Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Historien bag stopknap/passagersignal systemet? (Generelt)

af Hedegaard, 29/12 2011, 23:42 (4520 dage siden)

I rigtig mange år har man på de fleste lokalbaner og visse regional-strækninger benyttet sig af stopknap/passagersignal systemet, hvor man skal trykke stop hvis man skal af ved mindre trinbræt, og tænde passagersignalet på perronen hvis man skal på.

Men hvornår blev dette system indført?
De fleste Y-Tog og (alle?) MR/MRD er udstyret med stop-knapper. Var de det fra fødslen eller blev det monteret senere?

Historien bag stopknap/passagersignal systemet?

af jiko, 29/12 2011, 23:48 (4520 dage siden) @ Hedegaard

MR-togene var ikke født med stopknapper, det fik de først da de blev hvide.

Historien bag stopknap/passagersignal systemet?

af Dampfmeisteren ⌂, 30/12 2011, 00:22 (4520 dage siden) @ Hedegaard

Systemet blev indført ved privatbanerne samtidigt med motoriseringen i slutningen af 1920erne. Motortogene kunne nemmere stoppe/starte end damptogene og derfor blev mange trinbrætter anlagt.
Der var ikke stopknapper i Trianglerne, men man skulle fortælle togføreren at man skulle af.

[image]

Lunddalen trinbræt på Mariagerbanen med passagersignal.

[image]

Skaaningbro trinbræt på Bryrupbanen med passagersignal.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Historien bag stopknap/passagersignal systemet?

af Ekaeli007, 30/12 2011, 08:59 (4520 dage siden) @ Dampfmeisteren

Jeg syntes bestemt jeg kan huske mig og mine forældre et par gange i min barndom var i Sejs og
vi skulle sige til togfører at vi skulle af i Sejs, det var da der kørte MK FK tog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Historien bag stopknap/passagersignal systemet?

af KimC, 30/12 2011, 13:55 (4520 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg syntes bestemt jeg kan huske mig og mine forældre et par gange i min barndom var i Sejs og
vi skulle sige til togfører at vi skulle af i Sejs, det var da der kørte MK FK tog.

Der har ind imellem været en uofficiel stopknap i visse tog. Dengang jeg jagtede MO vogne på Jyllands Westkyst var der jo ikke stopknap, så grundlæggende standsede alle tog altid ved alle trinbrætter. Men på visse løb var køreplanen lidt stram, eller man havde fået en lidt sløj MO vogn. Der har jeg jævnligt oplevet at togføreren holdt godt styr på destinationen på biletterne, og når vi nærmede os et trinbræt hvortil ingen havde billetteret, trykkede han "færdigmelding" på brummeren, hvorefter lokoføreren trillede forbi trinbrættet i gangtempo - han ville da kunne nå at standse hvis der var nogen der havde søgt ly i de solide og tætte svellehytter som dengang var venteskure. Ellers trillede man forbi og farten sattes op igen. Et minut har man vel sparet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak