Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OHJ 38 på hjul igen (Generelt)

af LBC, 30/11 2011, 19:49 (4562 dage siden)

Mandag 28/11 kom undervognen ned at stå på driv-og kobbelhjulene igen. Efter flere års forberedelse tog operationen kun 4 timer.
Nu kan fjedre, balancer, bremsetøj, kobbelstænger, stempler og styring monteres. Det ligger stort set klart altsammen.
Forløberen og bagløberen bliver først monteret, når fjedre og balancer er monteret.

Se billeder fra 28/11 på www.ohj38.dk

Mvh
Lars

--
[image]

OHJ 38 på hjul igen

af Peter Matros, Holbæk, 30/11 2011, 21:17 (4562 dage siden) @ LBC

Nok har jeg set maskiner der bliver "sat på hjul" før. Men at se OHJ få hulene sat på igen, så rislede det altså ned af ryggen på mig. Det er smukt at vi snart kan se dette smukke lokomotiv på sporene igen for egen damp, selvom jeg udemærket ved der er lidt vej endnu.

Dog har jeg et lille spørgsmål. På hjul lejerne så der ud til at ligge nogle træklodser, hvad er de til?

--
[image]

Avatar

OHJ 38 på hjul igen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/11 2011, 23:28 (4562 dage siden) @ Peter Matros

Det bliver spændende at se dette smukke lokomotiv i driftsduelig stand igen.
OHJ 38 bliver uden tvivl et stort trækplaster hvor end det kommer frem.
Hvis gutterne på Asnæsværket virkelig har fået blod på tanden efter dette, så står der sikkert også andre spændende damplokomtiver rundt omkring, som også kunne trænge til en kærlig hånd :-)
F.eks. kunne det være fedt at opleve JBM's DSB Q 345 under damp engang.

Dog har jeg et lille spørgsmål. På hjul lejerne så der ud til at ligge nogle træklodser, hvad er de til?

Som nævnt ovenfor er fjedre og balancer ikke monteret endnu, så indtil da er træklodserne mellemlæg mellem akselkasserne og rammen.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak