dengang Nordpilen kørte med dansk materiel?? (Generelt)

af Ekaeli007, onsdag 16. november, 2011, 15:21 (3303 dage siden)

Hej er der nogen der kan huske hvordan oprangeringen typisk var i 1970 og 1980 erne Jeg kan huske noget med der var 2 BD vogne med men var der der 2 AB vogne såvidt jeg husker var der ikke A vogne
der var RIC mærket. Dengang der var tysk vogn med speiseraum var den så midt i toget eller
andetsteds. På forhånd tak for oplysninger jeg vil foreslå en kammerat der kører modelbane med
overvejende tysk materiel at han laver en Nordpilen på tysk område. så han skal have et par facts
og jeg skal have genopfrisket min hukommelse.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af KimC, onsdag 16. november, 2011, 17:11 (3303 dage siden) @ Ekaeli007

Hej er der nogen der kan huske hvordan oprangeringen typisk var i 1970 og 1980 erne Jeg kan huske noget med der var 2 BD vogne med men var der der 2 AB vogne såvidt jeg husker var der ikke A vogne
der var RIC mærket. Dengang der var tysk vogn med speiseraum var den så midt i toget eller
andetsteds.

Når Nordpilen kørte sydover, var to der tyske vogne som var lige bag maskinen (syd for Århus). Jeg kan ikke huske om der var to BD vogne med, men den bagerste vogn i toget var var en BD de gange jeg kørte med toget.

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Børge Sundahl, onsdag 16. november, 2011, 18:10 (3303 dage siden) @ KimC

Nu skriver du godt nok 1979 og 1980, men jeg kan da fortælle, at i 1954 da jeg var trafikelev i Fårup kørtes Nordpilen med damp. typisk en P-maskine.
Selve oprangeringen kan jeg ikke huske, men jeg tror der blev skiftet trækkraft i Aarhus. Der blev ihvertfald en overgang kørt med 2 MO til Hamburg-Altona, hvor der findes et fint foto af MO 1835.
I bogeb Internationale tog via Jylland på side 60 er der et foto af Nordpilen på vej mod syd hvor man tydelig ser oprangeringen

Mvh Børge

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Ekaeli007, onsdag 16. november, 2011, 18:29 (3303 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge, jeg kan tydelig huske jeg har set billede af MO i Hamburg altona hos en
kammerat der desværre ikke lever længere,han havde mange danske jernbanebøger.

Tak for du mindede mig om det billede.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Hedegaard, onsdag 16. november, 2011, 18:11 (3303 dage siden) @ KimC

Oprangeringsplan år 1979 for IC 330 "Nordpilen"
Kilde: Bogen "Internationale tog via Jylland"

Bemærk at lige den første oprangeringsplan er taget ud fra et billede, så destinationerne på vognene er muligvis forkerte

Maskine
Lokalvogne (Flensburg - Hamburg Altona)
Dms (Frederikshavn - Hamburg Altona) Kun om sommeren
B (Frederikshavn - Hamburg Altona)
B (Frederikshavn - Hamburg Altona)
B (Frederikshavn - Hamburg Altona)
A (Frederikshavn - Hamburg Altona)
B (Frederikshavn - Hamburg Altona)
B (Frederikshavn - Hamburg Altona)
B (Frederikshavn - Hamburg Altona) muligvis kun til Padborg
B (Frederikshavn - Hamburg Altona) muligvis ku ntil Padborg

Officiel oprangeringsplan år 1986 for IC 330 "Nordpilen"
Kilde: Bogen "Internationale tog via Jylland"

Maskine
Lokalvogne (Flensburg - Hamburg Altona)
BD (Frederikshavn - Hamburg Altona)
BD (Frederikshavn - Hamburg Altona)
B (Frederikshavn - Hamburg Altona)
B (Frederikshavn - Hamburg Altona)
AB (Frederikshavn - Hamburg Altona)
AB (Frederikshavn - Hamburg Altona)
Bk (Frederikshavn - Flensburg)
B (Frederikshavn - Padborg)
B (Frederikshavn - Padborg)


Når Nordpilen kørte sydover, var to der tyske vogne som var lige bag maskinen (syd for Århus). Jeg kan ikke huske om der var to BD vogne med, men den bagerste vogn i toget var var en BD de gange jeg kørte med toget.

Tror du tænker på IC 151
Dette tog havde to tyske vogne med, som kom fra Nyborg Færge og blev koblet på den danske vognstamme i Fredericia :-)

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Ekaeli007, onsdag 16. november, 2011, 18:32 (3303 dage siden) @ Hedegaard

Hej Hedegaard og tusinde tak det var gode oplysninger. Jeg tror også at du har ret i det
med en IC og tyske vogne fra Nyborg færge.Jeg syntes jeg kan huske jeg har set det både i
Nyborg og Fredericia.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af KimC, onsdag 16. november, 2011, 20:27 (3303 dage siden) @ Hedegaard

Tror du tænker på IC 151
Dette tog havde to tyske vogne med, som kom fra Nyborg Færge og blev koblet på den danske vognstamme i Fredericia :-)

Hvis IC 151 kørte ca to timer senere sydover end Nordpilen kan det godt passe, for jeg kom lidt i tvivl.

De gange jeg kørte med Nordpilen var fra Aalborg, kom jeg til at tænke på, og der var BD vognen bagerst i toget. Den lille togførerkupe i vognen var rigtig hyggelig, og Tf må have indlogeret sig andetsteds i toget.

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Bent Olsen, torsdag 17. november, 2011, 18:54 (3302 dage siden) @ Hedegaard

Meget interessant indlæg.Hvilken oprangering havde IC 151 i øvrigt fra Nyborg færge til Hamburg Altona?
Mvh Bent ;-)

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Bent Olsen, torsdag 17. november, 2011, 19:28 (3302 dage siden) @ Bent Olsen

Og hvilke tyske vogntyper var der tale om? (litrering m.v.)
Mvh Bent :-P

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Ekaeli007, torsdag 17. november, 2011, 19:43 (3302 dage siden) @ Bent Olsen

Jeg kan desværre ikke huske litrering.

En anden ting jeg foreslog navne på togene, jeg tænker på hvorfor gik disse tognavne af mode??

Nordpilen, Skandiapilen, Øresundspilen, Neptun, Hansaekspress, Københavns ekspress, Hamburg

ekspress, Måske er det mig der er et sentimentalt gammel fjols, men jeg syntes faktisk det er

gode navne der referer til vores region i Europa.


Med venlig hilsen


Bent Jensen
Gadstrup

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Georg Schmidt @, torsdag 17. november, 2011, 21:29 (3302 dage siden) @ Ekaeli007

Eller København-Rom med Alpen Express i B-vogn 1975 på de røde sæder.:-)
[image]
Mvh
Georg

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Ekaeli007, torsdag 17. november, 2011, 22:56 (3302 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej jeg har selv kørt med B vogn fra København til Wørgl, flere gange og havde meget lyst til
at køre til Roma Termini.

Tak for billedet

Med venlig hilsen

Bent JensenGadstrup

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Per Sørensen @, Hg, torsdag 17. november, 2011, 23:27 (3302 dage siden) @ Ekaeli007

Hej Bent,
jeg fik kørt 2 gange med Alpenexpress i direkte vogn til Roma og det var fantastisk.
I Tyskland kørtes med E 03 med max 200km i timen, og med en fantastisk acceleration. Nå man kom ned på Posletten i Italien, så vi bønder med høns komme ombord på landstationer. Alpenexpress var ikke noget særligt her...
Når B-vognen kom til Roma, var den meget, meget træt, så personligt synes jeg at det var bedre med vognskifte i München!
Jeg fik også som ung 10-12 ture med Alpenexpress/Tirolekspress til Østrig, hvor vi skiftede til måske Kärntenexpress i München. Den førte spisevogn med små lampeskærme og dug. Vi så i München de sørgelige rester af Orientexpressen, med gæstearbejdere. Fordums pragt var forbi...
Mine venner, der ikke var spor(!)interesseret i jernbaner, syntes rigtig godt om ideen med liggevogn / sovevogn Kbh - München og så spisevogn München - Bischofshofen.
Venlig hilsen

Ped

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Ekaeli007, fredag 18. november, 2011, 00:01 (3302 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Ped kan også tilføje at jeg har kørt mange gange med tog til udlandet, det længste jeg nok
har kørt er til Klagenfurt i Østrig. Men jeg har nydt det, selvom man godt kunne være lidt "smadret" når man var fremme, selvom de fleste gange har jeg kørt i liggevogn men alligevel når
man er sådan en togtosse som mig, så skal man altså lige flytte gardinet lidt så man kan se hvad
der sker på den banegård man holder ved.

Nå nu er det godnat herfra

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Hedegaard, fredag 18. november, 2011, 00:10 (3302 dage siden) @ Ekaeli007

Hvad angår de danske vogne i de udenlandske løb, så er det klart mit indtryk, at B-vognene var meget populære syd for grænsen (ihvertfald efter moderniseringen)
Jeg har hørt mange historier fra tyskere, der benyttede AB vognen fra Hoek Van Holland til København, og der bliver kun talt positivt om komforten.
Dette er også forståeligt, idet de danske vogne på daværende tidspunkt havde en langt større komfort på 2. klasse end deres tyske søskende, og som tidligere passager på netop holland-toget kan jeg også kun bekræfte, at man sov RIGTIG godt i AB vognen.

En anden ting jeg foreslog navne på togene, jeg tænker på hvorfor gik disse tognavne af mode??

Nordpilen, Skandiapilen, Øresundspilen, Neptun, Hansaekspress, Københavns ekspress, Hamburg

ekspress, Måske er det mig der er et sentimentalt gammel fjols, men jeg syntes faktisk det er

gode navne der referer til vores region i Europa.


Med venlig hilsen


Bent Jensen
Gadstrup

Nattogsdelen København - Basel kaldes for "Aurora", imens nattogsdelen København - Amsterdam kaldes "Borealis"

De navne er dog en anelse kedelige og upersonlige. Denne type navne giver ikke meget "personlighed" til togene.
Ost-West-Express er også blevet til "Jan Kiepura"
Dette tog har dog sine egne vogne. Så der har man i det mindste valgt at gøre noget særligt ud af det.

Hvis man vil tilbage til de mere prægtige tog-navne, så skal man tage en tur til Rusland.
Der har de vigtige eksprestog stadig gode navne som "Røde Pil", "Nevsky Express", "Trans Mongolia Express" osv.

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Georg Schmidt @, fredag 18. november, 2011, 01:44 (3302 dage siden) @ Hedegaard

Her er AB-vognen netop ankommet til Stockholm C i tog 237 Nord-West Express sommer 1984, vognen løb Hoek v Holland-København-Stockholm C.
[image]
Mvh
Georg

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af h087 ⌂ @, køge, torsdag 17. november, 2011, 21:17 (3302 dage siden) @ Bent Olsen

Hej
IC 151 - 1985
Ng - Fa - ( Ng:Nyborg / Kh:København / HmbAlt:Hamburg Altona / Flb:Flensborg )
MZ
DB Bm : Ng - Hmb Alt - nok typen 234 eller 235
DB ABm: Ng - Hmb Alt - nok typen 223 eller 224
B : Kh - Flb
B : Kh - Flb
B : Kh - Flb
Bk : Kh - Flb
B : Kh - Flb
A : Kh - Flb

IC 151 - 1988
Ng - Fa
MZ
lokale vogne : Ng - Fredericia - kan være B eller Bg vogne
A : Kh - Flb
B : Kh - Flb
Bk : Kh - Flb
B : Kh - Flb
B : Kh - Flb
DB ABm : Fa - HmbAlt
DB B : Fa - HmbAlt
B : Fa - HmbAlt
mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af Peter Linaa Jørgensen, torsdag 17. november, 2011, 21:28 (3302 dage siden) @ h087

Hej
IC 151 - 1985
Ng - Fa - ( Ng:Nyborg / Kh:København / HmbAlt:Hamburg Altona / Flb:Flensborg )
MZ
DB Bm : Ng - Hmb Alt - nok typen 234 eller 235
DB ABm: Ng - Hmb Alt - nok typen 223 eller 224
B : Kh - Flb
B : Kh - Flb
B : Kh - Flb
Bk : Kh - Flb
B : Kh - Flb
A : Kh - Flb

mvh h087

Hej med jer

Oprangeringer skal være lige modsat, da det er skrevet forkert i bogen:
Internationale tog via Jylland!
A-vognen var ALTID forrest Ng-Fa!

M v h
Peter Linaa

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel??

af h087 ⌂ @, køge, torsdag 17. november, 2011, 21:39 (3302 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Hej Peter
undrede mig også lidt over det - da jeg også mente at A vogn er nærmest trappe i Kbh
og færgen svajer jo - men har desværre ikke togplanerne fra efter 1975 og har ikke fulgt med i den nyere tid efter 1975 ( der er nok at se og samle fra før den tid og perioden fra 1950 - 1972 interessere mig mere - og med tyngdepunktet på 1953 - 1968 ) - og derfor holdt mig til de diverse oplysninger en har fundet eller læst forskellige steder - så beklager fejlen
mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel + tog 48 - 1953

af h087 ⌂ @, køge, torsdag 17. november, 2011, 17:03 (3302 dage siden) @ Ekaeli007

Hej


her lidt om oprangeringer af Nordpilen igennem tiderne

1953 - tog 945 Nordpilen
7/6 - 21/9
Padborg(Pa) - Fredericia(Fa) - Aarhus(Ar) - Frederikshavn(Fh)
Pa - Fa
maskine generelt E, men maskiner af P, PR og R har også været brugt og i forspand
tog 945 Nordpilen
CC efter behov Altona- Fa
AV: Altona - Fh
CC: Altona - Fh
tog 48 ParisExpres
WR: Altona - Fa T48 Ng - CIWL spisevogn
Bc: Lyon - Fa T48 Ng - kan være vogn fra DB eller SNCF
Bc: Wien - Fa T48 Ng - kan være vogn fra DB, ØBB, eller DSB AU - kun i periode 9/6-8/9
B : Wien - Fa T48 Ng - kan være vogn fra DB, ØBB eller DSB CA - kun i periode 9/6-8/9
ABPw: Paris - Fa T48Ng - SNCF A3B3Ddyfi Rapid Nord type - andre typer har også været brugt
Bc: Paris - Fa T48 Ng - SNCF B4C4yfi type Rapid Nord eller anden type - men kunne også være en DSB AU, AV
C : Paris - Fa T48 Ng - SNCF C9myfi og som ovenfor
C : Paris - Fa T48 Ng - SNCF C9myfi og som ovenfor
WL: Paris - Fa T48 Ng - CIWL type Y efter behov - men kunne vel også være type S eller Z

Fa - Ar
maskine - normalt P eller E
CME : Fa - Fh
CAR : Fa - Fh
AV : Fa - Fh
CC : Altona - Fh - efter behov
AV : Altona - Fh
CC : Altona - Fh

Ar - Fh
P maskine
CC : Altona - Fh
AV : Altona - Fh
CC : Altona - Fh - efter behov
AV : Fa - Fh
CAR : Fa - Fh
CME : Fa - Fh

Periode 17/5 - 6/6 - 1953
Pa - Fa
Maskine normalt P
CC + AV + CC¤ : Altona - Fh - ¤ efter behov
Fa - Ar
maskine normalt P
CC + AV + CC¤ : Altona - Fh - ¤ efter behov
AV + CAR + CME : Fa - Fh
Ar - Fh
maskine normalt P
CME + CAR + CC : Fa - Fh
CC¤ + AV + CC : Altona - Fh - ¤ efter behov

har lidt mere om det fra 1957, 1961, 1967 og sporadisk op igennem årene + fra før 1953 - hvis det haver interesse??

Nordpil 1974 tog 330
Frederikshavn(Fh) - Flensborg(Flb)- Hamburg(Hmb)
MZ : har nok kun kørt til Padborg eller Flensborg
B : Fh - Pa
ABg : Fh - Pa
Bk : Fh - Flb
B : Fh - Hmb
A : Fh - Hmb
BD : Fh - Hmb
Arhus - Flensborg
MZ : har nok kun kørt til Padborg eller Flensborg
BD : Ar - Flb
BD : Fh - Hmb
A : Fh - Hmb
B : Fh - Hmb
Bk : Fh - Flb
ABg : Fh - Pa
B : Fh - Pa

med venlig hilsen
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel + tog 48 - 1953

af Peter Linaa Jørgensen, torsdag 17. november, 2011, 18:50 (3302 dage siden) @ h087

Nordpil 1974 tog 330
Frederikshavn(Fh) - Flensborg(Flb)- Hamburg(Hmb)
MZ : har nok kun kørt til Padborg eller Flensborg
B : Fh - Pa
ABg : Fh - Pa
Bk : Fh - Flb
B : Fh - Hmb
A : Fh - Hmb
BD : Fh - Hmb
Arhus - Flensborg
MZ : har nok kun kørt til Padborg eller Flensborg
BD : Ar - Flb
BD : Fh - Hmb
A : Fh - Hmb
B : Fh - Hmb
Bk : Fh - Flb
ABg : Fh - Pa
B : Fh - Pa

med venlig hilsen
h087

Hej Henning

MZ-eren fra Frederikshavn kørte KUN til Aarhus H
MZ-eren fra Aarhus H hørte til Flensburg
BD-vognen fra Aarhus H kørte med til Hamburg

M v h
Peter Linaa

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel + tog 48 - 1953

af h087 ⌂ @, køge, torsdag 17. november, 2011, 21:28 (3302 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Hej Peter L
takker for oplysningerne - og burde have skrevet at MZ fra Fh nok kun kørte til Århus - men vidste ikke om man skiftede eller omløb med MZ
om DB står der kun i mine oplysninger til Flb - men det betyder jo ikke at det var rigtig - de fleste foto af Nordpil på det tidspunkt viser også 2 stk BD i Hamborg
mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel + tog 48 - 1953

af Ekaeli007, torsdag 17. november, 2011, 18:56 (3302 dage siden) @ h087

Hej og tusinde tak det er jo herligt, jeg har aldrig vidst at der også har været gennemgående vogn fra Lyon til Nyborg.

Det jeg kan huske fra min barndom af lange kursvognsløb er, Ventimiglia - København, Roma Termini -
København og Venezia - København, senere kom der Port-Bou (spansk franske grænsestation) - København, Chur - København, Wien-København, Prag-København og jeg mener også Rijeka - København.

Selvfølgelig også Moskva - København og Vännas - København.

Endnu engang tak for oplysningerne.


Med venlig hilsen


Bent Jensen
Gadstrup

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel + tog 48 - 1953

af h087 ⌂ @, køge, torsdag 17. november, 2011, 21:30 (3302 dage siden) @ Ekaeli007

Hej Bent

og det er også rigtigt - der står i togplan 6 1953
Lyon (Ventimiglia)
mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

dengang Nordpilen kørte med + internationale vognløb - 1953

af h087 ⌂ @, køge, torsdag 17. november, 2011, 22:39 (3302 dage siden) @ h087

Hej
og yderligere i togplan 6 1953 er der vognløb
via Padborg således

i tog 13 : Skandinavien - Holland Express
København - Hoek van Holland
Stockholm - Hoek van Holland
København - Amsterdam
Nyborg - Amsterdam

i tog 35 : Nord Express
Oslo - Paris
Stockholm - Paris
København - Oostende
København - Paris

i tog 43 : Basel Express
Nyborg - Altona ( WR )
Nyborg - Munchen
Nyborg - Basel
Nyborg - Interlaken
Nyborg - Milano

i tog 47 : Paris Express
Nyborg - Lyon ( Ventimiglia )
Nyborg - Wien
Nyborg - Paris
Nyborg - Altona ( WR )

i tog 71 : Nord - West Express
København - Nyborg - Fredericia
MO=AC=AV=MOK
fra Fredericia
Fredericia - Hoek von Holland
maskine + Pw + AB + C + WL

i tog 75 : Hamburg Express
Nyborg - Rom
København - Genova
København - Altona
Aarhus - Altona ( WL )

og for dem der savner Skandinavien - Italien Express SHI tog 145 - var den omlagt til Gedser på dette tidspunkt
men der var disse vognløb
Stockholm - Rom
København - Rom
København - Basel
København - Wien
København - Chur

mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel + tog 48 - 1953

af Ekaeli007, torsdag 17. november, 2011, 22:58 (3302 dage siden) @ h087

Hej h087

Tak selvfølgelig troede jeg på det, tak for jeg også fik den oplysning, kender du det
jeg havde ikke hørt det før.så det var lidt af en overraskelse

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

Nordpilen 2/6-28/9 1957

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 22. marts, 2012, 17:46 (3176 dage siden) @ Ekaeli007

En brochure fundet i før nævnte "møgstak".

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

DSB brochure om Nordpilen sommeren 1957. Klik på billederne for højere opløsning Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Lokomotivfabrikker

Svenska-lok
3 rengøring tilbud
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen