Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Den røde trekant på gavlen (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/4 2012, 12:21 (4414 dage siden)

Jeg har fået et spørgsmål vedr. betydningen af den røde trekant, der var placeret på gavlen af både ZF-fiskevogne og en del specialvogne.
Mit første svar var, at det betød "Forsigtig rangering" men nu er jeg kommet i tvivl. Kunne det i stedet betyde "Flasker under tryk". Der var som bekendt iltflasker i ZF-vognene og forskellige ilt- og gasflasker i mange specialvogne.
Hvis svaret er "Forsigtig rangering", var der så nogen markering af, at der var trykflasker ombord?

--
[image]

Den røde trekant på gavlen

af Svend, 13/4 2012, 15:42 (4414 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er et spørgsmål, hvor langt tilbage i tiden vi er. Den røde trekant på spidsen er (var) en almindelig fareseddel optaget i Sikkerhedsreglementet under "Håndteringssedler, nr 13, Forsigtig rangering", som man så har påført permanent på visse typer vogne.

Hvad der så var årsagen til den forsigtige rangering, kunne være helt generelt som anført i Rangerreglementet (beholdervogne, krukkevogne, sovevogne, spisevogne osv), og der kunne for vogne med farligt gods supperes med en orange faretavle (UN-nummer)og før den tid sikkert bare en tekst.

Som et supplement: Tankvogne med fordråbede gasser skulle (skal) være forsynet med en "ca 30 cm bred orangefarvet stribe, der uden afbrydelse går rundt om tanken i dennes halve højde".

--
Svend

Den røde trekant på gavlen

af carl otto, 13/4 2012, 15:42 (4414 dage siden) @ Tommy Nilsson

hej tommy

jeg ved ikke, hvad den røde trekant betyder, men det internationale mærke for trykflasker har siden en gang i 60érne været en gul trekant med sort kant, og
billede af flasken i midten

venlig hilsen carl otto

Den røde trekant på gavlen

af cck @, 13/4 2012, 16:00 (4414 dage siden) @ carl otto

Hej Carl Otto

Der kan jeg ikke helt følge dig, trykflasker er Nr. 2,2 Grøn med sortkant og en sort flaske (symbol og tal kan være hvide)

[image]


Med venlig hilsen

Claus K:-)

Den røde trekant på gavlen

af Knarbjerg, 13/4 2012, 16:35 (4414 dage siden) @ cck

Jeg vil umiddelbart tro den røde trekant på vognenderne var noget rent "jernbaneteknisk" for at fremme en forsigtig håndtering af vognen.

Hvornår de firkantede faresedler, vi kender i dag kom, ved jeg ikke, men er ret sikker på den røde trekant kom en del år før.

Den grønne fareseddel nr 2.2 angiver blot at der er tale om en gasart, som ikke er brandfarlig og heller ikke er giftig. Trykflasker med et andet indhold vil blive mærket med andre faresedler alt efter stoftype og farlighed.

Den røde trekant på gavlen

af Winther, Karlskov, 13/4 2012, 21:49 (4414 dage siden) @ cck

Hej
den gule trekant med sort kant er til for at advare om at der findes trykflasker i den bygning , arbejdskøretøj , værktøjskontainer eller andre arbejts steder hvor trykflaskerne ikke er umiddelbart synlige.
Faresedler vedrører kun indholdet.
Som et koriosum kan det nævnes at hvis du transporterer en palle med pulverslukkere
skal man medbringe 2 stk 6 kg. pulverslukkere i tilfælde af brand ;-)
Mvh
Bent

Den røde trekant på gavlen

af UTJ, 13/4 2012, 22:33 (4414 dage siden) @ Tommy Nilsson

Rød trekant er "Forsigtig Rangering". RIV-mærkede vogne havde trekanter på tre sprog på gavlen og en lille på dansk på siderne:

[image]

Trekant som overføring til påskrift på vogne. Den nedre er en mærkeseddel til at klistre på en vogn i det sorte felt, dvs. ikke permanent mærkeseddel:

[image]

Avatar

Den røde trekant på gavlen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/4 2012, 01:27 (4413 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg takker for diverse svar og sender dem videre til spørgeren.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak