Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af KimC, 6/6 2012, 11:09 (4354 dage siden) @ Rolf Jensen

Han skal have enten DF eller EL med på ideen og det er ingen af dem umiddelbart villige til. Spørgsmålet er jo om de tog også kan køre hvis/når den milliard bliver hældt i dem, eller der bare dukker nye problemer op til den tid, og de stadig ikke vil kunne bruges, mens det står og venter på at atter en ny konsulentrapport som beskriver hvordan den næste milliard skal investeres bliver færdig.

At Transportministeren vil bruge penge der er afsat til at gøre den offentlige trafik som sådan mere kundevenlig på det projekt viser jo denne ministers engagement.

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af Henrik Hansen, Vejen, 6/6 2012, 11:18 (4354 dage siden) @ KimC

At Transportministeren vil bruge penge der er afsat til at gøre den offentlige trafik som sådan mere kundevenlig på det projekt viser jo denne ministers engagement.

Jeg vil snarere udtrykke det som manglende engagement....

/Henrik

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af KimC, 6/6 2012, 13:31 (4354 dage siden) @ Henrik Hansen

At Transportministeren vil bruge penge der er afsat til at gøre den offentlige trafik som sådan mere kundevenlig på det projekt viser jo denne ministers engagement.


Jeg vil snarere udtrykke det som manglende engagement....

/Henrik

Det var også det jeg ville have skrevet. Forbandede tastatur!

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af rudder57, 6/6 2012, 19:40 (4354 dage siden) @ Rolf Jensen

Set med skatteyderøjne var det bedste der kunne ske, at IC4 togene blev brugt som opfyld på Amager eller lignede sted i Italien.
Det er nu tabet skal begrænses, og det gør man ikke ved at hælde gode penge efter dårlige.

Avatar

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af Morten Beck, Græsted, 6/6 2012, 20:46 (4353 dage siden) @ rudder57

Enig.. Men prøv du at fortælle politikerne det, de er helt væk:-(. Det er som om de befinder sig på en anden planet, der er slet ikke hul i gennem til befolkningen.

Nu hvor de er valgt, gør de nærmest som det passer dem til der bliver udskrevet valg igen, for de ved bedst.. Pendlerne og andre der benytter toget, fortjener at vores transportminister og trafikudvalget, samt resten af partierne (Uanset farve) tager fat i deres BIIIP og ser at få losset det skrammel tilbage i halsen på Ansaldo Breda.

MEN. Jeg vil se det, før jeg tror det:-(

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 7/6 2012, 01:35 (4353 dage siden) @ Morten Beck

Enig.. Men prøv du at fortælle politikerne det, de er helt væk:-(. Det er som om de befinder sig på en anden planet, der er slet ikke hul i gennem til befolkningen.

Nu hvor de er valgt, gør de nærmest som det passer dem til der bliver udskrevet valg igen, for de ved bedst.. Pendlerne og andre der benytter toget, fortjener at vores transportminister og trafikudvalget, samt resten af partierne (Uanset farve) tager fat i deres BIIIP og ser at få losset det skrammel tilbage i halsen på Ansaldo Breda.

MEN. Jeg vil se det, før jeg tror det:-(

Jeg tvivler på at det sker. Rent praktisk mangler DSB noget at køre med, da de kører lidt på pumperne for tiden. Derudover er der nok så mange juridiske aspekter, som kan spænde ben for selv en klokkeklar klausul i kontrakten, så det er slet ikke sikkert at vi kan slippe af med skidtet. Den sidste hage er at det godt kan være svært at trække penge ud af AB, med mindre de da har en formidabel egenkapital stående. Et eventuelt holding selskab, som Finmecannica, er jo ikke forpligtiget til at skyde penge i en dødssejler i porteføljen. Normalt lader man bare sådan et firma gå konkurs.

Derudover var det vidst kun de 400 mio ud af den ene mia, som Henrik Dam Kristensen vil stoppe i IC4. De andre 600 mio bliver brugt andre steder. Beløbet stemmer med at Atkins anslog, at det ville koste mellem 400 og 800 mio at komme ud at køre med IC4, på samme niveau som IC3.

(Jeg forstår ikke helt hvilket niveau de skal op på. Ifølge Atkins rapport kører IC3 25.000 km mellem nedbrud. IC4 er i simuleret drift oppe og køre 60.000km ??)

http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2011/IC4%20271011/IC4.ashx
http://da.scribd.com/doc/95535222/IC4-Status

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af Morten Beck, Græsted, 7/6 2012, 05:59 (4353 dage siden) @ BlackThorneDK

Tja. Som du nævner, er der så mange aspekter i denne affære at det nærmest er umuligt at finde ud af, og komme ud af. Men vi må vel bare acceptere den beslutning der bliver taget!!.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om DSB selv har ønsket dette såkaldte maskinmekanik i tidernes morgen. Eller om politikerne bestemte for dem, at det var lige det de stod og manglede..

Før i tiden kunne DSB godt indkøbe materiel der virkede, med lidt børnesygdomme. Det var ikke i nærheden af disse såkaldte IC4 tog, men tiden var også en anden. Og det var inden EU fik noget at skulle have sagt.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af KimC, 7/6 2012, 07:22 (4353 dage siden) @ Morten Beck

Tja. Som du nævner, er der så mange aspekter i denne affære at det nærmest er umuligt at finde ud af, og komme ud af. Men vi må vel bare acceptere den beslutning der bliver taget!!.

Men omstændighederne der førte til en beslutning kan blive ændret. Nu hvor der er ved at vise sig en vilje til at trække strøm til Aalborg og Esbjerg, og Femern, med en tidshorisont på ca 10 år lægger det også op til at der skal anskaffes elektrisk materiel til disse baner. Det betyder at der alt andet lige bliver mindre brug for dieselmateriel. På mange af de tilbageværende dieselbaner vil IC4 togene være for store til det daglige behov, der i dag typisk kan klares med en MR eller IC3 på en afgang. Der vil i hvert fald ikke være arbejde til 83 af slagsen. Hvad skal der ske med resten?
Som situationen er nu, hvor der akut mangler materiel, burde man vurdere hvor meget IC4 der kan komme ud at køre hvornår for feks 400 mio. Hvor mange Israelske IC3 kunne man få klar til driften for same pris, eller mindre? Og ville det mon byde på en hurtigere løsning på her-og-nu problemerne.

Med den udvilking der er lagt op til for banerne nu, vil IC4, eller ihvert fald mange af dem blive overflødige inden for en periode på 10 år, med det in mente at de slet ikke er i drift endnu. Det er det man skal til at tænke over. Men med Transportministre som den nuværende rækker visionerne ikke engang til akut "brandslukning".

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om DSB selv har ønsket dette såkaldte maskinmekanik i tidernes morgen. Eller om politikerne bestemte for dem, at det var lige det de stod og manglede..

Før i tiden kunne DSB godt indkøbe materiel der virkede, med lidt børnesygdomme. Det var ikke i nærheden af disse såkaldte IC4 tog, men tiden var også en anden. Og det var inden EU fik noget at skulle have sagt.

Dermed må du mene MR, som lige i starten havde lidt problemer med turboladere der koksede til, men ellers hurtigt kom til at fungere i driften.
MF og ER togene havde et forløb der ligner IC4 på mange punkter, omend ikke helt så dyre og langvarige. MF togene har lært mig at køre med X-bus.

Jeg er bange for at der blandt de hastigt skiftende socialdemokratiske trafikministre der var på da beslutningen om IC4 blev truffet var ude i at beskytte DSB mod konkurrence, ved at opbygge et højhstigheds-dieselnet som feks DB og SJ ikke så nemt ville kunne komme ind på. Der var meget stærke beskytterinstinkter omkring DSB på det tidspunkt, hvilket for mig at se også kommer til udtryk i det åbentlyst tåbelige i at DSB fik alle godspladser, som de ikke havde brug for i driften, men kunne tjene på at sælge.

Avatar

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af Morten Beck, Græsted, 7/6 2012, 15:45 (4353 dage siden) @ KimC

Dermed må du mene MR, som lige i starten havde lidt problemer med turboladere der koksede til, men ellers hurtigt kom til at fungere i driften.

MF og ER togene havde et forløb der ligner IC4 på mange punkter, omend ikke helt så dyre og langvarige. MF togene har lært mig at køre med X-bus.

Njae.. Tænkte faktisk på MY og MX, men det gælder vel ikke, da de jo ikke var togsæt;-). Kan godt huske der var noget mas med MF og ER, men synes ikke at det var meget i forhold til IC4. Jeg var ikke så interesseret i tog dengang, derfor erindrer jeg nok ikke problemerne som noget særligt..

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af Woodi, 7/6 2012, 16:19 (4353 dage siden) @ Morten Beck


Njae.. Tænkte faktisk på MY og MX, men det gælder vel ikke, da de jo ikke var togsæt;-). Kan godt huske der var noget mas med MF og ER, men synes ikke at det var meget i forhold til IC4..

IC3/MF kostede da ellers Scandia livet og nu tager IC4/MG livet af AnsaldoBreda.

--
[image]

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af Thomas Jespersen @, 7/6 2012, 17:07 (4353 dage siden) @ Woodi

Jeg kan nu huske en historie om at to IC3 var set køre over lillebæltsbroen med halvanden meters afstand. Om historien er sand ved jeg ikke.
Ihvertfald talte man dengang om at computeren i IC3 ikke virkede og skulle skiftes.
En ting er ihvertfald sikkert. Jeg griner min røv i laser såfremt DSB virkelig har nogle sæt klar til drift i efteråret. Jeg har hørt flere der har sagt at den tekniske konstruktion af toget er virkelig godt. Det er "kun" computeren den er gal med.

Thomas

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af Peter Matros, Holbæk, 7/6 2012, 21:34 (4352 dage siden) @ Thomas Jespersen

@Thomas.
Det er "kun" computeren den er gal med.

Mon det er fordi den ikke er Plug-n-play kompatibel? hehe

Spøg til side. Har hørt der er en MASSE probemer med deres "computere", så er det jeg lurer på atman ikke bruger lidt af alle de millioner der snart er bundet i halen af dette projekt på at få nogle ORDENTLIGE programører ind på banen. Der sidder jo en masse arbejdsløse programører der sikkert sagtens kunne knække den nød.

Men i bund og grund er det i det hele taget en kæmpe farce med de IC4'ere.
Motoren fourener mere end en IC3, af det jeg har læst, en comuter der ikke kan "snakke sammen" med en i andet IC4, spildevands tanke der kan fryse til is.... Bliv selv ved. Jeg ved godt at 6 mio. kr. ikke er mere end 1, skriver EN krone pr. indbygger i DK. Men der er snart bundet så mange penge i det at det gør ondt.
Vi vil gerne slippe billigere i skat, men vil samtidigt gerne have velfungerende sygehuse, et velfungerende politi, og gode tog til alle. Men nu kan vi snart ikke mere!! Hvor pokker skal pengene komme fra? Nej, lad os dog få stoppet den skandale der er med IC4.

--
[image]

Minister vil pumpe millioner i IC4-tog

af Allan V Eriksen, 11/6 2012, 15:17 (4349 dage siden) @ Peter Matros

en formodning og måske hypotetisk tanke,gad vide om DSB stadig syntes at
IC4 er verdens bedste tog. Retfærdigvis må man sige at næsten uanset hvor vi taler om nyt togmateriel så er der masser af børnesygdomme inden de fungerer bare nogenlunde optimalt. jeg ved ikke om nyt elektrisk materiel rundt omkring har fungeret nogenlunde, Jeg kan huske i sin tid jeg ville indvie neubaustrecke fra Fulda til Würzburg og kørte med nye IC vogne tyske, der var problemer med ihvertfald toiletterne. Nogle år senere, Jeg var forelsket i deres Interregiotog dengang systemet var der og de fungerede efter hvad jeg kunne konstatere næsten perfekt, kun en gang bistrovognens køkken kunne ikke levere varm mad. Men der var kold øl og sandwiches eller croissanter. Jeg kan også huske jeg var med til at køre med ICE tog første år de var i drift der var også problemer jeg syntes jævnlig lkf kontaktede omvordværende tekniker at nu var der noget der osv. Jeg har ikke erfaring med tog andre steder i Europa, jeg har bare hørt fra gamle kollegaer at de har været i Spanien og køre med hurtigtog og de syntes det virker perfekt. Jeg har også indtrykket at TGV tog arter sig nogenlunde.

Men er nogle af problemerne ikke noget med computerne der sidder i toget og overvåger diverse ting i toget ???

hilsen

Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak