Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Svend, 16/11 2011, 19:57 (4552 dage siden) @ Frederik N.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-45703765:dsb-lejer-dobbeltd%C3%A6kkere-5-%C3%A5r...
De er jo helt nødvendige, man kan bare se hvordan det ser ud når der mangler 6 sæt, i 3 uger = kaos! tør ikke tænke på hvad der ville ske hvis de blev leveret tilbage!;-)

Onde tunger siger, at der allerede (altså indtil nu) er betalt lige så meget i leje for vognene, som det ville have kostet at købe dem, så det udvikler sig vist til at blive en rigtig god forretning for udlejningsfirmaet.

--
Svend

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af KimC, 16/11 2011, 20:29 (4552 dage siden) @ Svend

Onde tunger siger, at der allerede (altså indtil nu) er betalt lige så meget i leje for vognene, som det ville have kostet at købe dem, så det udvikler sig vist til at blive en rigtig god forretning for udlejningsfirmaet.

Og hvis det går som vi vel efterhånden forventer, vil lejemålet til den tid atter blive forlænget.

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Sydbanen, Sydsjælland, 16/11 2011, 20:37 (4552 dage siden) @ KimC

Så kunne de da også forlænge levetiden på ME og velligeholde dem, mere end de gør.

--
Mvh Mikkel

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af jesfab, 17/11 2011, 00:59 (4552 dage siden) @ Sydbanen

Undrer mig lidt over at man ikke har valgt i stedet at leje selvkørende togsæt!
ME'erne - ihvertfald de ældste (150x) - klarer næppe fem år mere; de er jo ved at være slidt ned til sokkeholderne!!

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/11 2011, 12:09 (4552 dage siden) @ jesfab

Og hvilke dieseltogsæt forestiller du dig så, at man skulle leje? Nu om stunder produceres stort set kun tovognssæt som Desiro og Lint. Fine til privatbaner og jyske sidebaner men alt for små til den sjællandske regionaltrafik og alt for langsomme til fjerntrafik.

Generelt til forummets brugere: prøv at få lidt udsyn. De standardløsninger mange her fabler om findes simpelthen ikke. Før der bliver elektrificeret er der ikke nogen reelle alternativer.

Med venlige udskuende hilsner
Leif Jørgensen

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af caprani ⌂, København, 17/11 2011, 12:36 (4552 dage siden) @ Woodi

Ser ud til at have fin acceleration. Englænderne har vist også en diesel-klasse der går 200 km/t.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Ekaeli007, 17/11 2011, 12:37 (4552 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg vil tilføje at lad jer ikke forblænde af hvad politikerne siger jeg føler de mangler

viden om hvad der er på markedet for togmateriel. Det eneste jeg har set der måske kunne

anvendes til fjernbaner er noget jeg har set fra England nogle 4 vogns togsæt. Men jeg ved ikke

ret meget om dem. Om det er en god ide ,om de er driftsikre og jeg tror ikke der er nogen

fabrikker der vil bygge xxantal tog og så leje dem ud til DSB for en begrænset årrække, de vil jo

være sikre på at de kan komme af med dem når de kommer retur.

Jeg tror heller ikke på IC3 i regionaltogtrafik, jeg kan huske fra da jeg var pendler og f.eks,

ventede på HøjeTaastrup eller Kh og skulle med tog derfra, ståpladser de fleste gange og det er

ovenikøbet dårlige ståpladser hvor man var tvunget mange gange til at stå på trinene i dørpartiet

og så forsøge at holde fast nej, det eneste der hjalp her dobbeltdækkervognene selvom mange heller

ikke kan lide dem. Indimellem forstod jeg godt at nogen folk hellere vil køre bil selvom de ikke

har råd til det.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Hedegaard, 17/11 2011, 12:44 (4552 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hvad med Class 180?
http://www.youtube.com/watch?v=4xPLqX6Ian4

Eller Class 220?
http://www.youtube.com/watch?v=c_SBR03boNk&feature=related

Eller Class 221?
http://www.youtube.com/watch?v=NPbrQQXGHnk

Eller Class 222?
http://www.youtube.com/watch?v=yGkaVx4POyE&feature=related

Vi har haft engelsk materiel på danske skinner før. Hvorfor skulle det være et problem nu?

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Ekaeli007, 17/11 2011, 13:26 (4552 dage siden) @ Hedegaard

Bravo Hedegaard, det her ser da ud som et alternativ til IC3 og (IC4) og du har ret, de

engelske sovevogne vi på et tidspunkt havde her i landet, var da udmærket at køre i. Men

hvad er driftserfaringerne med disse tog? Og igen hvem vil bygge et eller andet antal og

så leje dem ud til os, ok hvis Arriva eller andet selskab vil investere i det så er det

da i orden. DSB har jo nok ikke pengene, eller hvad?

De ser da fine ud til langdistance trafik, men hvad med i regionaltog??

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/11 2011, 13:31 (4552 dage siden) @ Hedegaard

Godt spørgsmål. Men ind imellem virker det som om, der er en usynlig barrriere mellem de britiske øer og kontinentet. Men det er selvfølgelig til dels en følge af, at hvert land helst vil have sine egne løsninger. Hvorfor bliver tyskerne f.eks. ved med at anskaffe ICE og franskmændene TGV, når der nu findes det fælleseuropæiske Thalys?

Men tilbage til de britiske tog. Specifikationerne ser fine ud, men hvordan ligger det med driftserfaringerne? Blev de leveret til tiden, og hvad siger passagerer og personale?

Med venlige britiske hilsner
Leif Jørgensen

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Woodi, 17/11 2011, 13:41 (4552 dage siden) @ Leif Jørgensen

Englænderne bruger højprofil 915 mm og mange centraleuropæiske bruger 550 mm herunder DK.

--
[image]

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af bl, Greve, 17/11 2011, 13:52 (4551 dage siden) @ Woodi

Og det mindre engelske fritrumsprofil spiller vel også ind?

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Svend, 17/11 2011, 14:52 (4551 dage siden) @ bl

Og det mindre engelske fritrumsprofil spiller vel også ind?

Engelsk materiel i Danmark bliver med sikkerhed ikke til noget (hvilket moderne materiel har de også lige til rådighed?).
Alligevel: Tænk på problemer med perronhøjder og det snævre britiske profil = smalle vogne = mindre plads i bredden.

Men de forskellige forslag er ret underholdende, så bliv endelig ved :-P

--
Svend

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Woodi, 17/11 2011, 15:04 (4551 dage siden) @ Svend

Lige præcis Svend ;)
Engelsk jernbane er slet ikke til Danske forhold. ;)

Engelsk er kun noget man helst taler i skolen i engelsktimerne.

--
[image]

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Ekaeli007, 17/11 2011, 15:37 (4551 dage siden) @ Woodi

Hej Svend og Woodi, i skulle tænke på hvordan man løste problemet med de engelske sovevogne

der kørte her i landet for en del år siden. Men jeg ved så ikke om der måske er andre problemer???

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Ekaeli007, 17/11 2011, 14:26 (4551 dage siden) @ Woodi

Hej Woodi og andre,jeg kan huske vi fik da lavet en enkel løsning på dette problem, ihvertfald

i et af indgangspartierne blev der installeret andre trin til ind og udstigning og så vidt jeg

ved var der ikke problemer nogen steder i landet, ok nu stoppede jo nattoget heller ikke så mange

steder men det kunne da komme an på en prøve??


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af KimC, 17/11 2011, 18:38 (4551 dage siden) @ Leif Jørgensen

Men tilbage til de britiske tog. Specifikationerne ser fine ud, men hvordan ligger det med driftserfaringerne? Blev de leveret til tiden, og hvad siger passagerer og personale?

Chancen for at de er dårligere end IC4 kan ikke være stor. Og skulle de endelig kun kunne køre 160, så må man leve med det, fremfor en MR der med lidt held og medvind kan nå op på 130 efer ca fem minutter hvor motorerne virkelig får klø.

Men fronterne afviger jo nok noget fra DSB's designprogram. Det kan være et virkelig stort problem.

Noget skal der ske. Nu har man forlænget lejen af DD materiellet, men når de fem år er gået står vi i sammme situation. Det materiel der stadig bærer driften til den tid, er blevet endnu mere nedslidt, og IC4's andel af driften er sansynligvis stadig kun sporadisk.
Nogen enheder af ME, MR, og IC3 er måske blevet udrangeret efter totalhavari pga dårligt vedligehold, og denne mangel på materiel har man ganske enkelt kompenseret ved at strege ud i køreplanen.
Og så forlænger man lejekontrakten endu en gang, vor nu kommer IC4 virkelig snart!

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Ekaeli007, 17/11 2011, 19:06 (4551 dage siden) @ KimC

Nej min personlige holdning siger mig også at det kan kun være bedre med de britiske tog end IC4,

når jeg slår op på Virgin trains hjemmeside og læser om dem har de da kørt et par år, så må man

vel have fået udryddet de værste børnesygdomme. Jeg tror heller ikke Virgin trains stifter (ejer)

millionæren er det ikke Sir Branson han hedder, går hen og køber noget bras.

Ihvertfald tidligere har englænderne da også bevist at de kunne lave kvalitetsprodukter på mange

områder. Ok der er da nogen biltyper de ikke var særlig heldige med, Men på nær et par undtagelser

har de været godt med teknisk set.


Med venlig hilsen


Bent Jensen
Gadstrup

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Anders pedersen @, Mørke, 16/11 2011, 22:10 (4552 dage siden) @ Svend

Jeg har tænkt at DSB skulle til at købe vognene samt nogle nye el og diesel lok.

Men jeg ved dog ikke hvad de koster at købe, men de kan så blive en permanent løsning på Sjælland.
Når så der bliver elektrificeres til Rødby sætter man bare et el lok. foran.

Ud over at kører på Sjælland skal de også kører IR togene med Lokomotiv skifte i Fredericia.
samt regionaltogene på Vestfyn, så der bliver kørt med el.

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Svend, 17/11 2011, 12:30 (4552 dage siden) @ Anders pedersen

Hvis penge ikke er noget problem, kan (næsten) alt lade sig gøre :-)

--
Svend

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af MV1102, 17/11 2011, 13:55 (4551 dage siden) @ Svend

Hvad med de 50 (?) sæt IC3 som Israel har til salg? Kunne de ikke bruges?

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Ekaeli007, 17/11 2011, 14:00 (4551 dage siden) @ MV1102

Var det DSB der undersøgte det eller fabriken i Randers, jeg kan ikke lige huske det,

men de skød ideen ned, Jeg kan ikke svare dig hvad begrundelsen var.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

DD vogne bliver lejet for 5 år ekstra

af Woodi, 17/11 2011, 14:09 (4551 dage siden) @ Ekaeli007

DSB har vidst takket nej, efter egne og Atkins vurderinger er de alt for slidte og dårligt vedligeholdte, desuden ville ombygningerne være alt for omfattende.

--
[image]


Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere
DSB MH341

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak