Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Storebælts færgerne - hvordan forgik det? (Generelt)

af Frederik N., 25/11 2011, 15:04 (4560 dage siden)

Halløj:-D
Ville gerne høre om hvordan det med færgerne forgik.
Her tænkes der på: rangering med IC og lokal vogne, antal færgelejer, antal færger, og billeder sættes der stor pris på!
Materiel perioden er 1980-1997, så ikke nogle gamle MO vogne(med mindre der har været en sær kørsel!)
Jeg var kun 1 år da færgerne stoppede med at sejle(hvis Wikipedia giver mig de rigtige årstal)så jeg har ikke fået set noget til færgerne(hvis jeg har så kan jeg ikke huske det;-))

Mange Historiske hilsner
Frederik Nilsson

Storebælts færgerne - hvordan forgik det?

af Leif Jørgensen, København Ø., 25/11 2011, 15:59 (4560 dage siden) @ Frederik N.

En glimrende skildring af hvordan det foregik er Karin Johansens bog "Med færgen over Storebælt" fra 1984. Prøv at søg påwww.bibliotek.dk om dit lokale bibliotek har den, ellers kan de sikkert skaffe den hjem.

Der findes også en moppedreng i form af "Storebæltsoverfarten i 100 år" af Paul Bell og Mogens Nørgaard Olsen, Herluf Stokholms Forlag, 1983.

Lidt mere generelt så var der i den den nævnte årrække et færgeleje på hver side til de firesporede færger, Kronprins Frederik, Prins Joachim og Dronning Ingrid. Disse færgelejer havde to spor på klappen, så to tog kunne rangere ind og ud samtidig.

Derudover var der omkring tre færgelejer på hver side til tresporede færger, der var lidt specielle, i det sporskiftet så at sige var indbygget i selve klappen. Efter indsættelsen af de firesporede færger benyttedes de kun af reservefærger og godsfærgen Asa-Thor. Sidstnævnte var ret beset også firesporet men tilpasset de tresporede lejer, i det sporskiftet til det fjerde spor var på selve dækket.

Togsæt kørte selvfølgelig selv til og fra borde. For lokomotivtrukne persontog foregik det derimod lidt anderledes. Umiddelbart før ankomst til havnen blev de gennemgående vogne koblet fra og skubbet ombord af et rangerlokomotiv. Imens fortsatte lokomotivet med lokale vogne til en perron ved færgelejet, hvorefter folk uden pladsbillet selv gik ombord. Vel ovre på den anden side trak et andet toglokomotiv de gennemgående vogne i land og rangerede så hen til de lokale vogne på denne side af bæltet og koblede dem bag på. Efter indsættelsen af IC3 i 1990'erne blev de lokale vogne dog efterhånden afløst af særskilte regionaltog på begge sider af bæltet.

edit: Kom i tanken om denne kommenterede sporplan af de to færgehavne fra april 1997 på dk.trackmap.net. Den er ikke i skala men giver nok en ide om hvor omfattende det har været.

Med venlige Storebælt-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Storebælts færgerne - hvordan forgik det?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 26/11 2011, 00:42 (4560 dage siden) @ Frederik N.

Jeg har fundet nogle billeder frem fra færgetiden med de røde IC-tog.

[image]
1454 netop ankommet til Korsør. De fem bageste vogne hentes af en MH, og trykkes ombord på færgen. 14. juni 1983.

[image]
MF Dronning Ingrid på vej mod Nyborg den 17. oktober 1994.

[image]
MF Kronprins Frederik er ved at være i Nyborg den 17. oktober 1994.

[image]
Lyntog og IC-tog ombord på MF Dronning Margrethe 2. den 25. juni 1985.

[image]
I Nyborg kører togmaskinen Mz 1420 ind og henter IC-toget, og kører det direkte til Nyborg Station. En MH holder klar bag lokalvognene på Nyborg Færge, og trykker så disse op til toget på stationen.

[image]
Mz 1420 møder 1419 der lige er ved at ankomme med lokalvognene til Nyborg færge.Begge billeder fra 28. juni 1986.

[image]
Somme tider var der også gods med IC-færgerne. 25. juni 1985.

[image]
Ved de strenge isvintre kunne biler også bliver overført med togfærgerne som her den 27. december 1985.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Avatar

Storebælts færgerne - hvordan forgik det?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 26/11 2011, 00:56 (4560 dage siden) @ Henrik Thomsen

Der var lige èt mere:
[image]
Her er Mz 1409 ankommet med lokalvognene til Nyborg Færge. På Nyborg st er en MH kørt til de vogne der bliver overført og trykker dem direkte ombord på færgen. 21. juli 1984. Lidt film fra Nyborg færge kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=B1-XOvp4tSE

http://www.youtube.com/watch?v=GqIxGzfheKo

http://www.youtube.com/watch?v=7qE5f5X1rbQ

Som det ses på filmen, blev MH'erne sparet væk omkring 1987. Mz og de fem overførte vogne hentede lokalvonene ved Nyborg Færge st.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Storebælts færgerne - hvordan forgik det?

af Niekind, 26/11 2011, 20:46 (4559 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det var da nogle fantastiske billeder du er besiddelse af Henrik.... :-)

Storebælts færgerne - hvordan forgik det?

af Sydbanen, Sydsjælland, 26/11 2011, 23:42 (4559 dage siden) @ Niekind

Rigtig gode billeder, bliv endelig ved, hvis du finder flere.

Hvor meget gods blev der ført over med IC færgerne. man havde jo den 4 sporet godsfærge Asa-Thor.

--
Mvh Mikkel

Storebælts færgerne - hvordan forgik det?

af Togtosse, København, 6/8 2015, 18:05 (3210 dage siden) @ Henrik Thomsen

Der var lige èt mere:
[image]
Her er Mz 1409 ankommet med lokalvognene til Nyborg Færge. På Nyborg st er en MH kørt til de vogne der bliver overført og trykker dem direkte ombord på færgen. 21. juli 1984. Lidt film fra Nyborg færge kan ses her:

Hilsen
Henrik


Hold da op! Hvilket fantastisk billede :-)

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
DSB EA3018

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak