Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udbuddet af Svendborgbanen er stoppet (Jernbanen i dag)

af Thomas de Laine ⌂, København, 17/12 2011, 21:04 (4518 dage siden)

Transportministeren agter ikke at gennemføre udbuddet på nuværende tidspunkt, bl.a. pga. DSBs aktuelle situation. Derfor har Trafikstyrelsen indstillet forberedelsesarbejdet:

Udbuddet af Svendborgbanen afblæst

Udbuddet af Svendborgbanen er stoppet

af KimC, 18/12 2011, 19:56 (4517 dage siden) @ Thomas de Laine

Her er det jeg undres over at en virksomhed som DSB der roder sig ud i det ene problem efter det andet, skal skånes.
Hvad er det Transportministeren vil? Vil han beskytte DSB? Eller viil han gavne den kollektive trafik? Det behøver jo ikke være et mindre heldigt arrangement ala DSBFirst der vinder udbuddet på Svendborgbanen.
På sigt kan jeg frygte at man aligevel er ved at sluse IC2 ind ad bagdøren, her forudsætter konceptet jo nærmest at det er samme operatør hele vejen fra Svendborg til København, hvis toget skal kobles på noget andet i Odense.
Ved sin tiltræden var der forventninger til den nye transportnminister. Nu er jeg ved at være bange for at han bliver endnu en parantes, i rækken af paranteser.

Udbuddet af Svendborgbanen er stoppet

af Svend Jensen, 19/12 2011, 08:51 (4516 dage siden) @ KimC

Han ved at et udbud uanset hvad - som det er sket hver eneste gang en bane er overtaget af private her i DK - vil skabe kaos, forsinkede tog, aflyste tog, kort sagt endnu ringere kollektiv trafik end situationen pt. på Svendborgbanen. For at folk ikke går helt død i den kollektive trafik er det meget vigtigt med så meget ro som muligt indtil de andre problemer løser sig.

Iøvrigt ser jeg ingen grund til at flere private skal til at tjene penge på en borgerservice, det kan kun blive dyrt, dårligt eller begge dele, som vi har set det indtil nu, og som Englænderne i allerhøjeste grad har oplevet. Fri os fra engelske tilstande, centraliser hele togdriften et sted (oplagt DSB!), så vi kan få alle de økonomiske fordele i een administration, storindkøb af reservedele, storindkøb af tog, store centrale værksteder etc. Driv selskabet hårdt og unådigt og lad det inspicere af uvildige økonomer og specialister jævnligt mhp. at køre det så optimalt som muligt!

Alt andet i DK centraliseres for at opnå fordelene, men ikke togdrift? Galimatias!

Udbuddet af Svendborgbanen er stoppet

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/12 2011, 17:25 (4516 dage siden) @ Svend Jensen

Han ved at et udbud uanset hvad - som det er sket hver eneste gang en bane er overtaget af private her i DK - vil skabe kaos, forsinkede tog, aflyste tog, kort sagt endnu ringere kollektiv trafik end situationen pt. på Svendborgbanen. For at folk ikke går helt død i den kollektive trafik er det meget vigtigt med så meget ro som muligt indtil de andre problemer løser sig.

Iøvrigt ser jeg ingen grund til at flere private skal til at tjene penge på en borgerservice, det kan kun blive dyrt, dårligt eller begge dele, som vi har set det indtil nu, og som Englænderne i allerhøjeste grad har oplevet. Fri os fra engelske tilstande, centraliser hele togdriften et sted (oplagt DSB!), så vi kan få alle de økonomiske fordele i een administration, storindkøb af reservedele, storindkøb af tog, store centrale værksteder etc. Driv selskabet hårdt og unådigt og lad det inspicere af uvildige økonomer og specialister jævnligt mhp. at køre det så optimalt som muligt!

Alt andet i DK centraliseres for at opnå fordelene, men ikke togdrift? Galimatias!

Jeg syntes nu at Arriva klarer det meget godt.
Lint er ikke bedre end Desiro på alle punkter, men de har da gratis Internet og stik til min laptop.
Og borde - nogen steder.
Desiro har kun de der klap borde ved flysæderne. Der er så til gengæld lidt mere plads.

Med hensyn til stabilitet og aflysninger, mjae, der skal DSB vidst ikke hævde sig lige i tiden.
Det eneste jeg måske kunne savne, var en kaffeautomat, men den overlever nok alligevel ikke i længden.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Udbuddet af Svendborgbanen er stoppet

af Steff, 19/12 2011, 18:02 (4516 dage siden) @ BlackThorneDK

Kære Jakob!

Jeg vil normalt ikke deltage i disse diskussioner, men jeg bliver nødt til at kommentere din bemærkning om Arriva.

Det kan godt være at Arriva køre tilfredsstillende nu (tænk sig, at have en kontrakt der bl.a. siger, at lever man op til det forventede minimumskrav, så udløser det en bonus).
Men det er så sandelig IKKE dette firmas skyld. De har fået fortalt, læst og påskrevet HVORDAN og HVORLEDES kørslen skal gennemføres. Og dette har der bl.a. været DSB personale og trafikforskere fra diverse institutioner og universiteter ind over.
Ved udbudets offentliggørelse - som DSB måtte ikke få (aftale mellem regeringen og oppositionen) trods de var billigere og bedre - viste det sig, at INTET af det lovede holdt stik, trods man (DSB)havde fortalt på pixie-bogs maner, hvordan og hvorledes. Der var bl.a. ikke nok med personale, togsæt i omløb og betjeningen var slet og ret ikke tilfredsstillende. Da det så skulle udføres i praksis ved årsskiftet viste det sig igen, at man IKKE havde hørt efter og at DSB måtte overtage kørslen i et år!!
DSB blev som statsinstitution TVUNGET til at tilsidesætte egne kørsler og det ansatte trafikpersonale fik at vide, at ARRIVA havde 1. prioritet. Det er der flere skribenter her på Forum der kan genkende. Udbudet SKULLE være en succes!
Så der er jo nok en fornuftig forklaring på, at en minister med en anden opservans lige trækker i bremsen en gang - dyrkøbte erfaringer.
Det er forresten slående, at "kommandocentralen" på Kh har haft næsten samme ordre m.h.t. DSBfirst på Øresund ind til det hele gik af lave. Men det er jo en anden (eller er det) historie.

Så hvis man ikke er istand til nu at køre en "buskørsel" mellem et par byer, SÅ er der noget galt.

NB: Hvis du er af den opfattelse at jeg ikke bryder mig om det skete den gang, har du helt ret. Jeg var med også inde bag og så de studehandler, der blev gennemført af politiske årsager.

--
Steffen Dresler

Udbuddet af Svendborgbanen er stoppet

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/12 2011, 00:45 (4515 dage siden) @ Steff

Kære Jakob!

Jeg vil normalt ikke deltage i disse diskussioner, men jeg bliver nødt til at kommentere din bemærkning om Arriva.

Det kan godt være at Arriva køre tilfredsstillende nu (tænk sig, at have en kontrakt der bl.a. siger, at lever man op til det forventede minimumskrav, så udløser det en bonus).
Men det er så sandelig IKKE dette firmas skyld. De har fået fortalt, læst og påskrevet HVORDAN og HVORLEDES kørslen skal gennemføres. Og dette har der bl.a. været DSB personale og trafikforskere fra diverse institutioner og universiteter ind over.
Ved udbudets offentliggørelse - som DSB måtte ikke få (aftale mellem regeringen og oppositionen) trods de var billigere og bedre - viste det sig, at INTET af det lovede holdt stik, trods man (DSB)havde fortalt på pixie-bogs maner, hvordan og hvorledes. Der var bl.a. ikke nok med personale, togsæt i omløb og betjeningen var slet og ret ikke tilfredsstillende. Da det så skulle udføres i praksis ved årsskiftet viste det sig igen, at man IKKE havde hørt efter og at DSB måtte overtage kørslen i et år!!
DSB blev som statsinstitution TVUNGET til at tilsidesætte egne kørsler og det ansatte trafikpersonale fik at vide, at ARRIVA havde 1. prioritet. Det er der flere skribenter her på Forum der kan genkende. Udbudet SKULLE være en succes!
Så der er jo nok en fornuftig forklaring på, at en minister med en anden opservans lige trækker i bremsen en gang - dyrkøbte erfaringer.
Det er forresten slående, at "kommandocentralen" på Kh har haft næsten samme ordre m.h.t. DSBfirst på Øresund ind til det hele gik af lave. Men det er jo en anden (eller er det) historie.

Så hvis man ikke er istand til nu at køre en "buskørsel" mellem et par byer, SÅ er der noget galt.

NB: Hvis du er af den opfattelse at jeg ikke bryder mig om det skete den gang, har du helt ret. Jeg var med også inde bag og så de studehandler, der blev gennemført af politiske årsager.

Hej Steff (k??)

Det er jo meget godt alt sammen. Men jeg er altså ikke jernbane arbejder. Og med de nuværende udsigter bliver jeg det nok heller aldrig. Jeg er blot gemen passagerer, og mine erfaringer skal ses i det lys.
Som passagerer kører Arriva meget godt. Jovidst, der er aflysninger, men det er der altså også hos Etaten.
Med hensyn til det første år hos Arriva, så er der vidst kastet så meget mudder begge veje, at man ikke kender forskel mere.
Var der ikke noget med at Arriva var blevet lovet et antal lokomotivførere med i udbuddet, som sjovt nok ikke ønskede at forlade DSB da det kom til stykket? Hvis ikke betingelserne for udbuddet holder stik, er det jo ikke noget under, at man ikke kan køre tog.

Netto resultatet er at Arriva har skaffet mig nyere, moderne tog, som jeg dog alligevel ikke skamroser. De kører til tiden, og jeg kan nogenlunde stole på dem. Jovidst komforten er da bedre i IC3 i en DSB 1' kupe, men dem kører der altså ikke mange af på Langå - Struer.

Husk lige på at hvad der foregår på et skrivebord i København, sjælden er ret relevant for vestjyder. Vi vil sq se handling, og ikke undskyldninger...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Udbuddet af Svendborgbanen er stoppet

af Steff, 20/12 2011, 10:37 (4515 dage siden) @ BlackThorneDK

Kære JaCob (sorry med ”k”´et:-))

Vi kan jo blive ved, men det var faktisk handlinger i det syd- og vestjyske, der fik tingene op ad stå og ikke skrivebordene i København. De HAVDE jo fejlet, hvilket jeg jo beskrev tidligere. Oven i købet indrømmede Trafikministeriets embedsmænd, at de ikke havde forstand på jernbaner, men udelukkende de juridiske aspekter m.h.t. udlicitering.
Den nye regering (TFM) lovede Lkf til Arriva uden at tage hverken Lkf. eller DSB i ed. Og hvorfor skulle en DSB tjenestemand dog FRIVILLIGT skifte sit job ud med en usikker kontrakt stilling i et (oprindeligt) engelsk biludlejningsfirma, der sandt for dyden ikke kunne køre tog i sit oprindelsesland? Lkf situationen blev bl.a. derfor en af årsagerne til den senere nye private Lfk. uddannelse, således at man ikke stod i den situation mere ved nye udbud eller private- og for eventuelle køkkenbords operatører.
Du/vi skal bøje os i støvet for de daværende DSB pendlertalsmænd i Århus og i Vest- og Sønderjylland, for uden deres meget ihærdige arbejde, var udbuddet slet ikke kommet op ad køre som det gjorde. Bl.a. var det et KRAV til en ny operatør, at der skulle stilles med NYT materiel.
[image]
Ved Arrivas præsentation af de valgte LINT tog (det desværre lidt slørede billede herover), blev der gjort opmærksomt på fra pendlerside, at sæderne og noget af apteringen ikke stod mål med det lovede og forventede. Bl.a. derfor blev alle sæder udskiftede med det der svare til DB 1. klasse i regionaltogene. Så uden pendlerformændenes indgriben, havde I kørt på hård plastik!
Meget er sikkert lært og andet er tvunget pålagt siden da, hvilket jo bl.a. togdriften omkring Øresund vidner om. Man tager ikke en supertanker (DSB) og vender den i Christiansholms kanal ved bl.a. at udskille plat og krone (som med bl.a. Banedanmark og DSB). Hvis udbud er ”religion” er Danmark for lille et land, hvis man ønsker den udbredelse, sikkerhed, regularitet, og den komfort og kontrol med økonomi man fordrer. Og jernbanedrift kan ikke sammenlignes med busdrift (ikke negativt overhovedet), men det en helt anden trafikform. Det er jo også den lære de virkelige store lande i EU har erfaret, hvorfor der ”snydes” på vægten og kun lige udbydes det allernødvendigste for ikke at blive hængt ud. Og selv da er nogle af landende ligeglade!
Så igen, der er vel en fornuftig forklaring på, at den nye TFM har trukket i bremsen m.h.t. udbud. Der har været to udbud i Danmark og INGEN har været tilfredsstillende. Og sidst, hvorfor skulle Danmark som nation i den nuværende økonomiske situation – eller i det hele taget samfundsøkonomisk - sende et overskud ud af landet til en privat eller anden statslig investor/operatør?

Ønsker dig og alle andre en forhåbentlig fortsat god dag.

Steff

--
Steffen Dresler

Udbuddet af Svendborgbanen er stoppet

af Svend Jensen, 20/12 2011, 13:12 (4515 dage siden) @ Steff

Jeg vil blot sige, at jeg er meget glad for at du blandede dig Steff, du bringer meget frem jeg ikke kendte til (men som man alligevel godt ved, man kan ligesom fornemme det).

Og så til det med nye moderne tog. Det er selvfølgelig en evig diskussion hvilket tog der er bedst og bla. bla., men vi må dog kunne blive enige om at nye og moderne ikke er en kvalitet i sig selv? IC4 er vel også nyt (eller nyere end andre) og moderne, men det betyder jo ikke at siddekomfort, støjforhold, opbremsning, acceleration, indretning etc. er bedre end IC3?

Måske er det et menneskeligt gen der bare ligger dybt i os, måske er det en dansk fænomen, men jeg forstår ikke hvorfor man altid sætter lighedstegn mellem nyt og moderne, og at det så er bedre end det man havde før. Jeg har en veteranbil, den bremser sgu bedre end mine moderne Mazda.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak