Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK) (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/3 2012, 20:58 (4436 dage siden)

Jeg sidder og kigger lidt rundt på Youtube, og faldt over en video fra USA, hvor de rangerer nogle vogne hen over et mildest talt misligeholdt spor.
Det fik mig til at tænkte på hele polimikken om Tønder - Tinglev og Grindstedbanen.

I USA er der jo en del mere gods, og også en del baner der lever af gods, mens persontrafik ind i mellem kan virke lidt sekundært, da de fleste alligevel flyver.
Jeg kender ikke deres regler, men umiddelbart virker det som om, at man nemmere kan 'slippe af sted' med lidt af hvert derovre.

Den anden dag kiggede jeg på rapporter fra havarikommisionen. Der var blandt andet en rapport, hvor DB Schenker havde kørt af sporet på vejle havn i snevejr. Sne og grus havde blokeret et entunget sporskifte, og de kunne selv trække vognen op på skinnerne igen. Var det virkeligt nødvendigt med en rapport for det, eller kunne man have nøjedes med at indberette til baneafdelingen at det sporskifte skulle efterses?

En anden rapport drejede sig om en afsporing af Lollandsbanens IC2 tog, da man havde ændret på motor ophænget, så bundpladerne sad lavere end sneploven, og dermed virkede som en ekstra sneplov, inde midt under vognen. Bundpladerne blev kørt af, og en af bogierne afsporede 3. gang de passerede stedet. Det er selvfølgelig et problem, at der er en konstruktionsfejl på et IC2 sæt, men som jeg læste rapporten, var det kun LJ's sæt der havde fejlen. Er det så nødvendigt at andre end LJ's værksted kigger på sagen?

Derudover var der selvfølgelig også det lille ranger uheld i går, hvor to tog stødte sammen med lav hastighed på København H. Som jeg læste det, var den maksimale skade nogle ridser på et tomt IC3 sæt. Var det virkelig nødvendigt at spærre to spor på en af Danmarks værste knudepunkter i flere timer på grund af det? Eller kunne havari kommisionen måske have kigget på de ridser ude på Belvedere i stedet?

Ind i mellem virker det som om at man er lidt for glade for cirkulærer og reglementer, og glemmer at der faktisk skal penge igennem systemet også. Sikkerhed er vigtigt, ingen tvivl om det. Men det virker altså også som om at man kan bruge lidt for meget tid på havari kommisioner, samtidig med at passagererne render forvirret rundt på perronerne, fordi deres tog er aflyst eller omlagt. Hvor mange penge spilder man, samfundsmæssigt set, på at folk kommer for sent om året? Hvis det var et mål, ville privat billisme og motorveje selvfølgelige også bandlyst, men det er en anden diskussion, som jeg nok ikke tror vi behøver tage her.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af jiko, 15/3 2012, 21:16 (4436 dage siden) @ BlackThorneDK

Hej.

Man skal tit tænke på at mange af de åndsvage/forvirrede regler og paragraffer der i dag gælder inden for jernbanetransport. Er fremkommet fra nogle mennesker der til daglig sidder bag et skrivebord. Det er tit sådan inden for jernbanens verden, at disse mennesker sidder og tænker, at tænk nu hvis der sker det eller det. Så det må vil heller lige lave en regel eller paragraf om.

Jeg ved godt det er lidt firkantet sagt, men man kan godt tit få den tro at det er sådan det fungere.

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af Svend, 15/3 2012, 21:40 (4436 dage siden) @ jiko

Bureaukratiet er bestemt ikke blevet mindre af at jernbanedriften er lagt ud på mange flere hænder/organisationer (det gode er at holder en lang række medarbejdere beskæftiget med at kontrollere hinanden og indgå kontrakter - DJØF er sikkert himmelhenrykte), men det kunne være interessant at høre, hvilke "åndsvage/forvirrede regler og paragraffer" der specielt tænkes på.

--
Svend

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/3 2012, 21:49 (4436 dage siden) @ Svend

Bureaukratiet er bestemt ikke blevet mindre af at jernbanedriften er lagt ud på mange flere hænder/organisationer (det gode er at holder en lang række medarbejdere beskæftiget med at kontrollere hinanden og indgå kontrakter - DJØF er sikkert himmelhenrykte), men det kunne være interessant at høre, hvilke "åndsvage/forvirrede regler og paragraffer" der specielt tænkes på.

At ethvert uheld, afsporing eller sammenstød skal indberettes til havarikommisionen, ser jeg som spild af tid.
Et MR togsæt der _triller_ tilbage i et Arriva togsæt på Aarhus H ser jeg kun som en årsag til at kræve erstatning fra det private Arriva til det statslige DSB. Der skete skader på Arriva togsættets kobling, ja, men Arrivas mand ventede altså ikke på havarikommisionen. Han tøffede til Skjern med sine passagerer, og indberettede skaden senere, når folk ikke lige skulle stå og vente på det. Hvorfor kan den slags ikke ske i København? Var der to lokomotivførere der var bange for at blive afskediget, fordi det skete et sted hvor bureaukraterne kunne se det hele? Er det nemmere at slippe afsted med den slags i Jylland?

Jeg mindes også en episode på Metroselskabets klargøringscenter, hvor et metrotog var afsporet i den skarpe kurve der er fra Vesteamager station og ind på området. Havarikommisionen fik det kun at vide, fordi de tilfældigvis hørte om det. Det blev sandeligt indskærpet over for metroselskabet, at sådan må man ikke gøre i dag?!? Hvem var det lige der kom til skade, da det tomme tog afsporede, i en kurve der _aldrig_ kommer passagerer igennem?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af Allan C., 16/3 2012, 00:08 (4436 dage siden) @ BlackThorneDK

Bureaukratiet er bestemt ikke blevet mindre af at jernbanedriften er lagt ud på mange flere hænder/organisationer (det gode er at holder en lang række medarbejdere beskæftiget med at kontrollere hinanden og indgå kontrakter - DJØF er sikkert himmelhenrykte), men det kunne være interessant at høre, hvilke "åndsvage/forvirrede regler og paragraffer" der specielt tænkes på.


At ethvert uheld, afsporing eller sammenstød skal indberettes til havarikommisionen, ser jeg som spild af tid.
Et MR togsæt der _triller_ tilbage i et Arriva togsæt på Aarhus H ser jeg kun som en årsag til at kræve erstatning fra det private Arriva til det statslige DSB. Der skete skader på Arriva togsættets kobling, ja, men Arrivas mand ventede altså ikke på havarikommisionen. Han tøffede til Skjern med sine passagerer, og indberettede skaden senere, når folk ikke lige skulle stå og vente på det. Hvorfor kan den slags ikke ske i København? Var der to lokomotivførere der var bange for at blive afskediget, fordi det skete et sted hvor bureaukraterne kunne se det hele? Er det nemmere at slippe afsted med den slags i Jylland?

Jeg mindes også en episode på Metroselskabets klargøringscenter, hvor et metrotog var afsporet i den skarpe kurve der er fra Vesteamager station og ind på området. Havarikommisionen fik det kun at vide, fordi de tilfældigvis hørte om det. Det blev sandeligt indskærpet over for metroselskabet, at sådan må man ikke gøre i dag?!? Hvem var det lige der kom til skade, da det tomme tog afsporede, i en kurve der _aldrig_ kommer passagerer igennem?

Hej...

Det er jo sådan at der er en undersøgende myndighed, som skal sikre en sikker trafik på jernbanen, denne myndighed kan
ikke gøre sit arbejde hvis ikke hændelser bliver indmeldt.

Der findes jo frister på hvornår en hændelse skal meldes til trafikstyrelsen, og den som har vagten tager altid stilling til om det er noget som der rykkes ud til eller ej.

Vi kan jo ikke have jernbaneselskaber der ved ulykker og hændelser skal undersøge sig selv for fejl.

Den med Arriva toget som har et sammenstød med et DSB tog,
Uden at have læst rapporten i nu, så håber jeg da ikke pågældende lokomotivfører bare foresætter kørsel uden internt at have fået tilladelse til dette.
Der kan være sket skader til togsættet som kan påvirke sikkerheden og derfor vil man normalt sende sådan et sæt på værksted.

Det i København har jo særligt opmærksomhed dels fordi der i øjeblikket er gang i en ombygning af centralsikringen og det at to tog støder sammen altid er alvorligt.

Den med Metro selvskabet, ja der for de en påtale for ikke at overholde lovgivningen omkring indberetning af hændelser af sikkerhedsmæssig karakter.
Om der er passager i toget eller ej har ingen betydning, det at et tog kører af sporet er alvorligt og det kunne jo være en ligende hændelse kunne ske et andet sted på banen, derfor skal alle afsporinger da indmeldes og evt. undersøges nærmere.

vh
Allan

Er der for meget bureaukrati i DK

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/3 2012, 03:55 (4436 dage siden) @ Allan C.

Bureaukratiet er bestemt ikke blevet mindre af at jernbanedriften er lagt ud på mange flere hænder/organisationer (det gode er at holder en lang række medarbejdere beskæftiget med at kontrollere hinanden og indgå kontrakter - DJØF er sikkert himmelhenrykte), men det kunne være interessant at høre, hvilke "åndsvage/forvirrede regler og paragraffer" der specielt tænkes på.


At ethvert uheld, afsporing eller sammenstød skal indberettes til havarikommisionen, ser jeg som spild af tid.
Et MR togsæt der _triller_ tilbage i et Arriva togsæt på Aarhus H ser jeg kun som en årsag til at kræve erstatning fra det private Arriva til det statslige DSB. Der skete skader på Arriva togsættets kobling, ja, men Arrivas mand ventede altså ikke på havarikommisionen. Han tøffede til Skjern med sine passagerer, og indberettede skaden senere, når folk ikke lige skulle stå og vente på det. Hvorfor kan den slags ikke ske i København? Var der to lokomotivførere der var bange for at blive afskediget, fordi det skete et sted hvor bureaukraterne kunne se det hele? Er det nemmere at slippe afsted med den slags i Jylland?

Jeg mindes også en episode på Metroselskabets klargøringscenter, hvor et metrotog var afsporet i den skarpe kurve der er fra Vesteamager station og ind på området. Havarikommisionen fik det kun at vide, fordi de tilfældigvis hørte om det. Det blev sandeligt indskærpet over for metroselskabet, at sådan må man ikke gøre i dag?!? Hvem var det lige der kom til skade, da det tomme tog afsporede, i en kurve der _aldrig_ kommer passagerer igennem?

Hej...

Det er jo sådan at der er en undersøgende myndighed, som skal sikre en sikker trafik på jernbanen, denne myndighed kan
ikke gøre sit arbejde hvis ikke hændelser bliver indmeldt.

Der findes jo frister på hvornår en hændelse skal meldes til trafikstyrelsen, og den som har vagten tager altid stilling til om det er noget som der rykkes ud til eller ej.

Vi kan jo ikke have jernbaneselskaber der ved ulykker og hændelser skal undersøge sig selv for fejl.

Den med Arriva toget som har et sammenstød med et DSB tog,
Uden at have læst rapporten i nu, så håber jeg da ikke pågældende lokomotivfører bare foresætter kørsel uden internt at have fået tilladelse til dette.
Der kan være sket skader til togsættet som kan påvirke sikkerheden og derfor vil man normalt sende sådan et sæt på værksted.

Det i København har jo særligt opmærksomhed dels fordi der i øjeblikket er gang i en ombygning af centralsikringen og det at to tog støder sammen altid er alvorligt.

Den med Metro selvskabet, ja der for de en påtale for ikke at overholde lovgivningen omkring indberetning af hændelser af sikkerhedsmæssig karakter.
Om der er passager i toget eller ej har ingen betydning, det at et tog kører af sporet er alvorligt og det kunne jo være en ligende hændelse kunne ske et andet sted på banen, derfor skal alle afsporinger da indmeldes og evt. undersøges nærmere.

vh
Allan

Rapporten fra Arriva toget i Aarhus er her: hcl.dk
Som jeg læser det, kørte han fra Aarhus før han indberettede sammenstødet.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/3 2012, 21:43 (4436 dage siden) @ jiko

Hej.

Man skal tit tænke på at mange af de åndsvage/forvirrede regler og paragraffer der i dag gælder inden for jernbanetransport. Er fremkommet fra nogle mennesker der til daglig sidder bag et skrivebord. Det er tit sådan inden for jernbanens verden, at disse mennesker sidder og tænker, at tænk nu hvis der sker det eller det. Så det må vil heller lige lave en regel eller paragraf om.

Jeg ved godt det er lidt firkantet sagt, men man kan godt tit få den tro at det er sådan det fungere.

Det retfærdigører ikke reglerne. Vi kæmper i øjeblikket med finanskrise. Godset bliver flyttet fra jernbanerne og over på gummihjul, med dertil øget forurening. Arbejdspladser forlader Danmark, og kommer ikke tilbage. Hvis vi skal ændre på det, er vi nød til at hive os selv ned fra den piedestal, hvor alting skal være perfekt, før det er acceptabelt. Der er en grund til at Asien kan producere alting meget billigere end os. Derover koster 'en ansat' ikke firmaet en million om året. Det er vidst efterhånden gennemsnits udgiften i Danmark, før alting er betalt.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af Leif Jørgensen, København Ø., 15/3 2012, 22:04 (4436 dage siden) @ BlackThorneDK

Mange regler er sat i verden for at forhindre og forebygge ulykker. Jernbanerne prioriterer normalt sikkerhed højt og heldigvis da. For alternativet er nemlig vejtrafikken, hvor hundreder hvert år må lade live, fordi mange der netop ikke overholder love og regler. En beruset lokomotivfører bliver fyret, men hvad sker der hvis privatbilist Jensen eller lastbilchauffør Polakski kører rundt med en lille fjer på?

At hændelser undersøges og indrapporteres er med samme formål for øje. Er der noget man skal være opmærksom på, eller der måske skal ændres, så man undgår gentagelser eller noget måske meget værre? I går var det kun to tomme tog, der snittede hinanden, men hvad hvis de havde ramt hinanden, mens de var fulde af passagerer?

Med venlige sikre hilsner
Leif Jørgensen

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af Jens MO-Møller @, 15/3 2012, 22:17 (4436 dage siden) @ Leif Jørgensen

Ja, tænk engang, hvis de to togstammer, nøjagtig som i går, havde været fyldt med rejsende! Ridserne på materiellet havde nok været de samme, men der nok gået det meste af et døgn, inden man så ville have fået kørt eller fløjet materiellet væk, for eksperterne i Havarigruppen ville velsagtens kunne forudse en masse yderligere uheld med de lidt ridsede stammer, hvis de for tidligt blev bortrangeret. Og så alle de rejsende, hvoraf nok kun et par håndfulde overhovedet ville opdage, at togstammerne var kommet en smule for tæt på hinanden. Krisehjælp til alle de rejsende i de to togstammer som et minimum; formentlig også tilbud til de rejsendes familier om krisehjælp. Tillige betalt hotelophold inden videre transport næste dag efter den traumatiske oplevelse og mere af samme skuffe!

Venlig hilsen

Jens Møller

Er der for meget bureaukrati i DK

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/3 2012, 22:33 (4436 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, tænk engang, hvis de to togstammer, nøjagtig som i går, havde været fyldt med rejsende! Ridserne på materiellet havde nok været de samme, men der nok gået det meste af et døgn, inden man så ville have fået kørt eller fløjet materiellet væk, for eksperterne i Havarigruppen ville velsagtens kunne forudse en masse yderligere uheld med de lidt ridsede stammer, hvis de for tidligt blev bortrangeret. Og så alle de rejsende, hvoraf nok kun et par håndfulde overhovedet ville opdage, at togstammerne var kommet en smule for tæt på hinanden. Krisehjælp til alle de rejsende i de to togstammer som et minimum; formentlig også tilbud til de rejsendes familier om krisehjælp. Tillige betalt hotelophold inden videre transport næste dag efter den traumatiske oplevelse og mere af samme skuffe!

Venlig hilsen

Jens Møller

Jeg syntes at det er et meget større problem, at vi spilder vores tid på at vente med at flytte skidtet, end at der bliver sat et par psykologer i arbejde.
Akedemikere skal vel også have lidt at lave ind i mellem?
I de fleste tilfælde går jeg også ud fra, at det er et _tilbud_ om psykologhjælp. Folk bestemmer vel mere eller mindre selv om de vil misbruge samfundets tid og penge på den slags...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af KimC, 15/3 2012, 22:51 (4436 dage siden) @ Jens MO-Møller

På et tidspunkt midt i firserne var jeg på vej hjem fra Lunderskov til Sønderborg. Der var togskifte i Tinglev, turen fra Tingelv til Sønderborg foregik i MR.
Lokoføreren var en ældre herre, der sansynligvis var pensioneret, men tog denne her tur for en anden. Han var ikke speciel fortrolig med materiellets betjening.
Men afsted kom vi. I Kliplev fik han ikke bremset i tide, og forreste vogn havde pufferne ude i overkørslen. Et sted mellem Kliplev og Gråsten gik motorerne i stå på begge enheder, men han fik dem i gang igen inden vi gik helt i stå.
I Gråsten kom han igen for langt, men forreste dår i forreste enhed nåede lige akkurat at komme til perron.
I Sønderborg kørte han også for langt. Jeg så standeren med destinationsskilte og vidste at så var der ikke mange meter spor tilbage. Et ordentlig brag, og vi rejsende blev rystet godt sammen, men selv om nogen faldt, blev der kun grinet af det.
Så lød der en fumlen i højttaleranlægget.
"Så er det Sønderborg, og toget kjøre ikk viere!!" Det må være kommet bag på ham at banen til Mommark var væk.
Sporstopperen var lidt tilbagelænet, gummiklodserne på stopbommen som var kvadratiske med rundt hul inden i var mast totalt flade, og forenden af MR toget hævet en anelse.
Manden sad nok så stilfærdigt og stoppede sin pibe. Af nysgerrigheds skyld blev jeg den halve time til toget skulle køre igen.
Toget satte igang, den nu bagernste vogn "faldt ned" fra stopbommen, stopbommen stønnede og rettede sig lidt og gummiblokkene blev kvadratiske igen. Der blev garanteret ikke skrevet nogen rapport. Hvem der havde sendt ham ud at køre MR er ikke godt at vide.

Det kunne sagtens have gået værre, og sådan som jeg har beskrevet det burde det ikke foregå. Jeg har indtryk af at en del ting måske også gik for smidigt i firserne, hvorimod bureaukratiet som det er nu, er ved at kvæle det hele.

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af Georg Schmidt, 15/3 2012, 23:27 (4436 dage siden) @ KimC

Ja, det gælder om at få indberettet alle episoderne, ellers er der altid en eller anden inde i toget der har set noget.:-D

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af Leif Jørgensen, København Ø., 15/3 2012, 23:45 (4436 dage siden) @ Jens MO-Møller

Du overser som flere andre, at der kunne være sket adskilligt mere end nogle ridser. Højere hastighed eller en uopmærksom lokomotivfører kunne meget vel have medført en direkte påkørsel med afsporing til følge. Og i det område er der adskillige ting, man kunne være stødt ind i. De ridser er faktisk særdeles billigt sluppet i forhold til de skader på materiel og personer, der meget vel kunne være sket. Andre gange er folk faktisk blevet dræbt, f.eks. i Holte for nogle år siden, så det er bestemt ikke noget, man skal spøge med.

I øvrigt gælder tilsvarende ved færdselsukykker og brændte bygninger: eksperterne skal undersøge tingene, mens de stadig er der, hvor hændelsen fandt sted, og uden at nogen har fjernet andet end eventuelle sårede. Når folk først begynder at fjerne og reparere ting, er det umuligt at finde ud hvad der er sket og hvorfor.

For den utålmodige ser det ud som tidsspilde. Men for de involverede handler det om at sikre, at der ikke sker værre ting senere. Banale fejl synes nogle, når det sker, men store ulykker skyldes bare ofte netop den slags. For at tage et eksempel: at placere en hallogenlampe forkert lyder ikke som noget problem. Men når det sætter ild i pap, så hele KB Hallen brænder ned, varelagrer for millioner går op i røg, og uskyldige mennesker bringes i livsfare, så er det i høj grad et problem.

Med venlige ulykke-hilsner
Leif Jørgensen

Er der for meget bureaukrati i DK

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/3 2012, 23:58 (4436 dage siden) @ Leif Jørgensen

Du overser som flere andre, at der kunne være sket adskilligt mere end nogle ridser. Højere hastighed eller en uopmærksom lokomotivfører kunne meget vel have medført en direkte påkørsel med afsporing til følge. Og i det område er der adskillige ting, man kunne være stødt ind i. De ridser er faktisk særdeles billigt sluppet i forhold til de skader på materiel og personer, der meget vel kunne være sket. Andre gange er folk faktisk blevet dræbt, f.eks. i Holte for nogle år siden, så det er bestemt ikke noget, man skal spøge med.

I øvrigt gælder tilsvarende ved færdselsukykker og brændte bygninger: eksperterne skal undersøge tingene, mens de stadig er der, hvor hændelsen fandt sted, og uden at nogen har fjernet andet end eventuelle sårede. Når folk først begynder at fjerne og reparere ting, er det umuligt at finde ud hvad der er sket og hvorfor.

For den utålmodige ser det ud som tidsspilde. Men for de involverede handler det om at sikre, at der ikke sker værre ting senere. Banale fejl synes nogle, når det sker, men store ulykker skyldes bare ofte netop den slags. For at tage et eksempel: at placere en hallogenlampe forkert lyder ikke som noget problem. Men når det sætter ild i pap, så hele KB Hallen brænder ned, varelagrer for millioner går op i røg, og uskyldige mennesker bringes i livsfare, så er det i høj grad et problem.

Med venlige ulykke-hilsner
Leif Jørgensen

Jeg siger ikke at hændelsen ikke skal tages alvorligt. Jeg syntes bare at det er hul i hovedet, ikke at trække materiellet tilbage, inspicere det, og så rømme sporene, så der kan køres igen. Det må da være muligt at tilpasse indsatsen til situationen, i stedet for altid at skulle have hele apparatet sat på hold, til inspektørerne har været der og inspicere.
De to togsæt kan jo udemærket stilles til side på Belvedere, til havari kommisionen har været og kigge på dem. Eventuelt kan man tage billeder af alt relevant, inden man flytter på noget.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Er der for meget bureaukrati i DK

af Svend, 16/3 2012, 00:10 (4436 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg tror nu at folkene fra Havarikommisionen har været mere interesseret i at se (og registrere), hvor materiellet rent faktisk befandt sig efter sammenstødet end på at kigge på buler og skrammer på materiellet.

--
Svend

Er der for meget bureaukrati i DK

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/3 2012, 03:56 (4436 dage siden) @ Svend

Jeg tror nu at folkene fra Havarikommisionen har været mere interesseret i at se (og registrere), hvor materiellet rent faktisk befandt sig efter sammenstødet end på at kigge på buler og skrammer på materiellet.

Det kunne DSB have løst ret hurtigt med et digital kamera og en bunke fotos...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Er der for meget bureaukrati i DK

af Svend, 16/3 2012, 07:49 (4436 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg tror du lever i en anden verden (om ikke andet så i en verden der ligger mange år tilbage i tiden);-)

Ligesom vognmanden heller ikke tager et fotografi af sin havarerede/uheldsramte lastbil på motorvejen (andet end til eget brug) og holder alle andre udenfor, undersøger DSB heller ikke (længere) sine egne uheld på egen hånd. Og gudskelov for det, for det er da vist ikke småting som andre - uvildige - har afdækket og dermed er kommet frem i lyset.

--
Svend

Er der for meget bureaukrati i DK

af UTJ, 16/3 2012, 10:51 (4435 dage siden) @ Svend

Jeg tror du lever i en anden verden (om ikke andet så i en verden der ligger mange år tilbage i tiden);-)

Ligesom vognmanden heller ikke tager et fotografi af sin havarerede/uheldsramte lastbil på motorvejen (andet end til eget brug) og holder alle andre udenfor, undersøger DSB heller ikke (længere) sine egne uheld på egen hånd. Og gudskelov for det, for det er da vist ikke småting som andre - uvildige - har afdækket og dermed er kommet frem i lyset.

Nej. Men vognmanden sørger for at køre/slæbe sine køretøjer væk. Kriteriet er vel om der er personskade eller ej.

Gad vide om jernbanen er blevet mere eller stadig er mindre restriktiv end ved flyhavarier?

Er der for meget bureaukrati i DK

af Jens V, 16/3 2012, 11:27 (4435 dage siden) @ UTJ

Jeg tror du lever i en anden verden (om ikke andet så i en verden der ligger mange år tilbage i tiden);-)

Ligesom vognmanden heller ikke tager et fotografi af sin havarerede/uheldsramte lastbil på motorvejen (andet end til eget brug) og holder alle andre udenfor, undersøger DSB heller ikke (længere) sine egne uheld på egen hånd. Og gudskelov for det, for det er da vist ikke småting som andre - uvildige - har afdækket og dermed er kommet frem i lyset.


Nej. Men vognmanden sørger for at køre/slæbe sine køretøjer væk. Kriteriet er vel om der er personskade eller ej.

Det vil sige, at vognmanden kan køre rundt uden bremser på alle sine lastbiler... og det skal ikke have konsekvenser for ham, før en af hans biler forårsager personskade???

Nej, du! Farligheden af en hændelse afgøres IKKE af konsekvenserne.

Er der for meget bureaukrati i DK

af UTJ, 16/3 2012, 12:14 (4435 dage siden) @ Jens V

Nej, du! Farligheden af en hændelse afgøres IKKE af konsekvenserne.

Det tror jeg alle blot nogenlunde begavede er med på. Selvfølgelig afgøres "farligheden" af de mulige konsekvenser, men også af sandsynligheden for hændelsens opståen. Problemet er at konsekvensen af denne holdning betyder at alle hændelser skal vurderes af uvildige, idet man ikke kan overlade til de økonomisk involverede parter at vurdere farligheden. Og hmt vejtrafik er det i praksis personskade, der er afgørende.

Min pointe er netop at der ikke er nogen perfekt løsning, men også at der ikke er vilje til at tage en risiko og derfor forsøger at opbygge et risikofrit system, hvori de involverede parter (infrastruktur/operatør) er udset at være en risiko i sig selv i selvindberetning/dokumentationsøjemed. Det er derfor at jeg spørger til involveringen af uvildige i flysikkerheden, da denne er langt mere internationalt funderet. Og ja, jeg er ikke sikkerhedsekspert og ønsker heller ikke at være det.

Er der for meget bureaukrati i DK

af Leif Jørgensen, København Ø., 16/3 2012, 14:40 (4435 dage siden) @ Svend

Lige præcis. Når der er millionerstatninger og måske endda strafferetsligt ansvar på spil, kan fristelsen for søsyg kameraføring og forskønnede motiver pludselig blive meget stor. For at bede folk om at beskrive og dokumentere egne handlinger er reelt bare det samme som at bede dem om at pynte på sandheden og skjule mindre bekvemme ting.

Men for folk der skal afdække ulykker og forbrydelser, handler det om at finde ud hvad der er sket, hvorfor og hvem der er ansvarlig. Og det kan man kun, hvis man kommer til stede, før andre begynder at pille og pynte og trampe det hele til. Både "hjælpsomme" og lyssky kan forvolde stor skade for enhver efterforskning og i værste fald forhindre en opklaring. En opklaring der imidlertidig er nødvendig, hvis man vil undgå gentagelser eller det der er værre.

Med venlige undersøgende hilsner
Leif Jørgensen

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af Svend, 16/3 2012, 00:02 (4436 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, tænk engang, hvis de to togstammer, nøjagtig som i går, havde været fyldt med rejsende! Ridserne på materiellet havde nok været de samme ....

....men der var blevet brug for adskillige ambulancer.

Som jeg forstår det kørte IC-materiellet (tomt) ind i siden på et enkeltkørende ME-lokomotiv og dér havde DSB vist heldet med sig. Havde det i stedet været et personførende tog der var under indkørsel ..... tænk selv videre!

Jeg tror det er en meget god ide at undersøge sagen videre med henblik på at undgå gentagelser.

--
Svend

CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK)

af Georg Schmidt, 15/3 2012, 23:03 (4436 dage siden) @ BlackThorneDK

Husk der skal penge på bordet før folk bliver motiveret, se blot på ding dong.:-D
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak