godmorgen Birger og Kim - og selvfølgelig I andre også
ja udvikling - det kommer man ikke uden om - men derfor behøver man jo ikke lige at bryde sig om det - men sådan er der jo så meget
Tja - ifølge de tjenestekøreplaner jeg pt har (1955 - 1975) så kørte Østersøekspressen fra Gedser mod København om morgenen og returnerede om aftenen - så der må jo være tale om en overnatning ( der er jo også hviletidsbestemmelser )- og ifølge bøgerne; Gedser-Ekspressen af Jens Bruun-Petersen, banebøger 1991, ISBN 87 88632 33-4 og Internationale tog via Gedser af Jens Bruun-Petersen og John Poulsen, banebøger 2003, ISBN 87 88632 97-0 ser det ud til at være sådan igennem tiderne op til ca 1990.
Men skal forhøre mig ved otl næste gang jeg ser ham.
men tilbage til fotoerne: otl - gedser 1981
nå men så når man ser at der er et sandtårn - ja kravler man jo op i det for at få nogle "oversigtsskud"
og når det så ikke er nok - ja så snakker man lige med fungerende og får tilladelse til at vade ud i indkørslen - op i lysmasten og det ses her
"der er s.. langt ned - eller man er højt oppe" - men udsigten; den er skisme god nok
det burde ved lov fastlægges at der ved enhver jernbanestation eller hvor der er interessante fotosteder - skal opføres et fototårn eller mindst en højbro over terrænet - og for guds skyld - eller rettere for jernbanefotointeresseredes og alle os skyld - ikke spærre for udsynet med overledningstværmaster som ved Helsingør
flere foto kan ses her
http://kmk-ho87.dk/forum/ezgallery.php
og så lige nogle sporplaner fra Gedser 1930 og 1938
Tiff og pdf af sporplaner kan ses og downloades her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=721
download af pdf betinger dog at man er tilmeldt KMK forummet som bruger
der er noget til forskel - og i de ovennævne bøger er der flere sporplaner
mvh
henning h087