Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lille syd materiel (Jernbanen i dag)

af Ekaeli007, 1/3 2012, 02:23 (4452 dage siden)

Det kom sig af at tirsdag tror jeg at jeg oplevede det længste tog jeg har set her i Gadstrup
en Mz med 16 bogiegodsvogne, det var lige at den kunne være der indenfor overskæringen og udkørsels signalet mod Havdrup. Jeg tænkte hvad kørte der på banen før, jeg kan godt huske jeg har set MX MY styrevognstog med 3 eller 4 regionalvogne, men hvad før i tiden, var der lokaltog Roskilde Næstved med MO og måske styrevogn, jeg kan huske jeg har set på KH iltog med en eller to MO og 3 personvogne måske cl vogne der kørte KH Roskilde Køge Næstved (Nykøbing F) tror jeg nok eller hvad kørte der altså efter nittenhundredefyrrerne, og var der også godstog dengang, der må da have været noget til Køge er jeg sikker på, sjovt nok jeg tror mere jeg ved hvad der kørte på jyske baner, men ikke her på djævleøen.

Kan nogle hjælpe?

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lille syd materiel

af Hedegaard, 1/3 2012, 06:09 (4451 dage siden) @ Ekaeli007

Det er rigtigt at der har kørt MO på strækningen. Hvad dampmaskiner angår, så mener jeg at kunne huske at der både har kørt P, K og E maskiner.
Hvad vogne angår, så tvivler jeg på at Cl-vognene har været faste på strækningen. Måske i de mere "fine" gennemgående tog fra København, men ellers vil mit bud være CP og CM.

Lille syd materiel

af AndreasM, 1/3 2012, 08:33 (4451 dage siden) @ Ekaeli007

Det er ikke andet end et par år siden at ME løbene over lille syd stoppede, de kørte med 5(måske endda 6?) Bn'ere på krogen. :-) Ikke særlig historisk dog, men vel alligevel noget af det længste personførende der har kørt på banen i normal trafik?

Lille syd materiel

af Poul Andersen @, 1/3 2012, 08:41 (4451 dage siden) @ AndreasM

Og mellem Roskilde og Køge kørte Østbanens tog i mange år med både danske og svenske skinnebusser samt senest Y-togene. Desuden er set Frichs lokomotiverne M 8 og 9 med ex. Cp-vogne i Østbanens flotte design.

Mvh.
Poul.

Lille syd materiel

af Ekaeli007, 1/3 2012, 08:52 (4451 dage siden) @ Poul Andersen

nå jahh jeg kan huske jeg kørte i en gennemgående "daddelæske" jeg tror det var Rødvig Roskilde en
eftermiddags afgang, og det gik tjept på de forholdsvis ringe spor på Østbanen, dengang og jeg nåede da at køre med eftermiddagstog fra Roskilde som bestod af ME og 5-6 BN vogne det var da tider, de andre ting der er blevet nævnt så siger jeg nå ja hvorfor da ikke, ærgerligt at jeg ikke har oplevet det med maskinen fra Østbanen nå ja man kan ikke nå alt, og dengang var det kun på udflugt jeg kom forbi Gadstrup.Hvis jeg vidste jeg kom til at bo der.Så havde jeg moret mig.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lille syd materiel

af Hedegaard, 1/3 2012, 11:08 (4451 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg husker også en periode hvor man kunne opleve dobbeltraktion på banen i form af MZ-MZ, ME-ME eller MZ-ME.
Så ret komisk ud når de to store maskiner kom brølende til perron med 2 vogne på krogen.
Var det maskiner fra de lokale godstog som blev "sendt hjem" på denne måde, eller var der andre grunde til det?

Lille syd materiel

af Svend, 1/3 2012, 11:21 (4451 dage siden) @ Ekaeli007

Det kom sig af at tirsdag tror jeg at jeg oplevede det længste tog jeg har set her i Gadstrup
en Mz med 16 bogiegodsvogne, det var lige at den kunne være der indenfor overskæringen og udkørsels signalet mod Havdrup.

Du har formentlig bare set det sædvanlige godstog Høje Taastrup-Køge-Høje Taastrup:
G 9455 MZ 1400 max 375 meter Gadstrup 10.12-10.15
G 9452 MZ 1200 max 411 meter Gadstrup - 12.52½

--
Svend


Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak