Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skovvogne (Generelt)

af Langelandsbanen, 7/11 2011, 14:40 (4556 dage siden)

Hej

Sidder og udvider mine horisonter lidt, med de såkaldte skovvogne fra SJS, som senere kom til DSB.

Der er jo bevaret et par stykker idag, som så vidt jeg ved alle er grønne.
Men jeg mener engang, at have set en tegning hvor den var rød?
nogen der ved mere?

Iflg. Jernbanen.dk kom de videre til DSB hvor de på tegningen, er i DSB´s vinrøde farve, blev de malet om, og hvor mange farve, selskabs varianter findes der egentlig?

Håber nogen kan hjælpe med denne mundfuld :-)

[image]
DSB Cc 322 - Odense 2003

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Skovvogne

af ozzie, 7/11 2011, 14:59 (4556 dage siden) @ Langelandsbanen

[image]

Jeg har et billede af Cc 311 fra Græsted 30/5-04.

Skovvogne+ lidt henvisninger!

af Steff, 7/11 2011, 15:22 (4556 dage siden) @ Langelandsbanen

Skovvogne i Danmark er nok p.t. UTJ´s gebit. Men ind til han kommer på banen - nogen gange tager hans arbejde tiden for det vigtigste - er der lidt læselige henvisninger til historie og restaurering.

Går ud fra;-) at du er medlem af Jernbanemuseets venner og derfor modtager dettes årsskrift "Tog i Tiden" eller måske tidligere "Årsskrift for Jernbanemuseets venner".

I "Årsskrift for jernbanemuseets venner" 1999 side 14 er der en god artikel om DSB skovvogne og i samme fra år 2000 side 44 om færdiggørelsen af museets skovvogn.

De kan alle købes på Danmarks jernbanemuseum. Men hvorfor ikke få dem sendt som medlem?

Desuden er der jo - som du også selv er inde på, "nabosiderne" til Forum med materiel.
Om anvendelsen ellers er der jo gode henvisninger i bl.a. Banebøgers udgivelser "Med Damptog til Dyrehaven" og bøgerne om Københavns banegårde og stationer fra samme forlag.

God fornøjelse.

--
Steffen Dresler

Skovvogne

af Kim Møller @, 7/11 2011, 15:52 (4556 dage siden) @ Langelandsbanen

Hej

Sidder og udvider mine horisonter lidt, med de såkaldte skovvogne fra SJS, som senere kom til DSB.

Der er jo bevaret et par stykker idag, som så vidt jeg ved alle er grønne.
Men jeg mener engang, at have set en tegning hvor den var rød?
nogen der ved mere?

Iflg. Jernbanen.dk kom de videre til DSB hvor de på tegningen, er i DSB´s vinrøde farve, blev de malet om, og hvor mange farve, selskabs varianter findes der egentlig?

Håber nogen kan hjælpe med denne mundfuld :-)

[image]
DSB Cc 322 - Odense 2003

Hej
Var i Græsted i Lørdags,og der var en skovvogn malet rød

mvh
Kim møller

Skovvogne

af Peter Roland Hansen, 7/11 2011, 16:34 (4556 dage siden) @ Kim Møller

Kim har ret . Vognen i Græsted er malet vinrød - DSB anno 1915. Det er SJS CC 311, der nu er blevet til DSB CE 1304.
I næste nummer af Bumletoget kommer der en artikel om skovvognen, og hvorfor den vinrøde farve blev valgt. Endvidere beskrivelse af stafferingerne og montage af overføringstal og -bogstaver.

Skovvogne

af Langelandsbanen, 7/11 2011, 18:47 (4556 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Nu får mit gamle jernbane gebis, jo nærmest helt blod på tanden :) nogen der har et billede af hvordan vognen i græsted, er kommet til at se ud ?

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

Skovvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/11 2011, 21:12 (4556 dage siden) @ Peter Roland Hansen

I næste nummer af Bumletoget kommer der en artikel om skovvognen, og hvorfor den vinrøde farve blev valgt. Endvidere beskrivelse af stafferingerne og montage af overføringstal og -bogstaver.

Hvad med os andre dødelige - kan vi evt. få et referat?

--
[image]

Skovvogne

af re20000, 7/11 2011, 22:55 (4556 dage siden) @ Tommy Nilsson

(måske lidt flabet men alligevel:)
Støt din lokale jernbaneklub: bliv medlem!:-)

Nold

Skovvogne

af bl, Greve, 7/11 2011, 17:29 (4556 dage siden) @ Kim Møller

Det her fører jo næsten over til: I hvilke farver malede SJS (og andre af de oprindelige selskaber) sine personvogne? Bl var jo på ydersiden malet grøn ved 3. klasse og brun ved 2. klasse. Fulgte man i starten den prøjsiske måde at bemale vognene på?

Bjarne

Skovvogne + farver.

af Steff, 7/11 2011, 17:48 (4556 dage siden) @ bl

hej Bjarne m. sikkert fl.

Farver på personvognsmateriellet er faktisk udmærket beskrevet hér på jernbanen.dk og undersiden: http://www.jernbanen.dk/sjs1847_main.php

Der finder du også henvisningen til DJDS, JF, DSB, DSB JF. Yderligere er farveforsøg beskrevet i tidligere omtalte årsskrift for Jernbanemuseets venner 1999 (købes på museet hvis du da ikke allerede er medlem og har det).

God læsning.

Steff

--
Steffen Dresler

Skovvogne + farver.

af bl, Greve, 7/11 2011, 18:05 (4556 dage siden) @ Steff

Men vides det, hvorfra man har inspirationen til de forskellige farver?

Bjarne

Skovvogne + farver.

af Steff, 7/11 2011, 18:50 (4556 dage siden) @ bl

Go´aften Bjarne!

Jeg er ikke sikker m.h.t. vognmateriellet, det må UTJ hellere tage sig af.
Lokomotiverne derimod har jeg lidt om.

De Sjællandske lokomotiver var indledningsvis bemalede efter engelsk mønster, det vil sige ODIN-, ROESKILDE-, SKIRNER- og THOR klasserne. Da var alle – lidt tvivl om ODIN-klassen – malede grønne efter engelsk mønster, havde sorte stafferinger og sikker røde (zinober) pufferplanker.
M.h.t. H. C. ØRSTED var sort med brun undervogn efter tysk mønster (Esslingen).
Efterhånden blev alle SJS lokomotiver malede i, ved revision eller blev ny leverede, sorte og brune på ramme og hjul mv.
Ved DDJS og senere Danske Statsbaner (altså dem i Jylland og på Fyn) var bemalingen også efter engelsk mønster, men her ”chokolade brune”. Det varede faktisk helt op til og med leveringen af Lille P til bl.a. Thy-banerne.
Først efter den endelige sammenlægning af de to Maskinafdelinger (DSB Sjællandske Distrikt og DSB Jylland Fynske Distrikt) med en fælles ledelse i 1892, blev lokomotivmateriellet bemalet som vi kender det, sort med røde stafferinger. Men det har taget mindst 10 år inden det ældste materiel var blevet ommalet. Denne farvekombination havde O. F. A. Busse den yngre som Maskinchef i Jylland og på Fyn prøvet at få indført, men blev "stemt ned" af ledelsen.

Hvorfor grønne, brune eller sort/brune. Såmen fordi de forskellige ledelser i begyndelsen var enten engelske eller tyske og de tog med sig de bemalingsforskrifter som leverandørerne foreslog eller havde som standardfarver. Det var jo først engang i begyndelsen af 1970´erne at DSB fik en egentlig ”Coorporative designmamual”, bemærkelsesværdigt nok fuldstændig baseret på (”lånt fra”) British Rail Engeneering (BREL). Tingene går i ring.

Håber det gav lidt klarhed.

NB: Prøv engang at se på museets B og gl. H. Du kan faktisk ane en brunlig nuance under det sorte.

--
Steffen Dresler

Skovvogne + farver.

af bl, Greve, 7/11 2011, 19:26 (4556 dage siden) @ Steff

Tak for udredningen! Det giver alt sammen god mening og næste gang kigger jeg nøjere på de to jyske maskiner på museet!

Bjarne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak