Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bombardier taler igen om ekstra vogn til IC3 (Trafikpolitik)

af Hedegaard, 24/1 2012, 21:18 (4488 dage siden)

En meget interessant artikel fra Ingenøren:
http://ing.dk/artikel/125968-minister-om-ic3-levetidsforlaengelse-jeg-kaster-mig-ikke-u...

På en måde kan jeg godt forstå transportministeren. På den anden side synes jeg, at i forhold til at blive ved med at skyde milliarder i IC4 projektet, som man aldrig ved kommer til at virke, så kunne man kaste et mindre beløb i et projekt, som har en god chance for at blive en succes.

Man behøver jo ikke levere flere nye vogne. Der kunne laves to eller tre prototyper, som så kunne afprøves, og jeg tror bestemt at Bombardier er opgaven moden og kan komme med et tilfredsstillende resultat.

Bombardier taler igen om ekstra vogn til IC3

af Jonathan Borch, 24/1 2012, 21:42 (4488 dage siden) @ Hedegaard

At lave IC3 om til IC4. Den var ny... Man kunne overveje, om det er besværet værd, det er vel bare en måde at få ''os andre'' til at misforstå fx. internetartikler. Nå, spøg til side. Egentlig er idéen med en ekstra mellemvogn sådan set meget god. Og når nu at togsættene er i Randers, så kan man ligsågodt også pille en af modulafsnittene i toget ud (toget er jo modulopbygget, til dem der ikke vidste det, men det regner jeg med at de fleste gør her.), og indsætter et ekstra flexrum/dørafsnit. Dette vil formegentlig gøre så, at man på de belastede afgange (fx. 16.00 fra Kh) kan få passagerer hurtigere ud og ind. Det kan være, at det kan hjælpe på den længere accelerationstid.

Med venlig hilsen
Jonathan

Bombardier taler igen om ekstra vogn til IC3

af Henrik Hansen, Vejen, 24/1 2012, 21:42 (4488 dage siden) @ Hedegaard

På en måde kan jeg godt forstå transportministeren. På den anden side synes jeg, at i forhold til at blive ved med at skyde milliarder i IC4 projektet, som man aldrig ved kommer til at virke, så kunne man kaste et mindre beløb i et projekt, som har en god chance for at blive en succes.

Spørgsmålet er om man ikke allerede har passeret 'the point of no return' for DSB's hobbyprojekt, som går under navnet 'IC4' - det er jeg alvorlig bange for.

Man behøver jo ikke levere flere nye vogne. Der kunne laves to eller tre prototyper, som så kunne afprøves, og jeg tror bestemt at Bombardier er opgaven moden og kan komme med et tilfredsstillende resultat.

Det ene udelukker jo ikke det andet. Hvis IC3 skal benyttes som regionaltog og som erstatning for dobbeltdækkervognene, så mangler de en vogn med lavgulv til brug for barnevogne og kørestole og en ny mellemvogn burde derfor være af lavgulstypen.

Og Bombardier kan næsten med statsgaranti løse opgaven bedre end Ansaldo - men hvem kan ikke det :-)

/Henrik

Bombardier taler igen om ekstra vogn til IC3

af D 826, 24/1 2012, 22:20 (4488 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er jo også den mulighed at DSB kunne købe nogen af de sæt som israel har ståede udrangeret.. De skal så godt nok transporteres til danmark, men mon ikke de kan købes billigt.. Men bortset fra det, så lyder det da som en ganske god ide med den ekstra vogn i de nuværende togsæt..

--
Vh. D 826

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak