Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Svebølle spor- og betjeningstavle 1965 - gæt en rettelse (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/11 2011, 22:08 (4557 dage siden)

De fleste af de sporplaner og planer over spor- og betjeningstavler, jeg har set, indeholder typisk rigtig mange rettelser.

Men i Svebølle stod tiden stille - sådan da.

Fra 1965 og 16 år frem skete der ingen ændringer i stationens spor- og betjeningstavle. Men så: Den 3. juni 1981 (se rettelse "a" til venstre på tegningen) sker der et eller andet, der afstedkommer en rettelse. Men hvilken? Jeg ved det ikke selv. Så nu er det op til Forum at gætte på og blive enige om, hvilken ændring, der har afstedkommet en rettelse i stationens (plan over) spor- og betjeningstavle den 3. juni 1981.

Og så skal det da ikke forbigås i tavshed, at EVP har trådt sine trafikelevbarnesko på Svebølle station. Så Erik: Du er velkommen til at sakse spor- og betjeningstavlen til din hjemmeside.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Svebølle spor- og betjeningstavle 23. maj 1965. Rettelse 3. juni 1981. Klik på billedet for højere opløsning. Billedet kan som pdf-fil downloades her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Svebølle spor- og betjeningstavle 1965 - gæt en rettelse

af Henrik Karlsson, 25/11 2011, 22:22 (4557 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ser ud til at være øverste venstre hjørne hvor 2 tableauer for overkørselsanlæg er tilføjet.

Der har så ikke været plads til teksterne som derfor er blevet til note 1-5.

Baggrunden for ændringen kender jeg ikke.

Henrik W Karlsson

Svebølle spor- og betjeningstavle 1965 - gæt en rettelse

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/11 2011, 01:41 (4557 dage siden) @ Henrik Karlsson

Ja, --elev var jeg ganske vist i Svebølle i 1956, men vi kom dog sjældent så langt "ind i apparaterne", så jeg ville have set den tilføjelse, som Henrik Karlsson påpeger, bortset fra, at det i 1956 var det gamle S&H-apparat, der "herskede", og den eneste vejskæring vi "kendte til" var overføringen af omfartsvejen i stationens østende, --og den var der jo ikke mange problemer med.

Den nævnte overkørsel må være for den lille "sognevej" mellem Svebølle og Viskinge -syd for stationen og byen- som skærer banelinien i niveau kort før det gamle Viskinge trb.

[image]
Dette er ganske vist kun vejen -ikke overskæringen-, der ligger vel ca. 1oo m bag fotografen(evp). Bemærk Mo-toget på vej mod Kalundborg.

Fra januar 1957 så jeg ikke længere noget til Svebølle, førend jeg efter min fratræden, besluttede at tage dertil i oktober 2001, for at gense de "gamle græsgange".

I 1956-57 blev det ikke til mange fotos -det var ikke "velset" fra stationsforstanderens side-, men i 2001 kunne man da tage de fotos, der ikke blev taget i 1956.

Det blev til ca. 35-40 stk, som jeg forventer at lægge på "siden" i morgen søndag.

Da jeg vendte tilbage et par år senere, var stationen væk ! ! !


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svebolle


(Tak til Thomas - den viste tegning vil jeg gerne tage med i tilføjelsen af de "nye" fotos.)

Svebølle spor- og betjeningstavle 1965 - gæt en rettelse

af Anders ⌂, Copenhagen, 26/11 2011, 01:28 (4557 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvornår blev regstrup - Værsløse fjernstyret fra Kalundbrog?

Måske???

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Svebølle spor- og betjeningstavle 1965 - gæt en rettelse

af jaer, 26/11 2011, 14:47 (4556 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke det er sporskiftevarmen (013.02/03) ? Den fandtes næppe sådan i 1965.

De hårde vintre omkring 1978 har vel motiveret til noget elvarme på sporskifterne.

/Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak