Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minikupé i MR-tog (Generelt)

af Lars Rindsig, 4/1 2012, 15:32 (4507 dage siden)

Min kæreste mindes at MR-togene tidligere skulle have haft en lille ekstra kupé med 2 x 2 sæder, og efter at være faldet i snak med andre passagerer fandt hun ud af, at det skulle dreje sig om en kupé til allergikere.

Kan forum uddybe eller korrigere? (Evt med et foto?) Og var det i forbidnelse med moderniseringen i midthalvfemserne at disse kupeer forsvandt?

Minikupé i MR-tog

af jiko, 4/1 2012, 15:43 (4507 dage siden) @ Lars Rindsig

Hej.

Det også rigtig, MRD-vognen blev leveret med en lille kupé.[image]
Her ses kupeen i MRD-vognen. Den blev i en periode også brugt til postkupé. Da den kunne aflåses. Kan selv huske at den næsten altid var optaget af andre passager.

Avatar

Minikupé i MR-tog

af T. Rithmester ⌂, Struer, 4/1 2012, 17:24 (4507 dage siden) @ Lars Rindsig

Min kæreste mindes at MR-togene tidligere skulle have haft en lille ekstra kupé med 2 x 2 sæder, og efter at være faldet i snak med andre passagerer fandt hun ud af, at det skulle dreje sig om en kupé til allergikere.

Kan forum uddybe eller korrigere?

Fra min far som var togfører hos DSB, har jeg altid hørt kupéen omtalt som "togfører kupéen"
Og jeg må da også indrømme, at de gange jeg i 80'erne og 90'erne kørte med MR-tog, ja da var den oftest brugt af togføren.
Den med allergikere, den er ny for mig.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Minikupé i MR-tog

af Lars Rindsig, 4/1 2012, 17:28 (4507 dage siden) @ T. Rithmester

Den med allergikere, den er ny for mig.

Det virker også på mig som et usædvanligt hensyn at tage for mere end 30 år siden (og hvordan man så skulle kunne kontrollere om folk vitterligt var allergikere, ved jeg heller ikke).

Avatar

Minikupé i MR-tog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/1 2012, 18:45 (4507 dage siden) @ T. Rithmester

Min kæreste mindes at MR-togene tidligere skulle have haft en lille ekstra kupé med 2 x 2 sæder, og efter at være faldet i snak med andre passagerer fandt hun ud af, at det skulle dreje sig om en kupé til allergikere.

Kan forum uddybe eller korrigere?


Fra min far som var togfører hos DSB, har jeg altid hørt kupéen omtalt som "togfører kupéen"
Og jeg må da også indrømme, at de gange jeg i 80'erne og 90'erne kørte med MR-tog, ja da var den oftest brugt af togføren.
Den med allergikere, den er ny for mig.

Godaften Thomas med flere

Her går vi nok hen og bliver lidt uenige. Som nogle af jer måske kan huske, var jeg i 1980-1986 togbetjent og togfører og var tjenstgørende i Jylland fra 1. februar 1981 til 25. oktober 1986. Det normale var, som det i øvrigt var foreskrevet jf. nedenfor, at i MR/MRD-tog havde togføreren "tjenestekupé" i det bagerste førerrum.

Det betyder nødvendigvis ikke, at togføreren ikke kunne "finde på" at lave "tjenestekupé" i minikupéen; men det har efter min hukommelse hørt til sjældenhederne.

Og det var der flere grunde til:

- dels var det ikke "tilladt"
- dels var togføreren altid "alene" (der var aldrig foreskrevet mere end én togmedarbejder pr. togsæt), så det ville ikke have tjent noget "kollegasamværssocialt" formål at lave en tjenestekupé med fire siddepladser
- dels "så det ikke godt ud", at togføreren "sad og bredte sig over fire pladser", hvis passagererne i øvrigt var tvunget til at sidde skulder ved skulder eller - endnu værre - måske stå op
- dels var kupéen beskiltet som "dyrefri" (piktogrammet var vistnok en hund med en rød streg over). Vi kaldte den "dyrefri" - det er muligt at den har haft en andet mere officielt "navn"; men meningen var godt nok: dyr ingen adgang a.h.t. allergikere.

Jeg skal lejlighedsvist se, om jeg kan finde nogle rygende pistoler. Så indtil videre må i nøjes med ovenstående og nedenfor viste.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Ordresamlingen serie M, side 50e-13, punkt 2.3.5., rettelsesblad nr. 1661 gyldig fra 1. juli 1985. Bestemmelsen om tjenestekupé i MR-tog var i øvrigt uændret 1979-1990. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Minikupé i MR-tog

af Mogens V., Esbjerg V., 4/1 2012, 19:02 (4507 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej gruppe

Du kom mig i forkøbet Thomas, så jeg slettede mit indlæg.

Jeg kan uddybe med at det ofte var lange tidskrævene diskutioner med især unge mennesker, der ikke kunne forstå at man ikke måtte sidde og få en stille smøg, for der var jo ikke nogen.
At så at der stod en bekostelig rengøring, tænkte de desværre ikke over.
Jeg reserverede ofte kupeen for allergigere, da der var strøm til iltapparater, -
togføreren sørgede så for at den var klar når toget ankom til stationen.

Der sad to piktogrammer på døren. En cigaret med en rød streg over og en hund med en rød streg over.

Så jo, - man tænkte virkelig på allergigere dengang

--
Med venlig hilsen

Mogens V.

Avatar

Minikupé i MR-tog

af T. Rithmester ⌂, Struer, 4/1 2012, 19:37 (4507 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Præsenteret for dit "bevismateriale" ;-) må jeg huske at få sendt min hukommelse ind til revidering :-)
For du har da fuldstændig ret i, at togføren brugte bagerste førerum.
Hvor vildfarelsen er opstået, ja det må henstå i det uvisse, evt. henføres til den manglende revidering af hukommelsen ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Minikupé i MR-tog

af Lars Rindsig, 4/1 2012, 19:41 (4507 dage siden) @ T. Rithmester

For du har da fuldstændig ret i, at togføren brugte bagerste førerum.

Det gør de nu stadig i de MR-tog, der kører herovre :-)

Men det ser ud til at allergiker-teorien holder stik - tak til at alle der har svaret indtil nu.

Minikupé i MR-tog

af Ekaeli007, 4/1 2012, 21:08 (4507 dage siden) @ Lars Rindsig

Det gør de da også her på Lille Syd Roskilde-Køge-Næstved, men mini kupe blev den ikke sløjfet i forbindelse med den renovering der var for en del år siden, var de ikke en tur hos PFA Weiden, der tror jeg alle MR MRD mistede den lille kupe.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Minikupé i MR-tog

af Alexander @, 5/1 2012, 18:00 (4506 dage siden) @ Lars Rindsig

Er der eventuelt nogen, som ligger inde med billeder af kupéen?
Jeg husker den selv fra da jeg var barn, hvor jeg ofte kørte hjem fra mine bedsteforældre med Grenåbanen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak