Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

nattog i Danmark (Generelt)

af Birger Jensen, 8/5 2012, 13:16 (4395 dage siden)

Jeg kan huske jeg tidligere har læst i dette forum at man talte om nattog igen og der var både for og imod, nu er vores BCt liggevogne desværre solgt dem kunne man have brugt indtil om man så at der måske kunne være lidt økonomi i det. Men jeg tænker på at DB har da stadig nogle ældre vogne fra 1970 erne, man kunne da købe en 10 stykker evt siddevogne og bygge dem om til liggevogne, samtidig kunne man måske finde nogen T2S sovevogne et eller andet sted i Europa og så har vi et udmærket nattog til en forholdsvis billig penge. Jeg tænker at man kører uden stop til Århus og fra Århus og nordpå stopper man i Langå Randers Hobro og til Ålborg fortsætter eventuelt til Frederikshavn, kunne passende fremføres af ME eller hvis msn kunne leje nogen Vectron diesel lokomotiver, jeg tror faktisk der er en del mennesker der gerne ville benytte et sådant tog fremfor et IC3 tog hvor man sidder op. Selvfølgelig med liggevogns og sovevognstillæg.

Med venlig sovende hilsen

Birger Jensen
Tåstrup

nattog i Danmark

af Leif Jørgensen, København Ø., 8/5 2012, 14:05 (4395 dage siden) @ Birger Jensen

En del kunne sikkert godt bruge det, men køretiden bliver nok for kort til, at det er muligt for passagererne at få tilstrækkeligt meget søvn.

Jeg har hevet 1996/97-køreplanen frem, den sidste med indenrigs nattog. IC-nattog 591 benyttede 7.04 time fra København til Aalborg, 8.42 time til Frederikshavn. Mellem Korsør og Aarhus standsedes kun i Fredericia for afkobling af vogne til Esbjerg og Struer. Tog 595 Natteravnen, der stoppede ved alle InterCity-stationer og lidt til, benyttede 8.14 time fra København til Aalborg, 9.26 time til Frederikshavn.

Fra disse tider skal i dag så trækkes mindst en time, for Natteravnen endda en time og tre kvarter, da der som bekendt ikke længere skal rangeres ved og overføres med færge.

Det bliver med andre ord ligesom med de i øvrigt glimrende norske nattog, hvor passagerne må vente til meget sent om aftenen for bare at komme ombord i togene. Og tilsvarende ankommer meget tidligt om morgenen, faktisk flere timer før de fleste butikker åbner og mange lokale møder på arbejde.

Med venlige nattog-hilsner
Leif Jørgensen

nattog i Danmark

af Hedegaard, 8/5 2012, 17:28 (4395 dage siden) @ Birger Jensen

hmmm... Det med tiderne behøver ikke nødvendigvis at være et problem. Der findes korte nattogsløb i udlandet, hvor man simpelthen bare vælger at "parkere" stammen på en banegård eller et sidespor i nogle timer, så de rejsende også kan få en roligere nattesøvn.

Så er der i øvrigt den polske nattogs-model, som jeg faktisk synes er genial, men umulig at gennemføre herhjemme.

I Polen har man et lokal-nattog system, som dækker de mindre provinsflækker rundt omkring i landet, hvor det ikke kan betale sig at sende store nattog ud. Dvs på de sene aften-tog (dette gælder både Regional og IC-tog) bliver der koblet en enkelt liggevogn bagerst på stammen, og dermed har du en mulighed for at kunne ligge ned, selv på de kortere ture. Nogle bliver også overført fra lokaltog til lokaltog
Det ville svare til at det sidste aften-tog mod Nykøbing F havde en liggevogn med, evt overført fra et af de sene Helsingør-tog.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak