Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad ved du ? - Og hvad har du ? om Espergærde St. (Generelt)

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 03:13 (4554 dage siden)

Jeg er født i 1949, og til 1966 boede jeg i Espergærde, og derefter til Helsingør.

Jeg er kun ca. en uge gammel i dette forum. Og har startet en tråd op om hvem der har: "spor- og sportegninger om Helsingør Havnebane" hedder tråden.

På grund "sidespor" til Espergærde, som jeg er kommet ind på, så for at holde havnespor-tråden ren for mere "espergærdesnak" og hvad jeg som dreng hjalp til med på den station. :-) Så starter jeg nu denne tråd op, som jeg ellers havde planer på at lave, når den anden tråd ville begge at ebbe ud.

Det er vel nemmest bare at skrive, Alt har interesse om Espergæde station. Og det har det så sandelig også. Dog er det mit største ønske, at denne tråd kan bidrage med hvor mange spor der var fra starten og til der nu er kun de 2 togvejsspor igennem.(Ændring af spor gennem tiderne, og årstal på disse, hvis det kan lade sig gøre overhovedet i dag)

Starten på Espergærde St., var ikke ligemed Kystbanens åbning i 1897. DSB havde så sandelig ikke nogen planer om der skulle være nogensomhelst standsning i det lille snollede fiskeleje dengang. De havde dog ikke taget højde for at der nu var Københavnske rige landliggere om sommeren, så efter vilde protester fradisse, som blev der nødtvunget bygget et lille billetsagssted, som åbnede i maj 1898 mod at de selv spædede til i kassen.

Senere skete der disse udvidelser ?? "Ja hvad har I at byde på så" ??

På forhånd tak allesammen ! For med al den viden jeg fået om havnesporene, og stadig får, er min forventning stor. Hvor er jeg dog bare glad for have fundet dette fantastiske forum.

Strøtanker om Espergærde Station

af gandalf, 30/11 2011, 06:14 (4554 dage siden) @ Kenneth Verting

Ja det er helt sikkert et fantastisk forum. Jeg har været på jernbanen.dk i mange år ... og dyrket de fede fortegnelser om danske lokomotiver og alskens vogne ... altsammen med historie, litrering osv osv

Men til sagen. Jeg er årgang 1957, flyttede til Espergærde fra Odense som 5-årig i 1963, og jeg kan vel siges at have været blandt dem, som har oplevet stationen i dens velmagtsdage.

Jeg kan fx huske den agmle stationsbygning, mens den var indrettet med kiosk, billetsalg og rejsegodsekspedition. Ligeledes huset med håndgreb til indstilling af skiftespor, vingesignaler mm (Det hedder vistnok "Stellpult" på tysk, eller på svensk "ställverk")

I 60-erne kørte der stadig S-maskiner på Kystbanen. I Helsingør stod der således konstant 3 S-maskiner opfyrede, og klar til næste tur. Jeg var vist ret grebet af de sorte S-maskiner, min mor har i hvert fald fortalt, hvordan jeg ikke var til at DRIVE bort, når et tog fremført af et damploko satte i gang.

Sporplanen var som det stadig ses i Klampenborg: To gennemkørselsspor, og et vigespor i hver retning. Der var derudover rangerterræn, som var placeret på vestsiden, hvor der er busholdeplads nu.

Der var portører ansat, blandt portør Christensen og en anden (med et øgenavn jeg ikke kan huske), som boede øverst på Mørdrupvej, den hvide gård i nr 74 (Over for det gamle pigehjem ... den store rødstens bygning). Og så var der stationsbestyrer Steffensen ... som holdt ved til langt op i 70-erne ...

Det var alt herfra i denne omgang. Måske vil det inspirere til andre artikler om sporplaner osv osv for Espergærde station

mvh Bjarne

Avatar

Hvad ved du ? - Og hvad har du ? om Espergærde St.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/11 2011, 13:02 (4554 dage siden) @ Kenneth Verting

Espergærde postkort:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Strøtanker om Espergærde Station

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 19:26 (4553 dage siden) @ gandalf

Alt det du har beskrevet her er fantastisk godt husket af en 5 årig dreng. Selv den viden om 3 opfyrede S-makiner i Helsingør er imponerende.

Tak for din historie, som jeg håber der kommer mere af fra din side.

Hvad ved du ? - Og hvad har du ? om Espergærde St.

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 19:33 (4553 dage siden) @ Svend

Ja, jeg har set de foto hos evp.dk. Det var en oplevelse uden lige kan du tro. (Det er vel ca. 10 dage siden jeg så dem første gang) For jeg har aldrig kunnet finde foto med det gamle spor til henstilling af godsvogne.

De foto har også en meget stor skyld i, at jeg har oprettet denne tråd, i håb om mere af slagsen fra andres side, så det hele kan ende hos evp.

Jo, jeg har bogen, men tak for info.

Hvad ved du ? - Og hvad har du ? om Espergærde St.

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 19:42 (4553 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det næstøverste, og de 2 nederste foto, er jeg aldrig falde over før Tommy.

TUSIND...!! tak for dem.

Iøvrigt tak for du har oprettet dette forum i 2010. Det er jo fantastisk så meget guld man læser om rundt omkring her. Jeg vil tro der er mange, der er dig taknemlig for dette. Som du vel har læst andre stder, så er jeg helt ny her. Men jeg må bare på her flere gange om dagen pt.. Godt jeg har vinterferie, men "hva fa'en" gør jeg når den er slut om 1½ uge ? :-D

DSB MY1131Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak