Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MX 1035 opstillet i Struer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 24/11 2010, 12:36 (4904 dage siden)

Her den sidste tid når jeg har passeret MX 1035 har jeg bemærket, at den efterhånden er i ret dårlig stand. Rusten ser ud til at få bedre og bedre fat :(
Nogen der ved hvem der egentlig skulle stå for vedligeholdelsen ? Jeg synes at kunne huske, at tidligere blev den malet med få års mellemrum.
Således tog den sig ud i feb. 2008.
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

MX 1035 opstillet i Struer

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 24/11 2010, 12:42 (4904 dage siden) @ T. Rithmester

Var det ikke Struer jernbane museum der skulle gøre der
Egon

Avatar

MX 1035 opstillet i Struer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 24/11 2010, 12:44 (4904 dage siden) @ Egon Schmidt

Dengang den blev opstillet, mener jeg at Struer Jernbaneforening skulle varetage vedligeholdelsen af den. Men foreningen blev jo vist nok delt på et tidspunkt.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

MX 1035 opstillet i Struer

af jk, 24/11 2010, 19:57 (4904 dage siden) @ T. Rithmester

Da MX 1035 blev placeret i Struer i 1992, var det den nystiftede forening Struer jernbane klub der skulle stå for vedligeholdelsen, hvilket Struer kommune gav 5000 kr. til om året.

Det er rigtig klubben delte sig i to på et tidspunkt, en kørende afdeling og en museumsafdelling. Det var herefter museumsafdelingen der skulle stå for vedligeholdelsen af MX 1035, men jeg tror at denne forening ikke mere magter opgaven, for nogle år siden blev der ofret omkring 25000 kr. på plade arbejde. Siden er der vist ikke sket det helt vilde med den. Jeg har selv været med til at male taget for en del år siden, og allerede dengang kunne man kun komme ind af den ene førerumsdør de andre var rustet fast.

Det er ærgeligt at kommunen ikke har råd til at bygge et glashus, den kunne stå inde i. Det er synd at kommunen er så ligeglad med den gave som byen fik af DSB.

Er der foresten nogen der ligger inde med billeder af MX 1035 mens den var i aktiv tjeneste ved DSB.

MX 1035 opstillet i Struer

af JJ, 25/11 2010, 04:20 (4903 dage siden) @ jk

Det er vel ikke kun komunen som er ligeglad, som du skriver er der nogle som ikke magter opgaven, har disse personer kontaktet komunen for en løsning? hvis ingen magter at gøre noget ved Mx 1035, og hvis alt er så rustent på den så kør den til skrot.

Jørn

MX 1035 opstillet i Struer

af jk, 25/11 2010, 06:08 (4903 dage siden) @ JJ

Hej Jørn.

Det kniber vist med aktive medlemmer i museumsforeningen, men jeg tror da du er mere end velkommen til at møde op i Struer og give en hånd med. Medlemmerne i Struer jernbane klub har i hvert fald slet ikke tid til at vedligeholde den.

Men der var også en plan om på et tidspunkt at den skulle flyttes op til det gamle pakhus i Struer hvor den kunne stå under et halvtag.

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
DSB MZ1420

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak