Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MX 1009, 1038 og 1041 solgt (Jernbanen i dag)

af MY1146, 17/1 2012, 17:44 (4515 dage siden)

Hej

Ifølge Jernbane.net er MX 1009, 1038 og 1041 solgt til Svensk Tågkraft, og skal transporteres til Malmö Godsbanegård i morgen Onsdag. Oveni bliver T43 215 medtaget i toget til Malmö

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Avatar

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af MYMXnord, Frederikshavn, 17/1 2012, 19:31 (4515 dage siden) @ MY1146

3 EX Skagenbanen lok (Nohab lok) forlader Danmark -:-(
Ikke dagens bedste nyhed.:-( :-(

Nogen der ved hvorfor Contec holder "udsalg"??

--
[image][image]

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Anders Madsen, 17/1 2012, 20:09 (4515 dage siden) @ MYMXnord

Det kunne tænkes at firmaet måske er i et økonomisk uvejr.
Jeg håber i så fald at "marcipanbrødet" kommer tilbage til Lolland, hvor det hører hjemme. Heller i remisen i Nakskov end uvirksom, udendørs i Padborg!

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af ljbanen, 17/1 2012, 21:46 (4515 dage siden) @ Anders Madsen

Ja Anders. Hvis de vil sælge den kunne det være spændende at M32 kom tilbage og måske Museumsbanen ville have den dennegang?

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Thomas Jespersen @, 17/1 2012, 22:27 (4515 dage siden) @ Anders Madsen

Det er vel fordi de maskiner ikke har ATC og det er for dyrt at bygge det ind.

mvh
Thomas

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af kristian jakobsen ⌂ @, køge, 17/1 2012, 20:59 (4515 dage siden) @ MY1146

er det dem som også har holdt i køge eller kun noget fra padborg som er solgt?

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af OLL, Ballerup, 17/1 2012, 21:09 (4515 dage siden) @ kristian jakobsen

1041... Var det ikke ØSJS's Kong Hother?

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Egon Schmidt, 17/1 2012, 21:20 (4515 dage siden) @ OLL

Nej det var MX 1023
Egon

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Søren Jakobsen, Randers, 17/1 2012, 21:32 (4515 dage siden) @ Egon Schmidt

Nej det var MX 1023

Nemlig, men hed MX 41 hos Østbanen. Der af misforståelsen (går jeg ud fra ;-)

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Ekaeli007, 17/1 2012, 21:52 (4515 dage siden) @ Søren Jakobsen

Så kommer vel det obligatoriske spørgsmål er der nogen plan for denne transport, evt hvornår passerer den Roskilde.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af AL, 17/1 2012, 22:06 (4515 dage siden) @ Ekaeli007

Så kommer vel det obligatoriske spørgsmål er der nogen plan for denne transport, evt hvornår passerer den Roskilde.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Selvfølgelig er der da en TogAnmeldelse!!!!

AL

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Ekaeli007, 17/1 2012, 22:11 (4515 dage siden) @ AL

ha ja det er der, men er der nogen der kan løfte sløret om tidspunktet????

mvh


Bent Jensen
Gadstrup

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Bent Larsen @, 17/1 2012, 22:26 (4515 dage siden) @ Ekaeli007

Hej
Ifølge rygternes beru skal de videre til Sverige i morgen formidag fra Glostrup, det bliver jo nok fra samme sted som de 2 185 startede fra, og slibetoget også har holdt til.
VH
Bent Larsen

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Ekaeli007, 18/1 2012, 07:23 (4515 dage siden) @ Bent Larsen

Ærgerligt det med Glostrup nå men tak for info, Jeg er i Holbæk, onsdag formiddag.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af John Schmidt, 18/1 2012, 12:15 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

Forøvrigt, så skulle MX 1008 og slibetoget være kørt til Ringsted igår aftes. Så imorgen må jeg se om jeg kan se det der.
John.

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Filip K, 18/1 2012, 13:46 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

Det ryktas även att Mx 1030 "Ellen" var sålt till Sverige men det blev kanske T43H istället? Någon som vet mer om det?

Har Tågkraft köpt T43H, då gick den inte många meter för egen maskin i Danmark.

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af John Schmidt, 18/1 2012, 12:12 (4514 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hej.

Igår da jeg kørte to omgange på Lille Syd, sås følgende maskiner ved remisen i Køge : MY 1153, MX 1017, Mx 1018 samt MX 1019.
Forøvrigt så fortalte den lokofører som tidligere havde kørt med 1158 til Padborg, at de også påtænker at skille sig af med Mx 1017 og 1018, samt muligvis også 1019 ( men det med 1019 er stadigvæk usikkert ). Så nu må vi se hvad der sker....!!!...

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af MV1102, 18/1 2012, 13:13 (4514 dage siden) @ John Schmidt

Det håber jeg godt nok ikke er rigtigt. Er vi ved et nå tidspunktet, hvor rundsnuderne nu vil forsvinde helt fra de danske spor?

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Ekaeli007, 18/1 2012, 14:40 (4514 dage siden) @ MV1102

Desværre vel ingen tvivl om at der snart kun er et par museumstog lokomotiver tilbage, i og med
det er stærkt begrænset hvad der er af indenlands godstrafik, så må man se i øjnene at der ikke er økonomi til at beholde disse prægtige maskiner. desværre kun, men jeg tror at det er sandheden.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af QpoX ⌂, 18/1 2012, 15:17 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

Glem nu ikke at LemvigBanen har både MX (Tørfisken) og MY (Victoria) i drift!
Og Y-Tog... Det er jo en museumsbane! :)

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Ekaeli007, 18/1 2012, 15:24 (4514 dage siden) @ QpoX

Tak for du husker mig på det, jeg havde næsten glemt at VLTJ eller hvad den nu hedder idag kører med "veterantog" undskyld VLTJ det er ikke negativt ment. Sålænge materiellet virker er det da bare godt at det kører. Ingen grund til at et privatbanetog skal ligne et TGV tog og jeg mener ikke noget negativt med det jeg skriver. Jeg ved ikke hvor meget de nye privatbanetog sparer i luftmodstand med den moderate hastighed der er gældende herhjemme.

Med venlig hilsen


Bent Jensen
Gadstrup

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af AL, 18/1 2012, 15:31 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

Desværre vel ingen tvivl om at der snart kun er et par museumstog lokomotiver tilbage, i og med
det er stærkt begrænset hvad der er af indenlands godstrafik, så må man se i øjnene at der ikke er økonomi til at beholde disse prægtige maskiner. desværre kun, men jeg tror at det er sandheden.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Hej Bent.. M.fl.

Følgende der er skrevet, er min egen holdning og skal ikke danne grundlag for nogen virsomheds holdninger m.v

1. Hvorfor og hvem skal betale for at, maskinerne bare står på sidespor og ruster op istedet for at finde anvendelse i et andet land enten som res.dele eller kørende enheder, omvendt set kan de også skrottes og så hyler TT´erne også op.

2. De virksomheder der skal leve af at udleje matriel til eks. sporvedlige hold, transporter m.v. ligger i konkurrence til bla. Museet, hvilket selvfølgelig er godt for alle entuiasterne men noget skidt for brancen for hvis de små firmaer ikke længere er der til at byde ind, hvem skal så ???
DSB, DB Schenker???.. Næppe, idet både tjenester og langtidsplanlægning er en by i Rusland i denne branche.
Det kræver i øvrigt også at, man stiller med matr. og personale med meget kort varsel til tider, nogle gange ned til få timer inden det skal bruges.
DSB og Schenker tager iøvrigt også en noget anden pris end de små firmaer kan leje maskiner ud til, så her bliver det altså endnu dyrere at indleje trækkraft til sporarb. m.v. Altså et samfundsmæssigt problem.

3. Disse 3 maskiner er ikke udstyret med ATC og da det koster mange penge at bygge ATC i et lokomotiv så er valget tilsyneladende faldet på at sælge.
Det er nærmest umuligt at få lov til at køre uden ATC, så maskinerne har meget begrænsede anvendelses muligheder.

Jeg vil her til slut pointere at jeg IKKE vil ud i diskussioner vedr. ovenstående men blot lade et par ord falde om min personlige holdning.

Må de tre Mx´ere få et godt og langt liv hinsidan.

AL

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Henrik C, Kolding, 18/1 2012, 15:40 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

ro på nu...

CFL har da stadigvæk et par rundsnuder som kører Padborg - Herning, Padborg - Taulov, Fredericia - Grindsted, Fredericia - Nyborg og så er der da også noget stål på sjælland.

--
mvh. Henrik C

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Ekaeli007, 18/1 2012, 17:35 (4514 dage siden) @ Henrik C

Jeg fik vist ikke skrevet præcist, men det er bedre de kan finde et sted at gøre nytte (tjene penge) end de står her et eller andet sted på et rustent sidespor og ingen gavn gør. Håber ikke det går som det gik med MA lyntoget hensigten fra dansk side var at de skulle kunne køre mange år, uheldigvis var det en mindre bane der skulle bruge dem, hvis det havde været en længere strækning uden så mange stop, havde de nok kørt til ihvertfald år 2000 men sådan skulle det ikke være.

Tanken var sådan set god nok.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

My-billeder fra Jens MO Møller

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/1 2012, 01:51 (4514 dage siden) @ MV1102

Så må vi prøve at dulme smerterne med nogle gamle My-billeder.

[image]
Maribo den 21. april 1979.


[image]
My 1151 og BHS 822 Helsingør 22. marts 1980

[image]
My 1152 set fra Mo 1881 den 7. juni 1984


[image]
My 1152 den 29. maj 1982


[image]
My 1152 Helsingør den 31. juli 1977


[image]
Nivå st set fra Bns 527 den 14. maj 1983


[image]
My 1155 ved den nu nedrevne bro ved Østerport den 3. april 1981, set fra 1846.

Alle fotos taget af Jens Møller.

Hilsen
Henrik

--
[image]

My-billeder fra Jens MO Møller

af Henrik Tolderlund, 19/1 2012, 12:39 (4513 dage siden) @ Henrik Thomsen

Så må vi prøve at dulme smerterne med nogle gamle My-billeder.

Det er fin smertedulming, det dér :-)

Det var en god tid, dengang der stadig var MY med vingehjul. Pudsig oprangering på billedet nedenfor: MY + Bns + Bg + Bns.

[image]
My 1152 Helsingør den 31. juli 1977


Vedr. nedeste billede: Hvorfor blev broen til Østre Anlæg nedrevet? Den var ellers nydelig; den var der næppe nogen, der kunne tage anstød af. Måtte den lade livet på grund af elektrificeringen?

[image]
My 1155 ved den nu nedrevne bro ved Østerport den 3. april 1981, set fra 1846.

Venlig hilsen
Henrik

My-billeder fra Jens MO Møller

af Ekaeli007, 19/1 2012, 16:59 (4513 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Jeg mener at kunne huske at det var på grund af elektrificeringen (fjernbanen) den måtte lade livet


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

My-billeder fra Jens MO Møller

af Peter H, Nærum, 21/1 2012, 20:39 (4511 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik


Det sidste billede af My 1155 ved Østerport, er et lidt sjældent ét! Elvarmestik ses ved pufferne.

Maskinen havde elvarme anlæg indbygget på forsøgsbasis i perioden 1977 - 1984 ca.

My 1154 havde også elvarmeanlæg men af en anden type, der dog først blev afmonteret ca 1992.

Hilsen
Peter H

Avatar

My-billeder fra Jens MO Møller

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/1 2012, 20:47 (4511 dage siden) @ Peter H

Hej Henrik


Det sidste billede af My 1155 ved Østerport, er et lidt sjældent ét! Elvarmestik ses ved pufferne.

Maskinen havde elvarme anlæg indbygget på forsøgsbasis i perioden 1977 - 1984 ca.

My 1154 havde også elvarmeanlæg men af en anden type, der dog først blev afmonteret ca 1992.

Hilsen
Peter H

Ja, jeg husker også tydeligt den motorbrummen på 1155, der næsten kunne overdøve GM'eren i tomgang. My 1154 var jo også en del af El-My Holdet i IC-tiden.

--
[image]

My-billeder fra Jens MO Møller

af Mads Olesen @, 22/1 2012, 12:00 (4510 dage siden) @ Peter H

De elvarmestik havde 1155 også op til starten af 1990erne.

Det er rigtigt at maskinen havde indbygget elvarme tidligere - den fik endda virksom dampvarme igen. Men elvarmestikkene bibeholdtes for at kunne køre forspand med elvarmelok. bla. i Jylland med IC 120-119-180 og 187.

1153 havde også fået indbygget gennemgående elvarmeledning.

Det sjove ved billedet er vel nærmere, at der både er elvarmestik og dampslange på 1155.

Mads

Avatar

My-billeder fra Jens MO Møller

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 22/1 2012, 12:32 (4510 dage siden) @ Mads Olesen

De elvarmestik havde 1155 også op til starten af 1990erne.

Det er rigtigt at maskinen havde indbygget elvarme tidligere - den fik endda virksom dampvarme igen. Men elvarmestikkene bibeholdtes for at kunne køre forspand med elvarmelok. bla. i Jylland med IC 120-119-180 og 187.

1153 havde også fået indbygget gennemgående elvarmeledning.

Det sjove ved billedet er vel nærmere, at der både er elvarmestik og dampslange på 1155.

Mads

Det var jo også meget herligt at ME'erne også havde dampvarmekobling.:-D
[image]

Henrik

--
[image]

Avatar

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Morten Beck, Græsted, 18/1 2012, 15:40 (4514 dage siden) @ John Schmidt

Så vidt jeg er orienteret, så er MX 1017, MX 1018 og MX 1019 BLDX maskiner, og ikke Contec maskiner. Men det er vidst noget med at Contec låner dem af BLDX, jeg kan ikke finde ud af konstruktionen omkring det..:-(

Men generelt er det da bedre at maskinerne bliver solgt med brug for øje, end at de står og rådner op. Sverige har altid været klogere end DK med hensyn til brug af tog, men landet er jo også en anelse større;-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af ljbanen, 18/1 2012, 16:41 (4514 dage siden) @ Morten Beck

Jeg ved ikke om det passer, men rygter siger at MY 1153 også er til salg, den tidligere LJ M38.

Avatar

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Peter-DK, Jægerspris, 18/1 2012, 18:06 (4514 dage siden) @ ljbanen

Glostrup station i dag 18-1-2012[image][image]

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Allan Støvring-Nielsen, 18/1 2012, 18:12 (4514 dage siden) @ Peter-DK

Halløj

Lige et par skud fra "GM-træffet" i Glostrup i dag ;-)

mvh, Allan

[image]

[image]

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Søren Jakobsen, Randers, 18/1 2012, 18:28 (4514 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Halløj

Lige et par skud fra "GM-træffet" i Glostrup i dag ;-)

Har egentlig RC 1134 ATC? :-)

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Allan Støvring-Nielsen, 18/1 2012, 18:44 (4514 dage siden) @ Søren Jakobsen


Har egentlig RC 1134 ATC? :-)


Jeps!

Allan

Avatar

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Johnni Lassen ⌂, 18/1 2012, 20:10 (4514 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Og et par stykker mere...
[image]
[image]
[image]
Det blev HectorRail 241 004 der fik æren af at trække snuderne til Malmø, snøft

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Avatar

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af MYMXnord, Frederikshavn, 18/1 2012, 20:22 (4514 dage siden) @ Johnni Lassen

Hej Johnni

Dine foto fejler som sædvanligt ikke noget:-) ;-)
Og det må have været en fin dag med så mange spændende maskiner i "byen" ,men kan ikke lade være med at være lidt trist over de forlader landet, trods argumenter om manglende ATC etc etc. Som rundsnude fan er det sgu vedmodigt :-)
:-(
Håber vi får lejlighed til at følge dem lidt hinsidan.

--
[image][image]

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Storn2630 ⌂, Taastrup, 18/1 2012, 20:50 (4514 dage siden) @ Johnni Lassen

Og et par billeder fra mig også :-)

[image]
[image]

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Søren Jakobsen, Randers, 18/1 2012, 21:01 (4514 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen


Har egentlig RC 1134 ATC? :-)

Jeps!

Tak for info, jeg beklager forresten den ordvendte omstilling!

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af John Schmidt, 19/1 2012, 09:23 (4513 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej Allan. Som sædvanlig har du jo været på pletten, og som sædvanlig har du jo fået fotograferet nogle fortræffelige herlige billeder.

Tak for det.

John.

Avatar

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/1 2012, 01:50 (4513 dage siden) @ MY1146

En oversigt over Svensk Tågkraft AB´s maskinpark med bl.a. 9 tidligere MX/MY kan ses på Svenska-lok.se:
Svensk Tågkraft AB

--
[image]

Avatar

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Johnni Lassen ⌂, 20/1 2012, 09:04 (4512 dage siden) @ Tommy Nilsson

Herligt Tommy, så er det på plads. Mon de bevarer SB designet ? LJ MXerne bibeholdte jo (næsten) deres kulør og Stt TMY 1111 blev skånsomt bevaret samt BK tågs MXer er også stadig i det blå design, så mon ikke STAB også frisker Contec MXerne op i det hvide ? vi får se :-)

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Avatar

MX 1009, 1038 og 1041 solgt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/1 2012, 11:30 (4512 dage siden) @ Tommy Nilsson

En oversigt over Svensk Tågkraft AB´s maskinpark med bl.a. 9 tidligere MX/MY kan ses på Svenska-lok.se:
Svensk Tågkraft AB

Super!
Det ser ud til, at der bliver passet godt på de gamle rundsnuder hinsidan.
Lad os glæde os over, at de kan gøre gavn og "holde hjulene igang" andre steder, frem for at de står og ruster og samler grafitti i DK.
Og så er det jo en god anledning til at tage over til broderlandet og kigge på rundsnuder (og andet tog) og måske også nogle snälla svenska flickor.
Apropos STAB's meget flotte TMY 1111, så staves Cummings uden g (dvs. at det staves Cummins ;-) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak