Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Findes der togsæt / lokomotiv til 1650 V DC og 25 kV AC (Jernbanen i dag)

af Jakob Nielsen @, ved AB Amagerbro st., 7/2 2012, 21:58 (4485 dage siden)

Hej
På nogle af de jernbanehistoriske billeder og på siden om Danlink ses "rigtige tog" kørende på S-togs nettet.
Det fik mig til at tænke på om der ude i verden findes togsæt eller lokomotiver der både kan køre på S-banens 1650 V DC og fjernbanens 25 kV AC.
Man skal vel til Frankrig, hvor de har elektricificeret med både 25 kV AC og DC eller hvad?
Et suplerende spørgsmål er om der er andre steder hvor de anvender 1650 V DC?

Med et tog der kunne benytte begge strømsystemer, kunne man fortsætte fra S-banen mod Roskilde eller var Ny Ellebjerg til Amager.

Det er vel her på siden, at man kan så svar på et sådant spørgsmål, selv om det ikke er historisk.

Avatar

Findes der togsæt / lokomotiv til 1650 V DC og 25 kV AC

af Erik H, Frederikssund, 7/2 2012, 22:03 (4485 dage siden) @ Jakob Nielsen

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men for en del år siden var der tale om at forlænge S-banen fra Høje Tåstrup til Roskilde, men efter hvad husker blev projektet opgivet, ikke fordi det ikke er taknisk muligt, men fordi det ville blive urimeligt dyrt.
Andre end jeg er helt sikkert mere inde i problematikken omkring dette emne, men spørgsmålet er rigtig godt:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Findes der togsæt / lokomotiv til 1650 V DC og 25 kV AC

af Fysikeren, 7/2 2012, 22:16 (4485 dage siden) @ Jakob Nielsen

Svaret er entydigt ja.

Frankrig har to elsystemer, de samme som i DK, og har både alm. togsæt, TGV, herunder Eurostar og Thalys, og andet der kan klare den kombination.

I Tyskland findes der ICE (BR 406) der kan klare det, og TRAXX MS er firestrøms til 15/25 kV AC og 1,5/3 kV DC.

Findes der togsæt / lokomotiv til 1650 V DC og 25 kV AC

af Svend, 7/2 2012, 22:20 (4485 dage siden) @ Jakob Nielsen

Alt kan jo udvikles og bygges specielt til formålet - det er vi jo eksperter i her i Danmark :-D

At have samdrift mellem S-banen og fjernbanen er rent driftsmæssigt noget juks. Ikke bare (men det kunne måske løses) skal togene køre på forskellige signalsystemer (og forskellige regelsæt) men forsinkelser der opstår på det ene net vil forplante sig til det andet (f eks ved sporskifteproblemer i Malmö eller køreledningsnedfald i Hässleholm). Og så er der lige det lille problem med forskellige perronhøjder, men hvis du spørger nogle "trafikeksperter" vil du muligvis få (forskellige) andre svar ;-) Men kørsel på forskellige strømsystemer er ikke noget problem - det gør man mange steder, f eks på RER-linjerne i Paris.

--
Svend

Findes der togsæt / lokomotiv til 1650 V DC og 25 kV AC

af Woodi, 8/2 2012, 00:40 (4485 dage siden) @ Svend

Er der ikke noget med facen på de franske 1.5 kW at de er negativ og vores er positiv ?
Mener det var en af problemerne med de 2 dobbeltdækker tog sæt Z20500 DSB lånte af SNCF i 4 uger i 1989..

--
[image]

Findes der togsæt / lokomotiv til 1650 V DC og 25 kV AC

af Ekaeli007, 8/2 2012, 09:49 (4484 dage siden) @ Woodi

Jeg er ikke sikker på at ideen med S-tog til Roskilde er død for nylig spøgte historien i vores lokalblade, Roskilde byråd mente at det ville tage for langt tid at køre med 120 km/t men har læst et sted at når ny bane Ellebjerg-Køge-Ringsted er indviet vil en sådan S bane kunne etableres og syntes også at jeg læste at eventuelt strømskifte ville ske udenfor Høje Taastrup mod vest og at man så ville bruge to af de fire spor der er mellem Htå og Ro til S-banen. Jeg har arbejdet i Glostrup en del år og ville have haft gavn af et sådant S-tog spare et togskifte og jeg tror med garanti at det ikke ville give mange minutters forlænget køretid. Faktisk ved jeg andre der bor i Roskilde området syntes det ville være dejligt ikke at skulle skifte tog i Htå.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Findes der togsæt / lokomotiv til 1650 V DC og 25 kV AC

af Svend, 8/2 2012, 10:02 (4484 dage siden) @ Ekaeli007

Hvis der kommer S-tog til Roskilde, bliver det sikkert i form af at de to af de nuværende spor ændres til egentlige S-banespor (jævnstrøm og nyt signalsystem). Om det vil gavne Roskildeborgerne er jeg noget i tvivl om. De fleste der skal til København, vil fortsat bruge regionaltog som af gode grunde er hurtigere, da de ikke skal standse så mange steder undervejs.

Strækningen over Høje Taastrup-Roskilde bliver "nedklassificeret", når den nye bane over Køge er færdig. De fleste hurtige tog - især intercity - vil køre den vej. Det skulle heller ikke undre mig, hvis flere regionaltog vil blive gjort gennemkørende i Høje Taastrup, når passagererne i stedet kan anvende S-tog.

--
Svend

Findes der togsæt / S-tog til Roskilde

af Steff, 8/2 2012, 10:48 (4484 dage siden) @ Svend

I forbindelse med udliciteringen af "visse strækninger" i Jylland, var jeg flere gange kaldt til møde Folketingets Trafikudvalg.
Det var i hvert tilfælde dengang HVERGANG en oplevelse, da man hurtigt kunne få en fornemmelse af, at møderne blev afholdt, for at det udadtil skulle se ud som om at der var blevet rådført og indhentet uvildige informationer. Fakta var jo, at beslutningen VAR truffet og argumenter imod eller ændringer til, faktisk var ligegyldige.
Bl.a. dengang var der jo OGSÅ tale om S-tog til Roskilde og nogle af udvalgets politikere (her dem i den nuværende regering) mente, at man bare uden videre bad LHB i Satzgitter om at ændre den igangværende produktion således, at S-togene OGSÅ kunne køre på 25 kg/50 Hz støm som på de lange skinner. Og da denne ændring kun var et spørgsmål om at ændre lidt på en transformer, kunne det ikke koste noget ud over en lille merpris for nogle stumper elektronik!
Da man så prøvede at forklare, at der nok også var nogle infrastruktur mæssige problemer (opgaver), bl.a. fritrumsprofil, kurver, perronhøjder (som også nævnt i denne tråd) og nok lidt ændring af sporgrupper for at kunne gennemføre skarpe vendinger i Roskilde, var svaret fra disse medlemmer, at det jo kun drejede sig om "teknikaliteter". Så det kunne løses indenfor budgettet.
Den anden fløj af Trafikudvalget kunne - ligesom at trykke en dukke på maven - kun sige "udlicitering er godt".
Glemte helt at sige, at jeg må have været MEGET kedelig at høre på, for til flere møder faldt formanden (der havde været TFM engang) i DYB SØVN, der godt nok af et par medlemmer efter møderne blev undskyldt. Nå, han er nu død og partiet eksistere ikke mere.
Min poente er: Hvis der er politisk enighed (religionen siger det) skal der mere en fornuft til at ændre en beslutning OGSÅ selvom man inderst inde ved, at det ingen gang har på jorden.

--
Steffen Dresler

Findes der togsæt / S-tog til Roskilde

af Ekaeli007, 8/2 2012, 15:07 (4484 dage siden) @ Steff

Der hvor jeg læste første gang læste om projektet det var på Banedanmarks hjemmeside hvor man havde nogle tænkte scenarier at der kunne laves S-tog til Roskilde og S-tog til Helsingør, og man forestillede sig at vest for Høje Taastrup station blev der lavet en neutral sektion og så skiftede strømstyrke til vekselstrøm der og ved Klampenborg station der lavede man også en neutral sektion og skiftede strømstyrke til vekselstrøm der. Jeg går ud fra jeg kan ikke huske artiklen ret godt mere, men jeg går da ud fra (når den nye bane over Køge - Ringsted er færdig) at 2 spor så vil være reserveret for S-tog med ændrede perronhøjder, jeg kan ikke huske om der stod noget om
hvad med det signaltekniske ? Jeg ved ikke hvormeget det vil koste at lave en ombygning på S-togene men det må der være nogle kloge hoveder der hurtig kan regne ud om det vil kunne betale sig. Men jeg tror der er mange passagerer der kunne få glæde af det, Det er både Roskilde, Trekroner, Hedehusene,Høje Taastrup Taastrup Albertslund og Glostrup, hvor der er mange arbejdspladser forholdsvis tæt på, og store som f.eks Herlev Hospital, Hvidovre Hospital og Glostrup hospital, det er ikke alle passagerer der skal ind til København. Min kone skal for eksempel til Glostrup og for eksempel hun ville have gavn af det (og det er ikke kun hende der skal af der) der er faktisk mange i myldretiden der skal på arbejde på vestegnen vi kan også rolig nævne folk der skal til Ballerup området og Herlev området og det vil ikke være mange minutter ekstra de skal sidde i et S-tog fremfor et regionaltog, hvis f.eks de skal til HøjeTaastrup, det tager alligevel et par minutter at skifte tog i HøjeTaastrup og så er måske lige S-toget kørt og så er der ventetid. Men selvfølgelig hvis det koster alt for mange penge er det måske ikke det værd. Det må være det vi har nogle beslutningstagere til om hvad der skal laves, eller der måske skal være nogle flere busser på vejene i stedet for.

Med venlig hilsen

Bent Jensen tidligere pendler til Glostrup området.
Gadstrup

Findes der togsæt / S-tog til Roskilde

af Steff, 8/2 2012, 16:15 (4484 dage siden) @ Ekaeli007

Kære Bent m. fl.

SELVFØLGELIG er det da en god ide med S-tog til Roskilde, da der jo nu er S-tog til Køge, Frederikssund og Hillerød. Måske skulle også Helsingør med ind under "S´et".

Men det KRÆVER en nytænkning af hele re-systemet, som der har været prøvet på masser af gange. Men desværre er det strandet på bl.a. filisofien om, at alle kunder skal have samme tilbud og at det måske indlysende, stiller nogle få lidt dårligere i forhold til den store del samt ikke mindst, store arbejdspladsers indflydelse på bl.a. disse beslutningstagere. (For hel.... en ballade med et par RIGTIGT store firmaer i Valby/Vigerslev, da man ville køre gennem Valby med de store pendlertog).
Så længe de med den længste rejsetid - f.eks. Sydbanen eller Nordvestbanen ude i spidserne - skal være afhængige af pendlere tæt på, altså indenfor det gamle HT område, er der ingen GEVINDST OVERHOVEDET. Mange af disse rejsende bruger over 3½ til 4 timer dagligt på togtransport og DET er meget "død" tid.
Der ER prøvet på to systemer, et hurtigt med stop de store byer ind til Ringsted/Roskilde og derefter næsten gennemgående til Kh. Rejsende til mellemstationerne tager så den "langsomme", der stopper ved alle de mindre stationer. Der er en kæmpe tidsgevindst at spare for alle pendlere, der normalt anvender mellem 2 til 3 timer (og derover) dagligt. Men NEJ.På grund af manglende kanaler (undskyldningen) køre alle tog som regionaltog og stopper ved alle stationer mere eller mindre.
Så HVIS man kunne få S-tog til bl.a. Roskilde, KUNNE de to systemer gennemføres til glæde for de fleste.
Bare lidt gamle travere, der igen bliver hevet op ad posen.

--
Steffen Dresler

Findes der togsæt / S-tog til Roskilde

af Svend, 8/2 2012, 20:11 (4484 dage siden) @ Steff

Det er der så åbenbart flere meninger om, men fri os for samdrift mellem fjern- og S-banen......

--
Svend

Findes der togsæt / S-tog til Roskilde

af Ekaeli007, 8/2 2012, 22:21 (4484 dage siden) @ Svend

Jamen jeg har da skam også på samme måde, altså førend jeg flyttede til Roskilde kommune, hvis jeg skulle til Høje Taastrup fra København, nej jeg ville ikke tage S-toget det var da ikke rigtig tog,
nej jeg ville da hellere stå op i et regionaltog, nej jeg misunder tyskerne lidt i foreksempel München og Stuttgart der er S-tog samme strømstyrke, og de kører da et pænt stykke ud af byen, næsten ligesom et regionaltog. Ok det virker umiddelbart som komforten er lidt bedre i et regionaltog og det stopper ikke så mange steder som S-tog. Men accelerationsevnen i et S tog herhjemme er efter min mening ligesågod som et et elektrisk togsæt for eksempel ER tog eller et EA lokomotiv med vogne, så jeg tror ikke man ville tabe ret meget tid. Men lad os nu se hvad der sker jeg ved godt vi nok aldrig vil blive 100% enige på dette emne, men det er det gode ved politik her i landet der er plads til mange synspunkter og meninger.

Med venlig elektrisk hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Findes der togsæt / S-tog til Roskilde

af Hedegaard, 9/2 2012, 09:32 (4483 dage siden) @ Ekaeli007

De tyske S-Tog har så også den fordel, at de kan køre 140 km/t på visse strækninger.
Det ville næsten være et "must" på en S-Bane til Roskilde.

Findes der togsæt / S-tog til Roskilde

af Svend, 9/2 2012, 09:38 (4483 dage siden) @ Hedegaard

De tyske S-Tog har så også den fordel, at de kan køre 140 km/t på visse strækninger.
Det ville næsten være et "must" på en S-Bane til Roskilde.

Ja, så man kan komme 45 sekunder hurtigere frem - og bruge en masse ekstra energi :-)

--
Svend

Findes der togsæt / S-tog til Roskilde

af AndreasM, 9/2 2012, 12:42 (4483 dage siden) @ Ekaeli007

Men accelerationsevnen i et S tog herhjemme er efter min mening ligesågod som et et elektrisk togsæt for eksempel ER tog eller et EA lokomotiv med vogne, så jeg tror ikke man ville tabe ret meget tid.

Hamsterne har langt bedre optræk end ER/EA med vogne, ;-)

De tyske S-Tog har så også den fordel, at de kan køre 140 km/t på visse strækninger.
Det ville næsten være et "must" på en S-Bane til Roskilde.

Hvorfor? Det er meget sjældent at regionaltognene i Roskilde/Ringsted-systemet i dag er over 120 km/t, flere steder endda noget lavere. :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak