Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Film: Det sidste nattog

af Jens MO-Møller @, 3/12 2011, 17:15 (4530 dage siden) @ Elias

En virkelig god og sober udsendelse fra "Båndværkstedet" i 1997, som virkelig er seværdig.

Venlig hilsen

Jens Møller

Film: Det sidste nattog

af PD Hansen, 3/12 2011, 18:14 (4530 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, og et dejligt gensyn med brun-beige-stribede gardiner og Helvetica!

Tænk at det ikke er mere end 14 år siden.

Tak for linket, det var bestemt en halv time værd!

Avatar

Film: Det sidste nattog

af Per Hauberg, 3/12 2011, 20:41 (4530 dage siden) @ Elias

Det var dog en herlig film, som det kan undre mig, jeg aldrig har set.
Fin og redelig jernbanehistorie, fanget i sidste øjeblik. -Bravo !

-Og hyggeligt at få øje på en masse kendte ansigter undervejs...

vh

Per

Film: Det sidste nattog

af Ekaeli007, 4/12 2011, 11:01 (4529 dage siden) @ Per Hauberg

Virkelig god og fanger næsten sjælen ombord på nattoget uden man selv er med under kørslen.
Gensynet med blandt andet de engelske sovevogne, jeg ved godt mange også mig selv i begyndelsen af deres kørsel i Danmark smilede af deres udseende og de smalle korridorer, men man kan ikke grine af dem når man kørte, de lå sgu godt i sporet og meget stille under kørslen. Jeg har prøvet at køre i dem et par gange til jylland. Og gensynet med nattogsjensen (æret været hans minde han omkom desværre ved en bilulykke ikke så lang tid efter nattoget var hørt op med at køre) trafikmanden der var ansvarlig for nattogsproduktet, jeg tror at han næsten altid stod på i Roskilde og kørte med til Kh og sommetider til Helgoland, hvis der lige var et par ting, det tog stod ham nær, hvis ikke der var engelske sovevogne nok og vi skulle bruge reserven wlabm 460 eller 461 det bekom ham ikke vel, der var livlig telefoneren til værkmester, eller der manglede en vogn i weekenden, skete heldigvis næsten aldrig, så knoklede håndværkerne en vis legemsdel ud af bukserne, tænk nu hvis der var udsolgt hvad der faktisk altid var i weekenden og torsdag aften mange gange. Ja jeg savner ånden på vores værksted, Helgoland når den skulle være klar.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Film: Det sidste nattog

af Hedegaard, 4/12 2011, 12:30 (4529 dage siden) @ Elias

Selv med den faste forbindelse over Storebælt, vil jeg stadig mene at vi burde have indlandske nattog.
Det ville med garanti blive populært hvis man lod dem markedsføre som billige orange-tog, specielt egnet til forretningsfolk mm, som ikke behøvede at stå tidligt op og tage flyveren til Århus eller Aalborg.

Kør IC 191 som sove/liggevogns tog. Lad det komme til perron i København en time før afgang således at de rejsende kan tage plads 23:37. I dag ankommer det 05:52 til Aalborg. Perfekt hvis man har tidlige møder klokken 7 eller 8.

I Tyskland har jeg set nattog som afgik 23:00 og ankom til destinationen hhv. 05:00 og 06:00
De finder det sjovt nok ikke unødvendigt der. Så jeg fatter ikke helt DSB's argumentation?
Hvis de endelig gerne ville give de rejsende lidt ekstra tid at sove i, så kunne de jo gøre ligesom man gør i mange andre lande: Lade toget holde længere ved nogle af stationerne.

Film: Det sidste nattog

af Ekaeli007, 4/12 2011, 12:37 (4529 dage siden) @ Hedegaard

Vi var flere på værksted Helgoland der ikke fattede at man ikke kunne bruge nattog mere,
men DSB siger at man ikke har "råd til" at have vogne stående ledige en hel dag???

Jeg er bange for at DSB nok ikke vil, men måske kunne man prøve om f.eks Veolia som jo kører nogen nattog i Sverige ville kigge på sagen.

Film: Det sidste nattog

af andersj, Aalborg, 4/12 2011, 12:37 (4529 dage siden) @ Hedegaard

Selv med den faste forbindelse over Storebælt, vil jeg stadig mene at vi burde have indlandske nattog.
Det ville med garanti blive populært hvis man lod dem markedsføre som billige orange-tog, specielt egnet til forretningsfolk mm, som ikke behøvede at stå tidligt op og tage flyveren til Århus eller Aalborg.

Kør IC 191 som sove/liggevogns tog. Lad det komme til perron i København en time før afgang således at de rejsende kan tage plads 23:37. I dag ankommer det 05:52 til Aalborg. Perfekt hvis man har tidlige møder klokken 7 eller 8.

I Tyskland har jeg set nattog som afgik 23:00 og ankom til destinationen hhv. 05:00 og 06:00
De finder det sjovt nok ikke unødvendigt der. Så jeg fatter ikke helt DSB's argumentation?
Hvis de endelig gerne ville give de rejsende lidt ekstra tid at sove i, så kunne de jo gøre ligesom man gør i mange andre lande: Lade toget holde længere ved nogle af stationerne.

Det har nok ikke kun med den faste forbindelse over storebælt at gøre, men nok også at man var ved at udfase lokomotivtrukne tog, og at Bcm'erne fra 1955 nok trængte til at blive udskiftet.

Men man kunne jo have købt et antal liggevogne og evt. sovevogne fra CityNightLine og spændt en ME'er foran.

Film: Det sidste nattog

af Woodi, 4/12 2011, 12:46 (4529 dage siden) @ Hedegaard

Dette vil være utænkeligt, med mindre man havde 5 MF i overskud og indrettet til sovevogns tog.
Den bestod i sin tid af 9 vogne, 2 fra Esbjerg, 1 fra Struer og resten fra Frederikshavn og Århus og blev alle tilkoblet i Fredericia.
Tror ikke DSB vil bruge vognpersonel til rangering og dyr rengøring eller 3 lokomotiver for at fordele det ud rundt i landet og slet ikke på orange-billetter.
Men måske er der behov stadigt fra Frederikshavn/Århus og direkte til København uden stop undervejs, men det er kun 3 til 4 timers søvn man kan nå at få.

--
[image]

Film: Det sidste nattog

af Ekaeli007, 4/12 2011, 13:06 (4529 dage siden) @ Woodi

Jeg vil ikke gøre mig klog på om der et marked for sådan et tog, men hvis der er behov, skulle det være fra Nordjylland Frederikshavn Hjørring Ålborg Hobro Randers og Århus der var hovedlinien for
forbindelsen, måske evt Esbjerg og så køre stille og rolig til København uden jag, ligesom når hendes majestæt kører til og fra Århus.

Og stadig tror jeg vi skal have fat i et andet selskab end DSB

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Film: Det sidste nattog

af Woodi, 4/12 2011, 13:15 (4529 dage siden) @ Ekaeli007


Og stadig tror jeg vi skal have fat i et andet selskab end DSB

Det ville givet, uanset hvem der kunne, ikke give overskud på nogen som helst måde, desværre. DK er for lille til det økonomisk ville være forsvarligt og hvem har gavn af en søvn på kun 4 timer i en køje.

--
[image]

Film: Det sidste nattog

af Ekaeli007, 4/12 2011, 13:40 (4529 dage siden) @ Ekaeli007

en bibemærkning, jeg kan huske da IC3 tog begyndte i sin tid var der folk der skrev om at man da kunne indrette nogen IC3 tog til nattogsbrug endog køre ud i Europa, jeg tror vi var en del der
sagde, de er rablende gale, men måske ikke hel tosset ide. Men ting kan da undersøges. og hvis
vi f.eks siger at toget kommer fra jylland klokken 0500 så lader vi det holde og siger til folk
at de kan blive i toget til klokken 0700 så de stille og rolig vågner (dem der har brug for det)
men stadig jeg kan ikke svare på om det er en god ide. Men sådan er dette forum der står noget og
så tænker man ud derfra og så lidt med moderne udtryk, elller måske det hedder noget andet idag
på godt dansk "Brainstorming"

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Film: Det sidste nattog

af Lars, 4/12 2011, 14:54 (4529 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg vil ikke gøre mig klog på om der et marked for sådan et tog, men hvis der er behov, skulle det være fra Nordjylland Frederikshavn Hjørring Ålborg Hobro Randers og Århus der var hovedlinien for
forbindelsen, måske evt Esbjerg og så køre stille og rolig til København uden jag, ligesom når hendes majestæt kører til og fra Århus.

Jeg tror ikke på nattog fra Esbjerg til Kbh.

Vi kan med afgang 5.57 nå København 8.51 og de fleste møder derovre.

Hvis det at møde præcis kl. 9.00 er afgørende, kan vi afgå 4.48 (med skift i Fredericia) og være fremme 8.20, men bruge hele natten på det? næh mange tak, det var dengang...

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Film: Det sidste nattog

af Per Hauberg, 4/12 2011, 15:20 (4529 dage siden) @ Lars

Det er allerede i flere indlæg anført, at de i dagens Danmark nok er et fåtal, der vil lade sig charmere af at tilbringe dobbelt så lang tid i toget, som det er nødvendigt.
Derudover vil det - i dagens Danmark - betyde investering i nyt materiel, som - hvis det skal være ordentlige sovepladser, man udbyder . ikke kan anvendes til andre formål i dagens løb, og endelig vil det - hvis forslagene herover skal kunne føres ud i livet, koste sporplads på endestationerne i flere timer.
Skulle vi endelig have nye sovevogne, skulle det ikke være efter britiske profilmål igen. De jb.dk-brugere, som kender såvel min agtede overordnede på Ar, B F Larsen, som undertegnede, vil formentlig få et smil på læben ved tanken om den dag ved vognenes præsentation for pressen, hvor "Bøffen" og jeg mødtes midtvejs gennem sidegangen.... Behøver jeg sige mere...? Den gik sgu ikke - ikke engang med konsistensfedt på sidebenene !

Kort af langt: Der er ikke forretning i nattog i så lille et land.

vh

P.

Igen igen

af Hedegaard, 4/12 2011, 16:09 (4529 dage siden) @ Per Hauberg

IC 190 bruger næsten 7 timer på at nå til Frederikshavn (omkring 6 timer til Aalborg)
Hvis man lod folk få adgang til dette tog en time før, og give længere ophold på visse stationer, så ville vi være op på 8-9 timer, og DET synes jeg passer glimrende til et nattog.

Som sagt, så bliver det allerede praktiseret i udlandet, hvor man lader nattogene holde op til 2 timer på en station, så folk kan få nok søvn.

Nu er det ikke alle der bor tæt ved Kjøvenhavnstrup. Jeg tror der er mange forretningsmænd i Nordsjælland der ville synes om tilbudet hvis det var billigt nok.
Se på alternativet:

Du skal op før Fanden får sko på.
Sidde i kø på motorvejen for at nå til stationen/lufthavnen
Spilde tiden på at finde en ledig parkeringsplads.
Skal du med fly til fx. Aalborg, skal du igennem alle køerne i lufthavnen.

Med et nattog skal du afsted om aftenen efter myldretids-trafikken er ovre, og hvor der er frie parkeringspladser.
Så stiger du ombord på toget, får en god nats søvn, og så kommer du udhvilet frem næste morgen og kan gå direkte til mødet.

Hvad angår vognmateriel, så ville det ikke være nødvendigt at købe nyt materiel.
DB Autozug har rigeligt med liggevogne og sovevogne, som kunne lejes til formålet.
Og ingen siger at toget behøver at køre dagligt.
Det ville være nok med fx. 3 afgange om ugen.

Avatar

Igen igen

af Per Hauberg, 4/12 2011, 16:39 (4529 dage siden) @ Hedegaard

Godt, du mindede mig om det, Hedegaard.
Jeg glemte i mit indlæg ovenfor at nævne, at øget rejsetid, stationsophold m.v. vil betyde yderligere personaleforbrug.
Og hvis så eventyret skulle markedsføres med kulørte tilbudsbilletter, ville det da være den helt sikre vej til underskud - hvor charmerende, jeg end finder tanken.

vh

Per

Igen igen

af Jens MO-Møller @, 4/12 2011, 18:04 (4529 dage siden) @ Per Hauberg

Hvorfor skal en statslig transportvirksomhed absolut give overskud? Før verden gik af lave, var det vel almindeligt, at alle privatbaner her i landet gav drønende underskud, som blev reguleret med tilskud een gang om året.

Når og hvis jeg bliver magthaver her i Damark, skal jernbanen drives som et servicetilbud til borgerne, uanset om det giver under- eller overskud, så glæd jer!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Igen igen

af OLL, Ballerup, 4/12 2011, 18:11 (4529 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej MO-Møller :-) Hvor godt det end lyder så bor jeg desværre ikke i Damark, men i Danmark ;-) :-P

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Igen igen

af Jens MO-Møller @, 4/12 2011, 18:48 (4529 dage siden) @ OLL

Med dybt bøjet hoved beklager jeg min slåfejl; jeg kan ikke garantere, at det aldrig mere vil ske, for jeg er kun et menneske! Undskyld!

Med bøjet hoved

Jens Møller

Igen igen

af OLL, Ballerup, 4/12 2011, 19:43 (4529 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hehe bare rolig Møller, jeg mente det kun som en joke :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Igen igen

af gamle ole, 4/12 2011, 18:13 (4529 dage siden) @ Jens MO-Møller

Sandeligen. Og så kan man undre sig over nedlagte baner der gik (relativt) godt økonomisk, mens nogle af de få overlevende bestemt ikke er guldgruber. Herren må vide hvad for en logik der ligger bag dette?

hilsen Ole:-)

Igen igen

af Krüger, 4/12 2011, 21:07 (4529 dage siden) @ gamle ole

Haha Gamle Ole, der rammer du hovedet på sømmet.
Beslutningerne bliver truffet af politikkere og er derfor uden, nogen form for menneskelig logik :-D
Jeg tror i øvrigt, at selv Herren er hægtet af her... :-P

DSB får ca. 4 milliarder i tilskud årligt

af PD Hansen, 4/12 2011, 21:29 (4529 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hvorfor skal en statslig transportvirksomhed absolut give overskud? Før verden gik af lave, var det vel almindeligt, at alle privatbaner her i landet gav drønende underskud, som blev reguleret med tilskud een gang om året.

Mig bekendt modtager DSB rundt regnet 4 milliarder i tilskud hvert år.

Og når skatteydernes penge ikke vokser på træerne - uanset regeringsfarve - må DSB vel prioritere, efter hvor/hvordan det gør mest gavn at køre tog.

DSB får ca. 4 milliarder i tilskud årligt

af Svend, 4/12 2011, 23:40 (4529 dage siden) @ PD Hansen
redigeret af Svend, 5/12 2011, 00:06

Mig bekendt modtager DSB rundt regnet 4 milliarder i tilskud hvert år.

Andre vil måske kalde det betaling for kørsel (Arriva kører jo heller ikke gratis).
Banedanmark giver heller ikke overskud, ligesom politiet, forsvaret, hospitaler, Lillebæltsbroen (den nye) osv ........

Og når skatteydernes penge ikke vokser på træerne - uanset regeringsfarve - må DSB vel prioritere, efter hvor/hvordan det gør mest gavn at køre tog.

Mon ikke kontrakten med Transportministeriet ret detaljeret siger noget om - i hvert fald den del af trafikken der er omfattet af kontrakten - hvad/hvor der skal køres, hvor ofte og hvor hurtigt? Kontrakten findes her: http://www.trm.dk/da/publikationer/2004/kontrakt+mellem+trafikministeriet+og+dsb+om+fje...
jeg orker ikke selv at læse den igennem/sætte mig ind i den.

Der er desuden indgået en kontrakt med DSB S-tog:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2004/kontrakt+mellem+trafikministeriet+og+dsb+stog+a...

Kontrakten med Arriva (hentet fra nettet - kan ikke lige se hvad der er aktuelt):
http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2003/Arriva_kontrakt.ashx
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/trafikministeriet/Publikationer/pdf/Arriva_k...

--
Svend

DSB får ca. 4 milliarder i tilskud årligt

af PD Hansen, 5/12 2011, 00:07 (4529 dage siden) @ Svend

Og andre ville mene at man først kan tale om en reelt overskudsgivende passagertransportvirksomhed, hvis det kun er passagererne, der betaler for transporten, og ikke staten (uanset hvad statens/det offentliges betaling fantasifuldt kaldes).

(Dette og mit forudgående indlæg skal ses i sammenhæng med det, jeg citerede fra Jens MO-Møller. Det handler således ikke om hvorvidt det er rimeligt at staten giver X eller Y milliarder i tilskud/betaling/blabla, men alene om at gøre Jens MO-Møller opmærksom på at kollektiv transport faktisk fortsat nyder godt af statslige midler, uanset hvad man kalder dem. Og det ved han selvfølgelig også godt - det tidligere indlæg pegede blot i en anden retning.)

DSB får ca. 4 milliarder i tilskud årligt

af Svend, 5/12 2011, 00:17 (4529 dage siden) @ PD Hansen

Og andre ville mene at man først kan tale om en reelt overskudsgivende passagertransportvirksomhed, hvis det kun er passagererne, der betaler for transporten, og ikke staten (uanset hvad statens/det offentliges betaling fantasifuldt kaldes).

Og det er vel også fint nok; ingen forventer vel, at driften af vejene/Vejdirektoratet, færgeforbindelser til småøer, politiet, de gamle, sygehuse osv giver overskud eller bare løber rundt ....... på den anden side kunne vi jo så helt undgå at betale skat :-)

--
Svend

DSB får ca. 4 milliarder i tilskud årligt

af PD Hansen, 5/12 2011, 00:25 (4529 dage siden) @ Svend

Det er åbenbart nødvendigt at gentage:

Dette og mit forudgående indlæg skal ses i sammenhæng med det, jeg citerede fra Jens MO-Møller. Det handler således ikke om hvorvidt det er rimeligt at staten giver X eller Y milliarder i tilskud/betaling/blabla, men alene om at gøre Jens MO-Møller opmærksom på at kollektiv transport faktisk fortsat nyder godt af statslige midler, uanset hvad man kalder dem.

Jens' indlæg, som jeg svarede på, indeholdt bl.a. dette:

"Hvorfor skal en statslig transportvirksomhed absolut give overskud? Før verden gik af lave, var det vel almindeligt, at alle privatbaner her i landet gav drønende underskud, som blev reguleret med tilskud een gang om året."

Men som sagt: Selv om DSB er omdannet, er der fortsat masser af offentlige midler i spil - pga. EU-regler kalder man det så ikke længere tilskud - men reelt er der ikke sket meget siden de gamle dage, som Jens omtaler. Kollektiv transport er fortsat afhængig af offentlige betalinger.

(Og nej, mit indlæg handler heller ikke om DSB vs. Arriva eller andre. Og nej, mit indlæg er heller ikke et argument imod offentlige tilskud/betalinger)

DSB får ca. 4 milliarder i tilskud årligt

af PD Hansen, 5/12 2011, 00:14 (4529 dage siden) @ Svend

Bliver du ved med at redigere, tilføje og omformulere i dit indlæg? Så er det jo lidt vanskeligt at svare :-)

Dine seneste links til kontrakter er spændende nok - men trådstarters indlæg handlede om stop for nattog i 1997, hvor de pågældende kontrakter ikke var gældende - og hvor diverse EU-regler endnu ikke havde tvunget politikerne til at omdanne DSB.

DSB får ca. 4 milliarder i tilskud årligt

af Svend, 5/12 2011, 00:18 (4529 dage siden) @ PD Hansen

Bliver du ved med at redigere, tilføje og omformulere i dit indlæg? Så er det jo lidt vanskeligt at svare :-)

Dine seneste links til kontrakter er spændende nok - men trådstarters indlæg handlede om stop for nattog i 1997, hvor de pågældende kontrakter ikke var gældende - og hvor diverse EU-regler endnu ikke havde tvunget politikerne til at omdanne DSB.

Jeg fandt bare lidt mere.....

--
Svend

Avatar

Igen igen

af Per Hauberg, 5/12 2011, 04:11 (4529 dage siden) @ Jens MO-Møller

Tjah, -Mogens Glistrup er jo borte, og Jakob Haugaard var kun på Borgen som pauseklovn - så hvorfor ikke...

Lad os se dit valgprogram, Jens.
Du ville nok kunne gøre dig på Tinge :-)

vh

Per

Igen igen

af re20000, 5/12 2011, 21:39 (4528 dage siden) @ Jens MO-Møller


Når og hvis jeg bliver magthaver her i Damark, skal jernbanen drives som et servicetilbud til borgerne, uanset om det giver under- eller overskud, så glæd jer!!

God ide, Jens, så stemmer jeg sgu på dig!
Men nu ikke noget med at love lavere takster, det kan man ikke....:-D :-D

Nold

Igen igen

af Ekaeli007, 7/12 2011, 08:31 (4527 dage siden) @ re20000

Apropos angående takster, jeg har set det mange gange, men der er såvidt jeg ved aldrig nogen der har sørget for lavere takster, kunne måske være interessant at prøve, flere billigere takster, måske flere der ville tage toget, nej jeg ved det ikke, men måske værd at forsøge.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Igen igen

af Jensen @, Fredericia, 7/12 2011, 09:52 (4527 dage siden) @ Ekaeli007

Apropos angående takster, jeg har set det mange gange, men der er såvidt jeg ved aldrig nogen der har sørget for lavere takster, kunne måske være interessant at prøve, flere billigere takster, måske flere der ville tage toget, nej jeg ved det ikke, men måske værd at forsøge.

Der var indført tilskud til nedsættelse af takster på offentlig transport i perioden 1997-2004.
Tilskudsordningen blev ophævet af den borgerlige regering. Efterfølgende blev taksterne hævet.

Mvh
Jens

Avatar

Takstnedsættelser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/12 2011, 15:58 (4525 dage siden) @ Jensen

Apropos angående takster, jeg har set det mange gange, men der er såvidt jeg ved aldrig nogen der har sørget for lavere takster, kunne måske være interessant at prøve, flere billigere takster, måske flere der ville tage toget, nej jeg ved det ikke, men måske værd at forsøge.


Der var indført tilskud til nedsættelse af takster på offentlig transport i perioden 1997-2004.
Tilskudsordningen blev ophævet af den borgerlige regering. Efterfølgende blev taksterne hævet.

Takstnedsættelser er ganske rigtigt en undtagelse i jernbanehistorien: Det er kun sket to gange: I 1922 og i 1971 - jf. Peer Thomassen: Kystbanen 1897-1972, p. 236;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Igen igen

af Niels Munch, 8/12 2011, 18:34 (4525 dage siden) @ Jensen

Der var indført tilskud til nedsættelse af takster på offentlig transport i perioden 1997-2004.
Tilskudsordningen blev ophævet af den borgerlige regering. Efterfølgende blev taksterne hævet.

Nævnte tilskud muliggjorde, at de takstfastsættende instanser, d.v.s. DSB og trafikselskaberne m.fl., kunne nedsætte taksterne med 10 %. Flere undersøgelser påviste, at takstnedsættelsen kun ringe indvirkning havde på passagertallene.

M.v.h.
Niels

Igen igen

af PD Hansen, 8/12 2011, 19:39 (4525 dage siden) @ Jensen

Tilskudsordningen

Interessant link. Citat fra 2004-artiklen:

"De Radikale går længst ved at foreslå en reduktion i billetpriserne på 50 procent"

Men på de 7 år har De Radikale jo kunne skifte mening mange gange ;-)

Igen igen

af Fysikeren, 4/12 2011, 21:38 (4529 dage siden) @ Hedegaard

Turen fra København - Aalborg/Frederikshavn er formentlig lang nok til nattog.

Men DSB ville ikke ligesom DB have samme stordriftsfordele med nattoget, DSB ville kun have to togstammer i omløb. Anser daglig betjening, måske undtaget natten lørdag/søndag som nødvendigt.

Dermed vil evt. reservemateriel udgøre en ret stor andel af det samlede materiel eller også vil det være for følsomt i forhold til problemer. Begge ting taler imod et nattog.

Derudover skulle toget nok bruge et par lokomotiver, hvilket også her ville kræve nyanskaffelser, da ME og EA næppe ville være værd at satse på med deres restlevetid. En sådan nyanskaffelse giver kun mening hvis man også skal bruge lokomotiver til andre tog end et dagligt nattogspar og evt. det mod Tyskland. Her kunne en mulighed være ellokomotiver på de nuværende DD-vogne, hvis de beholdes. Derudover bør der så være en del ekstra fjerntog med lok+vogne, før en sådan satsning giver mening. Alternativt ville et lok stå arbejdsløs et sted i Nordjylland hele dagen.

Min vurdering er: Ja, der er en rute i Danmark der giver mening med nattog, men der er brug for flere ruter før en drift giver mening. DSB skulle evt. køre nattog til Stockholm, Oslo og Berlin/Frankfurt i kombination med Nordjylland. Med sådan fem ruter og måske ti nattogsstammer ville man måske kunne få økonomi i det. Måske hvis det kombineres med et dagtogsløb på de samme ruter, hvor måske halvdelen af nat- og dagstammen går igen; dvs. den måde som NSB kombinerer dag- og nattog på mellem Oslo og Bergen hhv. Trondheim (måske også Stavanger).

At indrette 5-10 IC3 som nattog synes jeg med den nuværende materielsituation er uforsvarligt, måske hvis vi en dag har mange IC4 i overskud fordi der er købt elektriske tog osv., at man kan indrette nogen sådan. Men ikke i dagens situation.

Lars

Avatar

Igen igen

af Per Hauberg, 5/12 2011, 04:19 (4529 dage siden) @ Fysikeren

-Og ME foran nattog var jo netop direkte imod, hvad lkf i videoen netop fortalte: At man bestræbte sig på at køre ekstra pænt, så ingen skulle rulle ned ad hylderne undervejs. Den første tid tro'de jeg, det var "lange koblinger". -Senere blev jeg belært om, at det var ME'erens måde at bremse ned på. -Det havde ikke meget med god nattesøvn at gøre.

Men alt andet lige, er det en saga blot, så vi behøver næppe gøre os de store anstrengelser her på siden. Nattoget vender næppe tilbage.

Og godnat, De Herrer ! Jeg ser frem til syv fredfyldte timer på ryggen - i en god bred og tilstrækkeligt lang seng, der står HELT stille ! Hvis jeg skvatter ud undervejs, lover jeg at tage mit danskvandsforbrug i aftentimerne op til overvejelse.

vh

Per

Igen igen

af Ekaeli007, 6/12 2011, 22:06 (4527 dage siden) @ Per Hauberg

Godaften og hermed ingen kritik af Per Hauberg, men jeg vil lige tilføje at jeg er kørt mange tusinde kilometer siden 1967 i nattog, mest udenlands, men jeg er aldrig faldet ud af køjen
uanset om jeg har ligget i mellemste køje eller øverste (i liggevogn selvfølgelig). Længes efter snart en tur igen i liggevogn eller hvis der bliver råd til det, sovevogn.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Igen igen

af Ekaeli007, 6/12 2011, 22:29 (4527 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg kan ikke dy mig for at tilføje, har prøvet et par gange at køre med nat ic fra Skanderborg eller Århus til København, det var ikke spændende, hvis ikke det var fordi jeg skulle på arbejde
om morgenen, gjorde jeg det ikke, Hvis så bare man kunne dæmpe lyset, men det kan man ikke, Det er nogenlunde OK at køre IC3 om dagen men om natten nej tak.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

Igen igen

af Per Hauberg, 6/12 2011, 23:05 (4527 dage siden) @ Ekaeli007

Hvad angår opretsiddende søvn er vi ganske enige.
-Og hvad hyldekapacitet (bredde ) angår stiller jeg lidt større krav end gennemsnittet, men det hindrer ikke min opfattelse af, at ren trykluftbremsning uden kunstig tilsætning er et must for behagelig sovevognskørsel :-)

Igen igen

af Ekaeli007, 7/12 2011, 07:54 (4527 dage siden) @ Per Hauberg

Åhja nu ved jeg hvad du mener, ME s nedbremsning virker ret kontant, Jeg er nu heller ikke
en (lille dansker) faktisk også lidt velpolstret, selvfølgelig giver jeg de folk ret i at
korridoren i de engelske sovevogne var ret trang, jeg kunne heller ikke mødes med nogen med mindre at modgående skulle ind i en kupe. Men kørslen i dem var virkelig rolig, forudsat at lkf behandlede bremsen stille og rolig.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Igen igen

af Per Sørensen @, Hg, 11/12 2011, 23:10 (4522 dage siden) @ Ekaeli007

Elsker at køre i nattog - liggevogn eller allerbedst sovevogn. Pragtfuldt!
Min ældste datters kolik hørte op i sovevognen fra København til München!!
Jeg har også kørt tusindvis af km i nattog uden at falde ud.
Af alle nattogsløb, er det ringeste fra København til Frederikshavn.
Konceptet duer ikke; for at få flest kunder, skal man stoppe i alle købstæder og med alle de stop, får man ikke sovet! Opgaven er uløselig!

Jeg vil gøre som min navnebror Per H.; ind i den lange og brede og så 7 timer.............zzzzzz...zzz..zz.z.z.

Film: Det sidste nattog

af Nla91, 8/12 2011, 20:04 (4525 dage siden) @ Elias

Er der nogen der har denne video i bedre kvalitet? Jeg går ud fra at det er tv-udsendelse eller ved nogen mere om, hvornår det er sendt?

På forhånd tak

--
Mvh Niclas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak