Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder Nordvestbanen 1980-1999? (Generelt)

af DE, 2/1 2012, 11:38 (4501 dage siden)

Hejsa og godt nytår.:-D

Nogle som ligger inde med billeder af tog, fra Nordvestbanen fra årene 1980-1999?

Mvh,

Dennis

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af Jens MO-Møller @, 2/1 2012, 17:02 (4501 dage siden) @ DE

Er der noget specielt fra denne strækning du søger? Det er godt nok en stor mundfuld og det vil gøre det lettere for evt. hjælpere, hvis du kunne præcisere dine ønsker lidt mere.

Venlig hilsen

Jens Møller

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af DE, 3/1 2012, 14:42 (4500 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens,

Meget gerne billeder, så man kan se oprangering på banen igennem årene.

Mvh,

Dennis

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af LBC, 2/1 2012, 20:47 (4500 dage siden) @ DE

Hej Dennis

Her er et par stykker.

MY 1120 ankommer til Tølløse fra København ca 1985. Maskinen er stadig i den brune bemaling. Vognene er Bn og bagest en styrevogn Bns.
[image]

Aften-posttoget Kalundborg - København 1985 i Tølløse, hvor der blev udvekslet post. Oprangering ME - Gs - Ph - Gs
[image]

Mvh
Lars

--
[image]

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af Jens MO-Møller @, 2/1 2012, 21:09 (4500 dage siden) @ LBC

Hej Lars!

Jeg tror nu mærmere, at dette "klaptog" med MY 1120 er på vej mod København og tillige pinligt rettidigt, med afg. fra Tølløse i minuttal 19. Klaptogene fra København ankom dengang til Tølløse i minuttal 51!!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af LBC, 2/1 2012, 21:43 (4500 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens

Det kunne se ud til at du har ret.
Det andet billede af samme tog viser at de røde skiver sidder i de 2 nederste lanterner på MY 1120.

[image]

Mvh
Lars

--
[image]

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af Jens MO-Møller @, 3/1 2012, 00:55 (4500 dage siden) @ LBC

De røde slutplader var en fast bestanddel på styrevognstog med MY og MX, da de jo ikke havde indbyggede slutlygter dengang. Det samme gjaldt for MO-styrevognstog. Der blev engang i slutningen af halvfjerdserne, så vidt jeg husker, givet dispensation i SR til at styrevognstog uden indbyggede slutlanterner kunne nøjes med kun at vise eet hvidt lys i den øverste frontlanterne.

Venlig hilsen

Jens Møller

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af Hedegaard, 3/1 2012, 00:29 (4500 dage siden) @ LBC

[image]

Hvad er historien bag dette underlige design? Mener kun det var 1509 der havde det

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af Niels Munch, 3/1 2012, 08:50 (4500 dage siden) @ Hedegaard

Hvad er historien bag dette underlige design? Mener kun det var 1509 der havde det

Det var vel et forsøg; fænomenet "store frontnumre" kendes fra flere udlande. Jf. mine gamle noteringer var en nyopmalet MZII også o. 1984 beskriftet tilsvarende; men nummeret fortaber sig .....

M.v.h.
Niels

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af Henrik Tolderlund, 3/1 2012, 11:26 (4500 dage siden) @ Niels Munch

Det var vel et forsøg; fænomenet "store frontnumre" kendes fra flere udlande. Jf. mine gamle noteringer var en nyopmalet MZII også o. 1984 beskriftet tilsvarende; men nummeret fortaber sig .....

M.v.h.
Niels

Hej Niels og I andre

MZ 1417 og 1418 fik også de store frontnumre.

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

Billeder Nordvestbanen 1980-1999?

af Jens MO-Møller @, 3/1 2012, 20:27 (4499 dage siden) @ Niels Munch

God godt nytår og aften!

Såvidt jeg, dengang forsøget kørte, fik at vide, var grunden, at man ville gøre det lettere for personalet i kommandoposterne at registrere/identificere de enkelte trækkraftenheder. Personligt synes jeg egentlig, at det pyntede på lokomotiverne, men det var jo ikke af æstetiske, men af rent praktiske grunde, at man lavede disse forsøg, som jo ikke førte til ændrede regler i sagens anliggende.

Venlig hilsen

Jens Møller

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak