Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kalenderlåge nr. 9

af Niels Munch, 9/12 2010, 08:37 (4890 dage siden)

Kære alle,

Selv om der først med Ove's indlæg kom en egentlig "Kalenderlåge nr. 8", så havde UTJ dog et "morgennissebidrag" med en motorvogn med nummeret "8".

Og i dag er det:


****Torsdag****
[image]

9. december 2010


Klik på katten og se, hvad der gemmer sig!

Og så må vi have nogle flere forumdeltagere "på banen" - der er mange dage til jul!

God fornøjelse
Niels

Kalenderlåge nr. 9

af UTJ, 9/12 2010, 09:10 (4890 dage siden) @ Niels Munch

Nu om stunder ville man vel kalde det en "Neubaustrecke". Og det var endda for at sætte hastigheden op på banen. Lokomotivet havde i øvrigt meget mørkerød-brune hjul.

Kalenderlåge nr. 9

af OJK37, 9/12 2010, 09:16 (4890 dage siden) @ UTJ

Og så er det den ægte "vare" - en identisk maskine blev til en DJK-tur "sminket" som afbillede til en udflugt på samme bane!!!
Ole-Jørn

Kalenderlåge nr. 9

af UTJ, 9/12 2010, 09:18 (4890 dage siden) @ OJK37

Og så er det den ægte "vare" - en identisk maskine blev til en DJK-tur "sminket" som afbillede til en udflugt på samme bane!!!
Ole-Jørn

- og man havde glemt at hjulene også lige skulle have en tur med penslen.....

Kalenderlåge nr. 9

af K:E Jørgensen, 9/12 2010, 09:15 (4890 dage siden) @ Niels Munch

Foto 18.09.1960 H F H J 9 ved Brødeskov D J K tur vh kjeld

Kalenderlåge nr. 9

af OJK37, 9/12 2010, 09:17 (4890 dage siden) @ K:E Jørgensen

Vel næppe DJK-tur, da DJK først blev stiftet 1961:-)
Ole-Jørn

Kalenderlåge nr. 9

af Niels Munch, 9/12 2010, 09:34 (4890 dage siden) @ K:E Jørgensen

Foto 18.09.1960 H F H J 9 ved Brødeskov D J K tur vh kjeld

Jep Kjeld, turen var arrangeret af samme kreds, som også tilrettelagde ØSJS-turen den 26.06. samme år, og som året efter stiftede DJK.

I den fine salon med de løse møbler i Kuhlmann-vognen stod du og jeg og underholdt os med bl.a. Arne Skjødt, Erik Schou Andersen og Jens Bruun-Petersen.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 9

af K:E Jørgensen, 9/12 2010, 09:42 (4890 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels det møde er gået i glemme bogen Hilsen KEJ

Kalenderlåge nr. 9

af OJK37, 9/12 2010, 09:52 (4890 dage siden) @ Niels Munch

Jeg føler mig helt uden for:-( Jeg hørte - læste i avisen - først om DJK i oktober 1961 i forbindelse med K-maskineturen til Nykøbing Fl.(Maribo), på hvilken tur jeg blev medlem.
Ole-Jørn

Kalenderlåge nr. 9

af Niels Munch, 9/12 2010, 10:34 (4890 dage siden) @ OJK37

Grønskolling - men du blev et engageret og flittigt medlem af DJK-arbejdsholdet i Klampenborg hos Sv. og Robert Jørgensen, Bjarne Jensen (der tjærede tag på HHGB A 1 med store armbevægelser medens han skingert fløjtede "Dybt i min drøm"), Niels "Bladan" Jensen m.fl., samt undertegnede, og hvor GDS C 40, ØSJS D 11 og KSB C 20 (m.fl.) blev istandsat til Museumsbanens første sæsoner. Malingen hentede vi hos Poul Adamsen i Gentofte.

I de privatbane-nedlæggelsesår gik meget interessant materiel vore næser forbi - på vej til huggeren. I de senere bølger lykkedes det dog at redde forskelligt; men indbyrdes rivalisering og fraktionering resulterede i en spredning af kræfterne på en måde, der stort set til i dag - overordnet set - har om ikke helt hindret så dog vanskeliggjort en målrettet, konsolideret og prioriteret bevaringsindsats.

Måske derfor tog min jernbaneinteresse den kurs, at jeg valgte at bruge kræfter på de overlevende privatbaner?

Blot lidt nostalgiske strøtanker fra togtossen, der blev "professionel"
Niels

Kalenderlåge nr. 9

af OJK37, 10/12 2010, 05:22 (4889 dage siden) @ Niels Munch

Bør der ikke lige - a.h.t. de yngre generationer - sættes billede på strøtankerne??
[image]
foto: Sv.Jørgensen, arkiv OJK
Ole-Jørn

Kalenderlåge nr. 9

af UTJ, 10/12 2010, 05:53 (4889 dage siden) @ OJK37

Bør der ikke lige - a.h.t. de yngre generationer - sættes billede på strøtankerne??
[image]
foto: Sv.Jørgensen, arkiv OJK
Ole-Jørn

I dag ville dissehersens folk vel blive betegnet som "autonome".

Til trods for fraktioneringen er det nærmest utroligt hvor meget der er kommet ud af denne spæde skraben lak på ØSJS D 11 i Klampenborg. Og det er vel kendetegnende at "bevægelsen" er præget af folk "som vil langt mere end de kan gabe over"......men hvis ikke dette gennemgårnde træk karakterisede denne type oprørere (oprør mod jernbanens forfald - for alt var selvfølgeligt bedre før), så var der nok aldrig opstået noget så umuligt som en hel håndfuld underfinansierede veteranbaner.

Lige her til morgen nød jeg f.eks synet af Nordsjællands vognstamme på Hellerup station, som på mange måder tager sig bedst ud i snevejr - specielt her op til jul.

Et par billeder mere fra Klampenborg - DJK´s arbejdshold

af Svend, 11/12 2010, 08:02 (4888 dage siden) @ OJK37

Nu når vi er ved det, kan vi da lige tage et par billeder mere fra Klampenborg:

[image]

[image]

Rangering - ikke helt efter bogen men ret effektivt - den 15.01.1967

--
Svend

Et par billeder mere fra Klampenborg - DJK´s arbejdshold

af Niels Munch, 11/12 2010, 08:34 (4888 dage siden) @ Svend

Her er jeg netop blevet færdig med stafferingen i det første felt på KSB C 20:

[image]
KSB C 20 i Klampenborg den 22.juni 1962 (foto: JB-P, arkiv nm).

M.v.h.
Niels

Et par billeder mere fra de unge år i DJK

af OJK37, 11/12 2010, 12:35 (4888 dage siden) @ Svend

Ha! De billeder af rangering med S-tog har jeg liggende foran mig!! Der er angivet fotografens navn: x.x."Lyngby".x-sen.
Men i 1966-67 var jeg desværre ikke aktiv i DJK, da jeg som led i min uddannelse i de år gjorde tjeneste i ØK's skibe, (den 15.1.67 var jeg i øvrigt på vej mod det fjerne østen om bord på M/S BUSUANGA og vel nået til Gibraltar på vej ind i Middelhavet for her at anløbe Genova inden turen via Suez-kanalen gik til østen). Min uddannelse betød, at jeg i 1968 (som 22 årig) fik attest til damp/lkf i Maribo, hvilken jeg i øvrigt gør brug af i morgen på K 564 mellem Kalundborg og Jyderup.
Ole-Jørn
[image]
En meget ung lkf på OHJ 5 i 1968 sammen med hans ”læremester” pens. lkf Einar Jensen OHJ/HTJ.
Foto: arkiv OJK
[image]
Sidste plantog i 1969. På KJØGE Preben Clausen og Ole-Jørn Koch. Nedenfor fra venstre:
Jørgen Christensen, Peter Chr. Koch, Lars Græsted, P.O.Rosenørn, Peer Topp Nielsen og Gaugin Fox Maule.
Foto: Asger Bergh, arkiv OJK

Et billede mere fra de unge år i DJK

af Niels Munch, 11/12 2010, 14:49 (4888 dage siden) @ OJK37

Så lad os bare tage ét mere:

[image]
Bremsemanden (ego) på GDS C 40, Bandholm 23.08.1964 (foto: PB-P, arkiv nm).

..... fra den lykkelige sommer, hvor gymnasiet var overstået, og den videre uddannelse endnu ikke påbegyndt .....

M.v.h.
Niels

Et par billeder mere fra de unge år i DJK

af Svend, 11/12 2010, 15:03 (4888 dage siden) @ OJK37

Flere af os har åbenbart været "samtidige" i Klampenborg og Maribo. "Lyngby" - det passer meget godt med mig.
Jeg var med i Klampenborg som stor dreng/halvvoksen i 1964-67 og deltog i "forefaldende arbejder", bla med at sætte bagagenet op i C20 sammen med Peter Roland - den vogn der vises - og var regelmæssigt i Maribo som bremser/togbetjent (og alt det der lå før, inden togene kom ud at køre, bl a pudsning af lokomotiver). Senere kørte jeg en enkelt eller et par ture som togfører. Jeg husker med glæde tilbage på weekendernes togkørsler i Maribo med Bent Jacobsen, Hans Gerner, Paul de Kruif og alle de andre som, til forskel for os "røde", havde blå kokarde i kasketten - flere af dem er med på billedet fra Maribo 1968. En særlig fornøjelse var besøget hos pølsemanden på stationen søndag aften, inden turen gik tilbage mod København :-)

--
Svend

Et par billeder mere fra de unge år i DJK

af Peter Roland Hansen @, 12/12 2010, 12:09 (4887 dage siden) @ Svend

Ja - ja . Jeg gik rundt i Maribo forleden onsdag og mindedes de god gamle dage både i form af Pølsevognen ( dog uden Hansens lækre ristede pølser) og diverse værtshuse hvoraf en del jo eksisterer endnu.
Glæder mig til banen fejrer 50 års jubilæum. Måske der var grundlag for et nostaltisk træf

Avatar

Et par billeder mere fra de unge år i DJK - SFJ CA 50

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/12 2010, 16:47 (4883 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Da det lader til, at det meste af Klampenborgs arbejdshold er online, vil jeg gerne spørge til SFJ CA 50. I DJK´s medlemsblad 1964 nr. 8 står der:
"I Klampenborg sker der også noget! Lørdag den 10. oktober (1964) ankom en vognkasse fra Oure station på den nedlagte Svendborg-Nyborg Bane. Vognkassen stammer fra SFJ´s kupevogn CA 50, der byggedes i Hamburg i 1876. Det lykkedes at få samlet 16 mand, der ved hjælp af stationens kran og de nyerhvervede løftebukke fra Gribskovbanen fik anbragt vognkassen mellem vore øvrige vogne hvilende på nogle sveller".
Hvad skete der sidenhen med denne vognkasse? Eksisterer den endnu?

--
[image]

Et par billeder mere fra de unge år i DJK - SFJ CA 50

af OJK37, 16/12 2010, 17:51 (4883 dage siden) @ Tommy Nilsson

SFJ Ca 50 blev ophugget/anvendt til reservedele i 1966.[image]
[image]
foto: Sv. Jørgensen, arkiv OJK

Et par billeder mere fra de unge år i DJK - SFJ CA 50

af Svend, 16/12 2010, 18:30 (4883 dage siden) @ OJK37

Hvad grunden var til at vognen skulle skilles ad, erindrer jeg ikke længere. Men jeg kan huske at flere baksede med den i længere tid, bl a P.C.Johansen. Den var bygget af nogle gedigne materialer og jeg har netop haft denne solide vogn i tankerne, da vi for nylig debatterede Triangel-bivognen.

--
Svend

Et par billeder mere fra de unge år i DJK - SFJ CA 50

af Peter Roland Hansen @, 16/12 2010, 18:39 (4883 dage siden) @ Svend

Mig bekendt blev vogn. en skrottet da det senere lykkedes at få en tisvarende på hjul (DSB specialvogn)

Avatar

Et par billeder mere fra de unge år i DJK - SFJ CA 50

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/12 2010, 19:03 (4883 dage siden) @ OJK37

SFJ Ca 50 blev ophugget/anvendt til reservedele i 1966.

Tak for hurtigt svar - så "afskriver" jeg den.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak