 (4559 dage siden) @ h087

Hej
tusinde tak for disse informationer, jeg troede jeg vidste noget om tyske baner og materiel,
det her overgår ihvertfald hvad jeg ved. Det er virkelig et nyttigt forum på denne udmærkede
hjemmeside både historisk og nutidigt.

Tak til alle der har givet mig oplysninger.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Tysk personvogn i Esbjerg

af Georg Schmidt, 4/11 2011, 00:01 (4560 dage siden) @ Ekaeli007

De almindelige grønne DB-vogne litra Büm kørte f. eks i sommeren 1976 helt til Struer.
[image]
[image]
Hjemsted Köln.
[image]
[image]
Billederne er fra Skjern 1976 tog 1531, bageste Bgh var med fra Niebüll.
Fotos A B Sillesen.
Mvh
Georg

Tysk personvogn i Esbjerg

af Ekaeli007, 4/11 2011, 09:25 (4559 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg tak for de gode billeder, ja noget af det der slog mig dengang jeg var otte år
det var MO vogne og tyske vogne, ja jeg kendte ikke så meget til international trafik dengang,
Men jeg var overrasket at trækkraften oK senere ville jeg sige. ja selvfølgelig. Jeg kan også huske at i Nordtyskland købte jeg mit første Märklin tog, at butiksmanden var tysker og talte
dansk, det forstod jeg heller ikke rigtig den gang. Men jeg kan da huske at ved et enkelt
besøg på banegården i Flensburg, der var der damplokomotiver. Ved senere lejlighed hvor jeg
vidste lidt mere om tyske vogne, der så jeg i Esbjerg et tog til tyskland med DB nærtrafikvogn
Silberling vogn, der var jeg lettere forarget over at man kørte over grænsen med en sådan vogn.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Tysk personvogn i Esbjerg

af Hedegaard, 4/11 2011, 17:41 (4559 dage siden) @ Ekaeli007

Hvis ret skal være ret, så var 1. klasse afdelingen i Abn ganske udmærket til længere rejser. :-)
Har selv haft fornøjelsen af at rejse i en af disse inden de blev ombygget til hhv "mintlinge" og "rotlinge"
http://dstrombeck.de/Silberlinge/ABn_innen_2.jpg
Tyskerne gjorde meget ud af deres 1. klasse vogne dengang.

Tysk personvogn i Esbjerg

af Ekaeli007, 4/11 2011, 18:27 (4559 dage siden) @ Hedegaard

Hej jeg tvivler ikke på at 1 klasse var god, men ok det var 1950erne og mine forældre

tjente ikke ret mange penge, helller ikke efter datidens penge, men der var da penge til

tøj og mad og en årlig Danmarks rejse (min far var jernbanearbejder og havde nogen frirejser)

så hjalp det jo også at børn der gik i skole også fik billet dengang til togrejse.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

PS jeg var ikke negativ over en silberlingvogn, men det var overraskelsen over at se en
nærtrafikvogn i et tog der kørte forholdsvisvis langt.

Billige jernbane T-shirts


Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak