Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den ultimative lokomotivfilm (Generelt)

af Søndenfjords, 27/2 2012, 09:52 (4454 dage siden)
redigeret af Søndenfjords, 27/2 2012, 10:22

Se eller gense dette mesterværk af en dampsprudlende og svedlugtende indledning til Jean Renoirs fantastiske filmatisering fra 1938 af Emile Zolas roman Menneskedyret (La Bète Humaine) med Jean Gabin som lokomotivføreren på turen fra Paris til Le Havre.
Og bemærk, at Jean Gabin står i venstre side af kabinen, for i Frankrig kører togene i venstre side ...
4 min. 11. sek.
http://www.youtube.com/watch?v=7QoNL_yf62A

Den ultimative lokomotivfilm

af Steff, 27/2 2012, 11:07 (4454 dage siden) @ Søndenfjords

Whau!
Sikken et gensyn. Og du har ret, en film af dimensioner – man kan jo altid diskutere det ultimative - også både filmisk, indholds- som jernbanemæssigt og så korrekt som jeg forstår det.
Og som jeg ser den – tror det er en ETAT type 231G (2´-C-1´h4T2´2´) med et eksprestog fra Saint-Lazare (Paris) til Le Havre. Netop denne strækning var jo kendt af alle, der skulle til f. eks. USA fra Europa eller omvendt med mindre man sejlede med Cunard til Liverpool eller Southampton. De forskellige tog havde navne efter hvilket selskab toget kørte passagerer til, f. eks. ”United States Lines”,” White Star” o.s.v.
Hvis man er lokomotivinteresseret – og også andet end damp – BØR man læse mere om de franske konstruktioner og især om konstruktøren André Chapelon. Vi glemmer alt for ofte de franske konstruktioner og det er faktisk meget forkert. Mange teknikker lå længere fremme end på engelske og tyske konstruktioner, især den udprægede anvendelse af kompound, der næsten blev udviklet til perfektion. Men det KRÆVEDE så til gengæld også meget af føreren.
Kæmpestore ofte 4-cylindrede kompound med en indiceret HK på over 2000 HK alt efter belastning.
Nå, tilbage til filmen. Læg mærke til samarbejdet mellem de to, tegn ”hvordan står signalet”, ”klar til vandtagning” (under kørsel) o.s.v. Der er endnu flere klip fra bl.a. depotet. Kan KUN anbefales og – i disse Oscar-tider – vil den jernbanemæssigt få 5 ud af 7 skinnespigre;-) !

--
Steffen Dresler

Den ultimative lokomotivfilm

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 27/2 2012, 11:17 (4454 dage siden) @ Søndenfjords

Waw, intet under at "Menneskedyret" bliver betragtet som et mesterværk. Det er eminent gode optagelser, havde helt glemt det.

Kan filmen forresten købes? I så fald nok ikke med danske undertekster.

Mvh

Claus

--
[image]

Den ultimative lokomotivfilm

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 27/2 2012, 11:54 (4454 dage siden) @ Willie Garvin

Tak for det :-) Den må jeg da have.

Filmen kan i øvrigt ses i 15 min´s bidder på Youtube, hvis man leder lidt. Og også med engelske undertekster.

Det er virkelig flimkunst.

Mvh
Claus

--
[image]

Den ultimative lokomotivfilm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/2 2012, 21:08 (4453 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej!

Ellers har jeg den i en VHS-udgave optaget fra TV for mange år siden, så den kan kopieres om det har nogen interesse og nogen har muligheder (VHS-VHS eller VHS-DVD).
Jean Gabin filmen altså. The Train med Burt Lancaster kan købes på DVD bl.a. i TP.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-) :-P

Den ultimative lokomotivfilm

af Hedegaard, 27/2 2012, 21:16 (4453 dage siden) @ Søndenfjords

Der er også "The Station Master" fra 2003, som jeg personligt synes er en utrolig rørende film, er også værd at kigge på.
Til dem som ikke kender den, så handler den om en mand som både er dværg og tog-entusiast, hvilket selvfølgelig gør ham til offer for både fordomme og latterliggørelse, men når folk begynder at lære ham bedre at kende, så bliver de fuldkommen fanget af hans liv og interesse.

Jeg vil varmt anbefale den.

Den ultimative lokomotivfilm

af KimC, 28/2 2012, 06:51 (4453 dage siden) @ Søndenfjords

Menneskedyret findes også i en Amerikansk remake af (kun) lidt nyere dato, her foregår den jernbanemæssige del af handlingen på amerikanske rundsnuder.
Titlen må være en anden, for umiddelbart kan jeg ikke finde noget om filmen, men handlingen meget lig originalen.

Edit: Den hedder Human Desire, og et klip kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=bnjpkJPLNgg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak