Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995 (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/11 2011, 22:32 (4491 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 6/11 2011, 23:22

Det er en rigtig god ide med en opdeling af forummet i to. Det bliver bifaldt meget herfra ;-)

Iler straks med at vise nogen flere historiske GM-fotos. Det sidste foto har været vist før, men passer ind i sammenhængen med de øvrige.

Vi er i Svendborg den 11. oktober 1995. Da var det MY 1147, nu med rangerplatforme, der skulle køre dagens godstog til Odense. Jeg syntes nu ikke de klædte de resterende MY der fik dem, men det er jo en smagssag.

[image]

På første foto ses også hvad en MY-lygte kan bruges til, inspiration til modelbanen måske? :-) Maskinen er trillet ned til vognene på risten, og er blevet koblet til stammen på 4 vogne. Som det kan ses, så skete der stadig noget aktivitet på området, men ret hurtigt derefter blev det anderledes.

[image]

Andet foto er taget der hvor sporet til havnebanen gik. Bagved ses den karakteristiske silobygning, der er kendt fra diverse fotos taget i Svendborg i tidens løb. Bygningen endte med at blive lavet om til eksklusive boliger. Og området hvor foto er taget eksisterer ikke mere i den udformning. Her skærer der sig en stor vej igennem i dag.

[image]

Så er toget nået op til Havnegadeoverkørslen. Det var lige inden at der sket en sporforenkling her.

[image]

Klar til afgang mod Odense ved 14-tiden fra spor 2. Vognene må helt klart være fyldt med produkter fra Kellogg´s, der i mange år var en rigtig god godskunde hos banen.
Lokomotivet ser noget rustent ud omkring førerhuset, men stadig i vigør til at yde sit til at holde samfundsøkonomien i gang.


Alle fotos: Claus Hansen

Mvh
Claus

--
[image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 7/11 2011, 12:23 (4491 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus

Jeg synes heller ikke at rangerplatformene - eller om man vil - rangergelænderne klæder maskinerne.

Nå, men det er ellers nogle meget skønne billeder du kommer med her. Man kan se at 1147 endnu ikke er blevet genopmalet som de resterende My blev, efter miljørenoveringen i midt 90'erne. Den har dog fået en lille plet maling på siden ved litret:-D

Jeg ærgrer mig såda over at jeg ikke havde et ordetnligt fotoapparat dengang i 1997 hvor Man stadig kunne se DSB My på Sjællland. Jeg gik på Den Danske Urmager Skole i Ringsted i 1997-1999. Indtil oktober 1997 kunne jeg sætte mig ned på Ringsted station og se nogel af de sidste DSB My trukne godstog på Sjælland. De sidste jeg så var MY 1153 og det sidste mindes jeg var My 1135 med en Me i forspand. Sidstnævnte kørte langsomt gennem Ringsted for fuld kraft:-P

Iøvrigt undrer det mig hvorfor det var et sjældent syn at se Me og My i multiplekørsel? Eller rettere JEG har aldrig set det hverken i virkeligheden eller på billeder i bøgerne.

Venlige My hilsener fra
Peter

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af JTH, 7/11 2011, 12:31 (4491 dage siden) @ Peter H

Uanset om det klædte maskinen eller ej med rangerplatforme, så var det rangistens sikkerhed der betød mest.

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 7/11 2011, 13:32 (4491 dage siden) @ JTH

Hej

Ja, det har jo nok ikke været fordi det skulle pynte,montering af rangerplatforme..

Hilsen
Peter

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Georg Schmidt, 7/11 2011, 13:37 (4491 dage siden) @ Peter H

[image]
Se hvor elegant man løste problemet med rangerplatformen i gamle dage, et lille trin bag skørtet.:-)
Mvh
Georg

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af JTH, 7/11 2011, 13:55 (4491 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg ved ikke lige hvor "elegant" den løsning er. Fra der kom ordenlige rangerplatforme, er der først dér, tænkt på rangistens arbejdsforhold på den rigtige måde.

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af peter christensen @, 7/11 2011, 14:04 (4491 dage siden) @ Georg Schmidt

Den opmærksomme læser vil også vide at den lille bøjle bag skørtet først blev monteret "engang hendad 1955" - den var ikke på 1101 og søstre ved leveringen.

Der findes en del fotos af 1101 på prøvetur i Sverige og hvorfor mon rangisten hænger hvor han gør, hvis den lille bøjle manglede?

Avatar

Den sejeste rangist

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/11 2011, 17:19 (4490 dage siden) @ peter christensen

Der findes en del fotos af 1101 på prøvetur i Sverige og hvorfor mon rangisten hænger hvor han gør, hvis den lille bøjle manglede?

Kh´s sejeste rangist er på billede 2 på DSB MY 1125.

--
[image]

Den sejeste rangist

af Peter H, Nærum, 7/11 2011, 19:43 (4490 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jep!

Det har du fuldstændig ret i.. Med langt hår, solbriller og åben (70'er) skjorte...:-D


Mvh
Peter

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 7/11 2011, 19:41 (4490 dage siden) @ peter christensen

Hej

Var det ikke i 1956 det lile rangertrin blev monteret på 1101 - 1104, som var "født" uden disse trin?

Mvh
Peter

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af KimC, 7/11 2011, 19:26 (4490 dage siden) @ Georg Schmidt

Se hvor elegant man løste problemet med rangerplatformen i gamle dage, et lille trin bag skørtet.:-)

Hvor rangisten nemt ragede ud over konstruktionsprofilet..

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af caprani ⌂, København, 7/11 2011, 19:53 (4490 dage siden) @ KimC

Det er nemlig rigtigt. Da jeg var på Kh i starten af 80'erne regnedes det lille trin for OK ude på risten. Det gjalt så vidt jeg husker ikke som god latin at stå på det ind i hallen.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 7/11 2011, 19:38 (4490 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg!


Ja dengang var det mere elegant udført, ganske diskret;-)

Men i løbet af 90'erne blev der vel mere opmærksomhed omkring arbejdsmiljø, og dermed sikkerhed for rangerpersonalet.

My 1135 skulle være under udvendig opfriskning, den bliver vistnok lakeret rød/sort igen. Jeg håber dog at man fjerner rangerplatformene...!

Er det en Bg eller Abg vogn My'erne på dit billede har på krogen?

Mvh
Peter

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Georg Schmidt, 7/11 2011, 22:00 (4490 dage siden) @ Peter H

Hej Peter
Det er vist en Bg der er forrest efter 1142. Her et par billeder fra storhedstiden i 70'erne.
[image]
[image]
1041 ved km 102 mellem Hc og Ar.
[image]
1103 med hyggelig oprangering.
Mvh
Georg

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 8/11 2011, 14:08 (4490 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

På det første billeder er der sjovt nok en Ac/ Ah bygget efter krigen. disse vogne synes jeg sjældent ses fotograferet. Ved du hvilket tog 1135 kommer med her?

Billede 2 er det også en Ac eller Bah byggetefter krigen. Her ligner det lidt at den gule stribe for 1.kl er fjernet - så måske det er Bah 040 eller 042...?

Ja det var nogle hyggelige oprangeringer man kunne finde i 70'erne (og 60'erne), Med de sejlivede BDh vogne!

Jeg har desværre ikke oplevet andet end billeder, da jeg er født i 76'.. MEN det er jo heller ikke så dårligt, billederne!

Mvh
Peter

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Georg Schmidt, 8/11 2011, 23:22 (4489 dage siden) @ Peter H

Hej Peter
Billedet med 1135 må jeg lige tænke over, måske det er et "Århuslyntog" da de blev videreført til nord før K 74. Her følger et par billeder fra juletrafikken 1974 hvor Ah'erne for sidste gang blev anvendt i større omfang. Vi havde slet ingen sne den jul. Frøerne er steget til 4,25, da P 917 skulle prøbekøres 24/4 1972 kostede 10 stk kun 2,98.:-D
[image]
[image]
MY 1143 med tog 8056 den 23/12 1974 med oprang Ah 019 3Bg Bgh. M. fl. var Ah 017, 018, 019, 021, 022,023, 040 og 042 var ude at køre, flere af dem var moderniseret indvendig bl. a. 021 og 040.
[image]
MY 1138 med tog 8056 den 20/12 1974, MZ 1424 med 131 og 1102 med tog 8033 med opr: Abg og 3 Bf.
[image]
Ah 042 i drift jul 1974.
Den 21/12 1974 så jeg MX 1030 med tog 8060 med oprang Bf 340, Bf 321 og Abg 322 alle flot rødmalede.
Mvh
Georg

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 9/11 2011, 13:45 (4489 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Jeg kan godt lide at du også har fokuseret på, at få vogne og lokomotivers litra med på nogle af dine billeder. Dejligt at kunne se litraet tæt på som det står skrevet:-)

Ah 019 har nok ikke haft lang tid tilbage da du tog billedet, før den omdannedes til Bah 019.

Mvh
Peter

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Steen H Nielsen, 9/11 2011, 19:10 (4488 dage siden) @ Peter H

MY1155 med rangerplatformene som forsøg GB den.17/5.1994[image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af caprani ⌂, København, 9/11 2011, 19:14 (4488 dage siden) @ Steen H Nielsen

Sjovt nok ser det ud somom den har haft en skade i den ene side. Ved opslag her på jernbanen.dk har jeg dog ikke kunnet læse mig til, at den skulle have været indblandet i nogen ulykker???

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Steen H Nielsen, 9/11 2011, 19:28 (4488 dage siden) @ caprani

My1155 som den først my med den rangerplatformen som vi kender i dag.GB den 28/8.1994.[image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/11 2011, 16:26 (4490 dage siden) @ JTH

Jernbane og sikkerhed er jo tæt forbundne, og vi kan sagtens blive enige om at det først og fremmest gælder rangistens sikkerhed. Det fremgår også tydeligt af det første billede. Det var selvfølgelig mere ud fra et æstetisk synspunkt jeg kom med bemærkningen om platformen.

Mvh
Claus

--
[image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af KimC, 7/11 2011, 13:38 (4491 dage siden) @ Peter H

Iøvrigt undrer det mig hvorfor det var et sjældent syn at se Me og My i multiplekørsel? Eller rettere JEG har aldrig set det hverken i virkeligheden eller på billeder i bøgerne.

Tilbage i starten af halvfemserne så jeg en MY og ME sammen foran et godstog i Ringsted. Jeg tog også billeder af det, hvor filmen siden blev makuleret i Gabs' fremkaldermaskine. Det skete jævnligt, desværre..

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 7/11 2011, 19:46 (4490 dage siden) @ KimC

Hej Kim


Ok så skete det sikkert tilsynladende, at My og Me var multiplestyret..!

Mvh
Peter

Avatar

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Johnni Lassen ⌂, 7/11 2011, 21:27 (4490 dage siden) @ Peter H

Så må vi jo hellere vise dig at det har fundet sted;-)
[image]
ME 1514 + MY 1159 + MY 1153 med G 7269 Gb-Kø i Ringsted 04-02-1994.

--
[image][image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 7/11 2011, 21:50 (4490 dage siden) @ Johnni Lassen

Hej Johnni

Jeg tror st det er første gang jeg ser dette syn på billede!

Takker.

Mvh
Peter

Avatar

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter-DK, Jægerspris, 8/11 2011, 19:51 (4489 dage siden) @ Johnni Lassen

Lidt foto fra en tur fra kbh til rødby med Me 1501 My 1101 og Mx 1001[image][image][image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Aleman, 8/11 2011, 15:14 (4489 dage siden) @ Claus E. Hansen

Får man være med? I august 1992 gæstede MY 1126 samt en anden MY Svendborg. Vanen tro noterede jeg intet ned, så jeg aner ikke, hvilken anden MY, der var med - det kan hverken ses på dette eller på andre af mine billeder. Jeg troede vel, at jeg ville kunne huske det til evig tid. Kameraet var heller ikke for godt, men det er der ikke noget at gøre ved.

[image]

Her ses de to MY'er holdende på banegården, mens de afventer at returnere til Odense med eftermiddagsgodstoget. Når de startede, kunne det høres over hele byen. Enkelte gange har jeg overværet, at godstoget tog tilløb helt nede fra Havnegade-overkørslen for at få så meget fart på som muligt ud af byen.

Næste billede er fra juli 1995. Her passer den orangefarvede rangist meget godt ind i den spraglede MY (og så kan man gruble over, om det arme lokomotiv skal have denne kagedåsebemaling til evig tid, eller om en nådig fremtid vil forbarme sig over det og give MY'en den rigtige farve igen!).

[image]

MY 1126 har netop passeret den nys omtalte Havnegade-overkørsel og ruller forbi den flotte Toldbod hen til perron 2 for at holde pause. Kameraet er lidt bedre, men gengivelsen her ikke for god. Beklager! Og det var alt for dén 25-øre.

Venlig hilsen,

Aleman

Avatar

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Morten Beck, Græsted, 8/11 2011, 15:47 (4489 dage siden) @ Aleman

Jeg må indrømme at MY 1126 er speciel at kigge på, men der er jo en historie om hvorfor den er malet sådan. Den indgik jo i forsøget med ATC (sammen med MX 1021, der også er "Grafitti" malet). Jeg erkender blankt at bemalingen ikke er min kop øl, men synes at det er fint at den er bevaret sådan. MX 1021 er vist også stadig malet sådan.

Og jeg kan se på det sidste foto, at MY 1126 har fået "prædikestole" på til rangisten..

Morten Beck

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af caprani ⌂, København, 9/11 2011, 17:39 (4488 dage siden) @ Morten Beck

Jeg må indrømme at MY 1126 er speciel at kigge på, men der er jo en historie om hvorfor den er malet sådan.

Det må jeg helt og fuldt tilslutte mig. Historisk set var disse tests en værdifuld begivenhed i GM'ernes, men også i dansk jernbanes historie.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Mads Olesen @, 8/11 2011, 17:16 (4489 dage siden) @ Aleman

Umiddelbart ligner det 1132, der er bag 1126.

Men lad os få Thomsen på banen.

Mine argumenter er 4 sandkasserlåg og den lidt specielle matte orangerødefarve.
Frit fra hukommelsen var det 1114, 1115, 1118, 1119, 1128, 1132 og 1152 der var malet sådan. Og selvfølgelig blev 1132 og 1152 malet op ved miljørenoveringen.

Mads

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Aleman, 8/11 2011, 19:07 (4489 dage siden) @ Mads Olesen

Det er muligt. 1132 kørte meget på Svendborgbanen, den så på et tidspunkt mildest talt miserabel ud, men efter nymaling blev den helt flot igen.

Venlig hilsen,

Aleman

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af John Schmidt, 8/11 2011, 22:24 (4489 dage siden) @ Aleman

Godaften.

Sidder her og "grubler" over de gode gamle dage. Så kom jeg i tanke om noget.

På Danmarks Jernbane museum i Odense, er der er tv skærm oppe på balkongen, hvor der vises en film med levering af MY 1144. Man ser først maskinen prøvekøres i Sverige, og dernæst ilandkørslen i Helsingør. Nu kommer så mit spørgsmål....
Man ser meget tydeligt på den film at MY 1144 havde typhon monteret fra NOHAB, og samme typhon ser man da maskinen bliver kørt i land i Helsingør.

Hvorfor fjernede man denne, og monterede fløjter ?... Dette blev vel gjort da maskinen kom til GB, og inden den blev sat i ordinær drift.

Hilsner fra
John.

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Peter H, Nærum, 8/11 2011, 22:59 (4489 dage siden) @ John Schmidt

Godaften John

Mit gæt går på at fløjten var standard på DSB's Motorlokomotiver/ motorvogne, på tidpunktet hvor My blev leveret.

Tyfonen var påkrævet i Sverige hvor My'erne blev testkørt, índen levering til DSB.

Hvorfor DSB valgte den kendte trykluftfløjte, fremfor en mere "brunstigt" lydende tyfon, ved jeg ikke..

Men i andre lande hvor banerne anskaffede lokomotiver svarende til DSB's My, monterede man tyfon. Altså de Belgiske type 202,203 og 204, Luxembourgske type 1600, Norgske Di 3 og Ungarnske M61.

Mvh
Peter H

Avatar

Fra MY´ernes sidste storhedstid på Svendborgbanen, 1995

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 9/11 2011, 17:30 (4488 dage siden) @ Mads Olesen

Umiddelbart ligner det 1132, der er bag 1126.

Men lad os få Thomsen på banen.

Mine argumenter er 4 sandkasserlåg og den lidt specielle matte orangerødefarve.
Frit fra hukommelsen var det 1114, 1115, 1118, 1119, 1128, 1132 og 1152 der var malet sådan. Og selvfølgelig blev 1132 og 1152 malet op ved miljørenoveringen.

Mads

Sjovt du nævner 1132, for det var også den første der faldt mig ind. Lysforhold og manglende vask kan også spille ind, så intet er sikkert.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Lidt fra Svendborg med MY

af John Schmidt, 9/11 2011, 11:02 (4489 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej.

Sad igår aftes og læste denne her glimrende tråd, og kom så til at tænke på min egen tur derned.
Den foregik den 09 Januar 1989 med MY 1135 fra Odense til Svendborg, og bagefter til Ringe. Fra Ringe kørte vi lige en lille smuttur til Korinth for derefter igen at køre til Ringe for krydsning med MR tog inden det atter gik mod Odense.

[image]

Her er vi på vej mod Svendborg.

[image]

Her er vi klar til at køre mod Svendborg havn.

[image]

Her triller vi stille og roligt ned mod havnen. Vi skulle ned for at hente traktor 140 som var kørt i stykker.

[image]

Her har vi så været i Svendborg, og er nu på vej mod Korinth.

[image]

Her passerer vi overkørsel nr. 117.

[image]

Her passeres overkørsel nr. 129. Jeg har noteret at lokomotivføren fortalte at landmanden som ejede jorden på begge sider af banen selv havde betalt for anlæggelsen og opsættelsen af overkørslen.

[image]

Her er vi så kommet tilbage til Ringe, og skal her krydse med MR tog mod Svendborg med afgang klokken 11.53


Mange hilsner fra
John.;-)

Lidt fra Svendborg med MY

af caprani ⌂, København, 9/11 2011, 17:41 (4488 dage siden) @ John Schmidt

Dejlig udsigt der oppefra. :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak