Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Opvarmede godsvogne (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/11 2011, 19:39 (4553 dage siden)

Begrebet "opvarmede godsvogne" er nyt for mig. Men nu har jeg jo heller ikke læst al litteratur om godsvogne. Googling efter "opvarmede godsvogne" giver 0 hits og "opvarmet godsvogn" kun 1 hit. Jeg har ikke trawlet Tommys database efter begrebet.

Men sådan lige ud ad vejen: Må vi måske se et billede af en "opvarmet godsvogn" og kan nogle af godsvognseksperterne have lyst til at øse lidt viden på os andre?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Meddelelser fra Generaldirektoratet. M. 35. 12. februar 1921. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Opvarmede godsvogne

af UTJ, 15/11 2011, 19:44 (4553 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

svenske kølevogne kunne goså bruges som varmevogne i vintertid - fx skal kartofler jo opbevares frostfrit og en forsendelse af potatis til norrland ved vintertide kræver jo en temperatur over nul. vor sene Iblps er jo et udtryk for en varmevogn eller isoleret vogn som skulle kunne befordre godt uden at blive frostskadet......men i dette tilfælde dog uden varmetilførsel.

Opvarmede godsvogne

af ivar, 15/11 2011, 20:09 (4553 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej,

jeg vil næsten tro, at hvis du finder en privatejet bananvogn eller en Interfrigo, så har du billedet.

Bananer til DK blev tidligere hentet hjem fra Bremen eller Bremerhaven i fiskebiler, disse havde mange gange ikke kølemaskine, og hvis de havde, kunne den ikke varme. Vognene blev så fra grænsen medgivet ovne (var det ekstraktionsbenzin??) til opvarmning af vognkassen. Ovnene skulle naturligvis tilses med mellemrum, det er nok det tilsyn, der lægges op til i meddelelsen fra GDT.

Jeg formoder altså, at der er en analogi mellem jernbane- og vejtransport på et tidspunkt hvor køle-/varmemaskiner ikke fandtes eller var en knap ressource. Vi skal såmænd bare tilbage til første halvdel af 70'erne, hvor Interfrigovogne med fersk kød og fisk blev forsynet med stangis til nedkøling på turen fra Padborg til Italien.

mvh
-ivar

Opvarmede godsvogne

af OJK37, 15/11 2011, 20:26 (4553 dage siden) @ ivar

Iflg. pålidelig kilde er der eksempelvis også leveret bananer i Næstved ECO-vogne. Og kan tankvogne katagoriseres som godsvogne, så har jeg i ØJSK's blad i 1980 beskrevet DB 21 80 007 3 369-9; i denne transporteredes flydende svovl ved 135 grC mellem Fredericia og Køge. For at holde svovlet, ca 55 tons, flydende var der varmespiraler, (ca. 32m2 hedeflade), som kunne forsynes via den gennemgående dampvarmeledning.
Ole-Jørn

Opvarmede godsvogne

af ivar, 15/11 2011, 20:48 (4553 dage siden) @ OJK37

Ja, hvorfor ikke Eco også. Der må være et par tidligere godsfolk (evp måske?), som har kendt til forretningsgangen fra før verden gik af lave *S*

Avatar

Opvarmede godsvogne

af Mogens V., Esbjerg V., 16/11 2011, 00:42 (4553 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas og gruppe

Nu spørger du om varme generelt, så tænker jeg på fek.s Novo, fiskevogne eller

hestetransporter til stævner.

Disse vogne var af hensyn til det medfølgende personale og kostbare heste opvarmede.

--
Med venlig hilsen

Mogens V.

Opvarmede godsvogne

af Flemming, knivkær Strand, 16/11 2011, 12:57 (4552 dage siden) @ Mogens V.

Hej Thomas og andre

Næsten alle ZF vogne havde eller fik damp / elvarme, en del ZE vogne havde ligeledes Damp / eller el varme og så vidt jeg ved var der også almindelige godsvogne med dette udstyr, det er noget man kan læse ud af driftmaterieloversigten. Eco kan godt have været anvendt til godstransporter, men har aldrig hørt under godsvogne (DRM II)men under person, post og rejsegodsvogne (DRM I)

Opvarmede hilsner

Flemming

Opvarmede godsvogne

af h087 ⌂, køge, 17/11 2011, 22:05 (4551 dage siden) @ Flemming

Hej
endvidere havde en del ZF vogne i de senere år også gasanlæg- og opvarmning - her bla
ZF 006, 011, 021, 064, 066, 067, 072, 074, 077, 078 - bekræftet via foto eller tillæg til DRM II
spørgsmålet er så om det er til opvarmning af vognen som sådan eller til ledsagerrummet?
mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak