Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et par "Nikolaj'er" i aktion...... (Generelt)

af Ole M. Nielsen ⌂, 7/11 2011, 12:21 (4556 dage siden)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


@ Tommy : billederne skulle være "grydeklare" til at sætte ind på siden med N-maskinerne. Jeg har ikke flere oplysninger end dem der står på billederne.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af Krüger, 7/11 2011, 21:07 (4556 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Billedet af N 210, ser ud til at være taget på Elmelundsbakken ved Odense.;-)

Avatar

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/11 2011, 21:07 (4556 dage siden) @ Ole M. Nielsen

@ Tommy : billederne skulle være "grydeklare" til at sætte ind på siden med N-maskinerne. Jeg har ikke flere oplysninger end dem der står på billederne.

Ja tak, de er meget fine men jeg vil allerhelst have dem pr. mail (så både størrelse, skarphed og font bliver helt rigtig).

--
[image]

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af martin, 7/11 2011, 22:44 (4556 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jeg forstår altså stadig ikke (og kommer nok aldrig til det) hvorfor jernbane museet ikke gemte sådan en.:-(

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/11 2011, 22:50 (4556 dage siden) @ martin

Det var noget med at man mente dengang ikke, at en N-maskine var en rigtig "dansk" maskine.

Det er i hvert fald den forklaring jeg er faldet over.

Men den lever da videre i rigt omfang på ethvert modelbaneanlæg med bare lidt dansk forbillede (har da selv et par stykker) :-)

Mvh
Claus

--
[image]

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af martin, 7/11 2011, 23:11 (4556 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det argument har jeg også godt hørt men det holder ikke for det er jo i virkeligheden ikke ret mange af vores damplokomotiver der er danske, mange er bygget i danmark det vil jeg bestemt ikke nedgøre men de er da oftet kommet andre steder fra eks E mask.
Men så burde de da ha gået efter en Frichs bygget Br 44 og sat den sammen med den gamle N maskine tender Djk har. så kan det da dårligt blive mere dansk ;-)
Det er iøvrigt ikke for at starte en kæmpe tråd om hvor og hvorfor damplokomotiverne er bygget hvor de er jeg syntes bare det er utroligt vi ikke bevarede 207 da den mig bekendt var reserveret til Jbm og da de ikke ville have den var Djk da også begyndt at samle på rigtige tog på det tidspunkt.
Måske er vi mere over i noget politik om Djk ikke må have et lokomotiv der er størere end storbror Jbm, se bare den tidligere tråd om E 999 der i alt hast blev skrottet selvom den (måske) ikke var så ringe endda.
Man kunne da få tanken ikk ???

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af N 201, 8/11 2011, 19:38 (4555 dage siden) @ martin

tror måske det har noget at gøre med at den var for stor til at kunne vende på deres drejeskive i odense.

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af h087 ⌂, køge, 8/11 2011, 20:43 (4555 dage siden) @ N 201

Hej
næ - det er nu ikke det der er årsagen - Ak fotograferede N 201 på drejeskiven i Odense 1961

[image]
[image][image]

jeps, ikke meget plads - men det kan lade sig gøre
det er ikke længden over puffer der er afgørende for at den kan vendes på en 20m drejeskive - men afstanden mellem foreste og bagerste aksel - og der måler en N nu kun 18890

med venlig hilsen
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af Henrik Holm-Jensen @, Søften, 7/11 2011, 23:13 (4556 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Dejlige billeder; men at medtage 203 under "i aktion" er måske lige i overkanten ;-)
Den ser ret død ud med en jernplade over skorstenen.

Ellers : Ja, det vidner om en vis kortsynethed ikke at ha' bevaret en af disse pragtfulde maskiner.

MVH

Henrik

Et par "Nikolaj'er" i aktion......

af Brian Lebæk @, Otterup, 7/11 2011, 23:30 (4556 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Mener at N 203 ser ud til godt at kunne være optaget på Århus Mdt, på grund af Q maskinen.
N 206 er jeg ret sikker på er fotograferet på afgangsristen på Århus godsbanegård.
Det passer i hvert fald med presseningstørreladen i baggrunden.
Jeg mener også at N 210 er på vej op af Elmelundsbakken.

Et par "Nikolaj'er" i aktion......eller 10

af h087 ⌂, køge, 8/11 2011, 01:35 (4556 dage siden) @ Ole M. Nielsen
redigeret af h087, 8/11 2011, 02:02

Hej

kan bekræfte at 203 er taget i Fredericia ( Fa ) 1962 ( 3-12-3-2 ), 207 i Odense 1961 ( 3-45-6-4 ) og 210 på Elmelundsbakken 1961 ( 3-25-2-5 ) og alle af Kirkeby - jeg havde æren at gennemgå og fremkalde Arne Kirkebys foto omkring slutningen af 80 og starten af 90 - og disse foto er nogen af dem som jeg fremkaldte, Kirkeby og jeg lavede et par aftaler med Trinbrætterne og På Sporet samt at folk kunne købe disse foto direkte ved undertegnede - det store overskudsrov ved salget dengang delte vi så imellem os : 1kr til Kirkeby og 1kr til mig - I dag kan ved henvendelse ved OMJK eller HGC vist nok spørge om man kan købe foto - men der må I så nok heller spørge selv - det er et kæmpearbejde - og kræver tid
nå men nok om det- vil så lige lægge lidt flere af disse Nikolajer ind - alle af Arne Kirkeby / OMJK

N 201, 1961 Odense
[image]

N 202, 1961 Odense på vej mod Nyborg
[image]

her så N 203, ca 1961 på fyn med stort godstog
[image]

N 204, 1961 på Elmelunsbakken med beholdervogne lige bag maskinen
[image]

N 205, 1961 Odense - et af mine ynglinge - bare improsant!!!
[image]

N 206, 1961 Tommerup på vej mod Odense, hvor Ks vogne blev sat af - oliebeholder til maskindepotet
[image]

N 207, 1965 ved Kolding - bemærk 2 vogn - det var et forsøg på at bruge KS vogne som autotransportere - så det er ikke kun DB der har haft sådanne - men der blev vist kun lavet et par stykker af den og så opgivet, mener der er en artikel i Vingehjulet om det - få lige set efter
[image]

N 208, 1961 Odense - samme sted hvor N 207 som Ole viser
[image]

N 209,1962 på vej over Fyns land
[image]

N 210, Ca 1961/62 på vej ud af Odense mod Fredericia - bare et herligt billede og læg lige mærke til Q vogne - lige til modelbanen
[image]

og lad os så lige mindes denne mand blandt andre der i sin tid fik taget alle disse dejlige billeder og maskiner og bevarede tiden for os

PsPs ved OMJK kan der købes en CD med 100 af Arne Kirkebys farvedias - hvor der er en skøn blanding af DSB og privatbane foto - et must for den der elsker tog fra den tid og så i farver - link :
http://www.omjk.dk/Handel/arne_kirkebys_bedste_dias.htm

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Et par "Nikolaj'er" i aktion......eller 10 +lidt historie.

af Steff, 8/11 2011, 09:55 (4555 dage siden) @ h087

Go´formiddag!

Ja, rigtige dejlige billeder AK har fået optaget gennem 1960´erne mv. Det man skal se på – foruden ”bare” lokomotivet og vognene - er de forskelligheder lokomotiverne jo havde. Der var faktisk ikke to ens, når lige ses på lokomotivernes i deres sidste tjenestetid ved DSB.
På billederne her, optræder de nu alle med DSB røgkammerdør med håndhjulslukke, DSB type Witte røgnedslagsplader, DSB ”havebænk” under røgkammeret (plade med trin mellem pufferplanken og røgkammeret) og sneskærme. Nogle lokomotiver med krigstidskedler af St. 34 stållegering (sandkasse, dom, sandkasse) og andre med fredstidskedler af St. 47 stållegering (sandkasse, dom, sandkasse, fødevandsdom), forskellige forløbere, plade eller eger.
Bemærkelsesværdigt er billederne af 204 og 210 sådan lidt fra oven. Her ses tydeligt den indsats, der blev indbygget i tenderen, således at kulrummet – og dermed også metervægten – blev formindsket. Lokomotivet havde alt andet lige slet ikke brug for den store mængde af kul, da der fandtes rigeligt med både vand- og kulstationer på de for litra N tilladte strækning.
I øvrigt hentyder ”kælenavnet” Nikolej nok mere – efter deres udrangering – ikke til lokomotivet selv om litra N, men til glidersystemet, der var af type Nikolej. Men f. eks. havde N 202 i en vis periode frostsikringskasse monteret øverst på cylindrene, der dækkede over ”Winterthur” trykudligneren, da lokomotivet ikke havde ”Nikolaj type” glidere, men almindelige rundglidere. Flere N fik i perioder almindelige rundglidere, da det kneb med at skaffe reservedele, når Nikolaj gliderlegemerne var blevet beskadiget ved forkert betjening, hvilket desværre ofte skete. Derfor var der også opsat et gevaldig stort hvidt advarselsskilt over styringshåndtaget for at minde Lkf., om besindighed ved oplukning af regulator m.v.
Og så kan man jo – som også her i tråden – ellers kloge den over hvorfor der ikke blev bevaret en N. Nøjagtigt hvorfor ved jeg ikke, men alt andet lige er det jo et temmelig stort skrummel, det passer ikke til museums togskørsel rent økonomisk, og hvor skulle det udstilles og i stedet for hvad? Tiden, pladsen og økonomien har og er jo desværre ikke til at udtage enhver materielgenstand for musealt brug. Og så ”flyder” det jo med 50´er syd for grænsen. Så typen som sådan er jo bevaret. Og det er jo godt. Personligt tror jeg ikke, at den danske jernbanehistorie er blevet fattigere ved ikke at have en 50´er med dansk litra og andet.

--
Steffen Dresler

Indsend billeder
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
DSB MY1155

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak