Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lille litra P

af Bendix Riis, 27/11 2010, 09:08 (4899 dage siden)

På Tommys billeder af P 125 ser man, at hjul og pufferplanker er malet røde. Var det gældende for alle de små P-maskiner, og i bekræftende fald hvorfor ?

DSB P 125

Lille litra P

af Steff, 27/11 2010, 09:35 (4899 dage siden) @ Bendix Riis

Vedr. bemaling af litra P nr. 103 – 105 og nr. 120 – 128.

Det er en helt klar fejl, at hjul og banerømmer på den bevarede nr. 125 er røde. Hvorfor den blev bemalet således, da lokomotivet ”kom tilbage” til DSB efter at have været anvendt ved KSB, kan der kun gisnes om. Årsagen kunne være en fejlfortolkning af de bemalingsforskrifter, der anvendtes ved DSB-S og DSB JF før den endelige sammenlægning af de to statsbaner til DSB i 1892.

Alle lokomotiverne ved DJDS, JFJ og DSB-JF af engelsk oprindelse var malet mørkebrune med sorte stafferinger og nummeret påmalet i guld. Det har hidtil været antaget, at med leveringen af de første lokomotiver fra Tyskland i 1875, man da gik over til den tyske bemaling med sorte lokomotiver og røde stafferinger og lysebrun undervogn. Men så sent som i 1882 skriver Overmaskinmester O. F. A. Busse om bemalingsforskrifterne for de nye P-lokomotiver, at de skal ”males og lakeres i en dybbrun farve med stafferinger, det indre af førerhuset med egetræsfarve, ringen om skorstenen med carmin, hvid, carmin og pufferplankerne zinober (mørkerød) og numrene i guld”. O. F. A. Busse havde dog sammen med Overmaskinmester J. Blair allerede før 1882 fremlagt et forslag om ”den tyske bemaling” med sorte lokomotiver med røde stafferinger og lysebrun undervogn, men det blev ikke godkendt. Derfor kan det tænkes, at den ”tyske bemaling” først er blevet gennemført efter sammenlægningen i 1892 og da med den ændring, at undervognen også skulle være sort. Gradvist herefter blev de ældre lokomotiver ommalet i den sorte farve ved stor (S) revision.

Så skulle lokomotivet have været bemalet korrekt, skulle det enten være brunt som ovenfor beskrevet eller sort med røde stafferinger som ved DSB.

--
Steffen Dresler

Lille litra P

af Bendix Riis, 27/11 2010, 09:48 (4899 dage siden) @ Steff

Du er hurtig på tasterne.
Tak for et spændende og uddybende svar.

Lille litra P

af Thomas Jespersen @, 29/11 2010, 12:37 (4897 dage siden) @ Bendix Riis

Esslingen har leveret mange lokomotiver til SJS. Jeg tænker om ikke inspirationen til den lakering kan stamme fra Württemberg. Det er ihvertfald påfaldende at lokomotiver hos K.W.Ste har haft de samme farver. Sort med stafferinger og rødbrun bundramme.

Her er en tysker, der har skrevet en hel masse om emnet. http://hafenbahnhof.de/vorbild/farben/wuerttemberg/wuertt_lokomotiven_farben.htm

Jeg hørte et andet sted at årsagen til at man har haft en rød ramme på damplokomotiverne, skulle være at det er nemmere at opdage revner i en rød ramme end på en sort. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det kunne da være en anden ved mere. Jeg mener iøvrigt at der findes en model af en Esslingen maskine i skala 1:10, der er malet sort med stafferinger og rødbrun bundramme og hjul. Jeg kan bare ikke huske hvilken.
Museumslokomotiver er ikke de bedste kilder til den oprindelige lakering, da de ikke er blevet malet korrekt, da de blev museumslokomotiver. Påskrifterne bagpå tenderen var oprindelig skrevet som på side af førerhuset Nr xx og med litra underneden og ikke med et lille nummer i hvert hjørne.

Lille litra P + farver SJS lokomotiver mv.

af Steff, 29/11 2010, 16:18 (4897 dage siden) @ Thomas Jespersen

Godaften Thomas!

Det er helt korrekt, at farveskemaet på lokomotiver ved det Sjællandske Jernbane Selskab (SJS) ændredes fra modtagelsen af de tyskbyggede lokomotiver fra Esslingen i 1858 (H. C. ØRSTED og LOKE klasserne) fra den ”engelske model” og til den ”tyske model”, da der i bemalingsforskrifterne til fabrikken meget senere klart er anført: ”Locomotiven und Tender werden sehe sorgfältig und dauerhaft bemalt und lackiert. Der Kessel, Dom, Sandkasten, die Rauchkammer und das Wetterhaus das Lokomotiven sowie die Tender werden Schwartz gemalt und an den entsprechenden stellen mit 1/8" bis 1/4" breiten roten Zierstriefen; die Langrahmen, Cylinderbekliedungen und Räder erhalten eine hellbrauner Farbe".
Lokomotiverne var på daværende tidspunkt mere eller mindre hylde- eller katalogvarer og da Esslingen jo var ”Hofleverandør” til de Württembergske statsbaner, kunne det synes naturligt, at bemalingen var den samme, uden jeg dog kan føre bevis for denne antagelse.
Hvis du tager og ser efter på samtidens 1:10 modeller (var ofte en del af den normale kontrakt på de ”store” lokomotiver) er farverne ganske nøje som forbilledet. Det gælder faktisk også på de 1:10 modeller, der senere blev lavet på CvK af lærlinge. Her kan man se, at kedlerne normalt var malet i en ”koksgrå” bemaling, som en konsekvens af den store varmeudstråling, røgkammeret med sort asfaltlak.
Beskriftningen på tenderne varierede fra det du beskriver og var senere helt op til århundredeskiftet (1900) således, at nr. var malet på pufferplanken både foran (lokomotivet) og bagest (tenderen). Denne måde at bemale på fremgår tydeligt på HL tegningerne. Først lidt op i 1900 tallet finder den model vi nu kender anvendelse for på tenderne. Den 2. verdenskrig fik dog igen for en periode nummeret ned på pufferplanken.

--
Steffen Dresler

Lille litra P

af Bendix Riis, 1/12 2010, 05:39 (4895 dage siden) @ Thomas Jespersen

Tak for dit svar. Jeg skal lige have stavet mig igennem den lange tyske tekst. En ting er faldet mig i øjnene, nemlig billedet af lokomotivet "Neckar". Hvad er det for en besynderlig form for kobbelstænger / styring ??

Lille litra P

af Niels Munch, 1/12 2010, 06:01 (4895 dage siden) @ Bendix Riis
redigeret af Niels Munch, 1/12 2010, 06:13

Hej Bendix,

Det er et såkaldt "Klose-Triebwerk", opkaldt efter konstruktøren Adolf Klose, Obermaschinenmeister der Königlich Württembergischen Staats-Eisenbahnen, se disse links:

http://de.wikipedia.org/wiki/Adolf_Klose og http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/klose/klosetothe.htm .

Selv faldt jeg over et Klose-Lok i Zelenika i Montenegro på en Jugoslaviens ferie i september 1966:

[image]

For den interesse, det maåte have, kan hele beretningen ses her:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4000525,4000525#msg-4000525
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4852059,4852059#msg-4852059

M.v.h.
Niels

Lille litra P

af Steff, 1/12 2010, 08:05 (4895 dage siden) @ Niels Munch

Tusind tak Niels!

Altid rart at få lejlighed til at læse noget, man absolut ikke normalt anvender tid på og har kendskab til.
Så via Thy-banens små P´ers farver over Würtemberg og med Klose rundt i ex. Jugoslavien.
Og så holder jeg meget af "og så fandt jeg forresten lige et par billeder taget under en ferie........."!:-D

Hilsen Steff

--
Steffen Dresler

Lille litra P

af Bendix Riis, 1/12 2010, 09:04 (4895 dage siden) @ Niels Munch

Stor tak til dig Niels!

Jeg glæder mig til at få læst artiklerne igennem. Det tyske plejer ikke at volde mig problemer, men man skal jo lige have tid til at læse i fred og ro. Det ser ud til, at denne Klose har haft en "kringlet" hjerne. Det ser i hvert fald lidt indviklet ud.

Lille litra P

af Steff, 1/12 2010, 06:09 (4895 dage siden) @ Bendix Riis

God formiddag Bendix!
God fornøjelse med det teknisk tyske, er nu ikke så svært når man først kommer igang.
Du har helt ret i den noget mærkelige kombination, der er på det omtalte lokomotiv med en tilsyneladende indvendig dampmaskine, udvendige kobbelstænger og delvis udvendig/udvendig styring.
For mig at se er det den øverste del af kvadranten med dets hængere samt glidertrækstangen.
Men det kan da være, der er nogle mere teknisk fonderede udi "aldeles og fuldstændig ganske mærkværdige afarter af den eller normale Allan-styring forbedret af Trick".

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak