Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kran 147 (Generelt)

af ozzie, 6/11 2011, 19:39 (4557 dage siden)

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Her nogle billeder af kran 147. på og omkring cvk. og lidt hjælpevogne.Billederne er taget af flere omgange fra 1997 og frem til den skulle på dens "Sidste rejse"

Kran 147

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 7/11 2011, 03:59 (4557 dage siden) @ ozzie

Her nogle billeder af kran 147. på og omkring cvk. og lidt hjælpevogne.Billederne er taget af flere omgange fra 1997 og frem til den skulle på dens "Sidste rejse"

Gode billeder. Det er noget af en moppedreng. Hvorfor har DSB / BaneDanmark den ikke mere?
Jeg så på et tidspunkt udviklingen af nogle meget mindre kraner. Men kan de løfte et ME lokomotiv?
147 her kan vel næsten hive en søgående MZ op, hvis det igen bliver nødvendigt?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Kran 147

af Sydbanen, Sydsjælland, 7/11 2011, 14:20 (4556 dage siden) @ BlackThorneDK

Den var utidssvarende. Man skulle hen og afmontere køreledninger før man kunne bruge den. Idag har DSB fået en Monsterkran fra Effer som er vej og skinnegående og kan derfor komme ud hurtigere, den kan løfte lokomotiver og vogne uden at røre køreledningen.

--
Mvh Mikkel

Kran 147

af Egon Schmidt, 7/11 2011, 14:32 (4556 dage siden) @ Sydbanen

Er der nogen der har foto af den monsterkran
Egon

Kran 147

af morten t, 7/11 2011, 17:15 (4556 dage siden) @ Egon Schmidt

Der er en video på you tube. Søg DSB Effer.

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af ozzie, 7/11 2011, 15:20 (4556 dage siden) @ Sydbanen

[image]
På cvk.
[image]
Under dybbelsbro.
[image]
I Helsingør
[image]
Kran 160 bagved Cvk. 04-98
[image]
Østerport 1-10/03

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af Eksillollikken @, 7/11 2011, 15:40 (4556 dage siden) @ ozzie

Kan Volvoen med pantograf køre på 25KV 50 HZ:-D

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af re20000, 7/11 2011, 15:45 (4556 dage siden) @ Eksillollikken

Det er til tændrørene. Den kører på benzin!;-)

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af martin, 7/11 2011, 23:00 (4556 dage siden) @ re20000

Jeg er ikke i hjælpevognen men har kommet en del hos dem de sidste mange år så måske nogen ved bedre end mig, tør jeg ikke sige men der var 3 grunde til kran 147 døde.
Den første er beskrevet i et tidligere indlæg i denne trød det er køreledningerne men er det rigtigt gået galt er den som nok væltet i forvejen.
Den anden grund er at kran 147 var meget mandskabskrævende at bruge/ stille op til sammenligning kan Scaniaen køre med blot en mand, endvidere var det ved at blive meget besværligt at komme frem for hjælpetoget havde ikke ryd sporet ret som i gamle dage.
Den sidste og nok mest afgørende var at den var faldet for eftersyn, den skulle tilbage til fabrikken og skilles fuldstændig ad og gennemlyses og det ville koste den blå farve ned fra himlen 2 gange, det sammen holdt med hvor meget den var blevet brugt gjorde at den blev skrottet.
Mvh Martin

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 9/11 2011, 22:09 (4554 dage siden) @ martin

Jeg er ikke i hjælpevognen men har kommet en del hos dem de sidste mange år så måske nogen ved bedre end mig, tør jeg ikke sige men der var 3 grunde til kran 147 døde.
Den første er beskrevet i et tidligere indlæg i denne trød det er køreledningerne men er det rigtigt gået galt er den som nok væltet i forvejen.
Den anden grund er at kran 147 var meget mandskabskrævende at bruge/ stille op til sammenligning kan Scaniaen køre med blot en mand, endvidere var det ved at blive meget besværligt at komme frem for hjælpetoget havde ikke ryd sporet ret som i gamle dage.
Den sidste og nok mest afgørende var at den var faldet for eftersyn, den skulle tilbage til fabrikken og skilles fuldstændig ad og gennemlyses og det ville koste den blå farve ned fra himlen 2 gange, det sammen holdt med hvor meget den var blevet brugt gjorde at den blev skrottet.
Mvh Martin

Det kunne måske undre mig lidt, at der ikke var et marked for at sælge den slags.
Men ok, hvis alt skal røntgen fotograferes og læses igennem med ultralyd, er der nok ikke nogle vesteuropæiske jernbaner der gider ofre penge på den...
Måske den skulle have været i Peru? :D

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af Jens MO-Møller @, 9/11 2011, 22:42 (4554 dage siden) @ BlackThorneDK

Der er vel sikkert også snart kun et spørgsmål om tid, før der kommer den slags krav til eftersyn på alt jernbanemateriel, som er over 20 år gammelt. Og det er vel også snart kun et spørgsmål om tid, førend skinner og svellebolte skal afmonteres og sendes til fabrikanten til gennemlysning, for tænk nu hvis ........!

Venlig hilsen

Jens Møller

Daglig bilist, som ikke har nerver til at benytte skinnebåren trafik!

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 9/11 2011, 23:05 (4554 dage siden) @ Jens MO-Møller

Der er vel sikkert også snart kun et spørgsmål om tid, før der kommer den slags krav til eftersyn på alt jernbanemateriel, som er over 20 år gammelt. Og det er vel også snart kun et spørgsmål om tid, førend skinner og svellebolte skal afmonteres og sendes til fabrikanten til gennemlysning, for tænk nu hvis ........!

Venlig hilsen

Jens Møller

Daglig bilist, som ikke har nerver til at benytte skinnebåren trafik!

Hvis du så min bil, havde du taget toget, frem for at risikere at møde den på en mørk vinteraften :P

(Bare rolig, den er klodset op for tiden)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af Steen H Nielsen, 10/11 2011, 09:27 (4554 dage siden) @ martin

Fandt lige et nogle billder af kran 147s udheld på GB den 14-1.1987.[image][image][image][image]

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af Egon Schmidt, 10/11 2011, 09:43 (4554 dage siden) @ Steen H Nielsen

Hej Steen.
På foto nr.3 er det ikke en tender fra en ae maskine der står der,og Kan du huske eller ved du hvad set er for en tender.
Egon

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af Steff, 10/11 2011, 10:23 (4553 dage siden) @ Egon Schmidt

Go´formiddag Egon!

Det er højst sandsynligt denne tender:
[image]
Men ud over det er en Frichs E II tender kender jeg ikke dets individnummer og anvendelse. Sidst stod den nemlig på et blindspor, måske løfteprøveobjekt for hjælperen?

--
Steffen Dresler

Kran 147 ingen af de ønskede kraner

af Egon Schmidt, 10/11 2011, 10:29 (4553 dage siden) @ Steff

JA GOD FORMIDDAG. Steeff.
Det kunne godt se sådan ud nå man nu kan se den nærme forhold med de spor stumper der ligger på den,men tak for svar og forsat god formiddag.
Egon

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak