Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR-tog på Nordvestbanen (link) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 2/12 2011, 11:40 (4532 dage siden)

I DSBs pressemeddelelse af d.d. står bl.a. at læse (uddrag):


"Arbejdet med at forbedre banen går i gang til sommer, hvor der skal bygges dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød. Derfor bliver der spærret mellem Holbæk og Lejre i tre måneder fra juni 2012.

MR-tog i stedet for busser
Det betyder, at togene på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg "bliver låst inde". Det vil ikke være muligt at få togene herfra til det normale værksted.

DSB har derfor valgt at sætte MR-tog ind på strækningen imens, fordi det er muligt at vedligeholde den togtype på en lukket strækning med begrænsede værkstedsfaciliteter."


Se hele pressemeddelelsen *her*.

M.v.h.
Niels

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af OLL, Ballerup, 2/12 2011, 21:07 (4531 dage siden) @ Niels Munch

Ja, hvad kan en MR dog snart ikke bruges til :-D

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Schack, Odense, 2/12 2011, 22:01 (4531 dage siden) @ OLL

Hej

Nemlig... Oliver du må jo tænke på at det pt. er det mest stabile materiel, som fremføringen har. :)

--
Med venlig hilsen
Peter Schack

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af OLL, Ballerup, 2/12 2011, 22:04 (4531 dage siden) @ Schack

Hej

Nemlig... Oliver du må jo tænke på at det pt. er det mest stabile materiel, som fremføringen har. :)

Hehe ja nemlig :-) De er på en måde nutidens MO'er bare med flere pladser og er lidt længere :-P ;-) Glæder mig til den dag jeg læser nyheden "Manglen på S-tog gør at MR'ere skal køre Holte - Høje Taastrup" :-D :-D :-D

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Peter Matros, Holbæk, 2/12 2011, 23:17 (4531 dage siden) @ OLL

MR-MRD på NordVestbanen, og på Sydhavsøerne. Og ingen af de skandaleramte IC4 der er ude at køre. Hmmm. Det får mig til at tænke følgende: Der må snart opstå en mangelsituation på MR-MRD stammer. Gad vide om man så vil leje materiale af de jernbane-operatører der endnu har et par stammer stående hist og pist for ar få kabalen til at gå op? For de "par" ME+DD'ere vi må undvære, så længe dobbeltsporet bliver bygget mellem Vipperød og Lejre, kan da ikke, selv om der er af flere omgange, erstatte det drift materiel DSB til stadighed slås med (fra Italien). ;-)

Iøvrigt er det for mig totalt uforståeligt, som et lille sidespring, at AnsaldoBreda IKKE kan få deres maskine til at køre, når man påtænker at maskiner fra de 2 navngivere, eller måske mest sagt Breda (G 625) STADIG er at finde på det danske skinnenet, omend det stadig lider af brandskaden fra branden i Nyk. Sj. Remise. Ikke at vi skal tilbage til dampdriften, slet ikke, nej fejlen er, tror jeg, at man har fået et alt for godt tilbud, og det viser sig, som hver gang, at billigst ikke nødvendigtvis er bedst. Om det så skal være el, eller diesel-elektrisk vil jeg ikke tage stilling til, men skal vi vælge diesel-elektrisk må vi, hvor meget vi end vil jo bestille noget der kan leve op til de miljønormer der er gældende på det tidspunkt leverancen endelig finder sted.

--
[image]

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af re20000, 2/12 2011, 23:40 (4531 dage siden) @ Peter Matros

Og hvor var det da også genialt at man - da man så tydeligt så hvor det bar hen med spaghettiekspresserne - skyndte sig at køre Bn vognene igennem makulatoren så der ikke var nogen backup...

Nold

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af OLL, Ballerup, 2/12 2011, 23:47 (4531 dage siden) @ re20000

Og hvor var det da også genialt at man - da man så tydeligt så hvor det bar hen med spaghettiekspresserne - skyndte sig at køre Bn vognene igennem makulatoren så der ikke var nogen backup...

Nold

Gør MA og MS klar og sæt dem i drift :-D

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Anders Pedersen @, Mørke, 3/12 2011, 00:10 (4531 dage siden) @ Peter Matros

Med de tidligere Arriva MR er der vil ca 85-90 sæt at gøre godt med.
samtidig er de ældste sæt næsten af alder med BN vognene og lidt ældre end ME.

Nogen andre der ved helt precist hvor mange der er i drift?
Uden jeg ved hvor mange det drejer sig om, måske 10 stk.

Samtidig er det vil også det eneste tog de vil spære inde på en bestemt bane strækning i et par måneder.

IC3 vil de nok næppe indes spærer i et par mdr.

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Ekaeli007, 3/12 2011, 09:34 (4531 dage siden) @ Peter Matros

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad DSB skal gøre, og jeg vil heller ikke virke som jeg er mister klogesen, men jeg vil tillade mig at foreslå at man snarest lejer et par ekstra DD stammer og et ex antal diesel lokomotiver,hvis disse forefindes på markedet, det varer desværre flere år førend det elektrificerede jernbanenet er udvidet hvis disse forfindes på lejemarkedet? Jeg går i øjeblikket på kursus og det jeg hører når almindelige folk taler er DSB s omdømme. folk siger nu stiger taksterne og der er alle de tog der er købt der ikke kan køre, DSB skal have konkurrence siger de. Jeg har ikke givet mig tilkende med mine meninger endnu. Men der skal ske noget snart hvis DSB skal have en fremtid. Personlig er jeg efterhånden ligeglad med om der f.eks. kommer en
filial af Virgin Rail i landet eller hvad, hovedsagen er at vi har et fornuftigt alternativ til langtursbusser og indenrigsflyvning. Jeg ønsker personligt ikke at køre i bus til foreksempel
Ålborg eller flyve til Aalborg, jeg hader ikke flyvning men det er lidt for meget hvis indenrigs trafik skal flyve.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Leif Jørgensen, København Ø., 3/12 2011, 11:17 (4531 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad DSB skal gøre, og jeg vil heller ikke virke som jeg er mister klogesen, men jeg vil tillade mig at foreslå at man snarest lejer et par ekstra DD stammer og et ex antal diesel lokomotiver,hvis disse forefindes på markedet,

Allerede her går det galt. Det er ikke et problem at finde ekstra diesellokomotiver som sådan da DB mig bekendt har BR 218 i overskud. Men da de er bygget i 1968 og fremefter er de reelt modne til skrot. Nybyggede diesellokomotiver kan det nok blive noget sværere med. Når man ser på hvor meget diverse firmaer slider på GM-maskinerne, virker det ikke ligefrem som om det vrimler med alternativer.

Dertil kommer så det generelle problem uanset materiellets herkomst, at det skal være forberedt til at køre i Danmark (ATC, nødbremseoverstropning, fritrumsprofil). Og ikke mindst have lov til det af de relevante myndigheder. Noget man altså ikke bare lige gør fra den ene dag til den anden.

Med venlige besværlige hilsner
Leif Jørgensen

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Ekaeli007, 3/12 2011, 13:28 (4531 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hvis problemet er nødbremseoverstropning og dansk ATC tvivler jeg på at problemet skulle være stort da vi lavede nødbremseoverstropning i BN materiel på cvk og helgoland tog det ikke lang tid at lave det, fritrumsprofil hvis de bliver bygget i Europa skulle der ikke være problem såvidt jeg ved. og du har ihvertfald ret med hensyn til x antal 218 de er nok for gamle!!

OK det lader jo til at DSB s teknikere siger god for ME som de er nu, så jeg håber de har vurderet rigtigt!!!

Jeg ved udmærket det tager et par år at lave bare 10 - 15 diesel lokomotiver og koster en hel del millioner. Hvad kunne man måske ellers gøre, lade BR 605 helt overtage EC togene og frigøre nogen
IC3 til indenlands trafik, ikke mange men alt vil vel kunne gøre gavn.

Dernæst banke de politikere der vil forhale elektrificering til Esbjerg, ville kunne frigøre x antal IC3 i 2015!! måske en mulighed, altså ikke fysisk banke dem men argumentere for elektrificering nu!!!!!!!!!!!11

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Gadstrup

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Svend, 3/12 2011, 00:29 (4531 dage siden) @ Schack

... du må jo tænke på at det pt. er det mest stabile materiel, som fremføringen har.

.... tidligere, nu og i de kommende år ;-)

--
Svend

Avatar

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Per Hauberg, 3/12 2011, 03:36 (4531 dage siden) @ Svend

Logik for åndelige småkårsfolk.
Se på fabrikspladerne !
Et velgennemprøvet, tysk køretøj, modificeret for danske forhold,
og bygget hos virksomheder med god og stabil historik.
Men ak: -moderne virksomhedsledere skuer jo kun fremad.

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 3/12 2011, 09:59 (4531 dage siden) @ Per Hauberg

Indtil de piller ved strækningen Tølløse vipperød, burde de så ikke kunne få andet matriale gennem slagelse-høng-tølløse?

Hvis de nu ikke havde nedlagt værslev-slagelse banen, havde det også været en mulighed, eller måske enda ringsted hvalsø?

Jeg sidder og tænker, traceen fra værslev til gørlev ligger der stadig (om end den til tider er ganske tilgroet, hvor stor en affære ville det være at ligge et par midlertidige skinner, som bare skulle kunne tage et langsomt tog, som er på vej til eller fra værksted?

Derudover, så virker det til at de fleste nedbrud på ME, i al fald de fleste jeg har oplevet, har været trykluft, eller andre småting (detektering af om dørene er lukkede og sådan). Er de fleste nedbrud ikke af en sådan art at de ville kunne ordnes af en smede-lærling på en pløjemark?

Jeg ved godt at mine tanker måske virker lidt surrealistiske, men, morgnens første kop kaffe er ikke begyndt at virke endnu.

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Ekaeli007, 3/12 2011, 10:18 (4531 dage siden) @ Rasmus Arndal

Hvor der er vilje er der vej, selvfølgelig kunne man vel bruge Slagelse-Høng-Tølløse hvis man skulle have en ME trukket til København, hvis det er en større reparation det drejer sig om,
og man kunne vel låne et spor i Holbæk hvis der var noget man skulle reparere, sætte et par håndværkere i en bil med reservedele til Holbæk, hvis det er noget man kan reparere på stedet.

Men lægge spor fra Værslev til Høng tror jeg ikke går.desværre.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Anders Pedersen @, Mørke, 3/12 2011, 10:30 (4531 dage siden) @ Rasmus Arndal

Indtil de piller ved strækningen Tølløse vipperød, burde de så ikke kunne få andet matriale gennem slagelse-høng-tølløse?

Kan kan man ikke bare lade Regional toget til Kalundborg kører den over istedet.
Mellem Købenahavn-Slagelse kører toget nonstop.
resten af vejen stopper det ved alle stationer.

det er vil bare at RT om de vil være med til de.

Hvis de nu ikke havde nedlagt værslev-slagelse banen, havde det også været en mulighed, eller måske enda ringsted hvalsø?

Jeg sidder og tænker, traceen fra værslev til gørlev ligger der stadig (om end den til tider er ganske tilgroet, hvor stor en affære ville det være at ligge et par midlertidige skinner, som bare skulle kunne tage et langsomt tog, som er på vej til eller fra værksted?

Det vil være en god ide, i Sønderjylland har jeg tænkt på at man bare kunne genåbne Tønder tinglev også kunne alle godstogene og ICE kører den vej over.

Prisen for at genåbne de to baner ligges oven i anlægsprisen for dobbelsporet de 2 steder.
Når arbejdet er færdig lukker man bare de 2 baner igen.
På Gørlev-Værslev kunne man lægge brugte skinner og sveller fra Vendsysselbanen når den også bliver renoveret i 2012.

Men om det svare sig fremfor at flytte en MR på Blokvogn.
i Grenå kørte de på et stykke der ikke havde været i brug de sidste par år.

Derudover, så virker det til at de fleste nedbrud på ME, i al fald de fleste jeg har oplevet, har været trykluft, eller andre småting (detektering af om dørene er lukkede og sådan). Er de fleste nedbrud ikke af en sådan art at de ville kunne ordnes af en smede-lærling på en pløjemark?

Jeg ved godt at mine tanker måske virker lidt surrealistiske, men, morgnens første kop kaffe er ikke begyndt at virke endnu.

MR-tog på Nordvestbanen (link)

af Svend, 3/12 2011, 11:18 (4531 dage siden) @ Rasmus Arndal

Jeg sidder og tænker, traceen fra værslev til gørlev ligger der stadig (om end den til tider er ganske tilgroet, hvor stor en affære ville det være at ligge et par midlertidige skinner, som bare skulle kunne tage et langsomt tog, som er på vej til eller fra værksted?

Det vil nok kunne laves for nogle få hundrede millioner kroner .....:-)

Derudover, så virker det til at de fleste nedbrud på ME, i al fald de fleste jeg har oplevet, har været trykluft, eller andre småting (detektering af om dørene er lukkede og sådan). Er de fleste nedbrud ikke af en sådan art at de ville kunne ordnes af en smede-lærling på en pløjemark?

Alting er "bare lige", bare man ikke selv skal udføre det :-D

Tilbage til kaffen .....

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak