Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

litra til en dansk br 23?

af futtog, 26/11 2010, 04:47 (4902 dage siden)

Jeg har læst mig frm til at dsb evt skulle have været interreseret i at købe tyske br 23 til persontogs driften under krigen. Hvis de havde gjort det hvilken litra havde br 23 så fået ? Har den som dansk loko på min den skal jeg bygge liste, og derfor brug for at kunne litrere den.
mvh
futtog

litra til en dansk br 23?

af lkfsteen, 26/11 2010, 04:54 (4902 dage siden) @ futtog

DSB fik også tilbudt tegningerne til 03 erne !

litra til en dansk BR 23?

af Steff, 26/11 2010, 06:22 (4902 dage siden) @ futtog

DSB sidste konstruerede damplokomotiver var litra H I og litra S fra hhv. 1926 og 1928 (udleveret fra Frichs). I 1936 fik man så muligheden for at købe et antal overkomplette og brugte svenske F maskiner, fra 1937 litra E. Men disse lokomotiver dækkede ikke DSB behov for trækkekraft for større tog.
I efteråret 1939 forespurgte DSB Generaldirektorat (Maskinafdelingen) den tyske fabrik Schwartzkopff i Berlin om priser på BR 41 (1´-D–1´h2T2´2´) uden der var anført andet. Bl.a. p.g.a. tiderne i Europa og DSB fastlåsning i en eneretskontrakt med Frichs A/S, blev der skrevet en kontrakt på levering af 6 stk. litra H II til levering snarest.
Krigen gjorde imidlertid behovet for trækkekraft endnu større og DSB undersøgte bl.a. muligheden for en erstatning af litra P, der alt andet lige, overhovedet ikke var egnet til den værende eller kommende trafik p.g.a. de store driv- og kobbelhjul og den tekniske kompleksitet ved kompoundsystemet. Da DSB overhovedet ikke anså Frichs for en mulighed for at kunne nykonstruere et lokomotiv, så DSB sig selvfølgelig om i udlandet. En mulighed kunne være det nykonstruerede tyske universallokomotiv BR 23, som de tyske rigsbaner ventede sig meget af og ønskede at bygge i mange hundrede eksemplarer til bl.a. erstatning for BR 38 m.fl.
DSB Maskinafdeling havde tanker om, at BR 23 skulle udrustes med tenderen fra litra P, så antallet af nye lokomotiver kunne i dette tilfælde være 33 stk. Om selve lokomotivet skulle licensbygges hos Frichs var der overhovedet ikke taget stilling til. Nogenlunde på samme tidspunkt undersøgtes også muligheder for køb af et større eksprestogslokomotiv (og et udvidet litra MK-FK motorvognssæt) for den kommende Fugleflugtsforbindelse og et valg kunne være den tyske ”lette 01”, BR 03.10, der i så fald skulle udrustes med en litra H II lignende tender.
Ingen af de tre nævnte tyske typer (BR 03.10, BR 41 eller BR 23) kom dog ud over tanke- og idestadiet og blev jo bl.a. p.g.a. krigens udfald ikke materialiserede. Dog var tanken om en erstatning for litra P ikke død, og DSB omkonstruerede litra P til litra PR.
En eventuel litrabetegnelse for BR 23 KUNNE have være litra P som det jo skulle erstatte, men dette er pure tankespind, da der som skrevet tidligere, ikke er fundet yderligere herom i DSB arkiver.

--
Steffen Dresler

litra til en dansk BR 23?

af UTJ, 26/11 2010, 07:59 (4902 dage siden) @ Steff

B, L, M og N (+T til Ø) var vel ledigt, så det kunne være blevet en B

litra til en dansk BR 23?

af futtog, 27/11 2010, 15:11 (4900 dage siden) @ UTJ

tak for svarende tænker at 23eren bliver dåbt p

Avatar

litra til en dansk BR 23?

af Per Hauberg, 8/2 2011, 17:25 (4827 dage siden) @ Steff

Rolig nu !

BR 23 er først på skinner i 1950.

vh

Per

litra til en dansk BR 23?

af Thomas Jespersen @, 8/2 2011, 19:07 (4827 dage siden) @ Per Hauberg

Der er bygget hele tre typer af baureihe 23
De første, blev leveret i 1940 af Schichau og var baseret på en kedel og tender fra en BR 50 på et nyt trekoblet drivværk. Der blev kun leveret to, der begge endte st for jerntæppet. Dem, der blev leveret til DR efter krigen har derfor numre, som 23.1001 og opefter. De to første hed 23 001 og 002 I BRD fik man leveret 105 lokomotiver med samme akselrækkefølge, som den oprindelige 23. Det er dog fælles for både de senere leverede i såvel øst, som vesttyskland, at de ikke har andet end akselrækkefølgen til fælles med den oprindelige 23.

mvh
Thomas

litra til en dansk BR 23?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/2 2011, 19:08 (4827 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per.

Se venligst tråden under "Sjællandske Jernbane", hvor jeg har stillet dig et spørgsmål.

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Avatar

BR 23 - nåhja, forresten.... (2 fotos)

af Per Hauberg, 8/2 2011, 19:37 (4827 dage siden) @ Per Hauberg

-Der var da lige en sommerdag i 2010, hvor bommen gik ned:

[image]
BR 23 076 under omløb i Valkenburg mellem Maastricht og Aachen

[image]
Samme maskine ankommer til næste station, Schin op Geul

Faktisk var der to 23'ere ude at køre på strækningen den dag, men deres eneste krydsning fandt sted på et tidspunkt, hvor jeg var ombord i det ene tog, og opholdet var for kort til at komme ud at fotografere ordentligt. -Æv !

Men et par skud blev det da til af den flotte maskine.

ZLSM - Zuid Limburgse Stoomweg Maatchappij - futter omkring i det sydøstligste hjørne af Holland, og havde netop i den uge, jeg var i området, et kæmpe træf med besøgende maskiner fra flere lande.
Det var iøvrigt mit indtryk, at foreningens medlemmer har nok i sig selv, og at turister er et nødvendigt onde for at skaffe penge til egen hobby. -På endestationen Simpelfeld, hvor der var det helt store cirkus for at hale penge op af folks lommer, måtte man for eksempel gerne gå over sporet, hvis man derefter "gik til venstre" med kurs mod souvenirboden, hvorimod man straks blev råbt an, hvis man dristede sig til højre, hvor en græsklædt skråning var eneste gode sted at stå, hvis man ville fotografere de mange tog, der holdt på stationen. "-Kiosken har postkort", fik jeg at vide, da jeg blev gennet bort ! Godt, tonen ikke er sådan på de hjemlige veteranbaner.

vh

Per

BR 23 - nåhja, forresten.... (2 fotos)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/2 2011, 19:50 (4827 dage siden) @ Per Hauberg

. . . men spørgsmålet i "Sjællandske Midtbane" ???

Vh,

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak