Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 5 foto (Generelt)

af h087 ⌂, køge, 19/5 2012, 08:43 (4367 dage siden)

Hej

overskriften kunne også være
"hvad en Lkf også kan bedrive tiden med"
når man har afleveret en Østersø - og skal have en med hjem.

alle foto: otl - Gedser 1981

her nogle foto af MY 1116, som også findes i model fra Roco

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

alt i alt må man jo nok sige at det var et fornuftig og givende tidsfordriv
- mere af det - tak !!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 6 foto

af h087 ⌂, køge, 19/5 2012, 19:56 (4366 dage siden) @ h087

Hej

og alle foto : otl, 1981 Gedser

og imens vi stadig venter, så mdt område + station

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

akja - fordums tider - og idag ser det vel "helt anderledes" ud

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 6 foto

af Birger Jensen, 19/5 2012, 20:38 (4366 dage siden) @ h087

Du har ret dejlige billeder fra en svunden tid det meste af sporområdet er nok forsvundet til fordel for ny terminal og nye opmarchsbaner (for biler og lastbiler) men alligevel det er ikke altid vi kan få fortid og nutid til at forenes, og det ser da ud til det er nogen pæne effektive
færger der bliver indsat på ruten, spændende om der sker mere på området med Østersøfærger jeg tænker også på ruterne fra Sverige til Tyskland, syntes jeg læste et sted at scandlines var interesseret i at komme af med Trelleborg Rostock færgen, jeg tænkte på at så kunne man passende skaffe en færge ekstra til Trelleborg Mukran (sassnitz) men i lighed med de to der sejler, jeg tror ikke tyskerne er vilde med at få så mange lastbiler ind på Rügen. (vejnettet) Gad ikke vide om nattoget der også fortsætter som Veolia tog med vores gamle BC t vogne.

Hvis der er nogen der en dag kommer på de kanter ville det være dejligt med et par billeder af dette tog.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 6 foto

af KimC, 19/5 2012, 22:01 (4366 dage siden) @ h087

For nysgerrigheds skyld, hvor lang ventetid var der den dag for at få den anden Østersø expres med hjem igen?

Jeg går ud fra at man ved ankomsten til Gedser har koblet togmaskinen fra, og trillet den hen til et belejliget sted for tilkobling af ny stamme. De vogne der skulle over med færgen er blevet trukket ud, hvorefter den stamme der allerede var på færgen ved ankomst er blevet trukket i land, og kørt til indrejsekontol. Herefter er den sydgående stamme blevet sat på færgen - denne rangering uden brug af togmaskinen?
Eller var ventetiden længere fordi man skulle vente på en anden færge?

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af h087 ⌂, køge, 20/5 2012, 07:23 (4366 dage siden) @ KimC

godmorgen Birger og Kim - og selvfølgelig I andre også

ja udvikling - det kommer man ikke uden om - men derfor behøver man jo ikke lige at bryde sig om det - men sådan er der jo så meget

Tja - ifølge de tjenestekøreplaner jeg pt har (1955 - 1975) så kørte Østersøekspressen fra Gedser mod København om morgenen og returnerede om aftenen - så der må jo være tale om en overnatning ( der er jo også hviletidsbestemmelser )- og ifølge bøgerne; Gedser-Ekspressen af Jens Bruun-Petersen, banebøger 1991, ISBN 87 88632 33-4 og Internationale tog via Gedser af Jens Bruun-Petersen og John Poulsen, banebøger 2003, ISBN 87 88632 97-0 ser det ud til at være sådan igennem tiderne op til ca 1990.
Men skal forhøre mig ved otl næste gang jeg ser ham.

men tilbage til fotoerne: otl - gedser 1981
nå men så når man ser at der er et sandtårn - ja kravler man jo op i det for at få nogle "oversigtsskud"

[image]

[image]

[image]

og når det så ikke er nok - ja så snakker man lige med fungerende og får tilladelse til at vade ud i indkørslen - op i lysmasten og det ses her

[image]
"der er s.. langt ned - eller man er højt oppe" - men udsigten; den er skisme god nok

[image]

[image]

[image]

det burde ved lov fastlægges at der ved enhver jernbanestation eller hvor der er interessante fotosteder - skal opføres et fototårn eller mindst en højbro over terrænet - og for guds skyld - eller rettere for jernbanefotointeresseredes og alle os skyld - ikke spærre for udsynet med overledningstværmaster som ved Helsingør :-( :-D ;-)

flere foto kan ses her
http://kmk-ho87.dk/forum/ezgallery.php

og så lige nogle sporplaner fra Gedser 1930 og 1938

[image]

[image]

Tiff og pdf af sporplaner kan ses og downloades her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=721
download af pdf betinger dog at man er tilmeldt KMK forummet som bruger

der er noget til forskel - og i de ovennævne bøger er der flere sporplaner

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/5 2012, 08:23 (4366 dage siden) @ h087

[image]

:-) Man kan ane at der er en kørevej frem til det nederste færgeleje, så der har vel også vært ført biler over, men det har, baseret på det manglende opmarchområde, tydeligvis været en nebengescæft på dette tidspunkt (1938, ikke?) - og selvfølgelig fordi der bare ikke var så mange biler på det tidspunkt og slet ikke der rejste til Tyskland.

En ren gøgeungeeffekt, for med tiden har bilen jo fået skubbet togene væk også her.....:-|

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af h087 ⌂, køge, 20/5 2012, 09:06 (4366 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej

jo - 1938!! men ser man godt efter i højre hjørne forneden - er der skrevet ..57 - så det er en tegning fra 38 der er blevet eftertegnet i 57 - en gængs praksis ved DSB - og derfor findes der ikke altid alle tegninger af den pågældenes station udseende igennem tiderne - og endvidere det store felt mellem den gammel station øverst og den nyere station nederst, der hvor færgevejen går fra er der toldstation - og der kunne der godt holde nogle biler - det var meget almindeligt dengang at bilerne holdt i lange rækker ud af tilkørselsvejene om somrene - tænk på Helsingør - før udbygningen - der holdt bilerne i en lang række næsten ud til Snekkersten
jvnf dette billede fra 1958
foto Mejlhede/DSB
[image]

og det samme var tilfældet i Korsør og Nyborg før Halskov - Knudshoved overfarten - der kunne bilerne holde i lange køer ud af hovevejen fra Slagelse henholdsvis Odense - har selv oplevet det - og det kunne tage sin tid -
og ikke mindst var det også således at i "rigtige gamle dage" vel op i tyverne ( hæng mig nu ikke :-D ) - der måtte bilerne på DSBs overfarter ikke køre ombord på færgerne - næ - det var op på en åben godsvogn. Nu er det jo nærmest togene der ikke må være der. Der har vitterligt i et motorblad været forslag om at asfaltere Lillebæltsbroen på spordækket - for så kunne bilerne køre der i togløse perioder:-D :-P ;-) - det fik blandt andet DJKs blad Jernbanen til at foreslå at man da også kunne asfaltere området på hovedbanegården, og så kunne man da rangere og køre tog - når nu aligevel bilisterne skulle flytte deres biler!!!!:-D ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Niels Bak, 21/5 2012, 12:28 (4365 dage siden) @ h087

Hæ - var over fra Puttgarden til Rødby i går, og det var præcis samme situation!

Færgelejet i Puttgarden kunne slet ikke ekspedere alle de mange biler og hovedvejen over Fehmarn proppede til kilometer bagud. Stort set ingen kom frem til deres reserverede tid, og også folk med bizz og vip-billetter var fanget i køen i timevis...

Det hele blev ikke bedre af Scandlines imponerende ineffektivitet. Af de 9-10 incheck var de første fire ikke bemandet, men var automatcheck-ins, der så virkede elendigt. Så folk lå og bakkede, når maskinerne ikke ville tage deres billet og forsøgte så at mase sig sidelæns ind i den enorme kø. Forsøgene på at tilkalde en servicemedarbejder var forgæves, og det samme var det at gå over og få en af folkene i tale i en af de bemandede boder - ud over det sinkede de manuelle køer yderligere kunne de udrette lige nøjagtigt ingenting.

Læg oven i at de heller ikke kunne fylde/tømme færgerne inden for tidsplanen, så driften efterhånden var en halv times tid forsinket. Personale til at pakke bilerne på vogndækket som man ser på Molslinjen manglede også, så kapaciteten blev ikke engang udnyttet fuldt ud.

For vores vedkommende var resultatet ankomst til Puttgarden 15.50, afgang med 18.15 + 25 min forsinkelse. Jeg er altså ikke sikker på jeg vil savne de der færger så hårdt når tunellen en gang er færdig...

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Gæst, 20/5 2012, 09:27 (4366 dage siden) @ h087

Flotte billeder, man får jo helt lyst til at finde modeljernbanen frem!

Det sidste billed, der til højre for MH´en inde mod stationen er det ikke en hvid tankvogn der holder parkeret? Hvad brugte man den til? Dieselolie til togene? Eller hva.

Avatar

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Morten Beck, Græsted, 20/5 2012, 10:35 (4366 dage siden) @ h087

Lige et spørgsmål.. På billede 5 og 7 kan man se en rampe ved den vestlige mole, nu er det jeg undrer mig lidt. Der blev da ikke overført biler på øverste dæk til Warnemünde, da hverken Warnemünde og Kong Frederik IX eller Dronning Ingrid havde noget øvre vogndæk. Det havde Knudshoved godt nok, men der var jo ikke ramper i Warnemünde. Så vidt jeg ved, kan jo tage fejl;-)

Må jo nok sige at der var en anden stemning dengang, end tilfældet er i dag..

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Winther, Karlskov, 20/5 2012, 11:50 (4366 dage siden) @ Morten Beck

Hej
I 1953 åbnede man en rute til Vest Tyskland, fra Gedser til Grossenborde (ligger på det tyske fastland ved øen Femern).
Den ophørte i 1963 da man indviede Fugleflugtslinien via Rødby - Puttgarden.
I Grossenborde havde man en tilsvarende rampe, se side 65 i bogen 'Internationale tog via Gedser.
mvh.
Bent Winther

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 20/5 2012, 12:19 (4366 dage siden) @ Winther

I Grossenborde havde man en tilsvarende rampe,

Rampen ses her
[image]
mvh
Thorbjørn

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af h087 ⌂, køge, 20/5 2012, 12:43 (4366 dage siden) @ Thorbjørn

Hej

og link til mere foto fra Grossenbrode
http://www.burg-fehmarn.de/v2/grossenbrode---gedser.html

og et billede derfra
[image]

mener også at jeg et eller andet sted har en sporplan af Grossenbrode - men hvor - måske i kasse 24 (en af de nederste og bagerste) der endnu ikke er kigget efter i :-P

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Birger Jensen, 20/5 2012, 14:54 (4366 dage siden) @ h087

Hej HenningH087 jeg forstår godt hvad du mener med udvikling, jeg havde da gerne set at man stadig
kørte med tog over Gedser Warnemünde eller Rostock Überseehafen og at man også kørte godstog over Rødby Puttgarden jeg tror virkelig man sparede nogen kilometer i forhold til idag hvor man kører nærmest en omvej over Snoghøj Taulov (undskyld jyderne) men det er mange kilometer man kunne spare i kørsel og hvis man så førte et helt godstog ad gangen over via færgen så battede det da noget og man kunne da sikkert også have elektrificeret ihvertfald hovedsporene i Rødby Færge nå men sket er sket det kan vi desværre ikke lave om på. Og en hel del mennesker havde undgået støj fra de lange godstog.

Med venlig hilsen

Birger Jensen også glad for færgerne der var og er stadig nogen steder.

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Niels Bak, 21/5 2012, 12:35 (4365 dage siden) @ Birger Jensen

Hej HenningH087 jeg forstår godt hvad du mener med udvikling, jeg havde da gerne set at man stadig
kørte med tog over Gedser Warnemünde eller Rostock Überseehafen og at man også kørte godstog over Rødby Puttgarden jeg tror virkelig man sparede nogen kilometer i forhold til idag hvor man kører nærmest en omvej over Snoghøj Taulov (undskyld jyderne) men det er mange kilometer man kunne spare i kørsel og hvis man så førte et helt godstog ad gangen over via færgen så battede det da noget og man kunne da sikkert også have elektrificeret ihvertfald hovedsporene i Rødby Færge nå men sket er sket det kan vi desværre ikke lave om på. Og en hel del mennesker havde undgået støj fra de lange godstog.

Med venlig hilsen

Birger Jensen også glad for færgerne der var og er stadig nogen steder.

Berlinekspressen er stærkt savnet og nedlæggelsen var en brøler af rang...

Men når det gælder godsdriften ville færgerne altså ikke give meget mening. Gods er ikke nær så følsomt som personer for lidt ekstra kilometer/tid. Den sparede omvej over Fyn/Jylland er simpelt hen for lille til at kunne betale omkostninger ved rangering, færgekapacitet og mindre fleksibel drift. Det ville hæmme godsdriften alvorligt.

Mht gods over Gedser så ville det også kun være relevant for gods til/fra Sjælland, da gods fra Sverige til det Østlige Tyskland eller det øvrige Østeuropa har en udemærket direkte linje over Sassnitz (jeg kan ikke huske om der også bliver ført jernbanevogne over Swinousje i Polen). Så evt. gods fra Sjælland kan lige så godt køres over broen og til Trelleborg eller vestom over Fyn, afhængig af hvor i Europa det skal hen. Volumen er formentlig for lille til at godsdrift over Gedser nogen sinde ville blive rentabel.

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Birger Jensen, 21/5 2012, 22:49 (4364 dage siden) @ Niels Bak

hmm jeg troede faktisk det var dyrere at køre langt med godset altså over Fyn Jylland, det er rigtigt at der er en del godsvogne når man sejler fra Trelleborg til Sassnitz(mukran) og omvendt,
De bruger dog også jernbanedaækket til nogen lastvognstog, men alt i alt mange gange en del godsvogne, men tak for den økonomiske udredning.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Niels Bak, 22/5 2012, 13:35 (4364 dage siden) @ Birger Jensen

Hej Birger

Det er ikke noget jeg har hårde tal på, men generelt er det sådan at alt, der involverer ekstra arbejdskraft er blevet meget dyrt. Det samme gælder ekstra maskiner til rangering. Det er blandt andet det, der er årsagen til tendensen med, at gods efterhånden så vidt muligt køres i heltog fra en terminal til en anden uden der rangeres rundt undervejs - og at forbindelser, hvor man ikke kan komme op på det volumen i stedet ofte går med lastbil. Desuden er selve kapaciteten på færgen ret dyr (igen meget personale og dyrt isenkram).

For lastbiler kan færgerne betale sig, da der dels er mange flere chauffører, der sparer køretimer og som sparer en tisse/spisepause, så tiden på færgen er ikke helt spildt, og dels så bruger de mere brændstof pr kørt ton gods og sparer derfor mere på genvejen.

Når det er sagt, så er gods på bane jo generelt en glimrende ide i korridorer med høj volumen, og med de rette rammer og investeringer, så kan toget sagtens konkurrere med lastbilerne. Det viser den voksende transittrafik. Det er derfor Femern-forbindelsen giver mening (ud over den sparede omvej er kapaciteten over Fyn snart opbrugt). Ud over transittrafikken skulle der skulle også være basis for noget mere import/eksport-trafik fra Danmark. Det kræver dog dels at DB Schenker giver det noget opmærksomhed, og her er Danmark desværre en meget lille prut i deres netværk, og så ikke mindst at politikerne også prioriterer banegodset i Jylland med elektrificering og velfungerende terminaler også nord for Taulov...

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Birger Jensen, 22/5 2012, 14:39 (4364 dage siden) @ Niels Bak

Hej Birger tak for forklaringen, et eller andet sted er jeg godt klar over det koster personale(penge) med rangering til og fra færgerne, og jeg er helt med på at for godset på jernbanen der skal man bruge personalebesparende løsninger, jeg syntes det er glimrende med container eller veksellad, og måske vogne der også kan have lastbiltrailere på, Ser faktisk også ganske godt ud når man i Tåstrup ser et heltog med lastbiltrailere, der er faktisk et par stykker om dagen og så det enten er traækkraft fra Hector rail eller DB Schencker, en bimærkning her, der bliver færre og færre EG i den gamle blå bemaling.

Jeg håber at ihvertfald den internationale trafik har en lang fremtid for sig.

Undskyld dette er uden forbindelse til emnet men jeg har set billeder af at man jo bygger en normalsporet forbindelse fra omkring Barcelona og op over den franske grænse og der er også en ny omkring 7 km lang jernbanetunnel til høj hastighed. Jeg har set flere billeder af direkte godstog der kører uden at skulle have skiftet hjul fra bredspor til normalspor og omvendt. Man kører også TGV tog direkte fra den hedder vist Figuere levant til Paris og om nogen år så hedder det fra Barcelona man kører, og så er der flere hoteltog om natten der kan skifte sporvidde hurtigt.

Med venligste internationale hilsener

Birger Jensen

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 7 foto

af Birger jensen, 22/5 2012, 14:42 (4364 dage siden) @ Birger Jensen

Nu vrøvler jeg det var Niels jeg svarede og ikke mig selv, det er den middagshede (uden alkohol)
der gjorde mig lidt bims.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 6 foto

af Georg Schmidt, 21/5 2012, 01:07 (4365 dage siden) @ KimC

I 1979 havde MZ'eren af 329 ophold i Gedser fra 0.59 til 6.10 inden tilbagekørsel, så der var tid til både lur og rangering. Færgen skulle jo lige en tur til Warnemünde for at hente den nordgående ØE. I dagtimerne med Neptun var der mere "underholdning" idet lkf og MZ skulle en tur til Nykøbing med godstog og tilbage til Gedser med et lille persontog under opholdet mellem de to "Neptuner"
Mvh
Georg

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 6 foto

af Birger Jensen, 21/5 2012, 08:33 (4365 dage siden) @ Georg Schmidt

et lille bidrag til Østersø ekspress der er på youtube en sekvens hvor man ser en Østersøekspress der er ankommet til København med russer sovevogn fra Moskva og så mitropa sovevogn og sandsynligvis østtysk siddevogn fra Berlin. Medens toget bliver foreviget ankommer Nord ekspress
i spor 1 med sovevogn fra Paris og resten af toget kommer fra Aachen det skulle være klip fra 1989. Senere kan jeg huske men ikke årstal der var der også ungarnsk siddevogn eller var det liggevogn????? fra Budapest i Østersø ekspress kan nogen huske mere?

Med venlig hilsen


Birger Jensen

imens vi venter på Østersø-expressen i Gedser 1981, + 6 foto

af Birger Jensen, 21/5 2012, 08:36 (4365 dage siden) @ Birger Jensen

sekvensen hedder ME og MZ med internationale tog på København 1989.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak